Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «صمد مبصّر» افزود: در سال زراعی جاری ۱۵ میلیون و ۸۲ هزار و ۵۷۵ عدد مینی‌تیوبر یا ریزغده سیب‌زمینی در کشور تولید شد که پس از ارزیابی توسط این موسسه تحقیقاتی از طریق بازدیدهای میدانی از گلخانه‌های تولیدی و انجام تست‌های ویروسی شش‌گانه، ۱۳ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۳۷۵ عدد مینی‌تیوبر تایید و گواهی کلاس S را دریافت کرد که به معنای قابلیت کشت در مزارع تکثیری بذر سیب‌زمینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، مینی‌تیوبر مورد نیاز کشور را در شرایط بهینه تکثیری، ۷ میلیون عدد عنوان کرد و اظهار داشت: نزدیک به دو برابر نیاز کشور مینی‌تیوبر سیب‌زمینی توسط ۱۰ شرکت در چهار استان تولید می‌شود و ظرفیت بالایی برای صادرات ریزغده سیب‌زمینی به سایر کشورها داریم.

وی افزود: گیاهچه‌های اصیل و سالم مورد نیاز شرکت‌های تولید مینی‌تیوبر به عنوان هسته اولیه از طریق پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و با همکاری معاونت امور زراعت تهیه و به طور رایگان در اختیار شرکت‌های کشت بافت قرار می‌گیرد تا پس از چند مرحله آزمایشگاهی تکثیر از گیاهچه‌های تکثیر شده در شرایط گلخانه، مینی تیوبر تولید شود.

مبصّر ادامه داد: این شرکت‌ها سالانه ظرفیت تولید ۱۸ میلیون عدد مینی‌تیوبر سیب‌زمینی را دارند. 

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار هکتار سیب‌زمینی در کشور کشت می‌شود، گفت: از این سطح در حدود ۱۵۰ هکتار آن به کشت مینی‌تیوبر برای تولید بذر سیب زمینی کلاس پیش‌پایه یا SE اختصاص می‌یابد.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اظهار داشت: به رغم آنکه حدود ۱۴ میلیون عدد مینی‌تیوبر گواهی‌شده برای تولید بذر سیب‌زمینی در سال تولید می‌شود، اما تنها ۱۰ درصد مزارع تولید سیب‌زمینی کشور از بذر گواهی شده برچسب‌دار استفاده می کنند. 

وی تولید بذر سیب‌زمینی را یک فعالیت هزینه‌بر دانست و گفت: دولت باید برای ترویج و توسعه مصرف بذر گواهی شده، یارانه پرداخت کند.

مبصّر افزود: اکنون انگیزه‌ای برای تولید و مصرف بذر گواهی شده سیب‌زمینی در کشور وجود ندارد و صرفاً ارایه گیاهچه سالم و رایگان به شرکت‌های تولید مینی‌تیوبر برای توسعه مصرف بذر این محصول کافی نیست.

وی تولید بذر سیب زمینی در مناطق آلوده و عدم تمایل برخی تولیدکنندگان بذر به فعالیت در مسیر رسمی و تحت نظارت و فرآیند گواهی را از دیگر دلایل منقطع بودن چرخه تولید بذر سیب زمینی و عدم رواج کشت بذر گواهی شده نام برد.

به گزارش ایرنا، سیب زمینی Solanum tuberosum گیاهی دولپه‌ای یک ساله و علفی است که به علت تکثیر از طریق غده ظرفیت بالقوه چند ساله بودن را نیز دارد.

سیب زمینی متعلق به خانواده Solanacea است که بیش از ۹۰ جنس و ۲هزار و ۸۰۰ گونه در این تیره وجود دارد. اگرچه گیاهان این خانواده در سراسر جهان یافت می شوند، ولی بطور عمده در نواحی گرمسیری آمریکای لاتین پراکنده هستند. جنس گیاه سیب زمینی Solanum است که این جنس تقریباً دارای 2هزار گونه است. سیب زمینی متعلق به قسمت Tuberarium است که شامل ۱۸۰ گونه وحشی و زراعی است که تولید غده می کنند.

بیشتر ارقام تجاری سیب زمینی تتراپلوئید هستند (۴۸ = ۲n = ۴x) که به زیر گروه های tuberosum و andigena تقسیم می شود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی کاظم خاوازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی کاظم خاوازی وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی کاظم خاوازی تولید بذر سیب زمینی عدد مینی تیوبر بذر گواهی شده سیب زمینی میلیون عدد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۴۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، رضا بهنام پور  با بیان اینکه ۲۳۲ هزار کلونی زنبور عسل در مناطق مختلف این استان وجود دارد، افزود:پارسال هزار و ۸۰۰ تن عسل، ۹۰ تن محصولات جانبی گرده گل، موم، ژله و بره موم در مزارع پرورش زنبور عسل این استان تولید شد.  بهنام پور با اشاره به کیفیت بالای بافت گیاهی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: عسل تولیدی این استان از کیفیت بالایی برخوردار است که حتی خاصیت درمانی هم دارد. وی افزود: ۵۰ درصد از عسل تولیدی استان کهگیلویه و بویراحمد در استان مصرف می‌شود و ۵۰ درصد دیگر به شهرستان‌ها و استان‌های همجوار و کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر می‌شود. بهنام پور تاکید کرد: گرانی شکر برای تغذیه بهاره و زمستانه، گرانی نهاده‌های زنبورداری از جمله موم، کندو و دارو، بیماری کنه، گرد و غبار و نبود بازار فروش از مهمترین مشکلات زنبورداران استان است.  امامی زنبوردار یاسوجی هم ضعف دانش فنی زنبورداران را از دیگر مشکلات این صنعت برشمرد و گفت: صنعت زنبورداری در کهگیلویه و بویراحمد معمولا تک محصولی یا صرفا متکی به تولید عسل است در حالی که از یک کندو می‌شود ۵ محصول متنوع و گران‌تر از عسل برداشت کرد. وی افزود: به عنوان مثال ارزش اقتصادی ژل رویال ده برابر عسل است، اما زنبورداران به علت نداشتن مهارت لازم فقط به برداشت عسل بسنده می‌کنند. امامی با تولید سالانه ۳۵ تن عسل و برداشت ۳۰ کیلو گرم ژل رویال برای ۴۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۱۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرد. جعفری گیاه شناس هم گفت: عسل استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ شهد فراوان گیاهان داروئی، در کشور بی نظیر است. وی اضافه کرد: ژل رویال یکی از فرآورده‌های طبیعی است که از کندو‌های زنبور‌های عسل تولید می شود و از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و قوی است که به علت دارا بودن خواص زیادی برای سلامتی، به میزان زیاد مورد توجه محققان قرار گرفته است. جعفری افزود: این ماده با با دارا بودن بیش از ۲۰۰ ماده مغذی به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسید‌های آمینه، از سایر محصولات طبیعی برتری دارد. وی اضافه کرد: از جمله عناصری که در ترکیب ژل رویال به‌صورت فراوان یافت می‌شوند می‌توان به ویتامین‌های گروه B، C، D و E اشاره کرد که نقش مهمی در بهبود سیستم ایمنی، حفظ سلامت پوست، مو و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها دارند. به اعتقاد کارشناسان و زنبورداران نمونه استان؛ صنعت زنبورداری استان برای ارتقاء و رونق بیشتر به تدوین سند توسعه زنبورداری، افزایش دانش فنی زنبورداران و ایجاد صنعت بسته بندی و فرآوری نیازمند است.

دیگر خبرها

  • توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • شناسایی و پلمپ کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • پلمب کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در استان
  • تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در کهگیلویه و بویراحمد
  • خلاقیت بامزه یک هموطن در ساخت یک مینی نیسان (فیلم)
  • تولید سالانه بیش از یک هزار تن قارچ دکمه‌ای در بستان آباد