Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه در گفت‌وگویی با رادیو فردا در پاسخ به این سوال که "شما از کجا اطمینان دارید که توافق به نتیجه می‌رسد" گفت: ما نمی‌دانیم. ما نمی‌دانیم که در صورت بازگشت آمریکا به برجام، قصد ایران همچنان بازگشت به پایبندی به برجام است یا نه. ما می‌گوییم که اگر قصد ایران احیای برجام باشد، قصد ما نیز همان است و ما باید بتوانیم بر سر آن مذاکره کنیم و به بازگشت دوجانبه به توافف هسته‌ای دست یابیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما از تحریم‌های خود که در مغایرت با برجام است بازخواهیم گشت و ایران نیز از گام‌ها و اقدام‌های مغایر خود با برجام بازخواهد گشت. 

وی ادامه داد: احیای برجام ممکن است. ما می‌خواهیم به توافق دست یابیم‌. به محض اینکه ایران برای به نتیجه رساندن مذاکرات به وین بازگردد، ما نیز آماده بازگشتن خواهیم بود. ما تا زمانی که موضع ایران را نشنویم، از پاسخ آن‌ها مطلع نخواهیم شد.

نماینده آمریکا در جواب این سوال که آیا تاکنون پاسخی از دولت جدید ایران دریافت نکرده‌اند، بیان کرد: اول باید تصریح کنم که ما به طور مستقیم با ایران در ارتباط نیستیم چراکه دولت ایران مستقیما با ما صحبت نمی‌کند. آن‌ها از طریقه واسطه‌ها همچون چین، روسیه و اروپا با ما در ارتباط هستند. ما شنیده‌ایم که آن‌ها در یک بازه زمانی برای بازگشت به وین آماده خواهند بود اما ما نمی‌دانیم که آن بازه زمانی کی است. ما در دور ششم مذاکرات به پیشرفت‌های بزرگی دست یافتیم اما تمام اختلافات برطرف نشد. اگر ایران با موضع تندرویانه‌تری بازگردد حل این اختلافات سخت‌تر خواهد شد.

وی افزود: ما امیدواریم که آن‌ها با موضع واقع‌گرایانه‌ای به مذاکرات بازگردد. ما حاضریم که سازش کنیم و امیدواریم که آن‌ها نیز همین کار را انجام دهند.

رابرت مالی در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به اینکه "چگونه پس از حصول پیشرفت‌های بزرگ، همچنان اختلافات بزرگی نیز وجود دارد؟" اظهار کرد: پیشرفت و اختلافات بزرگ می‌توانند در کنار هم وجود داشته باشند. ما در دقیقا این نقطه هستیم. ما به پیشرفت‌هایی تا زمان پایان مذاکرات در ماه ژوئن دست یافتیم‌. اختلافات بزرگی نیز باقی بود. ما سعی داریم بازگردیم و این اختلافات را حل کنیم. دولت پیشین ما با کمپین فشار حداکثری اشتباه محاسباتی کرد. آن‌ها امیدوار بودند که ایران تسلیم شود و تن به خواسته‌های آمریکا دهد. این یک اشتباه محاسباتی بود و رئیس‌جمهور بایدن به روی کار آمد تا ورق را بازگرداند. ما می‌ترسیم که ایران اشتباه محساباتی دولت قبلی خود را تکرار کند و باور کند با گسترش برنامه هسته‌ای و افزایش فعالیت‌های خود می‌تواند کاری کند که آمریکا امتیازاتی ورای امتیازات بازگشت به برجام‌شان اهدا کند. این اتفاق نیز رخ نخواهد داد.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان کرد: هدف ما بازگشت به برجام و بعد پاره کردن آن نیست‌. هدف ما حفظ و نگهداری از آن است. ایران می‌گوید که از ما ضمانت می‌خواهد. چیزی تحت عنوان ضمانت در کار نیست‌. وقتی در سال ۲۰۱۵ در خصوص توافق مذاکره می‌کردیم، من آنجا بودم. این مسئله محور گفت‌وگوهای طولانی میان دو تیم بود و نتیجه این شد که این مسئله باید یه تفاهم سیاسی متقابل میان اعضای ۱+۵ و ایران باشد. اگر یک طرف توافق را نقض می‌کرد، طرف دیگر نیز باید با نقض توافق و انجام همان کار پاسخ می‌داد. این اتفاق نیز افتاد و حالا سعی داریم که توافق را احیا کنیم‌. حالا اگر ایران توافقی دیگر می‌خواهد که در آن ضمانتی وجود داشته باشد، ما می‌توانیم بر سرش به مذاکره کنیم اما آن توافق دیگر برجام نخواهد بود. اگر ایران چیز بیشتری بخواهد، آمریکا نیز خواهان چیزهای بیشتری می‌شود.

مالی ادامه داد: هدف ما بازگشت به برجام است. ما و وزیر خارجه آنتونی بلینکن بارها تاکید کرده‌ایم که زمانی می‌رسد که پیشرفت هسته‌ای ایران آنقدر زیاد خواهد بود که دیگر نمی‌توانیم ساعت را به عقب بازگردانده و به برجام بازگردیم. امیدواریم که به آن ‌نقطه نرسیم اما اگر رسیدیم آنوقت باید درباره یک توافق دیگر مذاکره کنیم و همگی می‌دانیم که اینکار جقدر سخت است. اگر ایران به زودی به میز مذاکره بازگردد و آماده باشد که پایبندی به برجام را از بگیرد، ما نیز آماده خواهیم بود اما نمی‌توانیم برای مدت نامحدود صبر کنیم‌. این یک تهدید نیست بلکه داریم واقعیت را بیان می‌کنیم. اگر هدف ایران بازگشت به برجام باشد، ما نیز باید بتوانیم که به توافق بازگردیم اما پیشرفت ایران در حدی باشد که چنین چیزی ممکن نباشد، آنوقت باید درخصوص قرارداد جدیدی صحبت کنیم.

این مقام آمریکایی در خصوص تبادل زندانیان گفت: من ‌نمی‌خواهم چیزی بگویم که احتمال آزادی فوری شهروندان آمریکایی که در این حبس شده‌اند را به خطر بیاندازد. هیچ توافقی در این زمینه نهایی نشده بود اما پیشرفت‌هایی حاصل شده است‌. ما امیدواریم که توافق‌ها نهایی شود. ما آماده‌ایم و این را نیز به ایران اعلام کرده‌ایم که آماده بازگشت به میز مذاکره هستیم.

رابرت مالی در پاسخ به این سوال که "آیا مسئله افعانستان می‌توانست در مذاکرات وین با ایران مطرح شود؟" گفت: گفت‌وگوهای وین کاملا واضح و محور آن مشخص شده است‌. محور این گفت‌وگوها نیز بازگشت به برجام است‌. نمی‌خواهم درخصوص فرمت‌های دیگر گمانه‌زنی کنم اما محور گفت‌وگوهای وین برجام است. ما گفته‌ایم که ایران که می‌خواهیم از این مذاکرات به عنوان سکویی برای مسائل دیگر استفاده کنیم اما وین مختص برجام است و امیدواریم که زودتر به نتیجه برسیم.

311311

کد خبر 1548572

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: رابرت مالی ایران و آمریکا بازگشت به برجام اگر ایران ما نیز هدف ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۸۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق‌نامه همکاری کمیته امداد و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور

به گزارش خبرگزاری مهر، توافق‌نامه همکاری میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و معاونت توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد با هدف حمایت و اجرای پروژه‌های آبادانی و پیشرفت فناورانه به منظور ایجاد اشتغال پایدار، حل مسائل و رفع چالش‌های مناطق‌محروم و تکمیل زنجیره ارزش محصولات مبتنی بر ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور، امضا شد.

این توافق‌نامه به منظور تحقق آبادانی و پیشرفت فناورانه مناطق کمتر برخوردار، تبلیغ و ترویج مفهوم وقف فناورانه، هم‌افزایی و توسعه همکاری‌های مشترک، بهره‌مندی از ظرفیت سامانه‌های تامین‌مالی جمعی، کمک‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگ به منظور افزایش مشارکت‌های مردمی امضا شد.

موضوع این توافق‌نامه، تسهیل خرید کالا و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق، حمایت و اجرای پروژه‌های آبادانی و پیشرفت فناورانه به منظور ایجاد اشتغال پایدار، حل مسائل و رفع چالش‌های مناطق‌محروم و تکمیل زنجیره ارزش محصولات مبتنی بر ظرفیت‌های مناطق مختلف کشور است.

از تعهدات کمیته امداد در این توافق‌نامه می‌توان به معرفی طرح‌ها و پروژه‌های آبادانی و پیشرفت فناورانه، مشارکت ۵۰ درصدی در تامین‌مالی پروژه‌ها و طرح‌های معطوف به مددجویان، عقد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور معرفی شده توسط دبیرخانه برنامه ملی آبادیران برای اجرای پروژه‌ها، ابلاغ این توافق‌نامه به واحدهای تابعه در راستای ترویج و بسترسازی مناسب به منظور مشارکت حداکثری مردم در تامین‌مالی پروژه‌ها و … اشاره کرد.

راهبری سامانه تأمین مالی جمعی آبادیران به منظور معرفی پروژه‌های آبادانی و پیشرفت فناورانه، احصاء فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور واجد شرایط برای پاسخگویی طرح‌ها و پروژه‌های آبادانی و پیشرفت و معرفی آنها به کمیته امداد امام خمینی، تعامل با نهادهای متولی آبادانی و پیشرفت برای تعریف طرح و پروژه در سامانه تأمین مالی جمعی آبادیران، تعامل با نهادهای آبادانی و پیشرفت و شرکت‌های بزرگ برای تامین‌مالی پروژه‌ها و … از تعهدات دبیرخانه ملی آبادیران است.

در نهایت دفتر تأمین مالی هم مواردی همچون کمک مادی و معنوی به توسعه سامانه تامین‌مالی جمعی آبادیران و اولویت‌دهی و تسریع در ارائه خدمات مالی به شرکت‌های ارائه دهنده کالا و خدمات در قالب این توافق‌نامه از طریق نهادهای حاکمیتی را متعهد شد.

کد خبر 6099604

دیگر خبرها

  • درخواست جالب غربی ها ۲روز قبل از زدن اسرائیل | توافق نانوشته‌ ایران و طرفهای غربی درباره غزه | خبر مهم درباره بازگشت روابط دیپلماتیک با این کشور
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • توافق‌نامه همکاری کمیته امداد و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور
  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود
  • اسلامی: ایران از برجام خارج نشده است/ سند راهبردی بیست ساله هسته‌ای را در دستورکار قراردادیم/ گروسی: باید شرایط را جهت بازگشت به برجام تسهیل کنیم
  • شرط‌بندی ضد انقلاب روی مهره سوخته اسرائیل
  • جزییاتی از توافق آتش‌بس غزه؛ حماس برای پایـان جنگ چه چیزی را پذیرفت؟
  • واکنش یحیی به امضا نکردن تعهدنامه برای بازگشت | گل‌محمدی: این اقدامات به نفع فوتبال نیست
  • سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای تحقق شعار سال
  • تهدید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی براى حمله قريب الوقوع به رفح