Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، معتقد است کمتر از ۱۰۰۰ تبعه آمریکایی همچنان در افغانستان هستند و برای خروج از این کشور جنگ‌زده تلاش می‌کنند.

 به نقل از یاهونیوز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری گفت: ‌اولویت اولیه و اصلی ما تخلیه اتباع آمریکایی است. هنگامی که عملیات تخلیه ما آغاز شد، جمعیتی حدود شش هزار آمریکایی در افغانستان وجود داشت که خواستار خروج از این کشور بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا نخستین عملیات تخلیه خود را در تاریخ ۱۴ اوت آغار کرد و تا به امروز به خروج دست‌کم ۴۵۰۰ تن کمک کرده است.

بلینکن اشاره کرد که خروج بیش از ۵۰۰ تن از این افراد تنها در روز سه‌شنبه صورت گرفته است.

وی افزود: وزارت امورخارجه آمریکا مطلع است که تقریبا یک هزار شهروند آمریکایی دیگر همچنان در افغانستان هستند و در طول روز از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف، تلفن، ایمیل یا پیامک چندین بار با آنها ارتباط برقرار می‌کند تا متوجه شود که ایا آنها همچنان خواستار خروج از افغانستان هستند یا خیر.

به دلایل بسیار، مقامات معتقدند که تعداد آمریکایی‌هایی که امیدوارد از افغانستان خارج شوند احمالا کمتر از یک هزار تن است.

بلینکن تصریح کرد: ممکن از برخی ادعا کنند که آمریکایی هستند در صورتی که آمریکایی نیستند. برخی شهروندان آمریکایی ممکن است تصمیم بگیرند که نمی‌خواهند از افغانستان خارج شوند و برخی دیگر دو تابعیتی هستند و می‌خواهند در افغانستان بمانند.

بلینکن با لحنی متفاوت نسبت به روز سه‌شنبه گفت: واشنگتن به کمک به تخلیه آمریکایی‌ها و افغان‌هایی که خواستار خروج از افغانستان هستند، ادامه خواهد داد حتی اگر این تلاش‌ها تا بعد از ضرب‌الاجل ۳۱ اوت نیز ادامه پیدا کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که خود ۳۱ اوت را به عنوان ضرب‌الاجلی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تعیین کرد، گفته است که دولتش همچنان در حال بررسی برنامه‌های احتمالی در صورت لازم شدن تمدید این ضرب‌الاجل است.   

بلینکن گفت: باید صریحا بگویم که در کار ما برای کمک به تخلیه اتباع آمریکایی باقیمانده که خواستار خروج از افغانستان هستند و همچنین تخلیه افغان‌هایی که در این سال‌ها کنار ما ایستادند و اکنون خواستار خروج از افغانستان هستند، هیچ ضرب‌الاجلی وجود ندارد. این تلاش هر روز حتی پس از ۳۱ اوت نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: آمریکا گزینه‌های جدی در رابطه با ادامه مشارکت دیپلماتیک در افغانستان پس از ۳۱ اوت را بررسی می‌کند و جزئیات بیشتر طی روزهای آتی اعلام خواهند شد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: ما شدیدا بر آنچه باید برای تسهیل خروج بیشتر افرادی که خواستار ترک افغانستان انجام شود، متمرکز هستیم. این در درجه اول یک تلاش دیپلماتیک، یک تلاش کنسولی و یک تلاش بین‌المللی است. دیگر کشورها نیز درست همین احساس را دارند.

بلینکن در سخنان خود همچنین گفت که طالبان قول داده شهروندان آمریکایی و افغان‌های در معرض خطر بعد از ضرب الاجل ۳۱ اوت هم افغانستان را ترک کنند. این تاریخ ضرب الاجلی است که آمریکا برای خارج کردن نیروهای آمریکایی تعیین کرده و طالبان با تمدید آن مخالفت کرده است.

او تاکید کرد که تلاش‌های آمریکا برای کمک به کسانی که می‌خواهد این کشور را ترک کنند در این تاریخ پایان نخواهد یافت.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا باید با خواسته‌های طالبان کنار بیاید گفت که تمرکز دولت بایدن بر خارج کردن شهروندان آمریکایی و سایرین از افغانستان است.

او افزود: "و برای این منظور، باید متوجه باشیم که چه بخواهیم چه نخوهیم، طالبان عمدتا این کشور را کنترل می‌کند بنابراین مهم است که با آنها کار کنیم تا امکان خروج همه کسانی که می خواهند فراهم شود."

آمریکا 'سقفی برای شمار افرادی که خارج می کند تعیین نکرده'

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در واشنگتن نیز به رسانه‌ها گفت که آمریکا هرگز سقفی برای شمار کسانی که از افغانستان خارج خواهد کرد تعیین نکرده است.

او گفت که دولت جو بایدن برای "خارج کردن حداکثر تعداد ممکن" تلاش می‌کند و ابزارهایی اضافه بر سازمان برای بررسی پیشینه افراد و پردازش اسناد سفر آنها در کشورهای ثالثی که موقتا به آنها پناه می‌دهد به کار گرفته است.

ساکی افزود: آمریکا برای اطمینان از فراهم شدن مکانی امن برای کسانی که از افغانستان می‌گریزند با "طیفی از کشورها" کار می‌کند و افزود که فکر نمی‌کند کسانی که از فرآیند بررسی پیشینه عبور نمی کنند به افغانستان مسترد شوند.

او در مورد صدها آمریکایی که تصور می‌شود هنوز در افغانستان باشند گفت این گمان هست که بسیاری از آنها شهروندی دوگانه دارند "و به دلایل مختلف هنوز آماده ترک این کشور نیستند."/ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: خواستار خروج از افغانستان هستند خارجه آمریکا ۳۱ اوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۱۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود

واشنگتن‌تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد آمریکا عامل انتحاری حمله به فرودگاه کابل را از هند به افغانستان منتقل کرده بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، چند روز پس از انتشار گزارش تازه فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا(سنتکام) در مورد حمله به فرودگاه کابل در جریان روند تخلیه، واشنگتن‌تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد «عبدالرحمان اللوگری» که از او به‌عنوان عامل انتحاری حمله به فرودگاه کابل یاد می‌شود،  توسط آمریکا از هند وارد افغانستان شده بود.

این نشریه آمریکایی به نقل از برخی اعضای جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گزارش داد اللوگری در سال 2017 هنگام تلاش برای انجام یک حمله در هند بازداشت و سپس توسط آمریکا به افغانستان انتقال داده شده بود.

بر اساس این گزارش، وی از زندانی به زندان دیگر منتقل شد تا اینکه در ژانویه 2021 به زندان بگرام، بزرگترین پایگاه هوایی نظامیان آمریکایی، انتقال داده شد.

بر اساس گزارش سنتکام، طالبان 11 روز پیش از حمله انتحاری فرودگاه کابل، در حین تصرف قدرت این زندانی را به‌همراه دیگر زندانیان آزاد کرده بود.

طالبان:حکومت سابق افغانستان زمینه فرار داعشی‌ها را فراهم کردجزئیات حادثه فرودگاه کابل؛ آمریکایی‌ها مردم را به گلوله بستندپنتاگون: طالبان طراح حمله به فرودگاه کابل را کشته است

سنتکام درحالی مدعی است که در حین سقوط جمهوریت، اعضای داعش توسط طالبان از زندان آزاد شدند که طالبان می‌گویند مقامات دولت سابق افغانستان در زمان به قدرت رسیدن آنها زمینه فرار داعش‌های زندانی را فراهم کرده بودند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان | گفت و گوی مهم برای آتش بس در غزه
  • شبکه تلویزیونی آمریکایی درباره چین به بلینکن خط داد!
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی
  • حفظ گزینه خروج روسیه از یوفا
  • نگرانی مردم آمریکا از بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری / او احتمالا می میرد!
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • درخواست بلینکن از چین: با شرکت‌های آمریکایی عادلانه رفتار کنید
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل