Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در مجموع، 70 هزار هکتار از اراضی استان مرکزی مجهز به آبیاری نوین شده که حدود 50 هزار هکتار آن از سال 82 به بعد انجام شده است.

فرزاد کوهدانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: از محل اعتبارات تخصیصی سال گذشته ۲۲۰۰ هکتار از اراضی استان به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز شده و به بهره برداری رسید و ۳۵۰۰ هکتار نیز جهت تجهیز مزارع استان به سامانه های نوین آبیاری در دست اجراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اعتبار تخصیصی سال گذشته بالغ بر ۴۸۰ میلیارد ریال بوده است افزود: طرح مذکور شامل سامانه‌های آبیاری کم‌فشار و تحت فشار است که باعث افزایش راندمان بهره‌وری آب، افزایش تولید در واحد سطح و صرفه‌جویی آب به میزان ۴۵۰۰ متر مکعب به ازای اجرای هر هکتار می‌شود.

 مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی تصریح کرد: اجرای 50 هزار هکتار از سطح اجرا شده از سال ۸۲ به بعد بوده و در مجموع با تجهیز مزارع استان به سامانه‌های آبیاری نوین، صرفه‌جویی سالانه به میزان ۳۱۵ میلیون متر مکعب آب در منابع آبی استان اتفاق افتاده که امید است با گسترش هر چه بیشتر اراضی کشاورزی به اینگونه سیستم ها بتوان تا حدی کسری مخازن و آبخوانها را جبران کرد.

کوهدانی اضافه کرد: در سال‌های اخیر تبدیل روش‌های آبیاری سنتی به روش‌های آبیاری نوین در کشور ما به ویژه در استان مرکزی مورد توجه قرار گرفته و اجرای این سامانه‌ها علاوه بر افزایش راندمان بخش کشاورزی و محصول باعث استفاده بهینه از منابع آبی شده است به نحوی که راندمان آبیاری از ۳۸ درصد به ۴۴ درصد و شاخص بهره وری آب از ۸۹۰ گرم تولید ماده خشک به ازای مصرف هر مترمکعب آب به ۱۲۱۰ گرم افزایش یافته است.

 وی همچنین با اشاره به اجرای طرح بازسازی و نوسازی قنوات استان مرکزی به میزان ۲۰ کیلومتر از محل اعتبارات سال مالی گذشته گفت: استان مرکزی با دارا بودن ۲۳۸۷ رشته قنات فعال و دایر جزو ۵ استان برتر کشور در این خصوص است به نحوی که حدود ۱۴ درصد از اراضی آبی زارعی کشور از این منابع با ارزش آبی مشروب می شوند.

کوهدانی بیان کرد: با توجه به خشکسالی بی سابقه سال گذشته و رایزنی انجام پذیرفته پیش بینی می شود در سال‌جاری تخصیص اعتبارات به صورت ویژه جهت احیا و مرمت قنوات استان ابلاغ شود تا بتوان نسبت به حفظ و نگهداری از این سازه آبی با ارزش اقدام کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی کشاورزی آبیاری نوین قنات آبیاری نوین استان مرکزی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۹۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد

ایسنا/مرکزی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از برگزاری آئین روز ملی قنات با حضور جمعی از کشاورزان دشت بهریار شهرستان دلیجان خبر داد.

محمود مرادی امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ گفت: کشاورزان در این مراسم به مناسبت  گرامیداشت روز ملی قنات ایرانی، مظهر قنات تاریخی بهریار را به امید فزونی برکت، گلریزان و گلاب افشان کردند.

وی گفت: ایرانی‌ها با ابداع فن قنات در سرزمین نیمه خشک ایران بزرگترین تمدن‌ها را ایجاد کردند و در واقع با مدیریت منابع آب آبادانی را به ارمغان آوردند، لذا وظیفه همه ما این روزها حفاظت از این میراث معنوی است تا نسل‌های آینده از ما به نیکی یاد کنند.

او با بیان اینکه قنات بهریار به عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی مربوط به دوره صفوی در تاریخ یکم اردیبهشت ۱۳۹۴ به شماره ۳۱۲۳۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، افزود: امسال مراسم روز ملی قنات برای سومین سال متوالی در راستای انجام مقدمات ثبت جهانی این میراث ارزشمند تاریخی دلیجان برگزار شد.

مرادی افزود: قنات بهریار یکی از کهن‌ترین میراث ارزشمند شهر دلیجان است که با تلاش سعید اصغری، محقق و تاریخ نویس دلیجانی در میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: متاسفانه قنات بهریار حال خوبی ندارد و لازم است مدیریت شهری دلیجان این مهم را درک کند که یکی از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی شهر در معرض نابودی است و باید اقدامات ضروری برای نجات آن را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام    

دیگر خبرها

  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان
  • تکمیل مدارس نیمه تمام آذربایجان‌غربی با جذب ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار
  • هویت بخشی به مدارس آذربایجان‌غربی در دستور کار است
  • خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • تجهیز سیستم گرمایشی مدارس همدان با طرح شهید عرب
  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند