Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دو قانون‌گذار آمریکایی در سفری از پیش اعلام نشده، روز سه‌شنبه به افغانستان سفر کرده‌اند.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، «ست مولتون» عضو دموکرات و «پیتر میجر» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در بحبوحه خروج سراسیمه آمریکایی‌ها از افغانستان، وارد این کشور شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دو قانون‌گذار آمریکایی در بیانیه‌ای درباره هدف این سفر گفتند، «[به افغانستان رفتیم] تا بر مأموریت خروج آمریکایی‌ها و متحدانمان نظارت کنیم».

مولتون و میجر در ادامه گفته‌اند، این سفر به صورت محرمانه انجام شد «تا خطرات و ایجاد اخلال برای افراد حاضر در حوزه میدانی کاهش یابد».

آن‌ها که هر دو سابقه حضور در مأموریت‌های اشغالگری آمریکا در غرب آسیا را دارند افزودند: «به عنوان اعضای کنگره، ما وظیفه فراهم کردن نظارت بر قوه اجرایی را به عهده داریم. با هواپیمایی خالی و فقط با حضور خدمه سفر کردیم تا مطمئن شویم به خاطر حضور ما کسی که به صندلی خالی نیاز خواهند داشت آن را از دست نمی‌دهد».

یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت، این سفر «انحراف بی‌فایده توجهات» بوده و آن‌ها این اقدام خود را از قبل به وزارت دفاع اطلاع نداده بودند.

این شبکه آمریکایی به نقل از یک فرد مطلع نوشت، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم در نامه‌ای به قانون‌گذاران از این سفر انتقاد کرده و نوشته است این پرواز «به شکلی غیر ضروری منابع مورد نیاز برای عملیات خروج را به مسیر دیگری منحرف می‌کند».

پلوسی در این نامه نوشته است: «این را می‌نویسم تا تأکید کنم که وزارت دفاع و امور خارجه از اعضا درخواست کرده‌اند به افغانستان و منطقه در این برهه خطرناک سفر نکنند».

«سارا جیکوبز» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنشی توئیتری نوشت: «چه هائیتی باشد و چه افغانستان، اشغال فضا در یک منطقه فاجعه برای اغنای خودخواهیتان به هیچکس کمکی نمی‌کند».

دولت آمریکا در توافق با طالبان، اعلام کرد بهار امسال نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. بایدن این مدت را تا سالگرد حملات یازدهم سپتامبر تمدید کرد اما پیشروی‌های سریع گروه طالبان در افغانستان، خروج شتاب‌زده و سراسیمه آمریکایی‌ها را رقم زده است. از سوی دیگر، شمار زیادی از شهروندان افغان در پی تصرف بخش‌های گسترده افغانستان توسط طالبان در پی خروج از این کشور هستند.

درحالیکه آمریکا در حال حاضر کنترل فرودگاه کابل را در اختیار دارد روند خروج اتباع خارجی از افغانستان برخلاف پیش بینی آمریکا کند و بسیار طولانی‌تر از حد تصور به طول خواهد انجامید.

در حالی که ده‌ها هزار افغان در انتظار ویزا از سوی آمریکا برای ترک افغانستان هستند، هزاران شهروند آمریکایی هنوز در کابل بوده و قادر به پیدا کردن مسیری امن از میان جمعیت انبوه افغانستانی‌ها و ایست و بازرسی‌های نیروهای طالبان برای رسیدن به فرودگاه، نیستند.

نشریه آمریکایی پالیتیکو با اشاره به هرج و مرج گسترده در فرودگاه کابل نوشت روز دوشنبه نیز در بیرون گیت شمالی فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی کابل تیراندازی روی داد که طی آن تعدادی از نیروهای امنیتی افغانستانی کشته شدند. در پی این ناآرامی‌ها، مقام‌های آمریکایی بارها مجبور شده‌اند تا گیت‌های ورودی به فرودگاه را ببندند که همین موضوع سبب شده تا حتی کسانی که دارای گذرنامه آمریکایی هستند نتوانند به فرودگاه برسند.

این در حالی است که «ادم شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت که فکر می‌کند خروج نظامیان آمریکایی و اتباع آمریکایی و دیگر شهروندان در خطر افغان از افغانستان تا ضرب‌الاجل ۳۱ آگوست (۹ شهریور ماه) امکانپذیر نیست.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکا قانون گذار آمریکایی مجلس نمایندگان آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۳۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک

منابع محلی در قندهار اعلام کردند که طالبان منطقه «مازل گلی» راه مختص بیماران در این گذرگاه را از سه روز به این‌سو بسته کرده‌اند.

طالبان ادعا می‌کنند که به دلیل برخورد نامناسب مرزبانان پاکستانی این گذرگاه را مسدود کرده‌اند.

شماری از بیمارداران می‌گویند که پس از مسدود شدند این راه با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده‌اند.

راه «مازل گلی» در جنوب دروازه عمومی گذرگاه چمن-اسپین‌بولدک موقعیت دارد که از گذشته به این‌سو مردم دو طرف از طریق آن به دو‌ کشور رفت‌وآمد می‌کردند و تنها به بیمارانی اجازه عبور داده می‌شد که ضمانت خط داشتند.

گذرگاه اسپین بولدک از چهار ماه به این‌سو از سوی معترضان ساحه چمن به ممنوعیت تردد بدون پاسپورت و ویزا مسدود شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • الحوثی: آمریکا به دنبال ادامه نسل‌کشی در غزه است/ جنبش دانشجویی دست واشنگتن را رو کرد
  • بازخوانی یک جنایت
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • لغو ۱۳ پرواز فرودگاه امارات به علت شرایط نامساعد جوی
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • سازمان «سیا» با دندان‌های کشیده شاهد حادثه ۱۱ سپتامبر بود
  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • فیلم/ چفیه بر دوش مجسمه جرج واشنگتن در دانشگاه آمریکایی بیروت