Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، با شیوع کرونا در مقاطع مختلف شاهد افزایش قیمت کالایی هستیم و این افزایش قیمت علاوه بر تحمیل بار مالی فشارهای روانی را هم به دنبال داشته است.

ظرف یک ماه گذشته شاهد افزایش قیمت هویج بودیم به طوری که قیمت آن در مقطعی از قیمت مرغ هم فراتر رفت.

در حالی قیمت هویج این کلاه سبز نارنجی پوش در میادین تره بار و مغازه‌ها بین بیست هزار تا سی هزار تومان در نوسان است که تا قبل از آن بالاترین قیمت هویج پنج هزار تومان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نبود نظارت و رها کردن بازار به حال خود، وجود دلالان و واسطه‌ها همچنین افزایش تقاضا همه از مواردی است که سبب شد هویج از مرغ و موز هم گران تر و در مواردی نایاب هم شود.

حالا هر کجا که عبور می‌کنی صحبت از قیمت بالای هویج است، این محصول چنان ارزشی پیدا کرده که در پیاده‌روها برخی اقدام به عرضه آن می‌کنند.

فارغ از ارزش غذایی که هویج دارد و برای بیماران کرونایی سفارش می‌شود اما قیمت امروز هویج کاذب است.

افزایش قیمت هویج سبب شده که بسیاری توان خرید نداشته باشند، زیرا در مواردی قیمت یک بطری آب هویج از شصت هزار تومان و حتی نود هزار تومان هم تجاوز کرد.

خلا نظارت سبب شده دلالان و واسطه‌ها هر طور که می‌خواهد جولان دهند و هویج خریداری شده از کشاورزان را به قیمت گزاف عرضه کنند.

برداشت یکصد هزار تنی هویج از مزارع

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به سطح زیر کشت هویج در استان عنوان می‌کند: سطح زیر کشت هویج در استان ۲۵۰۰ هکتار است که در شهرستان الیگودرز و ازنا متمرکز است.

جواد صالحیان به فارس می‌گوید: پیش بینی ما این است که امسال یکصد هزار تن از مزارع هویج استان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه برداشت هویج از ارقام زودرس شروع شده است، می‌افزاید: اما دلیل اصلی برداشت هویج  گرانی آن است، کشاورزان ترجیح می‌دهند برداشت کمتری داشته باشند اما قیمت بیشتر باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه می‌دهد: عمده کشت هویج در استان نیمه دوم شهریور برداشت می‌شود.

صالحیان می‌گوید: هویج چون کشت تابستانه و بهاره است میزان آب بالایی مصرف می‌کند اما نکته مثبتی که دارد این است که آبیاری مزارع هویج بیشتر به صورت آبیاری بارانی است.

قیمت هویج تابع عرضه و تقاضا است

وی اما به دلایل گرانی هویج ظرف یک ماه گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: اول اینکه هویج جزو محصولات اساسی نیست که خرید تضمینی داشته باشد، بنابرابن بیشتر تابع عرضه و تقاضا است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار می‌کند: امسال به دلیل خشکسالی و محدودیت منابع آب سطح زیر کشت هویج کاهش پیدا کرد، به طوری که ما در استان شاهد کاهش سیصد تا چهار صد هکتاری هویج بودیم.

صالحیان ادامه می‌دهد: از طرفی برداشت در مناطق گرم و جنوبی تقریبا خرداد تا تیرماه است و در  مناطق سرد و معتدل نیمه دوم شهریورماه آغاز می‌شود، بنابراین در فاصله پایان برداشت اول تا برداشت دوم محصولی در بازار وجود ندارد.

وی می‌گوید: یکی دیگر از دلایل گران شدن هویج این است که این محصول دارای مواد مقوی از جمله ویتامین‌های ضروری بدن و یک سری آنتی اکسیدان‌ها است که باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، با شیوع کرونا تقاضای مردم برای تهیه هویج بیشتر شده است.

دلالان و واسطه‌ها قیمت را تعیین می‌کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان می‌افزاید: قیمت هویج بستگی به عرضه و تقاضا دارد، حدود پانزده روز پیش هویج در خود مزرعه کیلویی هجده هزار تومان بود ، اما اکنون به دوازده هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

صالحیان اما نقش دلالان و واسطه‌ها را نیز در افزایش قیمت هویج بی تاثیر نمی‌داند و می‌گوید: به دلیل اینکه کشاورزی ما مبتنی بر قرارداد نیست، دلالان و واسطه‌ها از این خلا سوئ استفاده و محصولات کشاورزی را به قیمت ارزان از کشاورز می‌خرند و به هر قیمتی که دلشان بخواهد در بازار عرضه می‌کنند.

رییس اتحادیه میوه و تره بار خرم‌آباد نیز علت اصلی افزایش قیمت هویج را شایعه خاصیت هویج در درمان کرونا عنوان می‌کند و می‌گوید: شایعه شد که هویج برای کرونا خوب است و دلالان و واسطه‌ها در این میان تر آب گل آلود استفاده کرده و قیمت را بالا بردند.

تیموری می‌افزاید: وقتی دولت و دستگاه‌های نظارتی دست روی دست گذاشته‌اند کاری نمی‌شود انجام داد.

وی بیان می‌کند: هویج که تا دیروز کیلویی دو تا سه هزار تومان به فروش می‌رسید حالا قیمتش سر به فلک کشیده است.

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار خرم‌آباد معتقد است: سازمان صمت و تعزیرات باید به بار فروش‌ها ورود و با آنها برخورد کند.

قیمت امروز هویج قیمت کاذب است نه واقعی

تیموری در پاسخ به این پرسش که نقش اتحادیه در کنترل قیمت هویج چیست، توضیح می‌دهد: ‌پس از افزایش قیمت هویج به اتاق اصناف نامه نوشتیم که علت گرانی چیست، پاسخ دادند که شایعه خاصیت درمانی هویج درباره کرونا علت اصلی گرانی است.

وی در پایان با بیان اینکه قیمت این روزهای هویج قیمتی کاذب است و نه واقعی، عنوان می‌کند: متاسفانه مردم با هر شایعه‌ای به سمت خرید آن محصول هجوم می‌آورند و این خود به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: افزایش قیمت هویج دلالان و واسطه ها افزایش قیمت هویج هزار تومان کشت هویج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۰۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور در این همایش با اشاره به رکورد شکنی برداشت بیش از ۷ تن پنبه در هر هکتار گفت: سال‌های گذشته ۲ رقم پنبه داشتیم، اما اکنون ۱۴ رقم تجاری داریم که ارقام زودرس هستند و صرفه جویی در مصرف آب از جمله مزیت آنهاست.

قربانی افزود : کشورمان به سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن وش پنبه برای صنایع مختلف نیاز دارد.

برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم در این همایش از برنامه ریزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در استان خبر داد.

در این همایش از جدیدترین دستگاه کارنده پنبه که با توان تولیدکنندگان داخلی ساخته شده است رونمایی شد.

سالانه حدود ۲۰ هزار هکتار از مزارع گلستان زیر کشت پنبه می رود که یک پنجم تولید کشور از این سطح برداشت می شود.


کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!