Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@12:18:33 GMT

برداشت بیش از ۴۰ هزار تن خربزه در مشهد

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۰۳۱۷

برداشت بیش از ۴۰ هزار تن خربزه در مشهد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سعید خوش قامت مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: پیش بینی می شود بیش از ۴۰ هزار تن خربزه در مشهد برداشت شود؛ کشت خربزه در مشهد باعث ایجاد اشتغال برای ۵ هزار و ۴۰۰ نفر به صورت ثابت و ۲۷ هزار نفر به صورت فصلی در مرحله کاشت، داشت و برداشت گردیده است.

او افزود: در کشت زیر پلاستیکی خربزه کشاورزان با استفاده از پلاستیک تونل‌های کوچکی روی زمین ایجاد می‌کنند تا محصول زودتر برسد و از آفات و علف‌های هرز در امان بماند و در مصرف آب صرفه جویی می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: سطح زیر کشت خربزه زیر پلاستیکی در  مشهد بیش از هزار هکتار از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار کشت خربزه می‌باشد که از ۲۰ اسفند ماه شروع به کشت شد و تا دهه دوم فروردین ماه ادامه داشت.

خوش قامت بیان کرد: در روش کشت زیر پلاستیک زارعین یک لایه از نایلون شفاف یا کدر بعرض یک تا یک متر ونیم را پس از کاشت بذر توسط دست واخیراً با ساخت دستگاه نایلون کش پشت تراکتوری روی لبه‌های پشته‌ها وفارو (جوی) میکشند ولبه‌های آن را برای ثابت شدن در سطح زمین با خاک میپوشانند وپس از دو تا سه برگی شدن بوته‌ها از محل رویش بذر‌ها نایلون را به اندازه خروج گیاه شکاف دایره‌ای شکل ایجاد کرده و بقیه نایلون به همان صورت تا برداشت محصول باقی میماند وپس از برداشت نایلون‌ها از مزرعه خارج می‌گردد.

بیشتر بخوانید

برداشت خربزه، میوه داغ بازار این روزهای خراسان رضوی

او تصریح کرد: کشت زیر پلاستیکی مزایایی دارد از جمله زود رس شدن محصول و عرضه خارج از فصل محصول به بازار وفروش آن با قیمت مناسب وصرفه اقتصادی، صرفه جویی در مصرف آب از طریق جلوگیری از تبخیر سطحی خاک وحفظ رطوبت درعمق خاک، کاهش هزینه‌های تولید از طریق کاهش نیاز به نیروی کارگری وکاهش عملیاتی نظیر مبارزه با علف‌های هرز وکاهش مصرف نهاده هاوامکان کشت دوم محصولاتی نظیر ذرت وکنجد وغیره پس از برداشت محصول جالیزی ونهایتاً استفاده بهینه از پتانسیل تولید زمین، سازگاری ارقام موجود مانند انواع خربزه‌های آناناسی و مشهدی با این شیوه میباشد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد تاکید کرد: باقی ماندن بقایای نایلون و حساسیت گیاه به بیماری بوته میری در زمین از معایب این روش می‌باشد که ضمن ایجاد آلودگی در محیط زیست به مرور با قرار گرفتن بخشی ازآن‌ها در زیر خاک و منطقه توسعه و فعالیت ریشه در رشد و نمو گیاه اختلال ایجاد کرده واز عملکرد زراعی میکاهند ورفته رفته یک قطعه زمین مرغوب و پربازده به زمین نامرغوب تبدیل می شود.

خوش قامت اظهار کرد: جذب تشعشعات خورشیدی توسط نایلون باعث افزایش دما در زیر نایلون وداخل خاک شده واختلالاتی را در فعالیت ریشه و گیاه به وجود می‌آورد.

خوش قامت توصیه نمود که زارعین از پوشش‌های قابل تجزیه وگیاهی به جای نایلون استفاده نمایند ودر صورت استفاده از نایلون نسبت به جمع آوری پلاستیک‌ها بعد از برداشت اقدام نمایند.

 

انتهای پیام//ص.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی کشت خربزه محیط زیست کشاورزی خوش قامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۰۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) برداشت و فرآوری جالب هزاران تن پیاز

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: فرادید

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت کلزا از مزارع  گيلانغرب
  • اعلام اتصال انتهای بولوار دکترحسابی به بزرگراه پیامبر اعظم (ص) در مشهد
  • (ویدئو) برداشت و فرآوری جالب هزاران تن پیاز
  • انتقاد تند ابطحی از مهدی نصیری: پوست خربزه زیر پایت انداخته‌‌اند
  • انتقاد تند ابطحی از مهدی نصیری: پوست خربزه زیر پایت انداخته اند
  • انتقاد تند ابطحی از مهدی نصیری: بد پوست خربزه ای زیر پایت انداخته‌اند تا تمامت کنند /نه شاهزاده می‌تواند به تاجزاده نزدیک شود، نه تاجزاده علاقمند است
  • برداشت گل گاوزبان از باغات اشکورات رودسر
  • برخورد قضایی با برداشت‌های غیرمجاز از سد‌های تامین کننده آب مشهد
  • فیلم| برداشت گل محمدی در میمند فارس
  • (تصاویر) فرونشست زمین در مشهد