Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@21:19:45 GMT

عیوضی: حکمرانی خوب، از دل جامعه‌ای خوب پدید می‌آید

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۳۱۸۷

عیوضی: حکمرانی خوب، از دل جامعه‌ای خوب پدید می‌آید

به گزارش خبرگزاری فارس، چهارمین نشست تخصصی همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم با موضوع زمینه‌های نظری تحقق تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظما ( ارواحنافداه ) امروز سه‌شنبه ( دوم شهریورماه)  در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. 

عیوضی: نفس انقلاب اسلامی تمدن‌سازی است 

در این نشست محمدرحیم عیوضی عضو هیأت علمی همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم با اشاره به راهبردهای آینده انقلاب اسلامی برای دستیابی به تمدن نوین انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی را باید در شرایط واقع‌بینانه تفسیر کرد و از این طریق می‌توان نگاه‌های دلسوزانه ارائه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاه واقع‌بینانه نسبت به انقلاب اسلامی دستاوردهای آن را نشان می‌دهد. این روزها انقلاب مورد حملات ناجوانمردانه از سوی دشمن و دوستان نادان قرار گرفته است. 

وی در مورد راهبردهای آینده انقلاب اسلامی افزود: ما همیشه از حکمرانی خوب سخن می‌گوییم و مطرح می‌کنیم که اگر حکمرانی خوب باشد، همه چیز خوب است، در صورتی که باید جامعه خوب باشد و از دل جامعه خوب، حکمرانی خوب پدید می آید. 

عضو هیأت علمی همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم ابراز داشت: نفس انقلاب اسلامی تمدن‌سازی است و اقدام دشمن هم جهت خنثی‌سازی آن است. بنابراین باید به فرآیند ساخت تمدن توجه شود. نکته حائز اهمیت این است که تمدن‌سازی باید بر پایه دانایی و پویایی تمدن شکل بگیرد، همچنین باید تمدن‌پروری و تمدن‌سازی در سطوح خود شکل بگیرد. تمدن‌سازی در سطح مختلف اعم از مردمی، معنوی و مواردی از این قبیل صورت می‌گیرد. تصمیم‌گیری راهبردی برای تمدن‌سازی بسیار مهم تلقی می‌شود. لذا باید نگاه واقع‌بینانه به آینده داشت.

رفیع: در صورت تحقق دولت اسلامی، به تمدن اسلامی دست خواهیم یافت

در ادامه ابوالفضل رفیع استاد دانشگاه در رابطه با ارائه الگوی حکومتی در گفتمان انقلاب اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: حکومت اسلامی به صدر اسلام و حکومت نبی مکرم اسلام برمی‌گردد. در اسلام محمدی جدایی در دین و سیاست وجود ندارد. چرا که اسلام دین تک بعدی نیست و به همه ابعاد زندگی انسان مشرف است. نگرش سکولار بعد از رنسانس به همه دنیا سرایت کرده که براساس آن توصیه می‌شود همانطور که کلیسا خود را از سیاست جدا کرده است، اسلام هم همین وضعیت را پیدا کند. 

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که تفاوت‌های اساسی بین اسلام و مسیحیت وجود دارد. غرب بعد از رنسانس پیشرفت‌های فراوانی داشته و قابل کتمان نیست، اما موضوع مهم این است که معرفی دین به عنوان امری فردی و شخصی عوارضی داشته که یکی از آنها تضعیف اخلاق و معنویت است. در مقابل نگرش سکولار، نگرش اسلامی است که هم به نیاز مادی و هم معنوی پاسخ می‌دهد. در واقع حکومت اسلامی حکومت غیردینی سکولار را نفی می‌کند. ممکن است در الگوی حکومت اسلامی از برخی دستاوردهای تمدن غرب استفاده شود اما این مسأله باعث نمی‌شود نقاط ضعف آنها را نادیده بگیریم. اگر قرار باشد تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد، باید در این تمدن الگوی حکومتی نیز وجود داشته باشد. 

رفیع ضمن اشاره به تفاوت‌های دولت سکولار و اسلامی با یکدیگر تصریح کرد: حکومت اسلامی را می‌توان در قالب اسلام‌گرایی مورد بررسی قرار داد. اگر قرار باشد فردی مسلمان باشد و احکام شخصی را رعایت اما معتقد باشد اسلام در سیاست نقشی ندارد، آن فرد به سکولاریسم غربی نزدیک شده است. الگوی حکومتی اسلامی در مقابل لیبرال دموکراسی قرار می‌گیرد و این باور وجود دارد که دین می‌تواند پاسخگوی همه نیازها باشد نه اینکه دین پاسخگو نیست. 

وی افزود: مؤلفه اصلی حکومت اسلامی جدایی‌ناپذیری دین از سیاست محسوب می‌شود و مبنای مشروعیت آن الهی است البته مردم در آن جایگاه دارند. در اینجا لازم است که گفته شود رضایت اکثریت مردم در نظر گرفته می‌شود، در حکومت اسلامی الگو آرمانی جستجو می‌شود که آن نظام آرمانی توسط امام عصر عملیاتی خواهد شد اما به این معنی نیست که تا قبل از ظهور عملیاتی نشود. 

رفیع با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد حکومت اسلامی اظهار کرد: بنابر منویات مقام معظم رهبری، حکومت اسلامی بهترین وسیله برای دخالت مردم در امور اداره کشور است. در این نظام رأی و نظر مردم در نظر گرفته می‌شود، علاوه بر اینکه حکومت اسلامی هیچگونه منافاتی با اسلام ندارد.

وی گفت: در حال حاضر نظام اسلامی است و باید دولت اسلامی تشکیل شود. منظور از دولت اسلامی این است که مسؤولان مشخصه‌های اسلامی بودن را داشته باشند و عمل آنها باعث شود کشور به معنای واقعی کلمه یک کشور اسلامی شود. در صورت تحقق دولت اسلامی، به تمدن اسلامی دست خواهیم یافت.  در حقیقت اگر به سمت دولت اسلامی گام برداشته شود، کارآیی نظام اسلامی افزایش پیدا می‌کند و این نوع حکومت، می‌تواند به الگوی موفقی برای سایر کشورها تبدیل شود. 

گودرزی: کارآمدی امروز زمینه‌ساز تمدن فردا است

در ادامه این نشست غلامرضا گودرزی در مورد کارآمدی امروز، الزام تحقق تمدن فردا اظهار داشت: اگر معنای تمدن پاسخ کلیدی به سوالات ذهن انسان است، تمدن حاضر در جهان که منظور تمدن غرب است، در این زمینه ناکام مانده است. از این منظر تمدن سازی بسیار اهمیت دارد. بسیاری بر این باورند که توانایی تمدن سازی وجود ندارد و به نوعی ضرورت این اقدام را زیر سوال می‌برند، که این موارد برخاسته از نگاه سلبی نسبت به تمدن سازی است، در مقابل نگاه ایجابی مطرح است که رویکردی ملزم بر تمدن سازی دارد. 

وی افزود: البته در تمدن سازی ابتدا باید مشکلات را حل کرد. حل بسیاری از مشکلات امروز کشور در گرو کارآمدی است که اگر به آن برسیم مشکلات حل خواهند شد.  اندیشه‌ای می‌تواند در تمدن سازی موفق شود که همراهی مردم را به دنبال داشته باشد .البته حرکتی که انقلاب شروع کرد، مبتنی بر کارآمدی بود. 

گودرزی با اشاره به راهکارهای تمدن ساز تصریح کرد: مسؤولان، مردم و نخبگان بپذیرند که کارآمدی امروز زمینه‌ساز تمدن فردا است.‌ اگر پذیرش صورت بگیرد، سیاستمداران کارآمدی را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهند. البته کارآمدی بدون توجه به مبارزه با فساد و رانت ها موفق نمی‌شود.

نادری:مسأله حکمرانی در جمهوری‌اسلامی با الگوی تراز فاصله دارد

همچنین مهدی نادری عضو هیأت علمی همایش ملی بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم در ادامه این همایش ضمن ارائه توضیحاتی در مورد الگوی حکمرانی تراز تمدن اسلامی گفت: دولت اسلامی یکی از حلقه‌های تمدن اسلامی است، اگر سیر شکل‌گیری تمدن اسلامی را در نظر بگیریم، دولت اسلامی سومین حلقه محسوب می‌شود. در امر حکمرانی اسلامی، حکمرانی موفق پیامبر و امام علی همواره باید مدنظر قرار بگیرد، همچنین در این نوع حکمرانی باید مواردی نظیر سازه‌های فکری در نظر گرفته شود. فرآیند دولت اسلامی در حال شکل‌گیری است و در این مسیر باید پازل‌ها را تکمیل کرد. الگوپذیری حکومت اسلامی متأثر از باور اسلامی است، اما نکته حائز اهمیت این است که در مقوله حکومت اسلامی گذر از دولت اسلامی چگونه محقق می‌شود. 

وی افزود: نگاه امام علی (ع) به دولت اسلامی بسیار ویژه و خاص است. منظور از تراز حکمرانی این است که می‌توانیم براساس تعالی اسلامی خود را به مرزهای عصمت نزدیک کنیم. بنابراین منظور از تراز این که جهت‌گیری به سمت حکومت پیامبر (ص) و امام علی  (ع) باشد.مسأله حکمرانی در جمهوری‌اسلامی با الگوی تراز فاصله دارد، لذا برای صدور انقلاب لازم است که دولت اسلامی شکل بگیرد، البته برخی دولت‌ها در پیش‌برد وظایف خود ناکارآمد بودند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مهدی نادری بیانیه گام دوم حکومت اسلامی الگوی حکومت حکمرانی خوب تمدن اسلامی دولت اسلامی تمدن سازی تمدن نوین شکل بگیرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۳۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویایی در جامعه نیازمند جهادی عمل کردن و تعالی فرهنگ ایثار است

محمد صادق صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با قدردانی از تلاش مؤثر استاندار کردستان برای زدودن موانع ارتباط بی‌واسطه با مردم استان اظهار کرد: از برکات نظام جمهوری اسلامی و دولت مردمی ایران قوی، وجود و پای کار بودن مردم استان در تمام جوانب زیست مومنانه است.

وی افزود: بحمدالله با شبکه سازی عملیاتی حلقه‌های میانی، پاسخگویی به مسائل مردمی در مسیر بسیار ارزشمندی از همدلی و تقویت مبانی مردمی سازی دولت در استان شکل گرفته است.

وی با قدردانی از اهتمام دستگاه‌های اجرایی بر تحقق شفافیت در عملکرد به جامعه هدف خاطرنشان کرد: پویایی و میدان داری در جامعه با جهادی عمل کردن و تعالی فرهنگ ایثار تحقق خواهد یافت و نقش بزرگان خانواده و محلات به عنوان حلقه میانی تأثیرگذار در تحقق این معروف، انکار ناپذیر است.

صادقی بازدیدهای میدانی استاندار کردستان را مصداق خدمت بی منت جهت حل مسائل خرد و کلان در استان عنوان کرد.

دستیار استاندار کردستان در امر مردمی‌سازی گفت: مردم کردستان همواره سرآمد در خدمت مضاعف و تکریم کرامت انسانی هستند.

کد خبر 6090083

دیگر خبرها

  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها
  • دهه هشتادی‌ها نسل پیشران تمدن‌ساز هستند
  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی یک شاهکار نظامی بود
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • مهرواره هوای نو؛ آماده‌سازی هیئات برای چهل‌واره دوم انقلاب
  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی
  • پویایی در جامعه نیازمند جهادی عمل کردن و تعالی فرهنگ ایثار است
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟