Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@05:19:58 GMT

بلای که غذای پرچرب بر سر بدن می‌آورد!

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۰۷۲۶۸

بلای که غذای پرچرب بر سر بدن می‌آورد!

رژیم غذایی پرچرب، رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی فست فود، خطر بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

به گزارش برنا؛ این نوع رژیم غذایی عملکرد طبیعی روده را مختل می‌کند و باعث رشد میکروب‌های مضر می‌شود. علاوه بر این، میکروب‌های روده مواد شیمیایی موجود در غذاهای چرب را به متابولیت مضری تبدیل می‌کنند که باعث تصلب شرایین می‌شود – اختلالی که در آن تشکیل پلاک‌ها عروق را تنگ می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا همین اواخر، دانشمندان از مکانیسم دقیقی که میکروب‌های روده باعث بیماری‌های قلبی می‌شدند مطمئن نبودند. اکنون، محققان مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت، در نشویل، TN، برای توضیح این پدیده تلاش کرده‌اند.

همانطور که سازمان جهانی گوارش توضیح می‌دهد، غذایی که می‌خوریم با روده تداخل پیچیده‌ای دارد، از جمله میکروبیوتای آن.

میکروبیوتای روده نقش مهمی در سلامت انسان و پیشگیری از بیماری‌ها دارد. در نتیجه، تغییر در عملکرد منظم آن ممکن است در برخی شرایط پزشکی مانند سندرم روده تحریک پذیر، منبع چاقی، و منبع بیماری‌های قلبی عروقی نقش داشته باشد.

پیش از این، دانشمندان اغلب در مورد ارتباط بین روده‌ها، میکروب‌های روده و پیامدهای سلامتی فکر می‌کردند.

تحقیقات آنها بر روی موش نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض رژیم غذایی پرچرب به اپیتلیوم روده آسیب می‌رساند و باعث التهاب با درجه پایین می‌شود. همچنین نشان می‌دهد که رژیم غذایی پرچرب با عملکردهای تولید انرژی میتوکندری تداخل دارد.

بر اساس مطالعات قبلی پزشکان این فرض را مطرح کردند که آسیب به مخاط روده ناشی از رژیم غذایی با چربی بالا می‌تواند تغییرات منفی را در میکروبیوم روده ایجاد کند، از جمله گسترش باکتری‌های مضر (به عنوان مثال، انتروباکتریاسه) و ترویج بیماری.

تحقیقات نشان می‌دهد که سلولهای میزبان، به ویژه اپیتلیوم روده، نقش مهمی در تعدیل عملکرد میکروبیوتا دارند و می‌توانند مسیرهای متابولیک را در میکروبها روشن یا خاموش کنند که به طور مستقیم بر خطر برخی بیماریها تأثیر می‌گذارد

مطالعات قبلی نشان می‌دهد یک اپیتلیوم سالم روده در حمایت از میکروب‌های مفید و حفظ سلامت روده مهم است و از آن پشتیبانی می‌کند.

دانشمندان از مدلهای حیوانی در آزمایش فرضیه‌های خود استفاده کردند. ابتدا، آن‌ها متوجه شدند که در رژیم‌های غذایی پرچرب، میکروبیوتای روده کولین غذایی را به تری متیل آمین تبدیل می‌کند. این بیشتر توسط کبد به تری متیل آمین N-oxide (TMAO) تبدیل شد.

TMAO متابولیسم کلسترول را تغییر می‌دهد و منجر به تشکیل رسوب پلاک در عروق می‌شود – که منجر به تصلب شرایین می‌شود.

در مرحله بعد، تیم متذکر شد که رژیم غذایی پرچرب عملکردهای منظم میتوکندری را مختل کرده و منجر به افزایش تولید اکسیژن و نیترات می‌شود. در نتیجه، این گازها به رشد میکروب‌های بالقوه بیماری زا Enterobacteriaceae مانند Escherichia coli تأیید کرد.

این یافته‌ها فرضیه‌های محققان در مورد نقش رژیم‌های غذایی پرچرب در پیامدهای بیماری را تأیید کرد. همچنین مکانیسم‌های دقیقی را که ممکن است از طریق آنها این بیماری‌ها ایجاد شود توضیح داد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رژیم غذایی رشد مواد شیمیایی سلامت موش انرژی بدن رژیم غذایی پرچرب نشان می دهد بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۷۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف غذای سگ و گربه قاچاق در خوی 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سرهنگ "کیومرث پاکدل" فرمانده انتظامی خوی درجزئیات این خبر اظهار داشت: عوامل انتظامی شهرستان خوی  موفق شدند از ۲دستگاه خودروی  تریلی مسیر بازرگان _ تهران مقدار بیش از۴۲ هزار و ۶۴۴ کیلو گرم انواع مختلف غذای سگ و گربه را بصورت قاچاق کشف و ضبط کنند.

فرمانده انتظامی خوی ادامه داد:  ارزش کالای کشف شده بیش از  ۱۰۰ میلیارد ریال برآورد شده ودراین راستا ۲ نفر دستگیر  و ۲دستگاه خودرو توقیف شد.   سرهنگ پاکدل در پایان تاکید کرد:  شهروندان می‌توانند هرگونه موارد مشکوک و قاچاق کالا و ارز را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • قیمت غذای محبوب ایرانی‌ها نجومی شد (اینفوگرافی)
  • کشف غذای سگ و گربه قاچاق در خوی 
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • چند بار باید دستان خود را بشوئید؟
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید