Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت:اظهارات نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران مبنی بر اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه ایران بهانه جویی به منظور کسب اجماع علیه کشورمان است.

مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص اظهارات اخیر رابرت مالی نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران مبنی بر اینکه در صورتی که احیای توافق هسته‌ای با ایران به نتیجه نرسد گزینه‌های دیگری از جمله مذاکره برای توافق جدید یا اتخاذ اقدامات تنبیهی را در دستور کار خود خواهیم داشت، گفت: آمریکایی‌ها در قبال فضای تعلیقی که برای آغاز دور هفتم مذاکرات در وین سناریو‌های مختلفی آماده کرده اند و تلاش می‌کنند از همه ابزار برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: آمریکا نگران برنامه‌های هسته‌ای ایران است و نمی‌خواهد جمهوری اسلامی در عرصه هسته‌ای به نقطه‌ای که از نظر آن‌ها غیر قابل بازگشت است دست یابد.

مکی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها عنوان می‌کنند اولویت آن‌ها احیای برجام است گفت: از سوی دیگر آن‌ها دلخوش به برخی از گمانه زنی‌هایی هستند که از ایران شنیده اند مبنی بر اینکه دولت سیزدهم شاید بخواهد توافق را از صفر شروع کند و آمریکا به امید آن است که بتواند در این توافق احتمالی موضوعات موشکی و نفوذ ایران در منطقه را نیز بگنجاند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: این روند درحالی است که رئیس جمهور منتخب و وزیر خارجه احتمالی او صراحتا اشاره کردند که به دنبال احیای برجام هستند، چون قطعا مصالحه بر سر برجام دستاورد‌های بیشتری برای ایران خواهد داشت تا مذاکره جدید و خنثی سازی تحریم‌ها را در صورت توافق احتمالی زودتر محقق خواهد کرد تا اینکه بخواهند مذاکرات را از صفر شروع کنند. ایده اول یعنی احیای برجام قطعا قوی‌تر و در چارچوب سیاست‌های امنیتی و منافع جمهوری اسلامی است.

وی در خصوص بخش دوم سخنان مالی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها می‌توانند از اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه ایران استفاده کنند، گفت: احتمالا نظر رابرت مالی این بوده است که اگر ایران به توافق فعلی برجام پایبند نباشد اقدامات تنبیهی اتخاذ خواهد شد و قطعا آمریکا به سمت اجماع سازی علیه ایران پیش می‌رود.

مکی ادامه داد: در زمان ترامپ نیز وی بار‌ها برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به دنبال اجماع سازی بود که به نتیجه نرسید، اما شرایط بایدن با ترامپ قدری متفاوت است و قطعا بایدن حمایت کشور‌های اروپایی را نیز خواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آمریکا به عنوان یک اهرم فشار از ابزار اجماع علیه ایران استفاده خواهد کرد به این معنی که اگر برجام اجرا نشود گزینه جایگزین شرایط متفاوتی علیه ایران را ایجاد خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مکی رابرت مالی برجام کارشناس مسائل بین الملل اقدامات تنبیهی احیای برجام علیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۸۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چاپلوسی فرانسه برای تل آویو: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم

استفان سژورن، وزیر امور خارجه فرانسه در دیدار روز سه شنبه در اورشلیم با هدف چاپلوسی و جلب رضایت مقامات صهیونیستی به همتای اسرائیلی خود یسرائیل کاتز گفت که فرانسه قصد دارد در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در ماه مه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران پیشنهاد کند.

وزیر امور خارجه فرانسه که همواره از حامیان حملات اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق بوده، در این دیدار ضمن لفاظی علیه ایران گفت: «ما با تمام توان خود در نشست ماه آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعمال تحریم‌های هسته‌ای، موشکی و پهپاد‌ها علیه ایران تلاش خواهیم کرد تا ثابت کنیم که فشار‌ها در حال افزایش است». 

مقامات همچنین در مورد "تلاش‌ها برای جلوگیری از به رسمیت شناختن کشور فلسطین" گفتگو کردند.

طبق گزارش کانال ۱۲، تقریباً در همان زمان، وزیر امور خارجه فرانسه به نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل توصیه کرد که "حمله اسرائیل به رفح ایده بدی است و چیزی را حل نمی‌کند. "

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • لاپید: نتانیاهو هیچ بهانه‌ای برای رد توافق تبادل اسرا ندارد
  • دیگر بهانه‌ای برای بیمه نکردن کارگران ساختمانی وجود ندارد
  • جنبش دانشجویی جهانی «حمایت از فلسطین» به ونزوئلا رسید
  • چاپلوسی فرانسه برای تل آویو: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم
  • مادورو سرکوب تظاهرات دانشجویان آمریکایی را محکوم کرد
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • واکنش رئیس‌جمهور ونزوئلا به سرکوب دانشجویان آمریکا
  • تلاش بلینکن برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران