Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@23:23:34 GMT

رایزنی ترکیه با عبدالله درباره تحولات افغانستان

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۳۹۷۸

رایزنی ترکیه با عبدالله درباره تحولات افغانستان

وزیر امور خارجه ترکیه در تماس تلفنی با رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان بر ضرورت ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در تماس تلفنی با «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان درباره تحولات جاری این کشور گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس بیانیه منتشر شده توسط ریاست شورای عالی مصالحه افغانستان، در این تماس بر اصل صلح و ثبات در افغانستان، اشتراک همه مردم در دولت و تأمین رابطه خوب افغانستان با منطقه و جهان تأکید شد.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه روز گذشته درباره افغانستان گفته بود که نیروهای نظامی ترکیه وظیفه جنگ در این کشور را بر عهده نداشتند. ماموریت ما به ضرر کسی نیست اما طبیعتاً اگر تهدیدی احساس کنیم ظرف 24 ساعت از افغانستان خارج می‌شویم.

رسانه ها و محافل سیاسی ترکیه در گذشته توجه چندانی به تحولات افغانستان نداشتند. اما با توجه به دیدگاه اهداف و دیدگاههای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و رهبر حزب عدالت و توسعه این کشور، موضوع افغانستان در این کشور مهم شده است.

شکست اهداف ترکیه در افغانستان و چشم امید آنکارا به توافق با طالبانعضو ارشد طالبان: حضور ترکیه در افغانستان اشغال محسوب می‌شود/دشمنان از مسائل مذهبی سوء استفاده می‌کنندطالبان: حضور نیروهای خارجی از جمله ترکیه در افغانستان اشغال محسوب می‌شود

پیش از این روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه گفته بود: با سقوط کابل سناریوهای آنکارا در مورد افغانستان نیز فرو ریخته و دولت اردوغان شانسی برای توسعه نفوذ در افغانستان ندارد.

برخی از تحلیل گران سیاسی در ترکیه معتقدند که هنوز نمی توان در این مورد، نتیجه گیری قاطعانه ای انجام داد. اما نخستین جمع بندی دستگاه دیپلماسی و حلقه مشاوران سیاست خارجی و امنیت ملی نهاد ریاست جمهوری ترکیه در مورد افغانستان این است: بدون هماهنگی با طالبان، نمی‌توانیم حتی یک قدم برداریم.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: طالبان اخبار افغانستان طالبان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۳۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است

رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان دولت سوریه گفت که مواضع ترکیه در حمایت از این مخالفان ثابت است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «بدر جاموس»، رئیس هیئت موسوم به هیئت مذاکره کننده مخالفان دولت سوریه بعد از دیدار با «احسان مصطفی یوداگول»، مدیرکل میز سوریه در  وزارت خارجه ترکیه مدعی شد که آنکارا بر ثبات موضع خود در حمایت از خواسته‌های مردم سوریه تأکید دارد.

بنا به ادعای  رئیس هیئت مذاکره کننده مخالفان سوریه، مسئول میز سوریه در وزارت خارجه ترکیه بار دیگر بر حمایت آنکارا از راه‌ حل سیاسی بر اساس قطعنامه های شورای امنیت تأکید کرده است و طرفین درباره مقابله با «اقدامات تروریستی» شبه نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا موسوم به «قسد» رایزنی کردند.

اخیرا بدر جاموس که به همراه سران مخالفان دولت سوریه در ترکیه به سر می‌برد، با «گیر پدرسون»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در شهر آنکارا دیدار و گفت‌وگو کرده است.

در این دیدار، طرفین پرونده سوریه را بررسی کرده و جاموس به پدرسون پیشنهاد داده است که توصیه‌هایی به شورای امنیت به منظور تحت فشار قرار دادن دولت سوریه و بشار اسد برای پذیرش راه حل سیاسی و عدم اجازه به دمشق برای به تعطیلی کشاندن  فرایند سیاسی در این کشور ارائه کند.

ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریهایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • شوراهای فرادستی مشکل ساختاری دارند
  • حمایت زاکانی از طرح نور پلیس
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ درباره تحولات غزه
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • با اصل تبادل زندانیان موافقیم
  • ممنوع‌الخدمات کردن نباید به‌عنوان یک حکم عمومی استفاده شود
  • معاون وزیر کار مُنکر پیشنهاد افزایش حق مسکن شد