Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی شریکیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این میزان یکهزار میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال مربوط به باغ های آبی و ۳۶۰ میلیارد ریال مربوط به باغ های دیم است.

وی سطح باغ های استان را ۴۱ هزار و ۵۰۰ هکتار دانست و افزود: از این سطح ۲۹ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی آبی و ۱۲ هزار هکتار دیم اراضی دیم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شریکیان اظهار داشت: پیش بینی می شود که امسال ۲۱۰ هزار تن میوه در سال زراعی جاری از باغ های استان برداشت شود.

وی عملکرد تولید میوه به طور متوسط در باغ های آبی را هفت تن و ۸۰۰ کیلوگرم و دیم را چهار تن دانست و افزود: در سال های ترسالی بیش از ۲۸۰ هزار تن انواع میوه در سطح باغ های استان برداشت می شد اما امسال با کاهش ۷۰ هزار تنی میوه مواجه شده ایم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از مجموع کاهش تولیدات میوه ۵۸ هزار تن مربوط به باغ های آبی و ۱۲ هزار تن نیز مربوط به باغ های دیم است.

شریکیان با بیان اینکه تغییر اقلیم، کاهش بارندگی ها و کاهش منابع آبی کشاورزان را با مشکلاتی مواجه کرده است افزود: بهره برداران بخش کشاورزی باید برای مدیریت بحران به توصیه های کارشناسان بخش کشاورزی و کشاورزان باتجربه توجه کنند تا با برخی از اقدامات علمی و اصولی بخشی از خسارت از ناحیه خشکسالی را کاهش دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر ایجاد سایبان در باغ ها نیز تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه در سال های اخیر با سرمای زودرس و دیررس، نوسانات دمای هوا و کاهش منابع آبی مواجه هستیم و باید بتوانیم باغ ها را نیز به محیط های کنترل شده تبدیل کنیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: هم اینک در برخی از استان ها با سازه هایی بر روی باغ ها سایبان ایجاد کرده اند که باید این روش های جدید را در بین کشاورزان توصیه کنیم.

از مجموع محصولات تولیدی استان سالانه ۱۶۳ هزار تن مربوط به محصول انگور است بعد از این محصول بیشترین تولیدات مربوط به سیب و گیلاس رتبه های کشوری این محصولات به ترتیب هفت، ۱۲ و ۱۵ است، همچنین این استان در تولید گلابی، آلو و انواع گیاهان دارویی در سطح کشور به ترتیب در جایگاه هشت، ۱۶ و ۲۱ کشوری قرار دارد.

زیتون، بادام، پسته، آلبالو، هلو، شلیل، شفت آلو، انجیر، انار، شاه‌توت، به، سنجد و گوجه سبز از دیگر تولیدات باغی استان است.

کاهش ۴۶ درصدی بارش از ابتدای سال زراعی تاکنون نسبت به آمار بلند مدت موجب شد تا ۸۲ درصد از مساحت خراسان شمالی درگیر خشکسالی باشد و  این روند در ۱۴ درصد مساحت استانی استان حادتر است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار  و کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

برچسب‌ها بجنورد میوه سردسیری کشاورزی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد میوه سردسیری کشاورزی بجنورد میوه سردسیری کشاورزی خراسان شمالی مربوط به باغ خراسان شمالی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۸۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بارندگی به عشایر ۳۰ میلیارد ریال برآورد شد

محمودی مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به کوچ زودهنگام عشایر به استان گفت: بر اثر بارندگی‌های اخیر، عشایری که تازه وارد استان شده بودند دچار مشکلات معیشتی شدند.

بیشتر بخوانید

پرشدن کانال‌های کشاورزی بخش میانکوه درپی بارش‌های اخیر

وی با اشاره به اینکه این عشایر در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و لردگان هستند، افزود: پیگیری‌های لازم برای جبران خسارت وارد شده به این عشایر در حال انجام است.

محمودی اضافه کرد: زمان تقویم کوچ عشایر به استان با توجه به هماهنگی‌ها انجام شده و مناسب بودن وضعیت چرای دام در خوزستان ۲۵ اردیبهشت است و عشایر از کوچ زودتر از موعد پرهیز کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • خسارت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی به زیربخش‌های کشاورزی
  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • آغاز احداث محور ارتباطی روستا‌های شمالی دهاقان به مهیار
  • خسارت بارندگی به عشایر ۳۰ میلیارد ریال برآورد شد
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت