Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی خبرگزاری فارس؛ یادداشت مهمان ـ حجت‌الاسلام مقصود علی: در روزهای اخیر در فضای مجازی قطعه ای از سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان پیرامون استفاده و به کارگیری از تجربه طب سنّتی در درمان ویروس منحوس نشر پید ا کرده است که واکنش های مختلفی را به همراه داشته است. یکی از این واکنش ها که شاید بازتاب بیشتری را به همراه داشت توئیت حجت‌الاسلام رسول جعفریان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به زعم راقم این سطور جناب ایشان در این متن کوتاه نا خواسته گرفتار چند مغالطه منطقی شده اند که از شخصیت فرهیخته ای چونان ایشان بعید به نظر می رسید.

با کمال اعتذار از جناب حجت الاسلام جعفریان که شخصیتی فرهیخته و پژوهشگری قابل احترام هستند، این چند سطر دغدغه ای هست برای پاسداشت کلام و گفتار منطقی، که منطق نه برای منطق، بلکه به جهت احتراز از خطای در اندیشه در همه علوم و رشته ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است وهمگان خاصّه طلیعه داران فکر و اندیشه مآلا دغدغه ارتقاء و حاکمیت  منطق در همه شئون را دارند و به جهت صیانت از آن تلاش می کنند.

توئیت ایشان بدین شرح است:

« آنهایی که در تمام زندگی شان، مظاهر تکنولوژی جدید مانند بلند گو، موبایل و تلویزیون و ماشین و ... استفاده می کنند ، وقتی پای منافع جناحی‌شان در میان است، آدرس طب سنّتی را می دهند. انگار تمام کشورهایی که کرونا را کنترل کرده اند، از روغن بنفشه استفاده کرده‌اند».

1-بر همگان واضح است که "اثبات شئ نفی ما عدا نمی کند" لذا تبلیغ و ترویج استفاده از طب سنتی و به قول ایشان « آدرس طب سنتی دادن» مساوی با ممانعت و عدم استفاده از طب مدرن و کلاسیک ویا استفاده از دیگر مظاهر تکنولوژی نیست و این امور قابل جمع هستند.

مضافا اینکه به فرض اینکه حجت الاسلام پناهیان طب مدرن و کلاسیک را نفی کرده باشند ( که چنین نکرده اند) باز هم منطقا هیچ اشکالی ندارد که دیگر مظاهر تکنولوژی پذیرفته شود و مورد استفاده قرار گیرد. گویی حجت الاسلام جعفریان نگاهشان به تکنولوژی نگاه صفر و یک و یا همان همه یا هیچ است. یا باید همه مظاهر تکنولوژی را پذیرفت و بدان ملتزم بود و یا باید همه را در تمام شقوق و شئون آن طرد و انکار کرد، در حالی که لزوما چنین نیست و می توان بخشی را پذیرفت و قسمتی را طرد کرد.

2- حجت الاسلام جعفریان بر چه اساس و مکانیزمی متوجه شده اند و ادعا کرده اند که آدرس طب سنتی دادن حجت الاسلام پناهیان به جهت منافع جناحی ایشان است؟!

در واقع ایشان نا خواسته دچار مغالطه ادعای بدون استدلال claming without reasoning شده اند.

از دیگر مغالطاتی که ایشان دچار شده اند مغالطه loaded words شده اند یعنی با استفاده از بار ارزشی کلمات (روغن بنفشه) به نوعی تفکرو ایده حجت الاسلام پناهیان را مورد تمسخر قرار داده اند. آقای جعفریان بدون اینکه اثبات کنند استفاده از روغن بنفشه راهِ درمانی نیست و بی تأثیر است، آنرا به تمسخر گرفته اند.

3- نکته دیگری که جناب جعفریان بدان توجه نداشتند و مورد غفلت یا تغافل ایشان واقع شده است کنترل این ویروس منحوس امری نسبی است و  ظاهرا هنوز کشوری بطور کامل آن را کنترل نکرده و از شرّ آن خلاصی پیدا نکرده است. بنابر این اگر منظور از کنترل، کنترل کامل است که کل جمله، ادعایی بیش نیست؛ فلذا نتیجه ای هم بر آن مترتب نمی شود. واگر منظور، کنترل نسبی است که هر کشوری تا حدودی آن را کنترل کرده است ، فلذا جمله اخیر ایشان فاقد ارزش منطقی است.

4- اگر تدقیق در متن توئیت ایشان صورت بگیرد نا خواسته کم دچار مغالطه منطقی نشده اند. بطور مثال فحوای کلی صحبت های حجت الاسلام پناهیان هشدار پیرامون مافیایی بود که اجازه بهره مندی از طب سنتی را در کشور نمی دهد و حجت الاسلام جعفریان صرفا با متنی که تحریر کرده اند گرفتار مغالطه تفسیر نادرست misinterpretation شده اند.

یا با استخدام واژهایی کلی و بدون تعیّن  که دارای ابهام و ایهام هستند مثل «آنهایی که، در تمام زندگی شان ، منافع جناحی شان،» گرفتار مغالطه واژه های مبهم vague and ambiguous words شده اند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: طب سنتی مغالطه مقصود علی رسول جعفریان حجت الاسلام پناهیان حجت الاسلام پناهیان حجت الاسلام جعفریان شده اند طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۲۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات جدید وزیر کشور درباره دور دوم انتخابات مجلس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از وزارت کشور، احمد وحیدی روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت در حاشیه سفر به مشهد مقدس اظهار کرد: همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه فراهم شده است.

وی افزود: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۸ حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

دومین دور انتخابات برای شکل گیری دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می شود.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899684

دیگر خبرها

  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • عصبانیت طرفداران منچستریونایتد از اظهارات تن هاخ: فصل بعد هم خبری از قهرمانی نخواهد بود!
  • دیدار با خانواده‌های معظم شهدا به مناسبت هفته کار و کارگر
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • پناهیان: رسالت امروز هیئتی‌ها ترویج فرهنگ زندگی تعاونی است
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره دور دوم انتخابات مجلس
  • معرفی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی
  • واکنش یکی از عمو‌های فیتیله‌ای به اظهارات جنجالی عموقناد
  • عکس| ترانه علیدوستی در ۲۰ سالگی
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن