Web Analytics Made Easy - Statcounter

روسیه اعلام کرده که تمرینات دریایی مشترکی با چین و ایران در ماه‌های آتی برگزار خواهد کرد که به باور یک تحلیلگر چینی این رزمایش برای نشان دادن حمایت مسکو و پکن از تهران در امور بین‌المللی اعلام شد. 

«لوان جاگاریان» سفیر فدراسیون روسیه در تهران اعلام کرد تمرینات در خلیج فارس در اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به نوشته روزنامه «ساوت چاینا مورنیگ پست»، به باور «سان چی» کارشناس روابط بین‌الملل در آکادمی علوم اجتماعی شانگهای زمانبندی این اعلام از سوی روسیه، نشان‌دهنده حمایت روسیه و چین از ایران در برابر رویارویی با واشنگتن است.

به گفته وی، اعلام رزمایش سه کشور در این زمان حساس نشان‌دهنده حمایت چین و روسیه از ایران است که تحت هدف اعلام شده تضمین ایمنی کشتیرانی بین‌المللی و مبارزه با دزدی دریایی قرار است انجام شود. 

طبق این گزارش، این بیانیه روسیه پس از اتمام رزمایش یک هفته‌ای ارتش چین و روسیه در شمال غربی چین، با تمرکز بر عملیات ضدتروریسم و ​​همچنین افزایش قابلیت همکاری ارتش این کشورها اعلام شد.

در آن رزمایش، ۱۰ هزار سرباز فرماندهی ارتش چین در مناطق غربی این کشور و منطقه نظامی شرقی روسیه جدیدترین سلاح‌های خود را آزمایش کردند. این اولین باری بود که نیروهای روسی از خودروهای تهاجمی زرهی، خودروهای جنگی پیاده‌نظام و دیگر تجهیزات اصلی جنگی که توسط ارتش چین تهیه شده بود، استفاده کردند.

به نوشته این روزنامه چینی، «چین، روسیه و ایران همچنین در شرایطی که هر سه مورد تحریم‌های واشنگتن قرار گرفته‌اند از یکدیگر حمایت کرده‌اند. «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین هفته گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با «ابراهیم رئیسی» همتای ایرانی خود گفت چین از «خواسته‌های مشروع» ایران در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای خود حمایت خواهد کرد. شی افزود پکن مایل است هماهنگی با تهران را در امور منطقه برای حفظ منافع مشترک و ارتقاء امنیت و ثبات آن افزایش دهد.»

روز گذشته خبرگزاری «ریانووستی» روسیه به نقل از جاگاریان گزارش داد این رزمایش نظامی شامل شناورهای دریایی از ارتش‌های سه کشور می‌شود که روی امنیت دریانوردی و مبارزه با راهزنی دریایی تمرکز دارد. 

جاگاریان درباره همکاری نظامی با ایران اظهار داشت که در پی برداشته‌شدن تحریم تسلیحاتی سازمان ملل از تهران، دو کشور اکنون در حال انجام گفت‌وگوهایی درباره خرید و فروش محصولات نظامی هستند.

ریانووستی در خبر دیگری به نقل از وی نوشت: «همکاری نظامی-فنی [روسیه] با ایران، قدمت طولانی بیش از ۵۰ سال دارد. این [همکاری] بر مبنای منفعت دوجانبه و توجه ویژه روسیه به الزامات بین‌المللی در حوزه تجارت تسلیحاتی، در حال توسعه است. با توجه به برداشته‌شدن محدودیت‌هایی که همه می‌دانند، طرف روسی وارد گفت‌وگوهای سازنده‌ای با شرکای ایران، بر سر تمام محصولات نظامی شده است».

این دیپلمات روس با بیان اینکه تمهیدات برای برگزاری مسابقات بین‌المللی ارتش‌های جهان در سال ۲۰۲۱ در بند چابهار نیز در حال انجام شدن است، اظهار داشت: «در کنار روسیه و ایران، کشورهای چین، هند، سوریه و ونزوئلا نیز در این مسابقات حضور دارند».

منبع: فردا

کلیدواژه: رزمایش دریایی کارشناس چینی بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۶۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی

«شورای آتلانتیک» نوشت: ایران در مسیر جایگزینی روسیه به عنوان صادرکننده پیشتاز تسلیحات قرار دارد، به همین دلیل ایالات متحده نیازمند یک استراتژی مشخص برای مقابله با این روند است.

به گزارش مشرق، اندیشکده «شورای آتلانتیک» در گزارشی آورده است ایران به خوبی در راه تبدیل شدن به یک صادرکننده درحال پیشرفت تسلیحات در سطح جهان قرار دارد؛ تهران در سال‌های گذشته، فروش و انتقال پهپادهای خود را به نقاط مختلف جهان از آمریکای جنوبی تا آفریقا به سرعت افزایش داده است و به صورت ویژه کشورهای بیشتری به خرید این قابلیت‌ها از ایران علاقه مند شده اند.

«دنی سیترینوویچ» نویسنده این گزارش معتقد است که منافع اقتصادی ایران در این حوزه مشخص است زیرا تخمین زده می‌شود که هزینه هر پهپاد پرطرفدار شاهد ۱۳۶ بین ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار دلار باشد. این موضوع در کنار گزارش‌هایی مبنی بر فروش بیش از ۲ هزار پهپاد ایرانی فقط به روسیه، نشان می‌دهد که تهران میلیون‌ها دلار از این معاملات به دست آورده است.

این تحلیلگر آمریکایی تاکید دارد: با این حال، دستاورد ایران از چنین تحرکاتی، بیشتر از منافع مالی آن است، چرا که این معاملات موقعیت سیاسی جمهوری اسلامی را در کشورها عمیق‌تر می‌کند و وابستگی به تهران و تولیدات آن را ایجاد می‌نماید.

کارشناس این اتاق فکر آمریکایی سپس به مقایسه تولیدات ایران با نمونه‌های مشابه پرداخته و آورده است: در این زمینه، ایران در مقایسه با کشورهایی مانند انگلستان یا آمریکا که توانایی‌های مشابهی را به سراسر جهان صادر می‌کنند، از مزایای قابل توجهی برخوردار است. پهپادها و سایر قابلیت‌های نظامی ایران، مانند موشک‌های کوتاه‌برد فاتح ۱۱۰، ارزان‌تر از رقبای غربی آن هستند. ضمن آنکه هیچ محدودیت سیاسی یا قانونی که مانع فروش این تسلیحات در سراسر جهان شود، برای ایران وجود ندارد. به نظر می‌رسد تهران هم هراسی ندارد که این محصولات به دست طرف‌های خارجی خطرناک بیفتد.

نویسنده با اشاره به کارایی تسلیحات ایرانی تاکید دارد: از همه مهمتر این است که محصولات ایران در میدان جنگ خود را ثابت کرده اند و این موضوع در استفاده روسیه از آنها در جنگ اوکراین یا توسط گروه‌های نزدیک به ایران همچون حزب الله لبنان، انصارالله یمن یا شبه نظامیان شیعه در عراق مشخص شده است.

کارشناس شورای آتلانتیک معتقد است: این شرایط به ایران اجازه فروش قابل توجه تسلیحات به بسیاری از کشورهای جهان به‌ویژه دولت هایی که غرب در زمینه تسلیحات برای آن‌ها محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است، فراهم می‌آورد.

در بخش دیگری از گزارش با اشاره به جایگاه پیشین روسیه در بازار تسلیحات جهان، ادعا شده است که روسیه پس از حمله به اوکراین، به دلیل مجموعه‌ای از تحریم‌ها در بازار تسلیحات و تجهیزات نظامی دچار مشکلاتی شد. پس از این تحول ایران در نظر کشورهایی که پیش از این به تجهیزات نظامی روسیه وابسته بودند، به گزینه ای جذاب‌تر تبدیل شد. ضمن آنکه، سرمایه‌گذاری مشترک ایران و روسیه می‌تواند فروش تسلیحات متعارف آنها را افزایش دهد.

نویسنده این گزارش با اشاره به تحولات در دریای سرخ به کاخ سفید توصیه کرده است: دولت آمریکا باید جدی بودن شرایط را درک کند. نادیده گرفتن این روند می‌تواند به وضعیت غیرقابل برگشتی منجر شود که ممکن است ایران را به صادرکننده پیشروی تسلیحات در جهان تبدیل کند.

از دیگر پیشنهادهای این اتاق فکر به دولت بایدن آن است که تحریم‌های اقتصادی و سیاسی را علیه هر کشوری که به دنبال کسب توانایی‌های نظامی ایران است یا سرمایه‌گذاری‌های نظامی مشترک را با تهران انجام می‌دهد، اعمال کند زیرا این اقدام می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده باشد. همچنین تسهیل کمک نظامی به کشورهای معامله کننده با ایران، از بین بردن جذابیت تسلیحات ایرانی و بی اعتبار کردن توانایی‌های نظامی ایران از دیگر ترفندها علیه تهران بیان شده است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • استقرار ده ها هزار نیروی نظامی روسیه در اطراف شهر راهبردی اوکراین/ تنش شدید میان مسکو و کشورهای اروپایی با آغاز رزمایش اتمی روسیه
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • پوتین دستور تمرینات نظامی جهت استفاده از سلاح هسته‌ای را صادر کرد
  • رزمایش اتمی روسیه با «تسلیحات غیر راهبردی»
  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • زاخارووا: ناتو برای درگیری با روسیه آماده می‌شود
  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه
  • مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود
  • رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی