Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@15:19:18 GMT

راه حل کشورهای درگیر با کرونا

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۲۸۲۱

راه حل کشورهای درگیر با کرونا

به گزارش جام جم آنلاین، در شرایطی که کشورهای دیگر دنیا از جمله ایران با کرونا دست و پنجه نرم می کنند و آمار مبتلایان و همچنین جان باختگان هم روز به روز در حال افزایش است، تجربه کشورهای موفق در زمینه کنترل اپیدمی نشان می‌دهد، قرنطینه و اعمال محدودیت جدی رفت و آمد می‌تواند روزانه جان ده‌ها نفر را نجات دهد؛ کارشناسان اعمال محدودیت‌ های کرونایی را رمز پیروزی دربرابر کرونا می‌دانند و باور دارند کشورهایی که همزمان در چند جبهه برای مبارزه با کرونا عمل می‌کنند می‌توانند در مبارزه با این اپیدمی موفق شوند؛ تا دو سالگی همه‌‌گیری کرونا چیزی باقی نمانده اما جهان همچنان با شیوع گونه اصلی ویروس کرونا و سویه‌های آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ در این بین تنها کشورهایی تا حدی موفق به کنترل همه‌گیری شده‌اند که علاوه بر تسریع روند واکسیناسیون هم‌چنان به اعمال برخی از محددویت‌ های کرونایی باور دارند و شرایط را برای آن دسته از کسانی که هنوز واکسینه نشده‌اند سفت و سخت زیر نظر می‌گیرند، در این گزارش کشورهایی که قرنطینه جدی را راه‌حل کنترل پاندمی انتخاب کرده‌اند را مرور می‌کنیم:

۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلمان

قوانین سخت قرنطینه و برداشتن مرحله به مرحله محدودیت‌ ها

دولت مرکزی و دولت‌های ایالتی آلمان بر سر تدبیرهای محدودکننده برای مقابله با شیوع بیماری کووید ۱۹ به توافق رسیدند و از ۱۵ آوریل سال ۲۰۲۰ رایزنی‌ها برای اجرای دستورالعمل‌ها آغاز شد.

تیم دوازده نفره کارشناسان معتقد بودند، اجرای قوانین سخت قرنطینه و تعطیلی سراسری می‌تواند به کنترل چرخش ویروس کمک کند و پس از کاهش آمار ابتلای افراد به ویروس، راه حل درست برداشتن مرحله به مرحله محدودیت‌ها است؛ برداشتن مرحله به مرحله محدویت‌ها در بخش‌های مختلف فعالیت‌های اجتماعی، از جمله مدارس، مراکز آموزش عالی و کسب و کارهای خرد بود که پس ازکاهش قابل توجه آمار افراد مبتلا طبق برنامه‌ریزی و دقیقا مرحله به مرحله اجرا شد.

اعمال قوانین کرونایی با وجود بهبود وضعیت

موسسه روبرت کخ آلمان حدود ۴۰ روز پیش پس از مدتها دست و پنجه نرم کردن با بیماری همه‌گیر درجه وضعیت این کشور در ارتباط با شیوع ویروس کرونا را از «خیلی خطرناک» به «خطرناک» تقلیل داد؛ اما با این وجود تأکید کرد که اجرای قوانین کرونایی و محددویت‌های ناشی از شیوع آن برای جلوگیری از موج‌های جدید ضروری است؛ به گفته ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان ، برای اولین بار از ۱۱ دسامبر شاخص‌های ابتلا به کرونا کاهش پیدا کرده‌اند و وضعیت بهتر شده است.

در عین حال او نسبت به بازگشت سریع به شرایط عادی هشدار داد. وزیر بهداشت آلمان تاکید کرد که «ما همچنان در میانه پاندمی هستیم»؛ به گفته او، به‌رغم کاهش آمار ابتلا و فراغت بیشتر بیمارستان‌ها و بخش‌های مراقبت ویژه همچنان احتمال خیلی چیزها وجود دارد.

اشپان به عنوان مثال به انگلیس اشاره کرد که با وجود آمار بسیار بالای واکسیناسیون به علت سویه‌های جهش یافته ویروس در حال حاضر آمار ابتلا دوباره بالا رفته است.

ینس اشپان، هدف دولت آلمان را این دانست که در هفته‌های آتی بخش بزرگی از کسانی که خواهان واکسیناسیون هستند واکسینه شوند و حداقل اولین نوبت واکسن را در هفته‌های آتی دریافت کنند.

به گفته او، تا کنون حدود نیمی از بزرگسالانی که خواهان واکسیناسیون بوده‌اند نوبت اول را دریافت کرده‌اند و همین موضوع به کنترل اپیدمی کمک کرده است و با واکسیناسیون بیشتر می‌تواند به بهبود شرایط امیدوار بود.

شرایط حضور در اماکن عمومی

طبق قانونی که در آلمان برای کنترل شیوع کرونا وضع شده، دهان و بینی افراد باید در هر وسیله حمل و نقل عمومی، در فروشگاه‌ها و مکان‌های شلوغ در فضای باز، جایی که حداقل فاصله با دیگران را نمی‌توان همیشه رعایت کرد، پوشانده شود.

ماسک‌ها باید الزامات «FFP۲» یا «KN۹۵/N۹۵» را برآورده کنند و با وجود واکسیناسیون گسترده اما همچنان توصیه‌های بین المللی در مورد کاهش شیوع کووید ۱۹ باید رعایت شود که شامل شستن مرتب و کامل دست‌ها با صابون به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه، عطسه در آرنج یا دور انداختن سریع دستمال، حفظ فاصله از افراد دیگر و اجتناب از دست دادن است. در صورت امکان، سفرها باید کاهش یابد و از وسایل نقلیه عمومی اجتناب شود تا خطر عفونت بیشتر کاهش یابد.

۲. چین

قرنطینه راه حل چین برای کنترل پاندمی؛ جدیت دولت و همراهی مردم

با شیوع کرونا در ووهان، جدا از مسائلی مانند بیمارستان سازی، رعایت فاصله اجتماعی، دعوت مردم به شستن دست ها و زدن ماسک، قرنطینه شهرها و استان های چین از جمله این شهر ۱۱ میلیون نفری و استان ۵۰ میلیونی هوئبی، قرنطینه خانگی هم در تمامی شهرها و استانهای دیگر چین اعمال شد در جاهایی مانند ووهان و استان هوئبی ورود و خروج به شهرها ممنوع بود اما در سایر استان‌ها، قرنطینه نه به شکل کلی و عمومی بلکه به صورت موردی و گاها محله به محله یا خیابان به خیابان انجام می‌شد.

یکی از عوامل موفقیت چین در کنترل ویروس کرونا، جدیت دولت و همراهی مردم بود در این کشور نه با خواهش و تمنا بلکه با دستور و جدیت، تمامی قوانین مربوط به قرنطینه و همچنین سایر محدودیتهای کرونایی اعمال و با متخلفین به شدت برخورد می‌شد.‌

قرنطینه تنها راه کنترل همه‌گیری با وجود واکسیناسیون همگانی

مقامات کلانشهر ووهان، کانون شیوع اولیه ویروس کرونا، ظرف چند روز گذشته از جمعیت ۱۱/۳ میلیون نفری این شهر تست همگانی کرونا گرفتند و روز دوشنبه اعلام کردند که ۹ مورد انتقال ویروس کرونا در درون این شهر صورت گرفته است. موج تازه شیوع کرونا اکنون به بیش از نیمی از ۳۱ استان چین رسیده است.

هرچند اکثریت جمعیت این کشور در برابر کووید۱۹ واکسینه شده‌اند مقامات بهداشتی چین به واکسیناسیون اتکا نکرده‌اند و در عوض به‌سراغ اصول پیشین خود یعنی انجام تست همگانی و اعمال قرنطینه رفته‌اند.

۳. ویتنام

کمک از ارتش برای اجرا جدی قرنطینه

دولت ویتنام از روز گذشته (دوشنبه) سربازان خود را در خیابان‌های شهر هوشی مین مستقر کرده تا به اعمال محدودیت شدید در بزرگترین منطقه شهری کشور و کانون فعلی بدترین شیوع ویروس کرونا کمک کنند.

دولت ویتنام برای مهار شیوع فزاینده کووید ۱۹، اوایل مردادماه هانوی پایتخت این کشور را قرنطینه کرد و جمعیت هشت میلیونی هانوی قرنطینه شدند تا شاید جلوی شیوع کووید ۱۹ که در روز‌های اخیر افزایشی نگران کننده یافته، گرفته شود. شیوع سریع کووید ۱۹ در حال حاضر بیش از یک سوم جمعیت ویتنام را خانه‌نشین کرده است.

منع رفت و آمد حتی برای تأمین غذا

دولت ویتنام در اوایل ژوئیه محدودیت‌هایی را در شهر هوشی مین اعمال کرد، اما شدیدترین محدودیت‌ها را از هفته گذشته اعلام کرد؛ به گفته مقامات این کشور اعمال محدودیت‌های اخیر به اندازه کافی سختگیرانه نبوده و همین موضوع منجر به افزایش موارد ابتلا به ویروس شده است.

براساس تصمیم دولت اعمال محددویت‌هایی که اجرای آنها از امروز آغاز شده مردم را از خروج از خانه حتی برای غذا منع می‌کند و ارتش برای کمک به اجرای سختگیرانه وارد عمل می‌شود.

۴. نیوزلند

قرنطینه شدید در نیوزلند با مشاهده اولین مورد ابتلا به کرونای دلتا

با گزارش اولین مورد از ویروس کرونای نوع دلتا در نیوزلند، در سراسر کشور این کشور از روز چهارشنبه گذشته حداقل سه روز قرنطینه سطح چهار که جدی‌ترین سطح قرنطینه است، اعمال شد.استراتژی «اقدام شدید، اقدام زود» که توسط نخست‌وزیر این کشور، جاسیندا آردن در پیش گرفته شده است، تا کنون باعث کنترل کوید ۱۹ شده است.

تمدید قرنطینه شدید

نخست وزیر نیوزلند روز گذشته (دوشنبه) قرنطینه شدید سراسری این کشور را تمدید کرد و گفت شیوع فعلی نوع دلتا ویروس کرونا هنوز به اوج خود نرسیده است.

براساس اعلام رسانه‌ها، قرنطینه سراسری سطح ۴ به مدت سه روز تا نیمه شب ۲۷ آگوست تمدید شده در حالی که اوکلند، مرکز شیوع بیمار، تا پایان ماه در قرنطینه می‌ماند.

نخست وزیر نیوزلند در یک کنفرانس خبری در رابطه با اعمال قرنطینه‌های شدید گفته: «ایمن‌ترین گزینه برای همه ما در حال حاضر این است که دوره قرنطینه را برای مدت بیشتری اجرا کنیم».

۵. استرالیا

استرالیا از ارتش برای مهار کرونا درخواست کمک کرد / معجزه اتفاق نمی‌افتد

گسترش شیوع کووید ۱۹ موجب شده تا شهرهای سیدنی، داروین و چهار ایالت استرالیا محدودیت‌های جدید و قرنطینه و تعطیلی را در دستور کار خود قرار دهند؛استرالیا به طور کلی یکی از کشورهای موفق در کنترل این بیماری بوده و در مجموع تنها ۳۲ هزار و ۶۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا ثبت کرده که به مرگ ۹۱۸ نفر انجامیده است، اما این کشور هم از گونه جهش یافته کرونا در امان نماند و کاهش محدودیت‌ها منجر به بروز موج جدیدی از همه‌گیری در استرالیا شد.

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا همزمان با عرضه کند و آهسته واکسن، چاره کنترل ویروس را در نیو ساوث ولز در حال حاضر اعمال محدودیت‌های موثر اعلام کرد. وی در یک کنفرانس تلویزیونی گفته راه حل دیگری برای تحت کنترل در آوردن شرایط در این ایالت وجود ندارد و معجزه ای هم اتفاق نمی‌افتد.

قرنطینه ۱۳ میلیون نفر / سیدنی فعلا در منع رفت وامد باقی می‌ماند

حدود ۱۳ میلیون نفر یعنی نیمی از مردم استرالیا قرنطینه‌های جدید را برای از بین بردن شیوع بیماری کووید تحمل کردند، اما قرنطینه شهر ۵ میلیون نفری سیدنی ممکن است تا ماه سپاتمبر ادامه پیدا کند تا گردش گونه جهش‌ یافته کرونا کنترل شود؛ تا همین اواخر، استراتژی استرالیا برای بسته شدن مرزها و برنامه‌های قرنطینه به پایین نگه داشتن موارد ابتلا کمک می‌کرد، اما نوع بسیار مسری دلتا این تجهیزات دفاعی را از ماه گذشته به چالش کشیده است.

مقامات استرالیا اعلام کرده‌اند قصد دارند موارد محلی را به طور کامل از بین ببرند تا اکثر مردم واکسینه شوند، اما کنترل شهر سیدنی ممکن است ماه‌ها طول بکشد به همین دلیل قرنطینه این شهر تمدید می‌شود تا از جان مردم محافظت شود.

درخواست کمک استرالیا از ارتش برای کنترل شیوع کرونا

استرالیا حدد دو هفته پیش برای کنترل شیوع ویروس کرونا از نیروهای مسلح کمک خواست؛ پس از جهش دوباره موارد ابتلا به کووید ۱۹ در ایالت‌های مختلف، ارتش این کشور وارد عمل شد تا قرنطینه موثر ایالت‌های درگیر با موج دلتا اجرایی شود.

همزمان برای کنترل و توقف شیوع ویروس، آمبولانس و مراکز سیار آزمایش‌گیری کرونا نیز مشغول به کار شده‌اند.

۵ هزار دلار جریمه برای افرادی که قرنطینه را نقض می‌کنند

مقامات استرالیا روز شنبه گذشته اعلام کردند: استرالیا برای افرادی که قوانین قرنطینه در ایالت نیوساوت ولز را نقض می‌کنند، جریمه‌ها را افزایش می‌دهد؛در حال حاضر پلیس استرالیا افراد را به جرم نقض قوانین قرنطینه و خروج از خانه تا ۵ هزار دلار استرالیا (۳،۷۰۰ دلار) جریمه می‌کند که این رقم افزایش خواهد یافت.

دور زدن دستورات قرنطینه و محدودیت ممکن است

صدها پرسنل دفاعی به سیدنی اعزام شده‌اند تا به اجرای قرنطینه شهر کمک کنند. همچنین چندین شهر در این ایالت نیز به دلیل نقض محدودیت سیدنی و انتشار ویروس در قرنطینه هستند.

برای افرادی که بدون مجوز رسمی وارد مناطق این ایالت می‌شوند، جریمه ۳ هزار دلاری استرالیا اعمال می‌شود. مجوز عبور مرور نیز فقط به دلایل خاصی از جمله کار ضروری اعطا می‌شود.

میک فولر، کمیسر پلیس نیو ساوت ولز گفت: «این جریمه‌ها یکی از بزرگترین جریمه‌هایی هستند که من تا به حال دیده‌ام و ما از امروز آنها را صادر می‌کنیم؛ آن دسته از افرادی که دستورات را دور می‌زدند دیگر تمام شده است». نقض برخی از دستورات بهداشت عمومی در این ایالت قبلاً ۱۰۰۰ دلار استرالیا جریمه داشت.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کرونا قرنطینه محدودیت های کرونایی واکسیناسیون اماکن عمومی مرحله به مرحله اعمال محدودیت ویروس کرونا حال حاضر میلیون نفر محدودیت ها برای کنترل شیوع ویروس شیوع کرونا نخست وزیر کووید ۱۹ شده اند راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۲۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، هفتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز-پخش رویش، یکشنبه‌ ۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.

در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی، «زخم» به کارگردانی سحر نورمنّور، «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری و «قضاوت» به کارگردانی آریا گازُر به نمایش درآمدند و سپس محمد علیزاده‌فرد کارگردان سینمای کوتاه به‌عنوان کارشناس و محمد صابری به‌عنوان مجری‌کارشناس برنامه به نقد این آثار پرداختند.

«شیوع»؛ فیلمی بین تجربی و داستانی

در بخش ابتدایی این نشست، فیلم «شیوع» به کارگردانی میثم مرادی با حضور این کارگردان جوان مورد بررسی قرار گرفت و محمد علیزاده درباره ویژگی «بدون دیالوگ بودن» این فیلم، توضیح داد: خیلی وقت‌ها ساخت فیلم بدون دیالوگ می‌تواند باعث ابهام شود چون شما با طیف مختلفی از مخاطبان روبه‌رو هستید. البته در فیلم‌کوتاه ما با مخاطبان خاص مواجه هستیم؛ افرادی که به شکل خاص سینما را دنبال می‌کنند. در فیلم‌هایی که به سمت این نوع روایت‌ها می‌روند کار سخت می‌شود.

وی ادامه داد: فیلم‌کوتاه «حیوان» ساخته برادران ارک هم تقریبا هیچ دیالوگی ندارد. امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران «ضلعی برای خروج» را هم داشتیم که آن هم دیالوگ نداشت، یک وقت‌هایی روایت این اقتضا را ایجاد می‌کند که فیلم شما دیالوگ نداشته باشد اما یک وقت‌هایی اصرار داریم که فیلم هیچ دیالوگی نداشته باشد. در حالت دوم وقتی فیلم را می‌بینید با خود می‌گویید باید اینجا دیالوگی را می‌شنیدیم.

مرادی هم گفت: زمانی که ایده این فیلم به ذهنم آمد، اینچنین نبود که اصرار داشته باشم تا حتماً دیالوگی در آن نباشد بلکه به این فکر می‌کردم که فیلم چه چیزی می‌طلبد. خودم البته این تجربه را دوست داشتم. من خودم را کامل در فرآیند ساخت فیلم‌کوتاه «شیوع» به‌عنوان اولین فیلمم، رها کردم و به این فکر نمی‌کردم که اگر این کار را کنم کسی خوشش می‌آید یا نه.

این کارگردان ادامه داد: «شیوع» چیزی بین فیلم داستانی و تجربی است. برای تک‌تک اتفاقات داخل فیلم دلیل دارم، البته می‌دانم فیلمی موفق است که نیاز به توضیح نداشته باشد، در عین حال به نظرم فیلمی موفق است که بر سرش بحث شود. از این رو معتقدم فیلمی که همه از آن تعریف کنند موفق نیست.

علیزاده‌فرد توضیح داد: این فیلم نه به آن معنا تجربی است، نه داستانی. چون در فیلم تجربی قرار است یک تجربه جدید در روایت یا تکنیک ببینیم اما من در این فیلم تجربه جدیدی در تکنیک و روایت ندیدم و به تصور من «شیوع» یک فیلم داستانی است که اتفاقاً عناصر داستانی در آن نحیف‌تر به کار رفته است. البته این هم یک مدل از فیلمسازی است. من خودم فیلمسازم و می‌دانم که فیلمسازی چقدر سخت است.

فیلمی که هم می‌خنداند و هم حرف دارد

در ادامه نوبت به فیلم‌کوتاه «قضاوت» به کارگردانی آریا گازر رسید که در ابتدا به صورت مختصر به معرفی خود پرداخت و این فیلم را اولین تجربه کارگردانی‌اش معرفی کرد. سپس علیزاده‌فرد گفت: من «قضاوت» را دو سال پیش در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیدم که یادم است بسیار مورد استقبال واقع شد. چون «قضاوت» فیلمی بود که موقعیت‌های کمیک آن به‌خوبی درآمده بود.

گازر درباره شکل‌گیری ایده فیلم «قضاوت» توضیح داد: دغدغه «قضاوت» از دوران تحصیل من در هنرستان می‌آید، در آن زمان همیشه وقتی کلاس داشتیم به دفتر مدیر احضار می‌شدیم که او هم مدام حرف می‌زد و ما کلاس را از دست می‌دادیم. همان موقع فیلم‌هایی را می‌دیدیم که یکی بیشتر از دیگری استانداردهای فیلمسازی را نداشتند! زمانی بیشتر متعجب می‌شدم که می‌دیدم اغلب به این فیلم‌ها خوب پرداخته می‌شد و از جشنواره سالانه هنرستان چند جایزه می‌گرفتند.

وی افزود: به این روند فکر می‌کردم که چگونه می‌توان این موقعیت را به نمایش دربیاورم. وقتی فیلم در پردیس ملت اکران شد عده‌ای در مواجهه با سکانس اول می‌گفتند این دیگر چه فیلمی است! اما از جایی به بعد مخاطب به‌یک‌باره غافل‌گیر می‌شد. البته من خیلی از جشنواره‌ها را به واسطه همین امر از دست دادم چون خیلی از جشنواره‌ها حوصله ندارند تا انتها فیلم را ببینند و وقتی ابتدای فیلم را می‌بینند، گمان می‌کنند یک فیلم کلاسی و آماتور است و آن را پس می‌زنند. ریسک دومی که انجام دادم نام این فیلم است که دم‌دستی است و خودم فکر می‌کنم بدترین اسم را انتخاب کرده‌ایم!

در ادامه علیزاده‌فرد درباره ویژگی‌های «قضاوت» گفت: مدل و خلاقیت گاهی در چینش حوادث و گاهی در اجرای فیلم رخ می‌دهد، خلاقیت در اجرای برخی اتفاقات در «قضاوت» ما را یاد کارهای سروش صحت می‌اندازد. با آنکه در روایت «قضاوت» داریم مدل فیلم در فیلم را می‌بینیم که یک مدل تکراری است، ولی این فیلم در چیدمان حوادث متفاوت است و خلاقیت دارد. خیلی‌ها معتقدند در فیلم‌های کمدی آن چیزی که سبب خنده می‌شود شگفت‌زدگی مخاطب است که این اتفاق چندبار در «قضاوت» رخ می‌دهد.

این کارگردان توضیح داد: پس از پایان برخی از فیلم‌های کمدی، شما وقتی با خودت تنها می‌شوی متوجه می‌شوی فیلم گرچه لحظات مفرحی برای تو داشته اما پیامی نداشته است اما ما با «قضاوت» می‌خندیم، شگفت‌زده می‌شویم و در انتها برای ما حرفی برای گفتن دارد. وقتی «قضاوت» را دیدم بیش از اینکه در قصه آن رابطه یک مدیر مدرسه با دانش‌آموز را ببینم رابطه یک مدیر فرهنگی با یک فیلمساز را دیدم.

چالش‌های روایت یک «زخم»

در ادامه پاتوق فیلم‌کوتاه نوبت به «زخم» به کارگردانی سحر نورمنور رسید که کارگردانش در نشست غایب بود. علیزاده‌فرد درباره «زخم» گفت: در این پکیج از فیلم‌ها، من حس متفاوت‌تری نسبت به «زخم» داشتم، این فیلم را قبلاً هم دیده بودم و باید بگویم پرداختن به برخی از موضوعات در فرهنگ و جامعه ما کار ساده‌ای نیست و «زخم» و «دابر» فیلم‌هایی هستند که موضوعات سختی دارند.

وی ادامه داد: «زخم» علاوه بر اینکه به مسأله بلوغ یک دختربچه می‌پردازد، موضوع احساس‌برانگیز نبود مادر را هم به تصویر می‌کشد که این امر می‌تواند همدلی مخاطب را به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه کارگردانی و نویسندگی آن، کار ساده‌ای نبوده و حتی تدوین آن هم به‌اندازه است. همه این موارد کمک می‌کند تا دنیای فیلم برای ما باورپذیر باشد.

این کارگردان سینمای کوتاه، در ادامه در پاسخ به اظهارنظر یکی از مخاطبان مبنی‌بر اینکه «زخم» تنها در پی این بوده است که اشک مخاطب را دربیاورد، گفت: اینکه بگوییم فیلم می‌خواسته اشک مخاطب را دربیاورد و آن را محل اشکال بدانیم درست نیست، چون ما فیلم می‌سازیم که موضوعی را برای مخاطب باورپذیر کنیم. اگر منطق اتفاقات درون قاب درست نباشد، می‌شود پذیرفت که فیلم به دنبال ترحم مخاطب بوده است. اما در این فیلم این‌چنین نیست، «زخم» به لحاظ منطق روایی به دنبال این نبوده که گریه مخاطب را دربیاورد.

استفاده هنرمندانه «گرازها» از عناصر داخل قاب

فیلم «گرازها» به کارگردانی غلامرضا جعفری هم آخرین فیلم‌کوتاهی بود که در پاتوق هفتم مورد بررسی قرار گرفت اما کارگردانش در نشست حضور نداشت.

علیزاده‌فرد درباره این فیلم گفت: از یک جهت موقعیت «گراز» جذاب است اما یک بدی هم دارد و آن، این است که موضوع بکری ندارد. چون در فیلم کوتاه مهم این است که سوژه‌های بکری داشته باشید. در «گراز» از عناصر داخل قاب به شکل هنرمندانه‌ای بهره گرفته شده اما تکراری بودن سوژه و پایان‌بندی بد به آن ضربه زده است.

وی بیان کرد: پایان باز در فیلم‌سازی به این معنا این نیست که به همه موضوعات پاسخی داده نشود، بلکه به این معناست که تنها یکی دو سوال باقی بماند اما پایان این فیلم اصلا رها است.

کد خبر 6092034

دیگر خبرها

  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • درگیری بزرگ در لیگ یونان: نتوانستند مربی را کنترل کنند!
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • از فیلمسازی بدون دیالوگ تا خندیدن به قضاوت
  • آماده‌باش امدادگران در ۱۴ استان درگیر مداخلات جوی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • سقوط هواپیمای سبک ۲ کشته بر جای گذاشت