Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وزاری پیشنهادی دولت سیزدهم به زودی وزارتخانه‌ها را تحویل گرفته و کار خود را آغاز می‌کنند؛ بنابراین  جامعه وزارت علوم و جامعه دانشگاهی با آمدن دولت جدید در انتظار محقق شدن برنامه‌ها و حل شدن مشکلاتشان خواهند بود.

کیفیت آموزش‌عالی یکی از دغدغه‌های اغلب کشورهاست؛ در نظام آموزش‌عالی یکی از عوامل موثر در ارتقای کیفیت، توانمندی اعضای هیات‌ علمی است، چراکه این قشر نه‌ تنها وظیفه یاری دادن به دانشجویان برای ساخت دانش را برعهده دارند، بلکه در ایجاد بینش و پرورش مهارت‌های اشتغال‌پذیر نیز نقش مهمی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این اوصاف توسعه حرفه‌ای اعضای هیات‌علمی یکی از جنبه‌های بهبود کیفیت دانشگاهی است؛ بنابراین شناسایی نیاز‌ها و انتظارات آن‌ها نیز اهمیت زیادی دارد.

این درحالی است که اساتید و روسای دانشگاه‌های کشور انتظاراتی از این دولت دارند، جبارعلی ذاکری، رئیس دانشگاه علم‌وصنعت ایران درخصوص انتظار اساتید از وزارت علوم دولت آینده گفت: وزارت علوم دولت آینده به‌جای موازی‌کاری باید به‌دنبال ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها بوده و قله‌های دانشی که در دانشگاه‌ها شکل گرفته، در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فناورانه تعیین شود. توانمندی‌های دانشگاه‌ها و جذابیت موضوعات مشخص است، بنابراین به‌نظر می‌رسد دانشگاه‌ها باتوجه به ظرفیت خود، ازجمله اساتید و سایر نیروی‌انسانی باید در تعدادی از ماموریت‌ها شناسایی و احصا شوند.

او ادامه داد: به‌عبارت بهتر، حرکت علمی دانشگاه‌ها باید در ماموریت‌های علمی خود باشد و به‌جای اینکه همه دانشگاه‌ها در همه حوزه‌ها، فعالیت‌های علمی در مرز‌های دانش ادامه دهند، تلاش کنند بیشتر در حوزه‌هایی که توانمندی علمی بالایی دارند، فعالیت کنند. این موضوع از مباحثی است که تمام وزرای علوم در چند سال گذشته آن را دنبال کرده و اقداماتی نیز درخصوص آن انجام دادند.

رئیس دانشگاه علم‌وصنعت ایران با بیان اینکه اخیرا شورای عطف و کمیسیون‌های زیرمجموعه آن گام‌هایی در این خصوص برداشته‌اند، تصریح کرد: با این‌حال به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین اقدامات اساسی باشد که بیشتر باید به آن توجه شود. اگر این موضوع به بحث پذیرش دانشجویان ارشد و دکتری تعمیم داده شود، یعنی براساس آمایش سرزمینی نیاز‌های بلندمدت کشور به تربیت نیروی انسانی پرداخته و تعادلی بین عرضه و تقاضا شکل بگیرد، جایگاه‌های علمی خدشه‌دار نخواهد شد.

همچنین محمدتقی احمدیان، استاد تمام دانشگاه صنعتی‌شریف در این باره گفت: انتظار اساتید از وزارت علوم آینده این است که وزارت علوم با دیگر وزارتخانه‌ها گرد هم آمده و برای آینده نیروی انسانی کشور برنامه‌ریزی کرده و این برنامه را دراختیار دانشگاه‌ها قرار دهند.

او با بیان اینکه انتظارمان این است که مسئولان وزارت علوم در امور دانشگاه‌ها دخالت نکنند، تاکید کرد: رسالت دانشگاه‌ها متفاوت بوده و هر دانشگاهی باید یک رسالت ویژه را برعهده بگیرد؛ به‌طور مثال دانشگاه سیستان‌وبلوچستان باید روی شن‌های روان و دانشگاه‌های شمال کشور روی بحث مرتفع و جنگل کار کرده و این حوزه و مباحث را در دانشگاه‌ها توسعه دهند. دانشگاهی مثل دانشگاه صنعتی‌شریف نیز باید در مسیر صنعت و تسهیل امکانات صنعتی فعالیت کرده و نیرو تربیت کند. وزارت علوم باید امکانات خاص هر دانشگاه را در اختیار آن‌ها قرار داده تا بتوانند در زمینه‌های مربوط به خود کار کنند.

بیشتر بخوانید: عملکرد مناسب قشر دانشگاهی؛ عاملی موثر برای مشارکت دانشجویان در انتخابات

استاد تمام دانشگاه صنعتی‌شریف در ادامه درخصوص رویکرد و تصمیم وزارت علوم در حوزه استادی نیز صحبت به میان آورد و گفت: انتخاب افراد به‌عنوان استاد باید انتخاب افراد برجسته علمی باشد. مسئولان وزارت علوم همچنین باید تلاش کنند ارتباطات اساتید را با خارج از کشور برقرار کرده و امکانات برای تبادل علمی را نیز فراهم کنند. همچنین باید اقداماتی انجام شود تا کشور از مسیر دانش، علم و تکنولوژی عقب نیفتد.

او با اشاره به اینکه دولت آینده باید شرایطی را فراهم کند که صنایع درصدی را برای تحقیقات در دانشگاه‌ها ارائه دهند، بیان کرد: در چنین شرایطی است که دست دانشگاه‌ها برای انجام تحقیقات علمی باز خواهد شد. امروزه در دانشگاه‌ها انجام هر نوع فعالیتی نیازمند منابع مالی زیادی است که متاسفانه درحال‌حاضر امکانات مالی خوبی در اختیار دانشگاه‌ها نیست.

این در حالی محمدعلی زلفی گل وزیر علوم پیشنهادی دولت سیزدهم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه‌های پیشنهادی وزارت علوم دولت سیزدهم اظهار کرد: مهاجرت ژن‌های هوشمند به عنوان یک نظریه جدید توسط من ارائه شده است. بر اساس این نظریه نه تنها نخبگان کشور ثروت ملی هستند و از دست می‌روند، بلکه پس از گذشت قرن‌ها از نظر ژنتیکی کشور‌های نخبه پذیر (مقصد) به جوامع نخبه تبدیل خواهند شد و درصد ژن‌های هوشمند آن‌ها به شکل گسترده‌ای افزایش می‌یابد.

زلفی گل ادامه داد: بنابراین در زمینه تولید علم، فن و تکنولوژی همچنان پیشتاز خواهند بود. در نتیجه کشور‌های نخبه گریز (مبداء) روز به روز فقیرتر شده و به دلیل همین فقر، وابسته‌تر می‌شوند و تعادل جهانی با شدت بیشتری به هم می‌ریزد.

وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: بنابراین ضرورت دارد تا حفظ صیانت و کرامت نخبگان به عنوان یک پروژه ملی تعریف شده و عوامل دافعه زا رفع شود. از جمله راهکار‌های عملی برای جلوگیری از مهاجرت طیف وسیعی از ژن‌های هوشمند، حمایت مادی و معنوی از مقاطع تحصیلات تکمیلی بالاخص مقاطع دکتری و پسا دکتری در داخل کشور، مشارکت تمامی شرکت‌های خصوصی و دولتی در تاسیس مراکز پژوهشی تخصصی برای خویش و بکارگیری نخبگان در این مراکز است.

زلفی گل اضافه کرد: وزارت علوم تحقیقات و فناوری با همفکری و همیاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زمینه حمایت مادی، کاری، رشد علمی و احساس شیرین اثر بخشی را برای آن‌ها مهیا خواهند کرد. بدیهی که در این زمینه نیاز سنجی و نیاز آفرینی یک ضرورت است که باید با استفاده از پتانسیل دانشگاهیان دانشمند استفاده شده و طرح‌های کاربردی‌شان اجرایی شود.

جامعه دانشگاهی و وزارت علوم در دوره دولت دوازدهم مشکلات عدیده ای داشت که باعث ایجاد سخت شدن مسیر دانش برای دانشجویان و اساتید شده بود، بنابراین انتظار می رود با روی کار آمدن وزیر علوم دولت سیزدهم این مشکلات اولویت بندی شده و به مرور زمان برطرف شود،تا شاید دانشجویان و اساتید کشور بتوانند با آرامش و خیالی آرام در مسیر دانش و پیشرفت علمی کشور قدم بردارند.

بیشتر بخوانید: دولت آتی توجه عمیقی به نخبگان علمی داشته باشد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم دولت سیزدهم جامعه دانشگاهی دانشگاه ها دولت سیزدهم وزارت علوم علوم دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۹۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی دکتر «نادر نورمحمد» را به عنوان رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشورعراق منصوب کرد.

در حکم انتصاب نادر نورمحمد آمده است:

نظر به تعهد و تجارب ارزنده جناب‌عالی در امر آموزش عالی و بر اساس بند ۷ از بخش ج ماده ۲ قانون‌ تشکیل وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری مصوّب ۱۳۸۳.۶.۱ مجلس شورای اسلامی ایران به مدت دو سال به عنوان «رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق» منصوب می‌شوید. از شما انتظار می‌رود علاوه بر انجام وظایف مصرّح در قانون اعزام مصوّب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و رعایت کامل آیین‌نامه شرح وظایف رایزنان علمی مصوّب ۱۳۸۸.۲.۲۰ دو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور مربوط به ارتباطات علمی و فناوری کشور محل مأموریت را به عنوان رایزن علمی در آن کشورها اجرا کنید.

همچنین بر شناسایی دقیق استعدادها و امکانات علمی موجود در آن کشور، ایجاد زمینه‌ بهره‌برداری از آنها و برقراری ارتباطات و همکاری‌های علمی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی میهن اسلامی و به ویژه جذب دانشجویان و فناوران، با هماهنگی سازمان امور دانشجویان، مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در آن کشور در چارچوب سیاست‌های دولت تأکید می‌کنم. تندرستی و توفیق روزافزون شما را در اجرای احسن مأموریت‌های محوله از خداوند متعال خواهانم.

کد خبر 6090123

دیگر خبرها

  • وزیر علوم : موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • وزیر علوم: پلیس آمریکا آزادی را در برخورد با دانشجویان معترض لگدمال کرد
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • رایزن علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در کشور عراق منصوب شد
  • جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • جامعه دانشگاهی در برابر جنایات رژیم غاصب اسرائیل سکوت نمی‌کند
  • جامعه دانشگاهی در مقابل جنایات رژیم غاصب اسرائیل سکوت نمی‌کند
  • تدوین برنامه های مطلوب وزارت علوم برای ماندن نخبگان در کشور
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • دولت برنامه‌ریزی مناسبی برای حمایت از نخبگان دارد