Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-29@20:50:08 GMT

کاهش محسوس نرخ برگشت چک‌های جدید

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۲۵۷۴۱

کاهش محسوس نرخ برگشت چک‌های جدید

امتداد - بررسی ها نشان می‌دهد که نرخ برگشت در چک‌های قدیمی به میزان ۸.۷ درصد است، که این رقم برای چک‌های جدید صیادی به ۴ درصد کاهش یافته است.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  بر اساس گزارش بانک مرکزی، از ابتدای فروردین ماه تا نیمه مردادماه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار دسته چک مشتمل بر حدود ۶۲ میلیون برگ چک طرح صیادی جدید در کشور توزیع شده‌ است که از این تعداد حدود ۹۴ درصد دسته چک‌ها متعلق به اشخاص حقیقی و ۶ درصد دسته چک‌ها متعلق به اشخاص حقوقی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، در این مدت بالغ بر ۱۰ میلیون فقره چک جدید در سامانه صیاد ثبت صدور شده که این تعداد حدود ۱۶ درصد برگ چک‌های جدید است؛ همچنین حدود ۸۰ درصد از چک‌های ثبت شده، معادل ۸ میلیون برگه چک توسط گیرندگان تائید شده‌اند.

از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه نسبت چک‌های قدیمی برگشت داده شده به چک‌های قدیمی مبادله شده حدود ۸.۷ درصد و این آمار در مدت مشابه درخصوص چک‌های جدید حدود ۴ درصد است.بنابراین، اعتبارسنجی مشتریان در سامانه صیاد هنگام ثبت صدور چک علاوه بر زمان تخصیص دسته چک، بررسی سوابق صادرکننده چک در زمان ثبت صدور چک در سامانه صیاد به لحاظ سابقه چک برگشتی و همچنین ممانعت از صدور چک توسط اشخاص دارای سابقه چک برگشتی رفع سوء اثر نشده، در کاهش آمار چک برگشتی موثر واقع شده است.

همچنین بانک مرکزی اخیراً سرویس استعلام اقلام اطلاعاتی چک را رونمایی کرده است که این سرویس با کاربری ساده و بدون نیاز به احراز هویت، گیرنده چک را از ثبت چک دریافتی توسط صادرکننده مطلع می‌کند. این سرویس در راستای ارائه خدمات ارزش افزوده و تسهیل مبادلات از طریق چک ارائه شده و پیش‌بینی می‌شود به زودی برنامک‌های موبایلی به این سرویس مجهز شده و این خدمت به صورت پیامکی نیز ارائه شود.

اقدام بعدی بانک مرکزی در این خصوص رونمایی از خدمت ثبت، تائید، انتقال و استعلام چک به صورت پیامکی خواهد بود که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و از طریق سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ به مشتریان فاقد گوشی هوشمند ارائه خواهد شد. خدمت موصوف از پیچیدگی‌های فنی و زیرساختی برخوردار بوده و علت تاخیر در ارائه چنین خدمتی حصول اطمینان از نحوه کارکرد سامانه است.

در راستای اجرای تبصره ۱ ماده ۲۱ مکرر قانون اصلاح قانون صدور چک، مصوب سال ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی زیرساخت‌های فنی لازم برای اجرای این قانون توسط بانک مرکزی فراهم و با فعال‌سازی برنامک‌های موبایلی به منظور ایجاد زمینه‌های فرهنگی و آموزش و اطلاع رسانی، فاز آزمایشی ثبت نقل و انتقالات چک در سامانه صیاد از سال گذشته آغاز شد.

از ابتدای سال جاری و با توزیع دسته چک‌های جدید که وفق ماده ۶ اصلاحی قانون مزبور صادر می‌شوند، بانک مرکزی مرحله عملیاتی ثبت چک در سامانه صیاد و ممنوعیت صدور چک در وجه حامل را از طریق برنامک‌های موبایلی، درگاه‌های نوین شبکه بانکی (اینترنت بانک و موبایل بانک) و به صورت خدمت حضوری در شعب تکمیل کرده است.
  ایبنا نوشت، استفاده از دسته چک‌های جدید مستلزم ثبت صدور و تائید در سامانه صیاد است و ظهرنویسی چک‌ها در مرحله انتقال به ثبت سیستمی انتقال در سامانه صیاد، منوط شده است. به موجب قانون یادشده چک‌های جدید نمی‌توانند در وجه حامل صادر شوند و ثبت اطلاعات هویت گیرنده چک به انضمام تاریخ و مبلغ چک الزامی است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: سامانه صیاد چک های جدید بانک مرکزی دسته چک ها ثبت صدور صدور چک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۵۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور ۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از صدور یک هشدار سطح نارنجی و یک هشدار سطح زرد هواشناسی در سطح استان خبرداد. - اخبار استانها -

مهرداد حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: پیرو هشدارهای هواشناسی از سوی اداره‌کل هواشناسی استان و خروجی نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی برای روزهای آینده بیانگر شرایط ناپایدار جوی و دریایی خواهد بود.

وی از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی خبر داد و گفت: این سامانه سبب تشدید فعالیت سامانه بارشی در روزهای چهارشنبه تا پنج شنبه این هفته خواهد شد.

وی افزود: این سامانه همراه با رگبار شدید باران و رعد و برق همراه با تگرگ و تندباد لحظه‌ای خواهد بود و چهارشنبه در شهرستان‌های بستک، پارسیان، جزیره کیش، جزیره لاوان، جزیره سیری، ابوموسی، بندرلنگه، حاجی آباد و تنب بزرگ بیشترین فعالیت را خواهد داشت.

حسن‌زاده گفت: روز پنج شنبه نیز این سامانه بارشی در بندرعباس، بستک، خمیر، سیریک، بندرلنگه، پارسیان، تنب بزرگ، جاسک، ابوموسی، جزیره سیری حاجی آباد، رودان، بشاگرد،، قشم، کیش، جزیره لاوان، میناب و هشتبندی فعالیت خواهد داشت. 

وی تصریح کرد: این سامانه سبب سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، احتمال خسارت در اثر تندباد لحظه‌ای و خسارت به محصولات کشاورزی می‌شود.  

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان همچنین از صدور هشدار سطح زرد خبرداد و گفت: بر این اساس یک هشدار سطح زرد هواشناسی صادر شده که مطابق آن شاهد فعالیت سامانه بارشی در پاره‌ای از نقاط استان از صبح چهارشنبه تا آخر وقت جمعه هفته جاری خواهیم بود. 

وی تاکید کرد گفت: بر اساس این سامانه شاهد رگبار باران و رعدوبرق گاهی تندباد لحظه‌ای با احتمال تگرگ با تاکید بر سراسر استان از جمله در شهرستان‌های بندرعباس، خمیر، سیریک، جاسک، میناب، رودان، قشم، بشاگرد، حاجی‌آباد، بندرلنگه، ابوموسی، جزیره سیری، جزیره کیش، جزیره لاوان، بستک، پارسیان، تنب‌بزرگ، هشتبندی سواحل و ارتفاعات خواهیم بود. 

حسن زاده تصریح کرد: اثر مخاطره این سامانه آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال طغیان رودخانه‎‌های فصلی و بالا آمدن آب رودخانه‌ها، احتمال آسیب به محصولات کشاورزی است و توصیه می‌شود از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌های فصلی، خودداری از صعود به ارتفاعات و چرای دام در مناطق مرتفع، اطمینان ازاستحکام سازه‌های سبک، احتیاط در ترددهای جاده‌ای، محافظت از محصولات کشاورزی خودداری شود. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و شهرستان‌های تابعه ضمن آمادگی کامل، هماهنگی لازم را به‌منظور فراهم‌نمودن تمهیدات لازم از جمله اطلاع‌رسانی و هشدار به‌موقع از طریق رسانه‌های محلی، رعایت نکات ایمنی و ... به‌عمل آورند.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • مدیرعامل سازمان پسماند: شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند ۶۵ درصد کاهش یافت/ تهران از پاریس تمیزتر است
  • سامانه بارشی در راه بوشهر/ صدور هشدار نارنجی
  • صدور هشدار سطح نارنجی برای کردستان
  • تغییر چهره محسوس بازیگر زن ۵۴ ساله بعد از عمل زیبایی! | تصویر
  • صدور ۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان
  • نحوه مقابله با چک‌های برگشتی: راهنمای جامع
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • صدور هشدار زرد هواشناسی در چهار محال و بختیاری
  • بانک تجارت اولین برات الکترونیک سپامی را صادر کرد
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد