Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@12:34:53 GMT

سنگ تراورتن | انواع، ویژگی ها و کاربرد های آن

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۳۰۵۶

سنگ تراورتن | انواع، ویژگی ها و کاربرد های آن

همه انسان ها دوستدار زیبایی هستند و هر کسی تمایل دارد ساختمان محل کار و زندگی او زیبا و چشمگیر باشد. سازندگان ساختمان ها هم در پی آنند تا نمای ساختمانی که می سازند، مورد توجه خریداران قرار گیرد. سنگ تراورتن یکی از سنگ های مناسب کف و نما است که کاربرد زیادی در ساخت وساز دارد. در دنیا ساختمان های لوکس بسیاری با بهره گیری از این سنگ ساخته شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سنگ در سال های پیش سنگی لوکس و گران قیمت بود، اما افزایش عرضه آن در سال های اخیر، قیمت آن را به صورت قابل ملاحظه ای کاهش داده است. به این ترتیب تراورتن از کالایی لوکس به سنگی پرکاربرد تبدیل شده است. اما سنگ تراورتن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

معرفی سنگ تراورتن

سابقه استفاده از سنگ تراورتن به روم باستان برمی گردد و یکی از قدیمی ترین نمونه های آن ساختمان کلوسئوم در رم است. پس عجیب نیست که به رنگ های کرمی و کاراملی سنگ تراورتن، سنگ رومی هم گفته می شود. در معرفی سنگ تراورتن باید گفت سنگ آهکی است که در چشمه های آهکی، به ویژه چشمه های آب گرم پیدا می شود. پیدایش تراورتن به دلیل ته نشین شدن و رسوب سریع آب آهکی صورت می گیرد. به همین دلیل بافت سنگ تراورتن روزنه های بیشتری نسبت به بسیاری از سنگ ها دارد. رنگ های مختلف سنگ تراورتن به دلیل وجود مواد معدنی مختلف در آن است.

رنگ و بافت سنگ تراورتن

سنگ تراورتن در طبیعت به رنگ های سفید، سفید عاجی، برنزی، کرمی و کاراملی پیدا می شود. البته رنگ بژ، قهوه ای و خاکی آن نیز در طبیعت یافت می شود. رنگ های گوناگون انواع سنگ تراورتن و خاصیت شکل پذیری آنها، این سنگ را تبدیل به سنگی ایدئال در بین سنگ های مناسب نما و کف ساخته است. تشکیل سریع سنگ تراورتن در زمان ساخته شدن آن در زمین، باعث شده تا روزنه های بسیاری در آن تشکیل شود.

انواع سنگ تراورتن

یکی از دسته بندی های سنگ تراورتن در ایران با توجه به محل استخراج آن صورت می گیرد. از این دیدگاه سنگ تراورتن به چند دسته تقسیم می شود که سنگ تراورتن عباس آباد و سنگ تراورتن حاجی آباد آن بسیار معروفند. البته هر کدام از این دو نوع سنگ هم از نظر کیفیت، دسته بندی های مخصوص به خود را دارند.

* سنگ تراورتن عباس آباد

سنگ عباس آباد از بهترین انواع سنگ تراورتن در ایران و جهان است. رنگ این سنگ سفید است و از پرمصرف ترین سنگ های ساختمانی به شمار می رود. ساب پذیری و چسبندگی بالا از ویژگی های سنگ تراورتن عباس آباد است. سورت بندی (درجه بندی) این نوع سنگ با توجه به رنگ، طرح و موج آن صورت می گیرد. بعضی از گونه های سنگ تراورتن عباس آباد به دلیل داشتن رگه های مرمر قهوه ای و عسلی، بسیار زیبا هستند.

از گونه های مختلف سنگ تراورتن عباس آباد  می توان به نوع موج دار، بی موج سائیده، چرمی، سنگ گیوتین و اسلب عباس آباد اشاره کرد. هرچقدر رنگ این نوع سنگ روشن تر و موج های آن کمتر باشد، قیمت آن هم بالاتر است.

* سنگ تراورتن حاجی آباد

سنگ تراورتن حاجی آباد رنگی روشن از کرم تا شکلاتی دارد و روزنه های آن کمتر از دیگر انواع سنگ تراورتن است. به این ترتیب در معرفی سنگ تراورتن حاجی آباد باید گفت استحکام بیشتر این سنگ، مقاومت و ساب پذیری آن را بالاتر برده است. سنگ تراورتن حاجی آباد به دو روش موج دار و بی موج برش زده می شود و فراوری های مختلفی روی آن صورت می گیرد.

سنگ تراورتن حاجی آباد کاربردهای زیادی دارد و از آن برای نماکاری داخل و خارج ساختمان ها استفاده می شود. علاوه بر آن، از این سنگ در محوطه سازی و ساخت وسیله های دکوری هم استفاده فراوانی می شود. عوامل مختلفی بر قیمت سنگ تراورتن حاجی آباد تاثیر دارد که از میان آنها می توان به قطر سنگ و ساب پذیری و برش آن اشاره کرد.

انواع سنگ تراورتن از نظر کیفیت

از نظر کیفیت انواع سنگ تراورتن به چند گروه تقسیم می شوند:

1- سنگ تراورتن درجه یک.

2- سنگ تراورتن درجه دو.

3- سنگ تراورتن درجه سه.

4- سنگ تراورتن ممتاز.

5- سنگ تراورتن سوپر.

فراوری سنگ تراورتن

انواع سنگ تراورتن به روش های مختلف فراوری می شوند که مهم ترین آنها عبارتند از:

* صیقلی: همان طور که از نامش پیداست، براق و درخشنده است. ظاهر آن لوکس و شیک است و نور را بازتاب می دهد.

* هوند: سنگی مات است، ظاهری یکدست دارد و نور را بازتاب نمی دهد.

* براش: ظاهری روستایی و زیبا دارد و با براش های مخصوص روی آن بافت هایی ایجاد شده است.

* تامبل: ظاهری طبیعی تر از انواع دیگر دارد و بافتش شبیه به تراورتن براش است، اما با گوشه هایی صاف تر.

مقاومت سنگ تراورتن

رویه سنگ تراورتن نه مانند سنگ مرمر صاف و صیقلی است، و نه مانند سنگ گرانیت زبر است. اگر جسم سنگین و نوک تیزی روی آن کشیده شود، باعث خراشیدگی و خط افتادن روی آن می شود. نگهداری درست از این سنگ باعث دوام بیشتر آن است.

کاربرد سنگ تراورتن

کاربرد انواع سنگ تراورتن عبارتند از:

کاربرد سنگ تراورتن در نمای ساختمان

بهره بردن از سنگ تراورتن در نمای ساختمان به دلیل ویژگی های ساختاری آن بسیار معمول است. به طور خلاصه ویژگی های این سنگ که آن را به یکی از بهترین سنگ های مناسب نما تبدیل می کند چنین است:

* وجود روزنه های موجود در سنگ که چسباندن آن را به بدنه ساختمان آسان می سازد.

* رنگ بندی متنوع.

* زیبایی.

* مقاومت خوب در برابر گرما، سرما، و تابش آفتاب.

* نگهداری آسان و کم هزینه.

* قیمت نسبتا پائین نسبت به بسیاری از سنگ ها.

* برش دادن و فراوری آسان.

کاربرد سنگ تراورتن در کف ساختمان

امروزه از سنگ تراورتن به عنوان یکی از سنگ های مناسب کف یاد می شود و در کف ساختمان ها مثل کف لابی و حتی کف حیاط هم استفاده می شود. از طرح هایی زیبایی که یا این سنگ در کف ساختمان اجرا می شود، بوک مچ است که شبیه کتابی باز است.

کاربرد سنگ تراورتن در ساخت مجسمه و اشیاء تزئینی:

از دیگر کاربردهای سنگ تراورتن به دلیل شکل پذیری آن، بهره گیری از آن در ساخت مجسمه، اشیاء سنگی و تزئینی است.

کاربردهای دیگر سنگ تراورتن:

ساختن راه پله نیز یکی دیگر از کاربردهای سنگ تراورتن است که به دلیل ساب پذیری بالای این سنگ صورت می گیرد. سنگ تراورتن پولیش نشده، سنگ مناسبی برای استفاده در حمام و کف استخر است. سنگ تراورتن را در دیوار آشپزخانه هم می توان به کار گرفت. مقاومت آن در برابر آتش، آن را مناسب ساخت آتشدان نیز ساخته است. استفاده از این سنگ در شومینه، ورودی خانه و کف راهرو هم معمول است.

برتری های استفاده از سنگ تراورتن

* به دلیل وجود روزنه های بسیار در بافت آن، چسباندن سنگ تراورتن به نمای ساختمان آسان تر است و دیرتر هم جدا می شود.

* سنگ تراورتن ویژگی های منحصربه فردی دارد که اجازه می دهد به شکل های مختلفی مانند مات، براق، تیشه ای، چکشی، سندبلاست و چرمی با کاربردهای مختلف درآید.

* وجود حفره های موجود در سنگ تراورتن باعث شده این سنگ حالت الاستیکی پیدا کند و مقاومت خوبی در برابر نفوذ آب داشته باشد. این ویژگی از شکست سنگ در زمان سرما و یخ زدگی جلوگیری می کند.

* به دلیل چکش خواری، شکل پذیری و صیقل کاری خوبی که دارد، بهترین سنگ برای ساخت مجسمه و میز و نیمکت و دیگر اشیاء سنگی است.

* رنگ سنگ تراورتن ثابت است و در گذشت زمان کم رنگ نمی شود.

* زیبا و لوکس است.

* خرید سنگ تراورتن از نظر مالی هم به صرفه است.

* سطح این سنگ همیشه خنک است، زیرا گرما را جذب نمی کند و مناسب استفاده در مناطق گرمسیر است.

* به دلیل روزنه های موجود در بافت آن، لغزنده نیست.

* عایق صوتی و حرارتی است.

* قابلیت برش دادن در دو جهتِ موج دار و بدون موج را دارد.

* شکاف و درز این سنگ کم است.

اشکال های سنگ تراورتن

سنگ تراورتن دارای اشکال هایی هم هست که می توان به آنها اشاره کرد:

* اگر به عنوان کف پوش به کار رود، هزینه آن بیشتر از کف پوش بتنی است.

* سنگ های تراورتنِ دارای رنگ و بافت خاص، گران تر از انواع ساده آن هستند.

* طرح و رنگ سنگ تراورتن یکنواخت نیست.

* جذب آب نسبتا بالایی دارد.

* در زمان رسیدن دمای محیط به دمای یخ زدگی، احتمال خرد شدن دارد، پس بهتر است از لایه های نازک آن در مناطق سردسیر استفاده نشود. همچنین در زمان نگهداری درازمدت، رویشان پوشانده شود.

* در برخورد با مواد اسیدی مانند سرکه و آبلیمو، لک می شود.

تمیز کردن سنگ تراورتن

* برای تمیز کردن سطح سنگ تراورتن می توان از آب ولرم آغشته به کمی مایع ظرف شویی غیر اسیدی و یک اسفنج یا تی استفاده کرد.

* ترکیب آب ولرم و جوش شیرین، محلول مناسبی برای ضدعفونی و تمیز کردن درزهای آن است. البته باید دقت شود که پس از ضدعفونی، سنگ با اسفنجی خشک شود.

* هر 3 تا 5 سال یک بار روی آن سیلر زده شود.

قیمت سنگ تراورتن

عوامل مختلفی در قیمت سنگ تراورتن موثر هستند:

کیفیت سنگ تراورتن: انواع سنگ تراورتن از نظر کیفیت، درجه بندی های مختلفی دارد. اگر خرید سنگ تراورتن از بهترین نوع آن صورت گیرد، طبیعتا قیمت بالاتری هم دارد. اما محصول درجه دو و سه این سنگ دارای قیمت پائین تری است.

بافت و طرح سنگ تراورتن: یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سنگ تراورتن، بافت و طرح آن است. معمولا طرح هایی که از نظم خاصی برخوردارند، قیمت بالاتری دارند.

روشن و تیره بودن سنگ تراورتن: یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر قیمت سنگ تراورتن، روشن یا تیره بودن سطح آن است. در طیف سنگ های روشن تراورتن، آنکه از همه روشن تر است، گران تر هم هست. در بین واریاسیون تیره آن هم، آنکه تیره تر است، از قیمت بالاتری برخوردار است.

مقدار روزنه ها یا حفره های بافت سنگ تراورتن: تخلخل سنگ تراورتن هم می تواند قیمت آن را کمتر و بیشتر کند. به این صورت که هر چه روزنه های سنگ بیشتر باشد، تراکم آن کمتر، و قیمت آن هم کمتر می شود. همچنین قیمت سنگ تراورتنِ با روزنه های کمتر و متراکم تر، بیشتر است. بد نیست به این نکته اشاره ای داشته باشیم که سنگ های متراکم تر را بهتر می توان صیقلی و درنتیجه زیباتر کرد.

اندازه و قطر سنگ تراورتن: یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت سنگ تراورتن، اندازه و قطر آن است. به این ترتیب که هر چه اندازه سنگ بزرگتر باشد، قیمت آن هم بالاتر است. با توجه به این دیدگاه گران ترین سنگ تراورتن سنگ اسلب است.

سورت سنگ تراورتن: سورت بندی سنگ اصطلاحی برای دسته بندی و مرتب سازی سنگ ها از نظر کیفیت، طرح، رنگ، نداشتن ترک و پوسیدگی و... است. سورت بندی سنگ تراورتن قیمت آن را هم مشخص می کند. هر چه سنگ یک دست تر باشد، قیمت آن بالاتر است.

پایان سخن:

اگر شما هم دوست دارید در ساختمانی با ظاهری ایدئال زندگی کنید، به کارگیری سنگ تراورتن در ساخت آن انتخاب خوبی برای شماست. خرید سنگ تراورتن برای شما که ساختمانی در حال ساخت دارید و می خواهید جلوه ای لوکس و زیبا به آن بدهید هم بهترین گزینه است. بهره گیری از این سنگ در کف و نمای هر ساختمان جلوه ای چشم نواز و به یادماندنی به آن می دهد و آن را در بین ساختمان های دیگر متمایز می کند. از آنجا که سنگ تراورتن دارای تنوع طرح و رنگ بسیاری است، می تواند نظر افراد با سلیقه های متفاوت را تامین کند. با استفاده از سنگ های مناسب نمای تراورتن، و همچنین با بهره گیری از سنگ های مناسب کف تراورتن، چشم انداز سازه خود را به زیبایی در چشم همگان ماندگار کنید.

منبع: کیااستون

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: انواع سنگ تراورتن قیمت سنگ تراورتن سنگ های مناسب سنگ تراورتن سنگ تراورتن سنگ تراورتن سنگ تراورتن سنگ تراورتن نمای ساختمان نظر کیفیت بهره گیری صورت می گیرد یکی دیگر ساختمان ها سنگ ها روزنه ها ترین سنگ ویژگی ها قیمت آن آن صورت روی آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۳۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت انواع میوه یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار به شرح ذیل است؛

بیشتر بخوانید: علت افزایش قیمت پیاز در بازار

هر کیلوگرم آناناس طلایی ۱۱۳ هزار تومان

هر کیلوگرم به ۲۸ هزار تومان

هر کیلوگرم پاپایا (تولید داخل) ۷۰ هزار تومان

هر کیلوگرم پرتقال آبگیری ۱۳ هزار تومان

هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال ۲۲ هزار تومان

هر کیلوگرم پرتقال توسرخ ۲۵ هزار تومان

هر کیلوگرم توت فرنگی ۹۸ هزار تومان

هر کیلوگرم جانا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم خرما خارک خوشه‌ای ۴۸ هزار تومان

هر کیلوگرم خیار کوتاه بذر اصفهان مینی و خاردار ۲۱ هزار تومان

هر کیلوگرم خیار گلخانه‌ای ۲۰ هزار تومان

هر کیلوگرم زنجبیل تازه ۱۷۰ هزار تومان

هر کیلوگرم سیب زرد لبنان ۳۱ هزار تومان

هر کیلوگرم سیب قرمز لبنان ۳۱ هزار تومان

هر کیلوگرم گریپ فروت ۱۸ هزار تومان

هر کیلوگرم کیوی ۵۲ هزار تومان

هر کیلوگرم انواع طالبی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان

هر کیلوگرم لیموشیرین ۳۷ هزار تومان

هر کیلوگرم لیموترش ۳۷ هزار تومان

هر کیلوگرم ملون و خربزه ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان

هر کیلوگرم موز هر عدد بالای ۱۳۰ گرم ۶۵ هزار تومان

هر کیلوگرم موز هر عدد زیر ۱۳۰ گرم ۶۰ هزار تومان

هر کیلوگرم نارگیل ۶۲ هزار تومان

هر کیلوگرم نارنگی کینو ۳۵ هزار تومان

هر کیلوگرم هندوانه بالای کیلوگرم ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان

هر کیلوگرم هندوانه زیر کیلوگرم ۷,۹۰۰ تومان

انتهای پیام/

کد خبر: 1228739 برچسب‌ها میوه و تره بار

دیگر خبرها

  • قیمت انواع میوه یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟
  • قیمت گوشی سامسونگ a۵۴ امروز (۹ اردیبهشت) + مشخصات و دوربین galaxy a۵۴ Samsung
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • شیرآلات اهرمی استاندارد باید چه ویژگی‌های داشته باشند؟
  • شاسی بلند Exlantix با قیمت ۲۷ هزار دلاری وارد بازار می شود
  • قیمت ساندرو در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • کاربرد انواع سنگ های مختلف