Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@13:44:07 GMT

برداشت بنه در ارسنجان تا قبل از مهرماه ممنوع شد

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۲۶۹۰

برداشت بنه در ارسنجان تا قبل از مهرماه ممنوع شد

به استناد مطلب دریافتی چهارشنبه ایرنا، حسن خسروانیان افزود: کسانی که قصد برداشت بنه برای فروش دارند باید قبل از آغاز زمان برداشت نسبت به دریافت مجوزهای لازم از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان اقدام کنند.
وی ادامه داد: رعایت زمان برداشت از تخریب منابع با ارزش طبیعی از جمله جنگل‌ها و مناطق رویشی پسته وحشی (بنه) جلوگیری خواهد شد و این منابع مجددا امکان احیا پیدا خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او اظهار داشت: دلایل مختلف از جمله چرای دام، آتش سوزی، تغییر کاربری زمین، بهره‌برداری نامناسب از محصولات جانبی، عوامل ژنتیکی و محیطی و عوامل انسانی، جنگل‌های پسته وحشی (بنه کوهی) را در معرض تخریب شدید قرار داده که نیاز به اقدامات مدیریتی و هدفمند برای جلوگیری و کاهش تخریب این مناطق است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان، سطح جنگل‌های بنه این شهرستان را حدود ۸۰ هزار هکتار برشمرد و افزود: یکی از اقدامات مدیریتی در این زمینه، تعیین زمان مطلوب بهره‌برداری از مناطق و محصولات جنگلی است که به دلیل نزدیک شدن به فصل برداشت درختان بنه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.    
خسروانیان گفت: طبیعت و محیط زیست، موهبتی خدادادی است و تداوم حیات به آن وابسته است و در این میان، جنگل‌ها اکوسیستم‌های طبیعی بی نظیری هستند که از تنوع بالای گونه‌های گیاهی و جانوری برخوردارند.
وی ادامه داد: جنگل‌ها و اکوسیستم‌های طبیعی در حفظ  حیات وحش، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش تنوع زیستی و تلطیف آب و هوا نقش دارند.                
او افزود: توجه به رعایت نکات فنی هنگام استفاده از طبیعت از سوی دوستداران طبیعت می‌تواند از آتش سوزی منابع  در سطح اراضی ملی شهرستان جلوگیری کرده تا شاهد آتش سوزی ها و تخریب منابع طبیعی نباشیم.
خسروانیان اضافه کرد: شکستن شاخه و زدن چوب به سر شاخه‌های درختان برای برداشت بنه که موجب آسیب درختان می‌شود ممنوع است و چنانچه شهروندان با موارد تخلف‌های اینچنینی برخورد کردند مراتب را به اداره منابع طبیعی اعلام کنند.

بنه از دانه های روغنی است که مصرف خوراکی دارد و از مغز آن می توان در شیرینی سازی نیز  استفاده کرد. 

شهرستان ارسنجان در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها ارسنجان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان شیراز استانداری فارس فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ارسنجان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان شیراز ارسنجان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان شیراز استانداری فارس فارس شهرستان ارسنجان منابع طبیعی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۲۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت

به گزارش خبرنگار مهر، حامد صادقی، صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: به همت نیروهای پاسگاه ویژه حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جیرفت در راستای صیانت و حراست از حقوق بیت‌المال ۲۸۰۰ متر مربع از اراضی ملی آباد بخش مرکزی که چندی پیش توسط افراد سودجو مورد تصرف قرار گرفته بود از ید سودجویان خارج شد.

وی افزود: مردم طبیعت دوست می‌توانند در تماس با شماره ۱۳۹ و ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گزارش‌ها و اخبار خود را در زمینه آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق گیاهان دارویی، حفر چاه غیر مجاز در اراضی ملی و … اطلاع‌رسانی کنند تا از ورود خسارت‌های جبران‌ناپذیر به عرصه‌های مرتعی و جنگلی جلوگیری شود.

کد خبر 6089926

دیگر خبرها

  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب