Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@09:58:49 GMT

ساخت نخستین قرآن سنگی در قم

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۵۸۳۳

ساخت نخستین قرآن سنگی در قم

روح‌الله کریمی-همشهری آنلاین:

در دل یک روستا در کنار رودخانه و درمیان سکوت تنهایی، صدای تراشیدن سنگ‌ها موج می‌زند؛ استاد «سیدحسین میره‌ای» هنرمند قمی است و سالیان درازی است که سنگ، آن عنصر سخت و سنگین در دستانش چون موم نرم است و انعطاف‌پذیر. کارگاه کوچک این هنرمند کم‌نظیر که به روستای «خدیجه خاتون» منتقل شده، مکانی که در آن نخستین قرآن سنگی کشور در حال ساخت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با هنرمندی این استاد، حرف حرف آیه‌های قرآن‌ کریم از دل سنگ سیاه ماهور کرمان بیرون می‌آید و در دل سنگ مرمر سفید قروه جا می‌گیرد.

صفحات این قرآن سنگی قرار است مزین باشد به آیه‌هایی از ۱۴سوره قرآن‌ کریم که در شأن ائمه ‌اطهار(ع) نازل شده ‌است. در این اثر بی‌نظیر هنرهای حجاری، قلم‌زنی، منبت‌کاری، خاتم‌کاری، معرق و تذهیب بر روی سنگ خودنمایی می‌کند.

ویژگی‌های قرآن سنگی

استاد میره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگارهمشهری با بیان اینکه قرآن سنگی ۱۴صفحه دارد، می‌گوید: رحل این قرآن‌ کریم از سنگ و جلد آن از سنگ طرح چوب ساخته شده و هر صفحه، حدود ۹۰۰گرم وزن دارد. به‌ گفته وی، برآورد می‌شود وزن رحل و صفحه‌های این قرآن ‌کریم حدود ۲۶ کیلوگرم باشد.

وی که در رشته‌های هنری خاتم‌کاری، مقرنس و سنگ‌کاری بدون بهره‌مندی از استادان، به تبحر خارق‌العاده بالایی پیدا کرده ‌است، اظهار می‌کند: همه علامت‌های قرآنی در این اثر از سنگ ساخته می‌شود و سخت‌ترین قسمت کار، تراش نقطه‌هاست که اندازه آن ۲میلیمتر در ۲میلیمتر است.

این هنرمند قمی درباره سایر ویژگی‌های نخستین قرآن سنگی می‌گوید: هر صفحه سنگی در ۷خط طراحی شده‌ است. قطر ورق صفحه‌های سنگی ۷میلیمتر است. اندازه هر ورق ۲۷سانتیمتر در ۳۸سانتیمتر و ضخامت حرف‌های آیه‌های قرآن‌کریم نیز ۲میلیمتر است.

وی عنوان می‌کند: «فاتحه»، «بقره»، «آل‌عمران»، «مومنون»، «نور»، «یس»، «انسان»، «نصر»، «توحید»، «والعادیات»، «کوثر» و «قدر» ازجمله سوره‌هایی است که روی سنگ حجاری می‌شود.

تغییر رنگ صفحه‌ها

میره‌ای کار ساخت قرآن سنگی را ازحدود ۶ماه گذشته آغاز کرده و پیش‌بینی می‌کند که حدود دو سال و نیم دیگر برای به پایان رسیدن آن زمان لازم است. در این اثر، خط از استاد مسعود رنگ‌ساز و طراحی و تذهیب صفحه‌ها از دختر استاد میره‌ای است.

وی یکی از ویژگی‌های این قرآن را تغییر رنگ صفحه‌های آن در برابر نور می‌داند و تصریح می‌کند: هر رنگی که به پشت صفحه‌های سنگی بتابد، رنگ صفحه‌ها به همان رنگ تغییر می‌کند. قرار است پشت صفحه‌ها لامپ‌های ریز ال. ای. دی سفید یا سبز گذاشته شود.

این هنرمند قمی، نشان دادن ارادت و محبت به ائمه ‌اطهار(ع) را مهم‌ترین دلیل ساخت نخستین قرآن سنگی می‌داند و در پاسخ به این سئوال که این اثر هنری را به سفارش چه افراد یا نهادهایی آغاز کرده ‌است، می‌گوید: این اثر هنری که در دنیا سابقه ندارد، سفارش هیچ شخص یا نهادی نیست. خودم خواستم که سوره‌هایی که در شأن ائمه ‌اطهار(ع) نازل شده را روی سنگ حجاری کنم. معتقدم اگر واقعا انسان بخواهد قدمی برای خدا و ائمه ‌اطهار(ع) بردارد بی‌مزد نمی‌ماند.

میره‌ای می‌افزاید: حدود ۵۵سال است که با سنگ سروکار دارم و برای آثار هنری که به حرم‌های مقدس ائمه‌اطهار(ع) هدیه کرده‌ام، هیچ دستمزدی مطالبه نکرده‌ام.

هدایای نفیس به حرم‌ها

این هنرمند در گذر سال‌هایی که دست بر سنگ‌ها داشته، هدایای ارزشمندی به حرم‌های مقدس ائمه ‌اطهار(ع) پیش‌کش کرده ‌است. استاد میره‌ای هنگام صحبت، آلبومی از تصاویر آثار هنری‌اش را می‌آورد و با عمق وجودش توضیح می‌دهد. لوستر سنگ چهل‌چراغ و «رمز المصیبه» یکی از این آثار است که استاد میره‌ای ۷سال برای ساخت آن وقت گذاشته و به حرم امام‌حسین(ع) هدیه کرده ‌است. این لوستر شامل ۴۰کتیبه، ۴۰شاخه و ۱۶کلمه می‌شود.

لوستر اهدایی به حرم امیرالمومنین(ع) که دارای ۱۱۰کلمه «علی» و «یاعلی» است، تابلوفرش زرین اهدایی به حرم امیرالمومنین(ع)، تابلوسنگ بزرگ دعای فرج اهدایی به حرم حضرت معصومه(س)، تابلوی نفیس سنگی قیام مختار بر قاتلان اباعبدالله‌الحسین(ع)، تابلوی سنگی حضرت قمربنی‌هاشم(ع) و درب سنگی که حتی قفل، دستگیره و زنجیر آن از سنگ ساخته شده، از دیگر آثار هنری این هنرمندان قمی است.

مکان مقدسی که قرار است هدیه ارزشمند قرآن سنگی را در آغوش بگیرد، با پایان کار مشخص می‌شود. در کارگاه استاد میره‌ای، سنگ به نرمی لطافت دل هنرمند است و محبت و ارادت به ائمه‌اطهار(ع) سفارش‌دهنده اصلی است.

کد خبر 622671

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نخستین قرآن سنگی اطهار ع صفحه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۵۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی ۸ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس،روزنامه‌های ورزشی شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ به موضوعات مختلف فوتبال پرداخته اند.


دیگر خبرها

  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • نخستین مرکز جامع سرطان در گیلان راه اندازی می‌شود
  • تالاب دورگه‌سنگی نقده میزبان فلامینگو‌های مهاجر
  • عکس| تصویری از مجسمه سنگی رونالدو و شباهت عجیبش به این بازیکن
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • صفحه اول روزنامه‌های ورزشی ۸ اردیبهشت
  • ببینید | تصاویری از سرریز شدن سد سنگی ملاتی پس از بارش باران
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها