Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «خبر فوت رحیم پور ازغدی شایعه است»، «تربیت دانشجویان عمل گرا برای پاسخ به نیازهای جامعه اهمیت دارد»، «محصلان دانشگاه تهران همچنان اندرخم یک معدل نهایی!»، «واکسیناسیون دانشجویان خوابگاهی به پایان رسید»، «کارت واکسیناسیون برای حضور در کلاس‌های دانشگاه اجباری است» همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبر فوت رحیم پور ازغدی شایعه است

سجاد اسکندری روابط عمومی حسن رحیم پور ازغدی، اندیشمند جانباز و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خبر فوت دکتر ازغدی و بازخورد آن در صفحات مجازی اظهار کرد: خبر فوت دکتر ازغدی شایعه است.

او افزود: معلوم نیست که چنین صفحات مجازی خبرهای کذب را از کجا می آورند و آن ها را به دروغ منتشر می کنند.

تربیت دانشجویان عمل گرا برای پاسخ به نیازهای جامعه اهمیت دارد

علیرضا فارسی معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نقش دانشجویان خلاق در امور دانشگاهی اظهار کرد: یکی از اهداف ما پیش بردن همین موضوع بوده و سیاست آموزشی کشور و دانشگاه‌های نسل چهارم هم همین موضوع است.

او افزود: دانشگاه نسل چهارم ضمن پرداختن به سه موضوع آموزش، پژوهش و کارآفرینی، ماموریتی در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی دارند و بی توجهی به این موضوع می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را برای جامعه به ویژه برای جوانان به همراه داشته باشد.

فارسی تصریح کرد: به عبارتی دانشگاه‌ها علاوه بر کارکرد‌های قبلی باید بتوانند در پاسخگوی به نیاز‌های جامعه نیز فعال باشند. برای تحقق این امر تربیت دانشجویانی عمل گرا برای پاسخ به این رسالت اهمیت دارد. البته ایجاد فرصت ها، تقویت زیرساخت ها، بازنگری در دروس و سرفصل‌های درسی از الزامات این موضوع بوده که برخی در وزارت عتف و دانشگاه‌ها در دست اقدام است.

معاون دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی ادامه داد: لذا تلاش معاونت دانشجویی و دانشگاه با فعال کردن همه‌ی سرمایه‌های فکری، اجتماعی، مالی، علمی و انسانی این است که بیش از پیش نسلی را تربیت کند که حداکثر توان پاسخگویی به نیاز‌های مبتنی بر علم و دانش جامعه را داشته باشند.

او اظهار کرد: برای این موضوع با راهکار‌هایی مانند: سپردن امور دانشگاه به خود دانشجویان و تمرین و کسب تجربه ولو با پرداخت هزینه‌های آزمون و خطایشان تا جایی که به مدیریت دانشگاه و تحصیل دانشجویان لطمه وارد نشود، تقویت کارورزی با ایجاد ارتباطات برون سازمانی به ویژه با صنعت، توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و کانون‌های شکوفایی و خلاقیت، حمایت از نوآوری و اختراع، برگزاری دوره‌های کاربردی در دانشگاه با همکاری مرکز آموزش‌های آزاد، راه اندازی مرکز فنی و حرفه‌ای در خود دانشگاه برای یادگیری و کسب حداقل یک مهارت علاوه بر اخذ مدرک دانشگاهی و تلاش به هدایت دانشجویان به یادگیری و انتقال فناوری به جامعه به جای صرفا انتقال دانش باشد.

فارسی اضافه کرد: البته لازم به ذکر است که اخیرا در دانشگاه شهید بهشتی اقداماتی در حوزه‌های فوق انجام شده است، به طور مثال ایجاد اشتغال از راه دور برای ١٠٠٠ نفر از دانشجویان، واگذاری اداره فضا‌های ورزشی و رفاهی به دانشجویان، حضور دانشجویان در مراکز رشد و ... نمونه‌ای از این‌هاست که شاید شروعی بر اقدامات آتی باشد.

معاون دانشجویی دانشگاه شهیدبهشتی در پایان گفت: انشاالله با تحقق برنامه های دانشگاه نسل چهارم و تحرک بیشتر، خود دانشجویان شاهد تاثیرگذاری و نقش آفرینی بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی در حل مشکلات جامعه و کمک به تبدیل شدن ایران اسلامی به کشوری فرصت ساز و توسعه یافته باشیم.

دانشگاه‌ها باید فرهنگ کارآفرینی را در دانشجویان نهادینه کنند

مهدی پور فتح مدیر کل پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کارآفرین شدن دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه‌ها بایستی با آموزش و ایجاد فرهنگ کارآفرینی در دانشجویان و محققان نقش جدی در این حوزه داشته باشند.

او افزود: نبایستی انتظار داشت دانشگاه‌های کشور به صورت مستقیم در جامعه ایجاد کارآفرینی کنند، بلکه با تربیت نیرو‌های انسانی متخصص که فرهنگ کارآفرینی دارند، می‌توانند در این حوزه نقش جدی ایفا کنند تا نسل جدید از دانش و فناوری کسب شده به افزایش اشتغال، ایجاد ثروت و رونق اقتصادی اقدام کنند.

پورفتح تصریح کرد: خیلی مهم است که دانشگاه‌ها بتوانند این فرهنگ را در دانشجویان نهادینه کنند، یعنی دانشجویان تخصص فنی و دانشی که یاد می‌گیرند را با فرهنگ کارآفرینی همراه کنند. در اینصورت است که دانشگاه‌ها می‌تواند در ایجاد اشتغال، کاهش وابستگی به خارج و بهبود وضع اقتصادی کشور نقش فعالی داشته باشند.

مدیر کل پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران ادامه داد: لازمه این مهم این است که شرکت ها، مجموعه‌های صنعتی، استارتاپ ها، سرمایه گذاران خطر پذیر و ... در کنار دانشگاه‌ها قرار بگیرند. طبیعتاً این موضوع باعث می‌شود تا فرهنگ کارآفرینی در بین دانشجویان نهادینه‌تر شود و هم اینکه زنجیره آموزش، پژوهش، نوآوری و کارآفرینی تکمیل گردد.

پورفتح اضافه کرد: لازمه موضوع کار آفرین شدن دانشگاه‌ها نیازمند همکاری و همگرایی بیشتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

محصلان دانشگاه تهران همچنان اندرخم یک معدل نهایی!

کمره‌ای معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تایید نشدن معدل ترم گذشته دانشجویان اظهار کرد: استادان نمرات نهایی دانشجویان را تایید کرده و آن‌ها را روی سایت بارگذاری کرده اند.

او افزود: نمراتی که استادان در سایت آموزش بارگذاری می‌کنند در کارنامه دانشجو ثبت می‌شود و سپس معدل به صورت اتوماتیک در سامانه جامع دانشگاه محاسبه خواهد شد.

کمره‌ای تصریح کرد: سامانه بعد از تایید نمرات استادان قفل می‌شود و بعد از اینکه از ثبت نمرات اطمینان حاصل شد آن وقت سامانه معدل دانشجو را تایید نهایی می‌کند و دانشجو می‌تواند آن را ببیند؛ بنابراین دانشجویان نباید نیازمند تایید معدل از سوی آموزش دانشگاه تهران باشند؛ چرا که خود سامانه این کار را به صورت روتین انجام می‌دهد.

او اضافه کرد: زمان زیادی از اعلام نمرات دانشجویان توسط استادان در سامانه نمی‌گذرد و دانشجویان با اندکی صبر تا چند روز آینده می‌توانند معدل خود را مشاهده کنند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: آمار پذیرش و ظرفیت دانشجویان دانشگاه تهران در مهرماه به زودی اعلام می‌شود. همچنین، دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی دانشجوی نوبت دوم پذیرش نمی‌کند، اما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به انجام این فرآیند اقدام خواهد کرد.

گفتنی است که دانشجویان دانشگاه تهران طی تماس‌های مکرر با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص جواب ندادن معاونان آموزشی این دانشگاه به دانشجویان درباره تایید نشدن معدل آن‌ها از سوی دانشگاه خبر دادند و گفتند که سامانه دانشگاه تهران معدل نهایی آن‌ها را ثبت نکرده و محصلان هم منتظر اعلام نتایج معدل خود هستند تا بدانند که باید برای شرکت در کنکور ارشد ثبت نام کنند یا خیر؟.

واکسیناسیون دانشجویان خوابگاهی به پایان رسید

شعله خداداد معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: طبق آئین نامه ابلاغی مقرر شده تا معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی را از انتهای شهریور ماه واکسینه کنند.

او افزود: خیلی از دانشگاه‌ها واکسیناسیون دانشجویان خوابگاهی را آغاز کرده اند، در حال حاضر دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی هم از امروز واکسیناسیون دانشجویان خوابگاهی را شروع کرده است.

خداداد با بیان اینکه دانشجویان مستقر در خوابگاه‌های دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی حدود ۳۰۰ نفر هستند، تاکید کرد: نوع واکسن تزریقی به دانشجویان خوابگاهی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از نوع سینوفارم و برکت است که با توجه به تعداد دانشجویان هم اکنون ۳۰۰ دوز واکسن کرونا از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دسترسمان است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: طبق نامه ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت مابقی دانشجویان به هیچ عنوان تا پایان شهریورماه واکسینه نخواهند شد؛ بنابراین بیشترین نگرانی ما در خصوص دانشجویان خوابگاهی بود چرا که در یک محل و اتاق زندگی می‌کردند و نیاز به ایمن سازی داشتند.

خداداد اضافه کرد: هم اکنون آموزش به صورت غیر حضوری است و از این رو احتمالا واکسیناسیون دانشجویان از پایان شهریور ماه انجام شود.

او با بیان اینکه واکسیناسیون اعضای هیئت علمی و کارکنان از ۱۴ شهریور ماه آغاز شده، تاکید کرد: خیلی از اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بر اساس شرایط سنی با ثبت نام در سامانه واکسیناسیون می‌توانستند واکسینه شوند، اما برخی از دانشگاه‌ها هم بدون دریافت نوبت و مطابق آئین نامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کارکرد واکسیناسیون اعضای هیئت علمی و کارکنان را پیش بردند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تصریح کرد: تعداد اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ نفر است و از آن جایی که تعدادی هم کارمند شرکتی داریم؛ بنابراین دوز واکسن برای آن‌ها متناسب با تعدادشان است.

کارت واکسیناسیون برای حضور در کلاس‌های دانشگاه اجباری است

جبار علی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت واکسیناسیون جامعه دانشگاهی اظهار کرد: واکسیناسیون استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت که بیماری خاصی یا کرونا نداشتند دو هفته گذشته طی دو روز با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پایان رسید.

او افزود: از دیروز واکسیناسیون کارکنان، کادر پزشکان و دانشجویان پسا دکتری دانشگاه علم و صنعت از دیروز آغاز شده و تا امروز ادامه دارد. تعدادی از کارکنان دانشگاه بر اساس شرایط سنی که در ردیف عموم مردم اعلام شده بود واکسینه شدند و مابقی آن‌ها طی این دو روز انجام خواهد شد.

ذاکری تصریح کرد: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و مطابق برنامه ریزی‌های دانشگاه بر حسب ضرورت دانشجویان در دانشگاه امیدواریم ک بتوانیم تا پایان شهریور و مهر ماه تمامی دانشجویان را واکسینه کنیم و فرآیند تکمیل تزریق واکسن را پیش ببریم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت درباره اجباری بودن تزریق واکسن برای جامعه دانشگاهی گفت: طبیعتا افرادی که واکسن نمی‌زنند محدودیت‌هایی خواهند داشت، اما اجباری بودن آن در قانون وجود ندارد. اگر کسی در جمع بخواهد ظاهر شود و در کلاس‌های درس دانشگاه‌ها حضور داشته باشد در اختیار داشتن کارت واکسیناسیون الزامی است.

ذاکری اضافه کرد: اگر استادان و دانشجویان و اعضای هیئت علمی و کارکنان بنا بر دلایل گوناگون یا حساسیت و آلرژی واکسینه نشوند یا دکتر تزریق واکسن را برای آن‌ها منع کرده باشد، طبیعتا محدودیت‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: اگر دانشجویان به خاص و علاقه خود واکسینه نشوند برای حضور در دانشگاه یا اجتماع حتما قوانین محدودیتی در نظر گرفته می‌شود و فعلا بحث اجبار واکسیناسیون برای ما مطرح نیست و تنها موضوع مهم این است که بتوانیم جامعه دانشگاهی مشتاق را واکسینه کنیم تا آن‌ها از ظرفیت استفاده کنند.

او با اشاره به نوع واکسن تزریق شده و دوز آن‌ها اظهار کرد: حدود ۲ هزار دوز واکسن کرونا در اختیار جامعه دانشگاهی علم و صنعت قرار گرفته است که طی دیروز و امروز برای تمامی کارکنان تزریق می‌شود و نوع آن واکسن برکت، آسترانزکا و سینوفارم است که بیش از ۷۰ درصد همکاران تمایل زیادی به تزریق واکسن برکت داشته اند.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه ها وزارت علوم واکسیناسیون دانشجویان خوابگاهی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اعضای هیئت علمی و کارکنان گفت و گو با خبرنگار درمان و آموزش پزشکی دانشجویان دانشگاه دانشگاه علم و صنعت دانشجویی دانشگاه کارت واکسیناسیون دانشگاه تهران فرهنگ کارآفرینی جامعه دانشگاهی حوزه دانشگاهی وزارت بهداشت برای حضور تزریق واکسن دانشگاه ها کلاس ها خبر فوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۳۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی

در دیدار روسای دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه اوفای روسیه، قرارداد همکاری مشترک با هدف گسترش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی به امضای روسای دو دانشگاه رسید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وادیم زاخاروف رئیس دانشگاه علم و فناوری اوفای روسیه با همراهی ریتا فیلیپووا معاون بین‌الملل دانشگاه و امینا اوزاوا رئیس دانشکده تاریخ و روابط بین‌الملل این دانشگاه، با حضور در دانشگاه علامه‌طباطبائی با عبدالله معتمدی رئیس این دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که به منظور بحث و تبادل نظر درخصوص همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی میان دو دانشگاه انجام شد، قرارداد برنامه آموزشی شبکه‌ای کارشناسی ارشد مطالعات منطقه‌ای بین دوطرف امضا شد که بر اساس این قرارداد دانشگاه «اوفا» درس‌های تعیین شده‌ای را برای دانشجویان رشته مطالعات منطقه‌ای دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه علامه‌طباطبائی دروس مشخصی را برای دانشجویان رشته روابط بین‌الملل دانشگاه «اوفا» به منظور بهره‌مندی از توان علمی استادان هر دو دانشگاه ارائه می‌دهند.

معتمدی در این دیدار با اشاره به همکاری‌های علمی و سیاسی میان ایران و روسیه گفت: زمینه‌های مشترک همکاری‌ها و وحدت‌نظر در مورد مناسبات بین‌المللی در راستای منافع دو کشور، زمینه‌ساز توسعه همکاری‌های روزافزون شده است.

وی با اشاره به همکاری‌های دانشگاه‌های روسیه با دانشگاه علامه‌طباطبائی در سال‌های گذشته بیان کرد: درخصوص تبادل استاد و دانشجو و برگزاری برنامه‌های مشترک آموزشی و پژوهشی تجربه خوبی با دانشگاه‌های روسیه داشته‌ایم. امیدواریم بتوانیم تعاملات نزدیک‌تری در راستای منافع ملی و بین‌المللی دو کشور داشته باشیم.

در ادامه رئیس دانشگاه «اوفا» نیز توضیحاتی در خصوص ظرفیت‌های این دانشگاه بیان کرد و گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه علامه‌طباطبائی را امضا کردیم و بسیار خرسندیم که در مدت کوتاه این قرارداد همکاری مشترک به مرحله اجرا رسیده است.

وادیم زاخاروف گفت: دانشگاه «اوفا» انجمن‌های دوستی بسیاری با دانشگاه‌های خارجی دارد و در این خصوص ایران نخستین جایگاه را در بین کشور‌های دوست با روسیه دارد. او با بیان این که جمهوری باشقیرستان یکی از جمهوری‌های روسیه است که به لحاظ زبان و فرهنگ، نزدیکی زیادی با زبان و ادبیات فارسی دارد. این موضوع خود زمینه همکاری‌های بیشتر با دانشگاه‌های ایران، به‌ویژه دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی را فراهم کرده است. امیدوارم این قرارداد نیز زمینه خوبی برای توسعه همکاری‌های مشترک باشد.

نرگس سنائی رئیس میز روسیه و رئیس گروه گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه نیز به اهمیت تقویت روابط علمی و فرهنگی ایران و روسیه در شرایط کنونی اشاره و تاکید کرد: امضای قرارداد برنامه‌های مشترک آموزشی شبکه‌ای گام نوینی در روابط دانشگاهی ایران و روسیه محسوب می‌شود.

سعید شکوهی رئیس موسسه آموزش عالی بیمه اکو و مهدی خانمحمدی مدیر سنجش، نظارت و ارزیابی آموزشی دانشگاه نیز در این نشست حضور داشتند.

گفتنی است دانشگاه «اوفا» یکی از دانشگاه‌های مهم روسیه است که در جمهوری باشقیرستان واقع شده است. این دانشگاه در حال حاضر ۴۸ هزار دانشجو دارد و نیز بیش از ۳ هزار دانشجو از ۶۰ کشور جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. ۳۰ درصد از رشته‌های تحصیلی این دانشگاه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است.

دیگر خبرها

  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • کلاس مجردها پس از ۶۰ ماه مجدداً مهمان دانشگاه تهران می‌شود
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • جنبش دانشگاهی آمریکا خواب را ازچشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • دعوت جهانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • اعلام زمان برگزاری آزمون غربالگری درون دانشگاهی شانزدهمین المپیاد علمی وزارت بهداشت
  • دعوت جهانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دانشجویان آمریکایی
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان