Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@03:29:01 GMT

معضل ماسک های غیراستاندارد/ عدم حمایت از تولید داخل

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۴۱۶۷

معضل ماسک های غیراستاندارد/ عدم حمایت از تولید داخل

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در شرایطی که بنا بر تأکید کارشناسان بهداشت و سلامت، استفاده از ماسک در کنار رعایت فاصله اجتماعی و شست و شوی مرتب دست‌ها از راهکارهای اصلی پیشگیری از ابتلاء به کرونا است، تولید انبوه ماسک‌های غیراستاندارد و عرضه آن به بازار به عاملی برای افزایش شمار کرونایی‌ها تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نکته مهم این است که واحدهای صنعتی تولید ماسک در داخل استان وجود دارد که با بالاترین کیفیت ماسک تولید می‌کنند و به استان‌های دیگر صادرات دارند اما در خود خراسان جنوبی به آنها بی توجهی می‌شود.

نگرانی‌های مردمی از ماسک‌های بی کیفیت

مردم خراسان جنوبی نیز این روزها از عدم اطمینان به ماسک‌های موجود در بازار سخن می‌گویند؛ آنان از اینکه تعداد زیادی ماسک‌های غیراستاندارد جمع‌آوری شده است و هنوز ماسک‌های غیرمجاز دیگری در شهر به فروش می‌رسد احساس نگرانی می‌کنند.

مردم معتقد هستند نبود نظارت‌های کافی باعث شده است که جان عزیزان آنها و خودشان به خطر بیفتد چرا که با اعتماد بر استاندارد بودن ماسک‌ها در سطح شهر به خرید روی می‌آورند و اطلاعی از غیرمجاز بودن آنها نداشته‌اند.

محمدی یکی از شهروندان بیرجندی در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: چگونه این ماسک‌ها در این مدت بدون مجوز توزیع شده و اکنون تازه متوجه شده‌اند، پس تا این لحظه مسئولان کجا بودند که با جان مردم به این سادگی بازی می‌شود.

رضایی از دیگر شهروندان خراسان جنوبی نیز گفت: ما اصلاً نمی‌دانیم کد irc چیست و حتی یک بار هم در این زمینه اطلاع رسانی انجام نشده است، حتی در مراکز داروخانه‌ای و فروش کالاهای پزشکی نیز بر روی ماسک‌ها چنین موردی را ندیده‌ایم.

خروج ماسک‌های باکیفیت و ورود ماسک‌های بی کیفیت

مدیرعامل یکی از واحدهای صنعتی تولید ماسک در خراسان جنوبی گفت: ماسک‌های تولیدی واحد ما به شهرهایی هایی مانند عسلویه، تهران و مشهد صادر می‌شود و فقط بخش اندکی توسط خراسان جنوبی خریداری می‌شود.

صادق احمدی ادامه داد: این در صورتی است که شرکت‌های نفت و گاز که از خریداران عمده این واحدند، هر نوع ماسکی را خریداری نکرده و به دنبال ماسک‌های با کیفیت و قیمت مناسب هستند.

وی از ارگان‌های دولتی و بانک‌های داخلی که از آنها خرید می‌کنند تشکر کرد و گفت: دلیل اینکه از تولیدات با کیفیت بالای داخل استان حمایت نمی‌شود این است که مسئولان خرید سازمان‌ها، برای جلب توجه مدیران به دنبال ارزان‌ترین کالاها می‌روند و مدیران نیز به دنبال قیمت پایین هستند.

به گفته وی در موارد زیاد ماسک‌هایی که توسط ارگان‌ها خریداری می‌شود فاقد استانداردهای لازم هستند که پرسنل ارگان‌ها از آن ماسک‌ها استفاده نکرده و جهت تأمین ماسک استاندارد به واحدهای فروش این شرکت مراجعه و ماسک مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند و ماسک‌های اداری خود را بلااستفاده می‌گذارند.

اشباع ماسک‌های بی کیفیت در استان

احمدی با بیان اینکه قیمت ماسک‌ها مصوب شده دولتی است، عنوان کرد: برخی از افراد سودجو ماسک‌هایی با پارچه‌های غیر استاندارد، همچنین بسته بندی‌های بدون حداقل شرایط بهداشتی با قیمت یک چهارم یا یک پنجم قیمت مصوب را به بازار عرضه می کنند.

وی اضافه کرد: کسی به این فکر نمی‌کند که به چه دلیل این ماسک‌ها ارزان‌تر به فروش می‌رسد و در بیشتر این موارد این ماسک‌ها علاوه بر اینکه هیچ گونه مراقبتی نسبت به ویروس کرونا نمی‌کند خود نیز باعث بیماری‌های حساسیتی و پوستی می‌شود.

به گفته وی در ماسک‌های ارزان قیمت از پارچه‌های بدون کیفیت و حتی بیماری زا استفاده می‌شود و از مسئولان مربوطه درخواست کرده‌ایم که به همراه کارشناس غذا و دارو به تمام اصناف فروش ماسک برویم که در این صورت به جای ۶۰ هزار ماسک بدون استاندارد ۶۰۰ هزار ماسک در استان طی یک روز کشف می‌شود.

مدیرعامل واحد صنعتی تولید ماسک در خراسان جنوبی با بیان اینکه حتی در برخی از مراکز فروش ماسک، فروش فله‌ای مانند سیب زمینی و پیاز دارند، گفت: پارچه‌های مشابه پارچه‌های باکیفیت وجود دارد ولی از نظر بهداشتی مراحل درست را طی نکرده‌اند.

احمدی ادامه داد: برای واحد خود ما نیز یک فرد سودجو حدود ۴۰۰ میلیون تومان پارچه مشابه ولی بی‌کیفیت ارائه کرد که به هیچ وجه استفاده نکرده‌ایم.

به گفته وی برای حمایت از واحدهای تولیدی داخل ستاد تسهیل جلسه‌ای تشکیل داد که سازمان‌ها ملزم به خرید داخلی هستند اما این مصوبه متأسفانه اجرا نگردیده و پیگیری‌ها تاکنون نیز به نتیجه‌ای نرسیده است.

وی دلیل اینکه ماسک‌های این مجموعه در مراکز درمانی کمتر دیده می‌شود را عدم خرید متناسب سازمان غذا و دارو بعد از مصوبه ستاد تسهیل از واحدهای تولید داخل استان دانست و افزود: این در صورتی است که این مجموعه اولین تولید کننده دارای مجوز و خرید مستقیم ماسک با بالاترین کیفیت و استانداردها است.

احمدی با گلایه از صداوسیما اظهار کرد: متأسفانه برندهای خارجی کامل نشان داده می‌شود ولی زمانی که باید از برندهای داخلی حمایت شود پول برای رپورتاژ طلب می‌شود تا اسم آنها اطلاع رسانی شود، که کار درستی نیست.

ضبط ۶۰ هزار ماسک غیراستاندارد در خراسان جنوبی

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: در قالب گشت‌های مشترک تاکنون ۶۰ هزار ماسک غیرمجاز از سطح مراکز عرضه جمع‌آوری شده است.

علی تهوری با بیان اینکه این گشت‌ها و نظارت‌ها به صورت جدی تر ادامه دارد، گفت: در صورت کشف ماسک‌های غیرمجاز بدون کد بهداشتی IRC از مراکز جمع‌آوری و صاحبان اصناف به تعزیرات حکومتی به عنوان تقلب معرفی می‌شوند.

وی اظهار کرد: ماسک‌های ارزان و بدون کیفیت از استان‌های دیگر وارد خراسان جنوبی می‌شود و مردم و اصناف بدون اطلاع و فقط به دلیل قیمت پایین‌تر خریداری می‌کنند.

به گفته وی با توجه به اهمیت استفاده از ماسک استاندارد در جلوگیری از انتشار بیماری، مصرف کنندگان به هیچ وجه نسبت به تهیه ماسک‌های ارزان قیمت و فاقد کد بهداشتی اقدام نکنند و مردم برای تهیه ماسک استاندارد به مراکز عرضه مستقیم و داروخانه‌ها مراجعه کنند.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان جنوبی تأکید کرد: برابر مصوبات ستاد کرونا اصناف ملزم هستند که شیوه نامه‌های بهداشتی را برای پیشگیری و کنترل کرونا رعایت کنند.

تهوری تصریح کرد: واحدهای صنفی که شیوه نامه‌های بهداشتی را نقض کنند، علاوه بر معرفی به تعزیرات حکومتی بر اساس مصوبه ستاد استانی پلمب خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه واحدهای صنفی باید از ارائه خدمات به افراد فاقد ماسک خودداری کنند، بیان کرد: از مردم نیز تقاضا داریم به منظور جلوگیری از کرونا در اماکن عمومی و مراجعه به اصناف از ماسک استفاده کنند.

۵ واحد صنعتی تولید ماسک در خراسان جنوبی

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی نیز در گفتگو با مهر اظهار کرد: در خراسان جنوبی ۵ واحد صنعتی تولید ماسک داریم که هر کدام از آنها توانایی تولید ۱۵۰ هزار عدد ماسک در روز را دارند.

حامد حسن نژاد تصریح کرد: واحدهای تولیدی صنعتی ماسک استان دارای پروانه بهره‌برداری و کد بهداشتی هستند که با بالاترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت محصولات خود را عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه مشکل واحدهای تولیدی داخل استان عدم استقبال است، گفت: جلسات متعددی برگزار شده اما این پیگیری‌ها به جایی نرسیده است و فقط باید فرهنگ رسانی و اطلاع رسانی شود تا مردم از ماسک‌های داخلی با کیفیت بالا خریداری کنند.

عدم حمایت اصناف، دستگاه‌های دولتی، بیمارستان‌ها، دانشگاه علوم پزشکی و مردم باعث شده است که برخی از این واحدهای تولیدی تعطیل شوند به گفته وی عدم حمایت اصناف، دستگاه‌های دولتی، بیمارستان‌ها، دانشگاه علوم پزشکی و مردم باعث شده است که برخی از این واحدهای تولیدی تعطیل شوند.

معاون امور صنایع سازمان صمت خراسان‌جنوبی اضافه کرد: این در حالی است که تمام این ۵ واحد تحت نظارت کامل هستند و با کیفیت ترین ماسک‌ها را تولید می‌کنند ولی استقبالی از سوی مسئولان وجود ندارد.

حسن نژاد بیان کرد: به دلیل بازار رقابتی و ورود محصولات با کیفیت پایین و ارزان‌تر و سود بیشتر در فروش از ماسک‌های غیر استاندارد بیشتر استقبال شده است.

وی با اشاره به اینکه این واحدها حمایت خاصی نمی‌خواهند و مشکل فقط بازار فروش است، قول داد: مراکز فروش محصولات داخلی را بر روی سایت صمت بارگذاری می‌کنیم تا مردم از این واحدها مطلع شوند.

به گفته وی این واحدهای تولیدی خراسان جنوبی حتی ظرفیت فروش به استان‌های همجوار را نیز دارند و باید بیشتر توسط مسئولان دولتی استان حمایت شوند.

با توجه به اینکه خراسان جنوبی خود دارای ۵ واحد صنعتی تولید ماسک است انتظار می‌رود تمام دستگاه‌های دولتی در راستای حمایت از این واحدها و تحقق شعار همیشگی مسئولان که حمایت از تولید داخل است، در خرید و توزیع این محصولات همکاری کاملی داشته باشند که گویا مانند همیشه اینگونه نیست و محصولات بی‌کیفیت به دلیل قیمت پایین‌تر جای محصولات با کیفیت داخل استانی را گرفته است و با جان مردم بازی می‌شود. در همین راستا بهتر است هر چه سریع‌تر راهکاری برای رفع این مشکل اندیشیده شود و الزامات خرید از واحدهای داخلی تغییر کند.

کد خبر 5288068

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره صنعت و معدن و تجارت خراسان جنوبی بیرجند تولید ماسک ویروس کرونا محرم 1400 واکسن کرونا هفته دولت آمار کرونا شیوع کرونا بوشهر عاشورا ماه محرم کرمانشاه عکس استانها گرگان خطبه های نماز جمعه مراسم عزاداری واحد صنعتی تولید ماسک صنعتی تولید ماسک خراسان جنوبی واحدهای تولیدی واحدهای تولید داخل استان ماسک استان هزار ماسک بی کیفیت استان ها ماسک ها ۵ واحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۴۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ آمار گمرک نشان می‌دهد در یک سال گذشته، حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای دو شرکت بزرگ مونتاژکار خودروی چینی در داخل کشور تامین شده است. بر اساس آمار اعلام شده؛ نخست شرکتی است که با زیرمجموعه مرتبط با خود، بیش از یک میلیارد و ششصد و سی میلیون دلار دریافت کرده است و شرکت دوم نیز با مجموعه مرتبط با خودش، حدود ۸۹۷ میلیون دلار ارزبری داشته است تا خودرو‌های مونتاژی چینی  خود را راهی بازار کند؛ بنابراین با حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خروج ارز از کشور، به طور تقریبی به مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی گران قیمت در بازار داخلی ختم شده است.

رقم مونتاژ حدود ۲۵۰ هزار خودرو با خروج حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در شرایطی است که مهندسان صنعت خودرو اذعان می‌کنند که با حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می‌توان یک میلیون خودرو در داخل کشور ساخت؛ این در شرایطی است که برای واردات همین مقدار خودرو (یک میلیون خودروی مشابه و هم کلاس تولیدی در داخل) باید تقریبا ۱۳ میلیارد دلار از کشور خارج شود!

بنابراین با یک حساب و کتاب ساده می‌توان نتیجه گرفت که در ازای خروج ۲.۵ میلیارد دلار برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودرو، می‌توان حدود ۷۰۰ هزار خودرو در داخل تولید کرد. رویکردی که به جهت تقویت تولید ملی و اشتغال زایی در داخل کشور بسیار با اهمیت است و همواره مورد تاکید رهبر انقلاب در راستای جهش تولید داخلی بوده است.

اما آنچه در این شرایط باعث ایجاد حواشی در خصوص سازوکار تخصیص ارز برای مونتاژکاران در مقابل تولیدکنندگان داخلی از جمله قطعه سازان شده، این است که برای سیاست گذار صنعت و حوزه ارز، حمایت از کدام گروه اهمیت دارد؟ مونتاژکار تولیدات کشوری نظیر چین یا قطعه ساز داخلی که علاوه بر تامین نیاز صنعت خودرو ایجاد اشتغال هزاران کارگر ایرانی و حال مشکل معیشت آنان  – کاهش قیمت برای مصرف کننده – تامین قطعات و خدمات بعد از فروش با حداقل هزینه و مهم‌تر از همه بومی کردن دانش خودرو سازی را ممکن کند؟

مساله و حواشی‌ای که حالا به وزارت صمت به عنوان متولی صنعت کشور نیز کشیده شده است و عباس علی آبادی وزیر صمت درباره بیشتر بودن ارز تخصیصی به مونتاژ کاران خودرو نسبت به قطعه سازان گفته است: "من هم این را شنیده ام، اما گزارش دقیقی در این زمینه دریافت نکرده ام. با این حال تیم کارشناسی مامور شده اند که این موضوع را بررسی کنند."

علی آبادی تاکید داشته است: تلاش ما این است که بهره وری را در ظرفیت‌های کشور افزایش دهیم و در استفاده از منابع ارزی هم همین گونه است، بر همین اساس از شرکت‌ها خواسته ایم که پیش برنامه‌ای ارائه دهند و بگویند که ارز را برای چه کاری نیاز دارند، این ممکن است به کدورت برخی تولیدکنندگان انجامیده باشد و احساس کنند روند تخصیص ارز کند شده باشد. اما به نظر من این کار برای اینکه از منابع ارزی استفاده بهتری ببریم لازم و طبیعی است که روند تخصیص ارز را دچار کندی کرده باشد. وزیر صمت افزوده است: به همکاران خود دستورات تازه‌ای دادم که این روند را شتاب دهند تا نگرانی‌های پیش آمده از بین برود.

به گفته علی آبادی وزیر صمت؛ سیاست‌های تخصیص ارز و محدودیت‌های وضع شده در جهت بهبود اوضاع است و هدف ما اینست که ضمن اینکه حداکثر بهره را از ظرفیت‌های داخلی می‌بریم نیاز‌های جامعه را هم برطرف کنیم بنابراین باید در واردات و تولید سیاستگذاری انجام دهیم که در نهایت منفعت مردم را تامین کند.

در این خصوص یادآوری می‌شود سال جاری را مقام معظم رهبری سال جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری و تنها در ۱۵ روز اول سال جاری در سه سخنرانی ایشان نسبت به تبیین ضرورت تولید ملی و تقویت ان با مشارکت مردم بصورت کامل نسبت به اهمیت منافع و ضرورت این موضوع بیان فرمودند.

انتظار می‌رود با عبرت از تخصیص ارز در سال گذشته که مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت، سیاست‌های جدید برای تخصیص ارز در مسیر تقویت تولیدات بومی در وزارت صمت صورت گیرد.

خاطر نشان می‌شود بر اساس آمار گمرک، در سال گذشته ۶۶ میلیارد و ۲۰۴ میلیون دلار ارز بابت واردات کالا به کشور، تخصیص و تامین شده است. این میزان خروج ارز از کشور برای صد شرکت نخست واردکننده برابر با ۲۴ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار است که در این میان، حضور شرکت‌های خودروساز داخلی و شرکت‌های مونتاژکار خودرو حواشی‌ای به همراه داشته است.

 

دیگر خبرها

  • فیلم| لکوموتیو، واردات یا تولید داخل
  • حزب‌الله لبنان یک پایگاه صهیونیستی را هدف قرار داد
  • واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!
  • غول جدید ماهواره‌ای به رقابت با ایلان ماسک می‌رود
  • هوای پاک مهمان ۳ شهر خراسان جنوبی
  • افزایش هفت درصدی تولید سیمان در خراسان جنوبی
  • افزایش ۷ درصدی تولید سیمان در خراسان جنوبی
  • خراسان جنوبی/کارگران، فعالان عرصه اقتصاد و تولید
  • هم اندیشی برای تولید آثاری فاخر و در خور دو هزار شهید استان
  • آمار هولناک تلفات جاده‌ای/ زخم کیفیت خودروهای داخل درمان نمی‌شود؟