Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نویسنده کتاب گفت: در سال‌های گذشته وزارت ارشاد اسلامی حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کتاب از ناشران خریداری می‌کرد حتی برخی نویسندگان نیز کتاب‌های خود را به وزارت ارشاد می‌فروختند، اما اکنون وزارت ارشاد تنها ۵۰ جلد کتاب آن هم تنها از ناشران خریداری می‌کند.

مریم سادات زکریایی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون مهمترین عوامل اثر گذار بر حوزه نشر گفت: عوامل اقتصادی مهمترین و بزرگترین تاثیر را بر رکود موجود در حوزه نشر گذاشته‌اند تا حدی که ۸۰ در صد از تحولات صنعت نشر را تحت تاثیر قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در همین راستا ادامه داد: ناشران در چند سال اخیر با تحولات و مشکلات بسیاری مواجه شدند؛ بسیاری از ناشران نام آشنا در حوزه‌های مختلف خصوصی و حتی دفاع مقدسی برای همیشه از ادامه فعالیت‌های خود باز ماندند، این امر خود گویای وخامت مشکلات موجود در حوزه نشر است.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

زکریایی فضای مجازی را یکی از عامل تاثیر گذار بر صنعت نشر دانست و تاکید کرد: حوزه نشر با تحولات فراوانی پس از ظهور فضای مجازی روبرو شد، توجه بیشتر مردم به مطالب ارائه شده در این فضا و همچنین علاقه جامعه به مطالعه در فضای مجازی و به دنبال آن توسعه کپی رایت در این فضا و دانلود کتاب‌ها از طریق فضای مجازی تاثیر قابل توجهی بر خرید و تولید کتاب داشت اگرچه بسیاری از دست اندرکاران حوزه فرهنگ تاکید دارند هیچ چیز جای کتاب را نخواهد گرفت، اما فضای مجازی توانست در مدت کوتاهی به رقیبی قدرتمند برای کتاب تبدیل شود.

***فاجعه فرهنگ از زبان یک سلبریتی

وی برخورد سلبریتی‌ها را با نویسندگان مورد انتقاد قرار داد و اظهار کرد: وقتی یک سلبریتی ورزشکار در اذهان عمومی اظهار می‌کند نویسندگان افرادی بیکار هستند و در جامعه تاثیری ندارد در حقیقت نه تنها توهینی به جامعه فرهنگ ساز شکل گرفته بلکه نشان می‌دهد جایگاه نویسندگان تا چه اندازه رو به افول است، که این سلبریتی به خود اجازه می‌دهد خود را مهمتر از قشر فرهنگ ساز جامعه معرفی کند و با هیچگونه عکس‌العمل و باز خوردی از سوی جامعه ادبی مواجه نشود؛ این در حالی است که همه جوامع نویسندگان و پژوهشگران را به عنوان فعالان عرصه تولید تفکر و اندیشه می‌شناسند و در عین حال به توسعه و پیشرفت فرهنگ کمک می‌کنند. اظهارات این سلبریتی که معتقد است مردم ما به ورزش نیاز دارند نه به تفکر، خبر از فاجعه‌ای فرهنگی برای نسل ما و نسل آینده می‌دهد.

*** آسیب نسلی

نویسنده کتاب «مثل عابس» ضمن اشاره به سال‌های فعالیتش در صنعت نشر تصریح کرد: من حدود ۲۰ سال به کار نویسندگی پرداخته و حتی در حوزه نشر نیز فعالیت داشته ام و شاگردان زیادی را تربیت کرده ام برخی از این افراد در سنین پایین قرار داشته اند، اما شرایط حاکم بر صنعت نشر سبب شده است که بسیاری از این افراد فعالیت در حوزه‌های دیگر را به نویسندگی ترجیح دهند، زیرا معتقدند که درآمد بهتر و بیشتری را در حوزه‌های دیگر دارند این یک آسیب بزرگ در حوزه صنعت نشر و فرهنگ خواهد بود و آینده‌ای نگران کننده را برای نسل بعد به دنبال خواهد داشت.

وی به از بین رفتن حقوق نویسندگان توسط ناشران نیز اشاره و ابراز کرد: نویسندگان اگرچه قشری فرهنگی و فرهیخته هستند، اما حقوق اولیه آنان همواره از سوی گروه‌ها و حتی ناشران نیز نا دیده انگاشته می‌شود البته شرایط اقتصادی در حوزه نشر نیز به گونه‌ای رقم خورده است که ناشران نیز با دشواری‌های فراوانی رو به رو شده اند و این امر از ابتدای سال شکل جدی‌تر به خود گرفته است تا حدی که بسیاری از ناشران تنها چند کتاب از ابتدای سال تا به حال منتشر نکرده اند، من خودم ناشر هستم و تنها به تعداد انگشتان دست توانسته ام کتاب منتشر کنم ادامه این شرایط قطعا منفعتی را برای ناشران و صنعت نشر به دنبال نداشته و باعث نابودی فرهنگ خواهد شد.

***موانع موجود بر سر راه صنعت نشر

زکریایی وظیفه مسئولان را در رفع موانع و مشکلات صنعت نشر مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: در سال‌های گذشته وزارت ارشاد اسلامی حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کتاب از ناشران خریداری می‌کرد حتی برخی نویسندگان نیز کتاب‌های خود را به وزارت ارشاد می‌فروختند و بدین ترتیب علاوه بر اینکه کتاب‌ها به کتابخانه‌ها ارسال می‌شد نویسنده نیز سود مناسبی را به دست می‌آورد، اما اکنون وزارت ارشاد تنها ۵۰ جلد کتاب آن هم تنها از ناشران خریداری می‌کند و این برای صنعت نشر اصلا مناسب نیست.

*** لزوم حمایت ارگان‌ها و نهاد‌ها

وی تصریح کرد: فارغ از تمام گرایشات سیاسی جامعه ما نیازمند یک رویکرد مناسب در حوزه فرهنگ است و نیاز به حمایت از سوی ارگان‌ها دارد همانگونه که در سال‌های گذشته نیز حمایت ارگان‌ها وجود داشت و برخی از این نهادها علاوه بر تقدیر از نویسندگان حوزه‌های خود به خرید کتاب‌های آنان دست میزدند اکنون نیز نیازمند چنین حرکتی هستیم ارگان‌ها کتاب‌های خریداری شده را با عنوان هدیه برای کارمندان از نویسندگان می‌خریدند.

*** نویسنده در بطن جامعه

زکریایی پیرامون حمایت از صنعت نشر و نویسندگان خاطر نشان کرد: نویسندگان تفکر سازان و توسعه دهندگان فرهنگ در سطح جوامع محسوب می‌شوند لذا حمایت از آنان بسیار ارزنده خواهد بود در عین حال عدم وجود تبلیغات مناسب برای کتاب تاثیر بسیاری برسطح سرانه مطالعه دارد متاسفانه رسانه‌ها خصوصا رسانه ملی هیچ برنامه درستی را در این زمینه دنبال نمی‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات بازار نشر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات بازار نشر ناشران خریداری وزارت ارشاد حوزه نشر فضای مجازی ارگان ها صنعت نشر کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۱۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار سلامی: سپاه و بسیج همواره مدافع حقوق کارگران خواهند بود

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران به مناسبت هفته کار و کارگر و روز بسیج کارگران و کارخانجات پیامی صادر کرد.

بیشتر بخوانید: دولت برای حل مشکل مسکن کارگران چه کرد؟

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

ملت بزرگ ایران در دهه‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی؛ آفرینش گر حماسه‌هایی جاودان در صحنه دفاع از استقلال و هویت اسلامی و اعتبار و منزلت تمدنی خود بوده‌اند.

آنها در مقابل جنگ، تحریم، فتنه، تکفیر و ترور، شرافتمندانه ایستاده‌اند. پاکترین و شریفترین بخشی از جامعه که در تمام این حوادث و رویدادهای عظیم درخشید و در مسیر ساختن ایران قوی و عبور از تحریمها نقش قاطعی آفرید، قشر نجیب و پر تلاش کارگر بود.

تقدیم ۱۴ هزار شهید یک صفحه نورانی و پرافتخار از این قشر الهی است که محبوب پیامبر اعظم (صلوات الله علیه و اله) است بازوی کارگر بوسه گاه نبی مکرم اسلام است.

در نگاه امام بزرگوار (ره) و در منطق رهبر عزیزمان، کارگران جایگاهی رفیع و منزلتی عظیم دارند.

حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) همواره حامی و پشتیبانی کارگران عزیزمان بوده‌اند و رضایت ایشان از این جامعه پاک و بی ادعا؛ بیانگر تأثیر آنان در اعتلاء حال خوب جامعه است که در بیانات نورانی اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) جلوه‌ای درخشان داشت.

۹ اردیبهشت سالروز تشییع نمادین "شهید عزیز عبدالحسین برونسی" است که نشانگر و مظهر فضائل جامعه کارگری است، به عنوان روز بسیج کارگری نامگذاری شده و ۱۲ اردیبهشت روز جهانی کارگر است تا همگان بتوانند بخش کوچکی از دین خود را با تقدیر از این عزیزان ادا نمایند.

سپاه پاسداران و بسیج مستضعفان همواره در کنار شما و مدافع حقوق و مطالبات به حق شما خواهند بود.

اینجانب، این ایام را به همۀ کارگران شریف و خانواده‌های صبور و شکیبای آنان صمیمانه تبریک عرض نموده و دست بوس شما عزیزان هستم.

همه ما اراده‌ها و قلبهای خود را به یکدیگر پیوند میزنیم و اوامر رهبر عظیم الشأنمان را که در مراسم ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در جمع کارگران ابلاغ فرمودند را به صورت جدی اجرا می‌نمائیم.

عزت و سربلندی همه شما عزیزان را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228993 برچسب‌ها کارگران

دیگر خبرها

  • کتاب بنیه فیلمساز را قوی می‌کند/ حتما به نمایشگاه کتاب تهران می‌روم
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • سرلشکر سلامی: سپاه و بسیج همواره مدافع حقوق کارگران خواهند بود
  • سردار سلامی: سپاه و بسیج همواره مدافع حقوق کارگران خواهند بود
  • سپاه و بسیج همواره مدافع حقوق کارگران خواهند بود
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • کنعانی: آمریکا با سرکوب دانشجویان حقوق‌بشر را نادیده گرفت