Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح آن در سال‌های اخیر به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی تاکنون توانسته‌اند دستاوردهای مهمی در حوزه تجهیزات و ارتقای توان رزمی به دست آورند.

خودکفایی و ایجاد قدرت درون‌زا با طراحی و ساخت انواع تجهیزات نظامی بومی در سال‌های اخیر به قدری سرعت یافته که حیرت بسیاری از ناظران بین المللی را به همراه داشته و باعث شده توان نظامی کشورمان هر سال بیش از سال‌های گذشته رشد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه این دستاوردها موید این مطلب است که فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح کشورمان به خوبی به اهمیت خودکفایی و دارابودن تجهیزات گوناگون تسلیحات در همه حوزه‌ها پی برده‌اند. پدافند هوایی و تجهیزات مورد استفاده در آن یکی از این حوزه‌های مهم در نیروهای مسلح کشورمان است که ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سال‌های اخیر در قالب قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با یکدیگر همکاری تنگاتنگی دارند.

پیشرفت سامانه‌های پدافند هوایی ایران اینک به مرحله بی‌نیازی نزدیک شده، ولی ظاهرا این پایان کار نیست و ایران گام‌هایی در جهت صعود کم سابقه در حوزه سامانه‌های پدافندی برداشته است. این در حالیست که ساخت سامانه باور ۳۷۳ در کم‌تر از ۱۰ سال تکمیل و اجرایی شده است؛ بنابراین حال که ایران به بالاترین سطح فناوری دفاعی در حوزه پدافند هوایی دست یافته است، از این پس در مدت زمان کوتاه‌تری قادر خواهد بود که محصولات باکیفیت‌تری را تولید کند. به معنای دیگر ایران در مرز علم پدافندی روز دنیا در حال حرکت است و هر لحظه باید منتظر اعلام یک خبر و دستاورد جدید دفاعی در این حوزه بود.

کشف، رصد، پایش، درگیری و انهدام اهداف هوایی به ویژه پهپادها و حتی نشاندن و سالم گرفتن آن‌ها از جمله قابلیت‌های نرم و سخت پدافند هوایی است که نمونه‌های متفاوتی از آن را طی سال‌های اخیر شاهد بودیم. البته حاصل این همکاری‌ها نیز امنیت بسیار بالای آسمان ایران اسلامی در قالب شبکه یکپارچه پدافندی هوایی کشور است، شبکه‌ای که با دارا بودن لایه‌های مختلف و متعدد امنیت بسیار بالایی را برای کشورمان فراهم کرده‌اند.

این پیشرفت‌ها در افزایش سطح پوشش راداری کشورمان نیز مشهود است به نحوی که پدافند هوایی کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پوشش بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ نقطه، گستردگی فراگیر و کارآ بودن خود را در حفظ آسمان ایران اسلامی از پرنده‌های متخاصم و بهبود تردد هوایی و مراقبت‌های اطلاعاتی فرامنطقه‌ای نشان داده است. یکی از ابزارهای این رصد و پایش رادارها هستند که صنایع دفاعی کشورمان نمونه‌های متنوعی از آن‌ها را طراحی و تولید و همچنین کاربردی کرده‌اند.

کدام رادار سامانه باور ۳۷۳، ۲۰۰ هدف را به طور همزمان رهگیری می‌کند؟

رادارها یکی از اجزای مختلف سامانه‌های موشکی و پدافندی هستند که می‌توان از آن‌ها با عنوان چشم آن سامانه پدافندی یا موشکی نام برد. امروزه بومی سازی این بخش از سامانه‌ها نیز به اندازه سایر بخش‌های یک سامانه اهمیت دارد. این دقیقا همان کاری است که در طراحی و سامانه‌های پدافندی تولید کشورمان نیز مشاهده می‌شود، متخصصان دفاعی ایران اسلامی این کار را در سامانه باور ۳۷۳ نیز به طور کامل اجرایی کردند. آن‌ها در این زمینه فعالیت‌های بسیاری داشتند که یکی از ثمرات آن ساخت رادار معراج ۴ به عنوان یک رادار کنترل شکاری برد بلند است.

روز ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ بود که این رادار برای نخستین بار در بازدید رئیس جمهور از سامانه باور ۳۷۳ در کنار سایر اجزای این سامانه پدافندی به نمایش درآمد. البته تا آن زمان نام معراج ۴ در فضای رسانه‌ای مطرح شده بود، اما حضور این رادار در یک نمایشگاه رسمی پای آن را به طور جدی به رسانه‌ها باز کرد.  

معراج ۴ یک رادار آرایه فازی فعال بردبلند است که توانایی رهگیری همزمان ۲۰۰ هدف را تا ۴۵۰ کیلومتری داراست. زاویه ثابت آنتن تخت این رادار در راستای عمودی این توان را به معراج ۴ بخشیده است تا محیط را به صورت الکترونیکی پایش و جست‌وجو کند. این رادار  ضمن کاهش احتمال کشف محل آن بر اثر ردیابی منشاء ارسال امواج، مقاومت بالاتری در برابر اخلال الکترونیکی دشمن نیز دارد. باند کاری این رادار نیز S اعلام شده که از باندهای مناسب برای کشف اهداف با سطح مقطع راداری پائین است.

این رادار طبق دانش روز دنیا طراحی و ساخته شده و از روش‌های پیشرفته متعدد برای غلبه بر اخلاگرهای دورایستای دشمن استفاده می‌کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به  قابلیت پرش فرکانسی، قابلیت فشرده سازی امواج، تمرکز توان رادار روی یک ناحیه و تشعشعات جانبی پایین اشاره کرد.

کد خبر 622503 برچسب‌ها دفاع - سپاه پاسداران دفاع - پدافند دفاع - ارتش جمهوری اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دفاع سپاه پاسداران دفاع پدافند دفاع ارتش جمهوری اسلامی سامانه باور ۳۷۳ پدافند هوایی سال های اخیر سامانه ها معراج ۴

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۷۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلیت هواپیما و دیگر سامانه های حمل و نقل برای معلولان نیمه بها شد

فاطمه عباسی افزود: ۱۳۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید شناسایی شده‌اند که می‌توانند بلیت نیم بها از سامانه های حمل و نقل ریلی و هوایی به صورت افتتاح حساب بانکی و ارائه سماکارت را بخرند.

وی با بیان اینکه این اقدام در اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان انجام شده است، اظهار داشت:‌براساس این بند از قانون، استفاده افراد دارای معلولیت شدید از سامانه‌های حمل و نقل ریلی و اتوبوس‌رانی درون شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه‌های برون‌شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی نیم بها است. وزارت مکلف است جهت اجرای این تبصره نسبت به پیش‌بینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه اقدام و سازمان برنامه و بودجه در لایحه سالانه بودجه منظور کند.

عباسی تصریح کرد: نیم بها شدن بلیط حمل و نقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید در اجرای تفاهم نامه چهارجانبه سازمان بهزیستی کشور، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بانک پارسیان طی سال گذشته عملیاتی شد.

به گزارش ایرنا، علی محمدقادری رئیس سازمان بهزیستی کشور پیش از این درباره این تفاهم نامه گفته بود که این تفاهم‌نامه یک ائتلاف جدی بین دستگاه‌های متولی است. وظیفه‌ای که مسوولیت دولت‌ها بود اما سال‌ها روی زمین گذاشته شده بود امروز توسط دولت سیزدهم انجام شد تا افراد دچار معلولیت شدید بتوانند بلیت اتوبوس درون‌شهری را رایگان دریافت و دیگر بلیت‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی بین‌شهری را به شکل نیم‌بها خریداری کنند.

همچنین به گزارش ایرنا، با امضای تفاهم‌نامه بین وزارت تعاون، وزارت میراث فرهنگی، سازمان بهزیستی و بانک پارسیان، مبلغ ۲ میلیون تومان برای خرید بلیت‌های حمل‌ونقل هوایی، زمینی و ریلی به صورت نیم‌بها به حساب افراد دچار معلولیت شدید واریز خواهد شد. بانک پارسیان در این طرح فقط عاملیت را پذیرفته و از بسترهای مجازی استفاده می‌کند تا این افراد نیازی به احراز هویت حضوری در شعب نداشته باش

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • (ویدئو) انفجار و دود در مرز اسرائیل همزمان با ارسال کمک‌های هوایی به غزه
  • بلیت هواپیما و دیگر سامانه های حمل و نقل برای معلولان نیمه بها شد
  • واکنش کاربران ایرانی به خیانت اردن
  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • تیم والیبال دانش آموزان ایران به جمع چهار تیم برتر جهان راه یافت
  • صعود نفس‌گیر یوزهای ایرانی به فینال
  • پهپاد‌ انتحاری ایرانی ، ابزار کارآمد روسیه در جنگ اوکراین
  • ایتالیا هم زانو زاد: والیبال ایران در جمع ۴ تیم برتر جهان
  • یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد