Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محصولات کشاورزی تامین کننده غذای بشر بوده و هستند و هرچند این محصولات سالم‌تر تهیه شوند به سلامت جامعه کمک می‌کنند. 

استفاده از کود‌ها و سموم کشاورزی هم باب شد و روز به روز بیشتر، تا حاصل پربار‌تر شود و ماندگاری آن بیشتر؛ اقدامی که سال‌ها بعد اثر سوء خود را بر سلامت انسان‌ها با بروز انواع بیماری‌ها نشان داد و آدمی را برانگیخت تا با شیوه‌های جدید کشت و کار را عاری از سموم و تلاش کند و همانند گذشته محصولاتی سالم تولید کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید محصولات کشاورزی ارگانیک هم چندسالی است در کشور ما جدی گرفته شده و در همین زمینه پرورش محصولات گواهی شده در دستور کار قرار گرفته است؛ هدفی که اصفهان در رسیدن به آن پیشتاز است.

مزارعی که خوراکشان سمی نیست

اصغر رستمی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: باتوجه به این که یکی از وظایف مهم وزارت جهاد کشاورزی، تامین امنیت غذایی و تولید محصول متناسب با نیاز جامعه است، تولید محصولات سالم با امنیت غذایی و کشاورزی پایدار در دستور کار است.

 

او افزود: به این منظور، طرح محصول سالم، اجرا شده که بر مبنای آن با هماهنگی کشاورزان و آزمایش‌های قبل، حین و بعد از کاشت، کیفیت محصول سنجش می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: هدف این طرح، کاهش مصرف سموم و کود‌های شیمیایی یا به حداقل رساندن آن در فرآیند پرورش محصول است.

رستمی بیان کرد: مزارع منتخب در طرح، از زمان کاشت تا برداشت، زیر نظر کارشناسان جهاد کشاورزی، حفظ نباتات و کارشناسان ناظر بخش خصوصی هستند تا در تمام مراحل استفاده از سموم شیمیایی حذف شود.

او افزود: نتیجه این اقدامات تولید ۲۰ محصول گواهی شده کشاورزی در استان اصفهان است که با مصرف کمترین کود و سم شیمیایی به دست مصرف کننده می‌رسد و اصفهان در این زمینه پیشتاز است.

محصولاتی که سلامت را به سفره مردم می آورند

مرجان نکوخو رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به خبرنگار ما گفت: دفتر محیط زیست و سلامت غذا با دو هدف اصلی ارتقای سلامت محصولات کشاورزی و حفظ محیط زیست و تنوع زیستی مشغول فعالیت است.

او افزود: صد واحد تولیدی کشاورزی مجری طرح هستند که فرآیند نظارت از مزرعه تا سفره در مورد عملکرد آن‌ها اعمال می‌شود به این معنا که از پیش از تولید یعنی تهیه و آماده سازی بستر کشت تا زمان برداشت، مراحل آبیاری، کوددهی، تغذیه، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز به دقت بررسی می‌شود تا آلاینده‌ها حذف شوند و یا از حد مجاز فراتر نروند.

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: ۲۰  محصول گواهی شده استان در سه شاخه تقسیم می‌شوند: محصولات گلخانه‌ای شامل خیار، گوجه فرنگی و فلفل؛ محصولات باغی شامل سیب درختی، گلابی، انار، انگور، خرما و پسته و محصولات زراعی شامل هندوانه، خربزه، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، بامیه، بادمجان، نخود، ذرت، لوبیا و کاهو است.

نکوخو با اشاره به اینکه این محصولات در سال زراعی گذشته به چهار محصول سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و سیب درختی محدود شده بود افزود: سطح زیرکشت محصولات گواهی شده با توجه به ظرفیت‌های اقلیمی استان، امسال به ۱۵۰۰ هکتار افزایش یافته و شمار ارقام گواهی شده به ۲۰ محصول رسیده است.

صرفه جویی در مصرف آب و صادرات، مزایای محصولات گواهی شده

او با تاکید بر مصرف بهینه آب در این نوع کشت گفت: در باغ ها، مزارع و گلخانه‌ای که طرح محصول سالم در آن‌ها اجرا می‌شود از آبیاری کم فشار، تیپ و قطره‌ای استفاده می‌شود که مصرف و هدرروی آب در آن‌ها در حداقل ممکن است.

رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص عرضه محصولات گواهی شده گفت: روسیه، قطر و مجارستان مشتریان محصولات سالم استان اصفهان هستند.

نکوخو رونق مصرف این محصولات در داخل کشور را در گروی فرهنگ سازی دانست گفت: تلاش کرده ایم تا با تعامل با شرکت‌های خصوصی و اتحادیه‌های تعاون روستایی مکان‌های ویژه‌ای برای عرضه این محصولات در نظر بگیریم و مردم را به خرید آن‌ها ترغیب کنیم.

 کنترل آفات با روش‌های زیستی

علی مجملی کارشناس کشاورزی گفت: بیشتر کشاورزان بر این باور هستند که با استفاده از سموم شیمیایی می‌توانند بهره وری محصول خود را افزایش دهند، اما در مزارع طرح محصول سالم، با کمترین سم، عملکرد مطلوب ثبت شده است.

او تاکید کرد: در مزارع محصولات گواهی شده، موفقیت مبارزه با علف‌های هرز به دلیل استفاده از آبیاری قطره‌ای به وضوح قابل مشاهده است.

کارشناس کشاورزی افزود: به عنوان مثال دو آفت مهم شبپره مینوز و پروانه هلیوتیس از طریق روش‌های بیولوژیک، توزیع زنبور براکون و فرمول‌های فرمونی به خوبی در این مزارع کنترل شده است.

مجملی اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد روش‌های مبارزه زیستی (بیولوژیک) نتیجه بسیار مطلوب تری در پی دارد.

تغییر رویکرد کشاورزان به حذف یا کاهش مصرف سموم شیمیایی و مصرف کنندگان به خرید محصولات سالم، فرآیندی زمان بر است؛ اما قطعا کاهش مصرف آب، حذف واسطه‌ها و تامین امنیت و سلامت غذایی اهدافی است که هر دو گروه را باید به سمت رونق محصولات گواهی شده سوق دهد.

گزارش از محمد صابری

انتهای پیام/ص

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات ارگانیک تغذیه سالم محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان محصولات گواهی شده محیط زیست و سلامت محصولات سالم سلامت غذای تولید محصول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۷۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد امین دهقان در نشستی خبری با اشاره به بازار صادراتی روانکار، اظهار کرد: محصولات روانکار تاکنون به ۱۱ کشور شامل هند، چین، کشورهای آذری زبان و برخی کشورهای آفریقایی، عرضه شده و با استقبال خوبی روبرو شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته با رسیدن به حداکثر ظرفیت تولید، بیش از ۷۶۰ هزار تن انواع روانکار صنعتی در این شرکت تولید و افزون بر ۵۰۰ هزار تن آن، راهی بازارهای صادراتی شد، اظهار کرد: این مساله ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشت و صددرصد ارزها وارد سامانه ارزی کشور شد.

به گفته وی با توجه به ظرفیت‌های صادراتی، در همکاری با گروه‌های دانش‌بنیان درصدد افزایش کیفیت محصولات تولیدی و تولید محصولات خاص در جهت دریافت معتبرترین گواهی‌نامه‌های استاندارد برای مقاصد صادراتی است.

عضو انجمن تولیدکنندگان روغن موتور ایران به عرضه محصول روغن موتور مگلوب شرکت نفت سپاهان به کشور امارات متحده عربی اشاره کرد و گفت: این محصول که با برخورداری از استاندارد روز اروپا برای خودروهای لوکس طراحی و تولید شده است، حضور نسبتاً موفقی در این بازار داشت و تلاش داریم امسال حضور خود را با قدرت بیشتری در این بازار ادامه دهیم.

دهقان از تولید روغن موتور سفارشی در این شرکت خبر داد و گفت: در قرارداد با شرکت ایران خودرو، هم‌اکنون روغن موتور ویژه موتور مورد نظر را تولید و به این خودروساز عرضه می‌کنیم.

وی با اشاره به ۱۵ برنامه در طرح توسعه، از تولید محصول گریس کلسیم برای نخستین بار خبر داد و افزود: ۹ محصول جدید در برنامه تولید بوده که سه مورد آن ویژه خودروهای سنگین و دیزل است.

عضو انجمن تولیدکنندگان روغن موتور ایران با بیان اینکه پروژه F.R.W هم‌اکنون با ۹۰ درصد پیشرفت با هدف افزایش کیفیت محصولات، امسال به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: پروژه دوم TDAE تولید محصول Green RPO ضمن برخورداری از قابلیت ویژه صادراتی، کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز می‌کند

کد خبر 6092333 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی نفت سپاهان
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند