Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-28@22:55:46 GMT

ایران در چه صورت وارد پیک جدید کرونا می شود

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۲۲۵۹۷

 

 

دلتا پیک جدید کرونا در ایران است. همه نگران پیک جدید کرونا هستند. لامبادا پیک جدید کرونا برخی کشورها را در برگرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود یونسیان، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با اشاره به موقعیت جغرافیایی و تنوع قومیتی و آب و هوایی کشور، افزود: نمی‌توانیم برای کل کشور نسخه واحد بپیچیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جایی ممکن است از نظر بیماری کرونا در شاخه صعودی و در جایی نزولی باشیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: خوشبختانه بر اساس گزارش‌ها در نواحی جنوبی کشور از جمله استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و نوار شمالی از جمله اردبیل، مازندران، گیلان و گلستان و استان‌های قم، تهران، سمنان و تا حدودی یزد، از نظر تعداد بستری‌های جدید، قله را پشت سر گذاشتیم و در مرحله گذر از موج پنجم هستیم، اما در استان‌های غرب و شمال غرب کشور، متأسفانه هنوز آماری از کاهش نمی‌بینیم.

وی درباره اینکه چرا هنوز مرگ و میرهای کرونایی کاهش نیافته است، گفت: افزایش و کاهش مرگ و میرها با حدود دو هفته تأخیر پس از بستری و چهار هفته تأخیر پس از ابتلاء است.

یونسیان با اشاره به اینکه کل کشور در مجموع از نظر روند بستری کرونا نزولی شده است، افزود: اگر اتفاقات هفته پیش از جمله تعطیلی‌ها و جا به جایی‌ها و تجمعات به اتفاق بدی منجر نشود امیدواریم روند کاهش بستری ادامه یابد.

این اپیدمیولوژیست گفت: اگر تعطیلی‌ها بخواهد مثبت واقع شود ابتدا باید مقدمات و ملزومات آن از جمله حمایت از اقشار آسیب پذیر را فراهم کنیم وگرنه مشاغل، تعطیل نمی‌شود و از طرف دیگر، این تعطیلی‌ها به جا به جایی منجر می‌شود.

یونسیان اضافه کرد: در موج سوم، تعداد فوتی‌ها به ازای هر یک میلیون نفر، حدود ۶ نفر و در موج چهارم، این رقم کمتر شد و در موج پنجم به حدود هفت نفر در یک میلیون نفر رسید.

وی گفت: تعداد موارد ابتلاء به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت در موج چهارم، تقریباً دو برابر موج سوم و در موج پنجم، تقریباً دو برابر موج چهارم بوده است؛ یعنی کشندگی موج پنجم بیشتر از کشندگی موج‌های قبلی نیست و حتی کمتر از موج سوم است بلکه تعداد موارد ابتلاء خیلی بالا رفته است.

یونسیان افزود: تخمین اینکه گونه «لامبدا» چه زمانی وارد کشور می‌شود، دشوار است و این موضوع به رفتارهای بقیه مردم جهان و رفتارهای ما و میزان واکسیناسیون کشورهای همسایه بستگی دارد که متأسفانه کشورهای همسایه شرق و غرب و شمال کشور ما واکسیناسیون مناسبی ندارند بنابراین ورود این نوع ویروس اجتناب ناپذیر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: نسبت افرادی که در کشورمان، دو دوز واکسن خود را دریافت کرده اند کمتر از چهار درصد است، در حالی که جمعیت ۵۰ کشور جهان بیش از نیمی از دو دوز واکسن را دریافت کرده اند و حدود ۱۰۰ کشور از نظر نسبت واکسیناسیون از کشور ما بهتر هستند و فقط ۵۰ کشور که اکثر آنها از آفریقا و کشورهای ضعیف اقتصادی هستند، کمتر از ما هستند.

یونسیان گفت: اگر به سرعت ۵۰ تا ۷۰ درصد جمعیت کشورمان را واکسینه نکنیم نگران موج ششم کرونا هستیم.

وی بیان کرد: فعلاً نباید از دوز سوم واکسن سخن بگوییم، زیرا تاکنون فقط چهار درصد جمعیت کشور دو دوز واکسن را دریافت کرده اند. زمانی می‌توانیم از دوز سوم سخن بگوییم که ۷۰ درصد جمعیت کشور دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند.

یونسیان ادامه داد: بیماری کووید ۱۹ به شدت به سن افراد وابسته است و کشندگی آن در افراد بالای ۸۵ سال بیش از هزار برابر افراد ۷ تا ۱۷ ساله است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: میانگین سنی کشورمان از کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان بیشتر است و این یکی از علت‌های بیشتر بودن مرگ و میر در ایران است. یکی از دلایلی که در موج اول کرونا، میزان فوتی‌ها در کشورهای اروپا بسیار بالا بود، جمعیت سالمندی آنها بود. همچنین کشورهایی مانند افغانستان و عراق، سیستم‌های ثبت و گزارش دهی و اعلام موارد مرگ و تشخیص را ندارند.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی مرگ جهان واکسیناسیون ویروس دانشگاه علوم پزشکی علوم پزشکی تهران عراق افغانستان ایران افغانستان دانشگاه علوم پزشکی تهران سیستان و بلوچستان واکسیناسیون یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۲۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دیپلماسی انرژی فعال برای کشورهای دارنده منابع نفت و گاز از اهمیت بالایی برخوردار است. به ویژه، کشور ما که به لحاظ ژئوپولتیک وضعیت خوبی دارد و می تواند به عنوان هاب گازی منطقه عمل کند، دیپلماسی برایش اهمیت دارد.

وزارت نفت سیاست های فعالی را در زمینه حل و فصل مشکلات گازی مان با ترکمنستان و از سرگیری سوآپ گاز از این کشور، رفع مشکلات سیاسی با عراق و ترکیه و ادامه صادرات گاز به آن ها و رایزنی برای احیای خط لوله صلح (ایران-پاکستان-هند) به اجرا گذاشته است.

به زعم کارشناسان، این سیاست ها می تواند زمینه ساز برعهده گرفتن نقش موثرتر کشورمان در مراودات گازی منطقه باشد و منافع مان را برآورده کند. به ویژه خط لوله صلح می تواند انحصار روسیه را در صادرات گاز به شرق آسیا بشکند.

اگر بتوانیم با سیاست های فعال نقش موثری در زمینه انتقال گاز در منطقه برعهده بگیریم، تبدیل به هاب گازی منطقه می شویم و این امر منابع اقتصادی، سیاسی و امنیتی بالایی برایمان دارد.

نظرات امین نوربخش، کارشناس انرژی را در ادامه می خوانید.

نوربخش در گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص دیپلماسی فعال انرژی که در دولت سیزدهم در منطقه به اجرا گذاشته است، تصریح کرد: اقدامات خوبی در حال انجام است. به طور مثال، پیگیری موضوع سوآپ گاز از ترکمنستان اقدام مثبتی است و باید ادامه یابد. از نظر بنده، ما باید موضوع ادعاهای ترکمنستان از ایران در زمینه مطالبات گازی اش را مسکوت بگذاریم و همچنان به سوآپ گاز از این کشور ادامه دهیم و این موضوع را در کنار آن و از طریق مسالمت آمیز پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: مراودات گازی خود را با ترکمنستان نباید به تعیین تکلیف مطالبات ادعایی عشق آباد در خصوص طلب گازی از کشورمان موکول کنیم. اقدامات وزارت نفت در خصوص حل و فصل مشکلات مربوط به این موضوع را مثبت می دانم و باید ادامه یابد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: ترکمنستان یکی از بزرگ ترین دارندگان منابع گازی است و با توجه به موقعیت جغرافیایی اش که محصور در خشکی است، به کشور واسطی برای انتقال گاز نیاز دارد. ما نباید به سوآپ صرف از ترکمنستان بسنده کنیم. خوب است که وزارت نفت تلاشش را در راستای واردات بخشی از گاز ترکمنستان و صادرات آن نیز به کار بگیرد.

نوربخش گفت: پیگیری موضوع خط لوله صلح ایران-پاکستان را توسط وزارت نفت مثبت می بینم. این اقدام خوبی است که به اجرا گذاشته ایم. خبرهایی هم منتشر شده است مبنی بر اینکه اسلام آباد تمایل خود را به تکمیل این خط لوله در خاک پاکستان مطرح کرده است. خوب است که به فکر استفاده حداکثری از فرصت پیش آمده هستیم و رایزنی ها را در این خصوص با اسلام آباد شروع کرده ایم. حتی شاید در شرایط فعلی ایجاد شده بعد از جنگ اوکراین، بتوان با رایزنی روس‌ها و مشارکت آن‌ها در صادرات گاز، هند را هم مجددا وارد این پروژه کرد.

وی ادامه داد: هر چقدر مراودات ما در زمینه گازی با همسایگان و کشورهای منطقه بیشتر شود، وابستگی آن ها به ما افزایش می یابد و جایگاه مان در منطقه تقویت می شود. با توجه به این مسائل، احتمالاً گسترش روابط تهران و اسلام آباد در حوزه انرژی با مخالفت واشنگتن مواجه می شود. اما اگر توافقات بین سران دو کشور در سطوح بالای سیاسی صورت بگیرد، مسئله قابل حل و فصل است. اگر لازم شد در ارتباط با پاکستان می توانیم از گزینه شکایت در دادگاه های بین المللی استفاده کنیم. البته الان فضا مثبت است و می توانیم از طریق مذاکره موضوع را پیش ببریم.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: پاکستان با قطعی های گسترده برق روبروست و ال ان جی وارداتی اش بسیار گران تمام می شود. به همین دلیل به واردات گاز از ایران احتیاج دارد. با پیگیری موضوع در سطوح بالای سیاسی می توانیم بستری برای افزایش مراودات خودمان با پاکستان در حوزه انرژی ایجاد کنیم.

 

دیگر خبرها

  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • زایمان سزارین در گیلان همچنان پیشتاز است
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟
  • خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید
  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد
  • دشمن جنگ فرهنگی علیه ایران راه انداخته است
  • چگونه مسئله پسماند در گیلان به یک بحران تبدیل شد؟/ دلیل توقف قطار افغانستان _ ترکیه