Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@10:02:54 GMT

المالکی و بارزانی بعد از سه سال با هم دیدار کردند

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۸۷۷۵

المالکی و بارزانی بعد از سه سال با هم دیدار کردند

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، این دو رهبر سیاسی شیعه و کرد عراق در طول سال‌های گذشته بر سر مسائل مختلف از جمله همه پرسی استقلال کردستان عراق در سپتامبر ۲۰۱۷ با هم اختلاف داشتند و این نخستین دیدار بین آن‌ها در آستانه انتخابات زودهنگام پارلمانی است که قرار است دهم اکتبر آینده (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



«نیچروان بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰ در بغداد، از نوری المالکی برای سفر به اربیل دعوت رسمی به عمل آورده بود.

پایگاه خبری «روداو» نزدیک به حزب دمکرات کردستان عراق در گزارشی درباره این سفر گفته است که المالکی در این سفر رسمی که هیاتی از ائتلاف دولت قانون او را همراهی می‌کنند، با مسعود بارزانی و اعضای دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان عراق و همچنین نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق دیدار و گفتگو می‌کند.

المالکی دوشنبه گذشته (اول شهریور ۱۴۰۰) در گفتگو با تلویزیون «روادو» از مسعود بارزانی به عنوان دوست قدیمی خود یاد کرده و گفته بود که دوستی بین آن‌ها به دوران مبارزه با رژیم بعث بر می‌گردد زمانی که مقر‌های حزب الدعوه اسلامی در کنار حزب دمکرات کردستان در منطقه «بادینان» و دیگر مناطق مستقر بودند.

رهبر ائتلاف دولت قانون و دبیرکل حزب الدعوه اسلامی عراق خاطر نشان کرد که قرار بود این سفر بعد از عید «قربان» انجام شود، اما به دلیل نگرانی از احتمال ابتلا به ویروس کرونا باعث شد تا سفر به امروز موکول شود.

ناظران انتظار دارند که دیدار بین المالکی و بارزانی در آستانه انتخابات پارلمانی عراق، بار دیگر باعث گرمی روابط بین دو رهبر سیاسی برجسته عراقی شود.

هنوز جزییات سفر و موضوعاتی که قرار است دو رهبر سیاسی درباره آن گفتگو کنند، نامعلوم است، اما ناظران پیش بینی می‌کنند که انتخابات آینده پارلمانی از مهمترین پرونده‌های مورد بحث بین دو طرف باشد.

حزب دمکرات کردستان عراق و ائتلاف دولت قانون در وقت حاضر از مهمترین جریان‌های خواهان برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن در دهم اکتبر آینده هستند.

ائتلاف دولت قانون دارای ۲۵ کرسی و حزب دمکرات کردستان عراق نیز دارای ۲۶ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی پارلمان هستند و بعد از ائتلاف «سائرون» (مقتدا صدر)، «الفتح» (هادی العامری) و «النصر» (حیدر العبادی) قرار گرفته اند.

مسعود بارزانی پیش از المالکی، با «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر پیرامون انتخابات و ائتلاف‌های سیاسی بعد از انتخابات بحث و گفتگو کرده بود، اما انصراف صدر از حضور در انتخابات باعث کسادی این رایزنی‌ها بین بارزانی و صدر شد.

نوری المالکی نیز پیش از این با حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق (رقیب حزب دمکرات کردستان عراق) درباره ائتلاف‌های سیاسی بعد از انتخابات گفتگو کرده بود.

با توجه به انصراف مقتدا صدر و اختلافات داخلی در اتحادیه میهنی کردستان عراق بین «بافل طالبانی» و «لاهور جنگی»، المالکی و بارزانی وارد رایزنی مستقیم با هم شده اند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم افغانستان رای اعتماد محمدرضا حکیمی طالبان محسن رضایی وزرای دولت سیزدهم مسعود بارزانی نوری المالکی ائتلاف دولت قانون محرم افغانستان رای اعتماد محمدرضا حکیمی طالبان محسن رضایی وزرای دولت سیزدهم حزب دمکرات کردستان عراق ائتلاف دولت قانون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۸۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، عباسعلی نوبخت که در راس هیئتی عازم عراق شده در دیدار با استانداران استان‌های کربلای معلی و نجف اشرف درباره مقابله با پدیده بیابان‌زایی و جلوگیری از تولید گرد و غبار افزود: ایران در زمینه بیابان‌زدایی از دانش و تجربیات بالایی برخوردار است و این آمادگی را دارد تا تجربیات خود را در زمینه مقابله با این پدیده و تثبیت شن‌های روان با کشور دوست و همسایه به اشتراک بگذارد.

وی اظهارداشت: همچنین راهکار‌های مقابله با پدیده بیابان‌زایی و جلوگیری از تولید گرد و غبار در جهت تامین حقوق و منافع مشترک بین دو کشور ایران و عراق بررسی شد.

طرفین در این دیدار ضمن برشمردن چالش‌های زیست‌محیطی و شناسایی منشاء گرد و غبار، مقرر کردند بزودی راهکار‌های برون‌رفت و انجام اقدامات موثر و مشترک در یک بازه زمانی کوتاه اعلام شود.

براساس این گزارش، در حال حاضر منشا بسیاری از پدیده‌های گرد و غبار که کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد به طور عمده از کشور‌های همجوار است و در این دیدار در خصوص تقویت همکاری دوجانبه برای مقابله با آلاینده‌های زیست‌محیطی در جهت تأمین حقوق و منافع مشترک تاکید شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • شورای ائتلاف کاندیداهای مورد حمایت خود در خرم‌آباد را اعلام کرد
  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود
  • افشاگری روح الامینی درباره اشتباه انتخاباتی شانا در انتخابات ۱۱ اسفند /شهادت می دهم یزدی خواه به لیست ائتلاف تعهد داده بود
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق