Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- علیرضا نوری- حسن قمی نجارده: جاده خاکی و ناهموار پایین دست کجور را با دست اندازها و چاله‌های فراوانش را به سلامت طی کنید، به خیابان درمانگاه می‌رسید. از ابتدا تا آخر خیابان در دو طرف جلوی درب خانه‌ها، خاکریزی از گل ولای درست شده تا جلوی سیلاب‌های بعدی را بگیرد و ساکنان خانه باید برای ورود به منزل تپه نوردی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گل ولای فضای شهر را پرکرده و نفس کشیدن را برای بیماران مبتلا به کرونا سخت کرده است، چند خانه بعد از درمانگاه، پسرکی جلوی درب خانه و روی خاکریز ایجاد شده از گل ولای نشسته و می‌گوید دوساعت منتظریم تا مسئولان بیایند و وضعیت خانه مان را نشان دهیم.

وارد حیاط منزل که می‌شوی، زن و مرد سالخورده ای به سراغم می آیند، و بانوی خانه می‌گوید بیا و ببین که سیل چگونه زحمت و دسترنج چندماهه ام را از برد.

ادامه می‌دهد: این خانه و زندگی دخترم هست که در گل و لای فرو رفته و فرش خانه فرزندم را با لودر از زیر آب و گل ولای بیرون کشیدیم.

رنجدیده و نجیب

پیرمرد حرف‌های همسرش را تکرار می‌کند و با آنکه رنج و زخم دیده‌اند، اما همچنان قدردان زحمات بچه‌های هلال احمر، شورا و شهرداری و همسایه هستند که برای بیرون کشیدن وسایل از زیر آب و گل و لای کمک کردند.

قسمت‌های مختلف حیاط و خانه را نشانم می‌دهند و می‌گوید: دامادم در این شهر غریب است و پس از سال‌ها با کارگری برای خودش زندگی جمع کرده که سیل همه چیز را برد.

مادر خانواده با اظهار اینکه چند روز از سیل می‌گذرد و همچنان گل ولای در حیاط و خانه وجود دارد، به محصول باغچه کوچک که اکنون از بین رفته اشاره می‌کند و می‌گوید: در باغچه منزل دخترم، لوبیا، فلفل، هندوانه، گوجه فرنگی و غیره کشت کرده بودم تا با آن خرج خانه‌ام را تأمین کنم اما همه چیز از بین رفت.

دختر جوانی که خانه‌اش در آب و گل فرورفته نیز با نشان دادن قسمت‌های مختلف خانه وحیاط که از گل ولای پرشده می‌گوید: هنوز گل ولای کامل جمع نشده زیرا احتمال وقوع سیل دیگری وجود دارد و باز همین، حادثه تکرار می‌شود.

هنوز گل ولای کامل جمع نشده زیرا احتمال وقوع سیل دیگری وجود دارد و باز همین، حادثه تکرار می‌شود

از خانه خارج می‌شویم و خانوده ای دیگر که سیلزده هستند به سراغم می آیند و می‌گوید بالادست شهر دهانه پل مسدود شده و آب به سمت این خیابان سرریز شد و زندگی مردم را با خود برد.

وی با بیان اینکه تمام وسایل زندگی ما از بین رفت، افزود: پشت دیوار خانه ما جوی کشاورزی است که ورود آب به خانه سبب شده تا فرش و تمامی وسایل زندگی را برد.

وارد خانه که می‌شوی، کف تمامی اتاق‌ها براثر ورود آب دچار نشست و تخریب شده و از انبوه وسایل زندگی، فقط یک کمد دیواری در هال خانه برجای مانده است. سعی می‌کند ملایم صحبت کند تا به مسئولان هم برنخورد و با این حال و روز از تلاش هلال احمر و دستگاه‌ها تقدیر می‌کند.

به سمت بیرون خانه و جایی که جوی کشاورزی وجود دارد، می‌رویم، می‌گوید: اگر این جوی جدول و کانال کشی شود، بخشی از مشکلات اهالی منطقه و دغدغه سیلاب حل می‌شود.

از خانه که خارج می‌شویم، پسرک نشسته جلوی درب خانه با شوق می‌گوید، آمدند، مسئولان آمدند. از ورودی خیابان، ۳۰ ۴۰ نفری دیده می‌شوند که برخی‌ها مسئول استانی و شهرستانی هستند و در خیابان سیل زده، کت و شلوار شیک و اتوکشیده، عطر و ادکلن برخی از آنان که تلاش می‌کنند، کفش و یا لباسشان گلی نشود، بیش از وعده‌هایشان رنج آور است.

خودروهای شاشی بلند و کولردارشان که شیشه‌هایشان تا آخر بالاکشیده شده نیز وصله ناجوری دیگری است که توجه را جلب می‌کند و پیشاپیش این گروه ۳۰ تا ۴۰ نفره، بروبچه های بسیجی و هلال احمر تا مچ پا و زانو در گل و لای فرو رفته‌اند و مردم با دیدنشان به درد و دل می‌پردازند. فرمانده سپاه شهرستان با آنکه هنوز حکم معارفه‌اش خشک نشده، برای چندمین بار به میان سیل زدگان آمده و پیگیر کارهایشان شده است. بروبچه های بنیاد مسکن نیز مشغول جمع آوری آمار و خسارت برداری هستند.

از تپه‌های گلی ایجاد شده جلوی درب منازل بالا و وارد منزل سیلزدگان می‌شوند، بغض اهالی با دیدن مسئولانی که پس از چند روز به سراغشان آمده می ترکد، بیش از آنکه به فکر خانه و کاشانه خودشان باشند، تقاضا می‌کنند در بالادست شهر با انجام طرح‌های آبخیزداری جلوی سیلاب را بگیرند تا دیگر اهالی گرفتار چنین حوادثی نشوند.

علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران هم در بین مسئولان بازدید کننده وجود دارد، برخلاف برخی همراهان، کت نپوشیده و ابای از گل شدن کفش و لباسش ندارد، به شوخی می‌گوید، اینجا چه می‌کنید و همکارمان می‌گوید رسانه‌ها همیشه زودتر از مسئولان به داد مردم می رسند.

در گفتگو با خبرنگار مهر به برنامه‌های حمایتی و فوری برای کاهش آلام سیل زدگان اشاره می‌کند و می‌گوید: قرار است با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام، بسیج سازندگی و مدیریت بحران اقلامی شامل لوازم خانگی بین سیل زدگان توزیع شود.

ادامه می‌دهد: احداث کانال آبخیزداری در بالادست شهر کجور، احداث پارک و نهال کاری در بالادست، بازسازی پل‌های تخریب شده با مشارکت نهادهای مربوط، پاکسازی انهار و رودخانه و بازسازی دیواره‌های حفاظتی، بهسازی لوله‌های آسیب یده از سیل، لایروبی و بهسازی پل چمرده از جمله کارهایی که قرار است انجام شود.

کجور و خیابان سیل زده درمانگاهش را با همه زخم‌ها و رنج‌هایش ترک می‌کنیم و جمله پسرک نشسته بر روی تله‌ای خاک را در ذهنم مرور می‌کنم که گفته بود «طی این چند روز گذشته افراد زیادی آمدند و عکس یادگاری گرفتند و رفتند».

در سیل عصر یکشنبه گذشته بیش از ۱۸ واحد مسکونی در شهر کجور دچار آبگرفتگی شدید شدند.

کد خبر 5290716

منبع: مهر

کلیدواژه: سیل علی اصغر احمدی مدیریت بحران ویروس کرونا هفته دولت بوشهر واکسن کرونا آمار کرونا گرگان کرمانشاه شیوع کرونا خطبه های نماز جمعه اردبیل محرم 1400 افتتاح طرح عمرانی سفر رئیس جمهور به خوزستان خراسان رضوی جلوی درب گل ولای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۳۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت

حجت الاسلام و المسلمین صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری استان گیلان از برخورد دستگاه قضایی با مقصرین حادثه آتش سوزی امام زاده ابراهیم شفت و مدیران و مسئولان خاطی در این منطقه خبر داد.

به گزارش صدای ایران،تسنیم در خبری نوشت:وی با بیان اینکه قصور و کوتاهی برخی مسئولان در این حادثه محرز شده است، افزود: دستگاه قضایی با مدیرانی که ترک فعل نموده و اهمال آنان گسترش آتش سوزی و تضییع حقوق مردم را در پی داشت برخورد قاطع خواهد کرد.

رئیس شورای قضایی گیلان با تاکید بر اینکه آسیب و خسارت‌های زیادی به مردم منطقه وارد شده، گفت: مسئولان باید در اسکان و کمک رسانی حادثه دیدگان از حداکثر امکانات استفاده کنند.

حجت اسلام صادقی با اشاره به اینکه در اولین ساعات این حادثه، دادستان شهرستان شفت در محل حاضر و دستورات اولیه قضایی را صادر کرد، گفت: در مرکز استان نیز با تشکیل جلسه برضرورت پیگیری مجدانه شناسایی علت حادثه و برخورد با عوامل آن تاکید شد.

وی با ابراز تاسف از حریق منطقه امام زاده ابراهیم شفت، از تلاش‌های هلال احمر، اورژانس و تمامی نهاد‌هایی که در اطفای حریق و ساماندهی مصدومان تلاش کردند قدردانی کرد.


دیگر خبرها

  • تجدید میثاق مسئولان حوزه حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (قدس سره)
  • بازدید مسئولان از خط تولید فولاد مبارکه ثمرات بسیاری دارد
  • فیلم| دیدار مسئولان و کارگزاران حج با رهبر انقلاب
  • دیدار مسئولان و کارگزاران حج با رهبر انقلاب
  • دیدار مسئولان و کارگزاران حج با رهبر انقلاب تا ساعتی دیگر
  • مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
  • جزئیات بیشتر از آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • حضور ۴ تن از مسئولان آذربایجان غربی در سامانه سامد
  • تشییع پیکر مرحوم اسکویی با حضور مسئولان ورزشی
  • برپایی میز خدمت در شهرستان زرندیه