Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، به قدرت رسیدن دوباره طالبان پس از ۲۰ سال، بسیاری از شهروندان این کشور را نگران کرده است. یکی از دانشجویان افغانستانی از دولت‌های جهان درخواست کرده که طالبان را به رسمیت نشناسند. این دانشجو مدارک دانشگاهی و مقالات خود را سوزانده و تمامی دستاوردهای علمی و گواهی‌های تحصیلی‌ خود را نابود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  بسیاری از خانواده‌هایی که دوره گذشته حکومت طالبان را تجربه کرده‌اند نگران آینده تحصیلی و شغلی فرزندانشان هستند. 

در این راستا، قسیم خان ساحل به تازگی از یکی از دانشگاه‌های استان کندز افغانستان فارغ‌التحصیل شده است و یک خواهر دانش‌آموز و یک برادر دانشجو دارد. وی که هم اکنون در افغانستان حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره وضعیت دانشگاه‌های این کشور اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های افغانستان به دلیل سقوط دولت قبلی و حضور طالبان، عموما تعطیل هستند. قبل از حضور طالبان در افغانستان دانشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا نیز حضوری نبودند.

تاریخ بازگشایی دانشگاه‌های افغانستان مشخص نیست

وی ادامه داد: در حال حاضر که افغانستان به دست نیروی طالبان افتاده، عموماً دانشگاه‌ها تعطیل هستند و تا به امروز نسبت به بازگشایی آن اقدامی صورت نگرفته است. همچنین در زمینه بازگشایی دانشگاه‌ها تاریخ مشخصی اعلام نشده است.

طالبان: منعی برای ادامه تحصیل دانشجویان وجود ندارد

فارغ‌التحصیل اقتصاد با گرایش مدیریت گفت: چندی پیش مسئولان طالبان با اساتید دانشگاه کندز جلسه داشتند و ضمن تاکید بر اهمیت و نقش دانشگاه‌ها، خواهان اجرای تدابیری‌ شدند که بر اساس آن دانشجویان خانم و آقا به‌صورت جداگانه بدون تشویش به درس‌هایشان ادامه بدهند. طالبان اطمینان خاطر دادند که زمینه‌های لازم برای کارکردن اساتید و تحصیل‌ دانشجویان را فراهم می‌کنند. باید منتظر ماند تا مشخص شود آنان تا چه اندازه‌ای به تعهدات خود پایبند هستند.

وی با اشاره وضعیت کنونی کشور افغانستان خاطرنشان کرد: درحال حاضر افغانستان از لحاظ امنیتی در وضعیت طبیعی قرار داشته و هیچ جنگی وجود ندارد. با این حال مردم کمی وحشت زده هستند؛ زیرا از دوره قبلی طالبان خاطرات خوشی را به یاد ندارند و تصور می‌کنند طالبان فعلی مانند طالبان ۲۰ سال پیش باشد. در حال حاضر خانم ها می‌توانند برای خرید به بازار بروند. از طرفی مدارس نیز آغاز شده و دانش‌آموزان می‌توانند تحصیلات خود را ادامه دهند. خواهر من در یکی از مدارس دینی مشغول به تحصیل است و هر روز خودش به مدرسه می‌رود و باز می‌گردد و تا به امروز مشکلی برایش ایجاد نشده است.

خانواده‌ها نگران ادامه تحصیل فرزندانشان هستند

ساحل افزود: با روی کار آمدن طالبان برخی از خانواده‌ها در زمینه ادامه تحصیل فرزندانشان نگران هستند. به نظر می‌رسد حکومت طالبان ماندگار است و دانش‌آموزان و دانشجویان باید تحت هر شرایطی ادامه تحصیل دهند تا همگی با کمک یکدیگر بتوانیم کشور خود را آباد کنیم. بیشتر خانواده‌های افغانستانی تلاش می‌کنند که فرزندانشان از ادامه تحصیل باز نمانند. طالبان بارها در رسانه‌ها اعلام کرده است زیرساخت‌های لازم در حوزه علمی و امنیتی را برای ادامه تحصیل دانشجویان و دانش‌آموزان فراهم می‌کنند. تا کنون نیز واکنشی در راستای منع تحصیل دختران افغان از سوی طالبان دیده نشده است.

وی در زمینه ذهنیت کنونی مردم افغانستان از طالبان گفت: بسیاری از مردم یک بار حکومت طالبان را تجربه کرده‌اند. در آن دوران افغانستانی‌ها آزادی نداشتند، کسی نمی‌توانست ادامه تحصیل دهد، مردم امنیت کافی نداشتند و فقر اقتصادی نیز بیداد می‌کرد. در حال حاضر بسیاری از خانواده ها تصور می‌کنند اگر به دوران گذشته بازگردند و همه چیز به زور تفنگ و شلاق باشد، زندگی برایشان بسیار دشوار خواهد شد. در دوران قبلی روزانه ۱۰ تا ۱۲ نفر در کابل به قتل رسیده و وسایلشان به غارت برده می‌شد. چندین گروه تروریستی دیگر نیز عملیات انتحاری در پایتخت انجام می‌دادند و مردم را نگران کرده بودند. مردم در آن دوران دست به تظاهرات زده و خواهان برقراری امنیت شدند. 

طالبان برای هیچ فردی‌ مزاحمتی ایجاد نکرده است

این شهروند افغانستانی بیان کرد: طالبان هم اکنون ابتدا دارند که تغییر کرده‌اند و در بسیاری از موارد از مواضع گذشته خود نیز کوتاه آمده‌اند،برخی از مردم از این وضعیت راضی هستند. در حال حاضر امنیت در افغانستان برقرار است و تا جایی که من اطلاع دارم طالبان برای هیچ فردی‌ مزاحمتی ایجاد نکرده است. درحال حاضر افغانستان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و ادارات دولتی، بازار ها و بانک‌ها تعطیل هستند که امیدواریم که این مشکلات نیز در اسرع وقت رفع‌ شود.

وی بیان کرد: ما خوشحال هستیم که آمریکا از افغانستان خارج شده است، اکثر مشکلات در زمینه ناامنی و درماندگی مردم افغانستان به دلیل حضور آمریکا در کشورمان بود و همگی ما خوشحالیم که آمریکایی‌ها در خاک کشورمان حضور ندارند.

انتهای پیام/

نیوشا یعقوبی کد خبر: 1108520 برچسب‌ها طالبان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: طالبان ادامه تحصیل حال حاضر دانشگاه ها خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۳۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل کاهش تعداد پسران در آزمون کنکور امسال

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مصطفی اسدی کارشناس آموزش و پرورش مهمترین عامل کاهش داوطلبان پسر در کنکور امسال به میزان ۳۴، را انگیزشی عنوان کرد و گفت: جوانان به خصوص پسران به دنبال آینده ای روشن به ویژه در حوزه مسایل معشیتی هستند و وقتی افرادی را در اطراف خود می بینند که از رشته تحصیلی شان بهره‌‌وری مناسبی ندارند از آنها الگو می‌گیرند، به عنوان مثال اگر فردی دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته فنی باشد اما در حرفه ای غیرمرتبط با رشته تحصیلی اش مشغول باشد، جوانان از او الگو گرفته و ترجیح می‌دهند به جای ادامه تحصیل در بازار کار مشغول حرفه‌ای شوند.

وی با اشاره به ورود پسران به دانشگاه‌های غیردولتی آن هم با ثبت نام بدون حضور در کنکور، ادامه داد: آسان بودن تحصیل در دانشگاه‌های غیردولتی بدون کنکور و کسب مدرک تحصیلی با ارزش یکسان نسبت به دانشگاه‌های دولتی شاید علت دیگری برای کاهش تعداد پسران در آزمون کنکور باشد.

به گفته این کارشناس،  تحصیل در خارج از کشور به دلیل سهولت علتی شده تا بیشتر خانواده‌ها ترجیح دهند پسران خود را برای تحصیل و اقامت به کشورهای خارجی بفرستند.

اسدی افزود: از سوی دیگر، دختران در گذشته در سنین کمتر ازدواج می‌کردند و ممکن بود از دبیرستان بازمانند، اما اکنون اینگونه نیست و این موضوع باعث شده حجم عظیمی از دختران به سمت کنکور آمده، سهمی از صندلی‌های دانشگاه‌ها را بگیرند، از این رو پسران انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی نداشته باشند. 

وی در خصوص آسیب‌های احتمالی کاهش تحصیل پسران در جامعه بیان کرد: بی‌تردید آن گروه از تحصیل کردگانی که تحصیلات خوبی دارند بهتر می‌اندیشند و بهتر زندگی می‌کنند، همچنین، کمتر در برابر آسیب‌ها قرار می‌گیرند، اما به طور کلی این موضوع آسیب جدی به جامعه وارد نمی‌کند، زیرا جامعه نیاز دارد پسران به سمت حوزه کار بروند.

اسدی یادآور شد: البته این موضوع را نیز باید در نظر بگیریم که اگر پسران با هوش بالا و استعداد نتوانند ادامه تحصیل دهند ممکن است وارد شبکه‌های بزهکاری شوند و از هوش خود در این عرصه استفاده کنند، یا ممکن است دچار سرخوردگی شده یا از خشونت استفاده کنند، همچنین این موضوع ممکن است سن ازدواج افزایش پیدا می‌کند. 

این کارشناس آموزش و پرورش اضافه کرد: دانش آموز مستعد اگر در رشته‌های خوب و پرمخاطب نتواند تحصیل کند، بدنه علمی ما دچار آسیب می‌شود، به عنوان مثال در گذشته شاهد بودیم که دانش آموزان باهوش و استعداد بالا در رشته‌های علوم انسانی تحصیل نکردند و متاسفانه افراد ضعیف مدیر یا وکیل شدند و این موضوع مشکلات مختلفی را ایجاد کرده است.

گفت‌و‌گو از: مهدیه قمری

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طرح نور با پشتوانه‌ مردمی و با قدرت ادامه دارد
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • ادامه چالش‌های مواد مخدر برای افغانستان
  • طاها:سازمان همکاری اسلامی به تعامل با افغانستان ادامه می‌دهد
  • دلایل کاهش تعداد پسران در آزمون کنکور امسال
  • حضور طالبان در نشست کشورهای اسلامی
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • طالبان: حضور داعش در افغانستان به صفر نزدیک شده است