Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - کم‌آبی آرام آرام در حال گستراندن سلطه خود به همه جای گلستان است و زیاد شدن روزهای کم بارش در کنار نیاز همیشگی بهره‌برداران به آب، اجرای طرح‌های سازگاری با خشکسالی از جمله احیای قنوات را در این استان خشک و نیمه خشک ضروری کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، قنات یکی از شگفت‌انگیزترین و قدیمی‌ترین سازه‌های آبی دست ساز بشر است که از دیرباز به عنوان ابتکار دیرینه پیشینیان برای آبرسانی در سطح استان‌های خشک و نیمه خشک کاربرد داشته است و امروز نیز احیای این روش، می‌تواند به عنوان راهکاری موثر در امر تامین آب مورد نیاز برای مهار بحران کم آبی و مقابله با اثرات خشکسالی نقش ایفا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اینکه چندین هزار سال از اختراع قنات می‌گذرد هنوز این روش استفاده از آب، در قسمت مهمی از روستاها و مناطق مسکونی و کشاورزی و دامداری کشور و به تبع آن استان گلستان البته در سطحی کوچک‌تر، معمول و متداول است.

اما این سال‌ها کم‌آبی آرام آرام در حال گستراندن سلطه خود به همه مناطق گلستان است و زیاد شدن روزهای کم بارش در کنار نیاز همیشگی بهره‌برداران کشاورزی به آب، اجرای طرح‌های سازگاری با خشکسالی از جمله احیای قنوات را در این استان خشک و نیمه خشک ضروری کرده  است.

بر اساس آماربرداری منابع و مصارف صورت گرفته توسط شرکت آب منطقه‌ای  در سال‌های 97 و 98 تعداد 354 رشته قنات در سطح استان گلستان، آماربرداری شده است که از این تعداد 246 رشته بایر و تعداد 108 رشته دایر و فعال گزارش شده  است.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب  شرکت آب منطقه‌ای استان در این باره به خبرنگار ما گفت:  این 354 رشته قنات واقع در سطح استان 324 کیلومتر طول دارد و متوسط طول هر قنات حدود 900 متر است و بلندترین رشته قنات در شهرستان گنبد کاووس با طول 5 هزار و 600 متر قراردارد.

عبدالاحد باشقره اضافه کرد: عمیق ترین میله چاه مادر قنات استان با عمق 45 متر در محدوده شهرستان  بندرگز و کم عمق ترین میله چاه قنات نیز 4 متر عمق دارد.  

وی همچنین با اشاره به آبدهی لحظه‌ای قنات‌های استان اظهار داشت: حداکثر آبدهی پر آب ترین  قنات  استان در فصل مرطوب 29 لیتر بر ثانیه اندازه‌گیری شده است و مجموع تخلیه سالیانه قنا‌ های استان حدود  11 میلیون و 160 هزار متر مکعب محاسبه شده است  و تخلیه سالیانه هر قنات به طور متوسط در سطح استان، حدود 103 هزار متر مکعب است.

ماجرای مرگ ما‌هی‌های قنات حسن‌آباد مهریز چه بود؟آبدهی چشمه‌ها و قنات استان کرمانشاه 70درصد کاهش یافتواکنش به گزارش تسنیم؛ قنات جهانی قصبه متعلق به یک یا چند نفر نیست

بر اساس آماربرداری صورت گرفته، حدود 5 میلیون متر مکعب از آب قنات‌های استان، در فصل زراعی برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مابقی آب آنها در فصول غیر زراعی  به  رواناب‌های سطحی هدایت می‌شود.

باشقره بیان داشت: با توجه به اینکه قنوات از سفره آب زیرزمینی سطحی و کم عمق تغذیه می‌شود شرایط خشکسالی روی آبدهی قنات‌های استان تاثیر شدیدی دارد و با افت سطح آب زیرزمینی تخلیه آبدهی قنات‌های استان کاهش می‌یابد.

تغییر اقلیم، استفاده بی رویه آب زیرزمینی در بخش کشاورزی، مالکیت مشاعی قنات‌ها  و هزینه گزاف تعمیر و احیا و نگهداری قنات و به علاوه سهولت حفر چاه به ویژه چاه‌های محفوره به روش دستگاهی و استحصال ساده تر آب از جمله عوامل تهدید کننده قنات‌ها در استان است.

وی  با بیان اینکه  حدود هزار هکتار از اراضی استان، سالیانه با  آب قنات‌ها آبیاری می‌شود، گفت: فرهنگ سازی در استحصال آب زیرزمینی به ویژه در بخش کشاورزی، جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز به ویژه چاه‌هایی که در حریم قنوات وجود دارد، کنترل برداشت و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز با نصب کنتورهای هوشمند و تامین هزینه‌های احیا و نگهداری قنوات از سوی دولت از جمله راهکارهای مقابله با تهدیدات قنات در استان است.

انتهای پیام/582/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قنات های استان سطح استان آب زیرزمینی قنات ها کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۱۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ادعای رییس پژوهشگاه رویان برای احیای نسل دایناسور توسط انسان

266 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900901

دیگر خبرها

  • مراکز خرید محصولات کشاورزی در استان گلستان از ۱۵ اردیبهشت فعال می‌شود
  • سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی
  • ۳۸۷ نیرو مشغول یافتن «یسنا دیدار» در کلاله/اعزام بالگرد به گلستان
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • اتصال فاضلاب منزل به قنات جرم است
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع
  • ببینید | ادعای رییس پژوهشگاه رویان برای احیای نسل دایناسور توسط انسان
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر