Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:23:36 GMT

اردستان همچنان درگیر کرونا؛ واکسینه شدن ۳۰ درصد مردم

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۳۷۸۸

اردستان همچنان درگیر کرونا؛ واکسینه شدن ۳۰ درصد مردم

ویروس کرونا (COVID-۱۹) اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌ برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد؛ این ویروس در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ویروس که اکنون موج پنجم خود را در ایران سپری می‌کند مناطق مختلف کشورمان را دربرگرفته است، به طوری که بسیاری از شهرها از جمله اردستان در شمال استان اصفهان از هفته‌ها پیش به وضعیت قرمز یا قرمز تیره درآمده‌اند و بیمارستان‌ها مملو از بیماران کووید ۱۹ شده است.

اردستان با افزون بر ۴۲ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده و وضعیت کنونی این شهرستان از نظر شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ قرمز تیره است.

علاوه بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، طرح ملی واکسیناسیون که از چند ماه پیش در سرتاسر کشورمان آغاز شده یکی از بهترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا و شیوع این ویروس است.

 بر این پایه، طرح واکسیناسیون طبق برنامه‌ و جامعه هدفی که ستاد ملی کرونا اعلام کرده در مناطق مختلف کشورمان در حال اجراست و به گفته مسوولان محلی اردستان تاکنون ۳۰ درصد جمعیت این شهرستان اکسینه شده اند.

دز نخست واکسن کرونا برای ۱۴ هزار نفر

فرماندار اردستان گفت: از ابتدای شروع واکسیناسیون کرونا تاکنون افزون بر ۱۴ هزار نفر معادل ۳۰ درصد جمعیت دز نخست و ۲۰ درصد جمعیت (بیش از ۹ هزار نفر) دز دوم را دریافت کرده‌اند.

حمیدرضا تاملی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از نظری بستری بیماران کووید ۱۹ از زمان شیوع موج پنجم آمار بستری به زیر ۱۰ نفر کاهش یافته اما نمی‌توان به طور قطعی گفت این موج را پشت سرگذاشته‌ایم.

وی با یادآوری تعطیلی‌ها و عزاداری‌های تاسوعا و عاشورا ادامه داد: اگر وضعیت کنونی طی چند روز آینده حفظ شود و تاثیر این تعطیلی‌ها و عزاداری‌ها اضافه نشود می‌توان گفت از موج پنجم کرونا عبور کرده ایم.

۱۶۲ نفر قربانی کرونا

فرماندار اردستان با اشاره به شمار فوت شدگان کرونایی اظهار داشت: در مجموع از ابتدای شروع کرونا تاکنون ۱۶۲ نفر فوتی قطعی مثبت کرونا و ۲۸۱ نفر مورد مثبت مشکوک داشته‌ایم.

تاملی گفت: تا کنون سه هزار و ۶۴۱ نفر بیمار کرونایی در اردستان شناسایی شده‌اند که امیدواریم با پایین آمدن آمارکرونا از موج پنجم عبور کرده باشیم، هرچند کارشناسان آمار باید نظر قطعی را اعلام کنند.

۷۰ درصد مبتلایان کرونا واکسینه نشده‌اند

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان گفت: افزون بر ۷۰ درصد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در اردستان افرادی هستند که‌ واکسن دریافت نکرده‌اند.

حسن ذبیحی افزود: با توجه به اینکه شمار افراد مبتلا به کرونا و بستری بیماران در حال افزایش است و هنوز چرخش ویروس در جامعه وجود دارد، نمی توان گفت که به نوک قله خیز پنجم کرونا رسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: همچنان موضوع جابه‌جایی همشهریان به روستاها و ورود افراد غیرساکن به ویژه به روستاها وجود دارد که می‌تواند برای شهرستان همچنان خطرآفرین باشد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان ادامه داد: از زمان آغاز واکسیناسیون بیش از سه سال کاهش سن بستری و مبتلایان ویروس کرونا را شاهد هستیم و افرادی که‌ مبتلا می‌شوند واکسن دریافت نکرده‌اند.

ذبیحی درباره میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در عزاداری های محرم اردستان اظهار داشت: رعایت شیوه‌نامه‌ها در دهه نخس محرم قابل قبول بوده است و تاکید داریم این وضعیت تا پایان ماه محرم و صفر ادامه داشته باشد.

به گفته وی، از مردم انتظار می‌رود همچنان به همراهی خود با مدافعان سلامت ادامه دهند تا موج پنجم بیماری را پشت سر بگذاریم.

بیشترین موارد ابتلا در دورهمی‌های خانوادگی

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان تصریح کرد: دورهمی‌های خانوادگی بیشترین درصد موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ دارد که امیدواریم مردم از این موضوع پرهیز کنند.

ذبیحی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته و بر پایه معیارهای قطعی تشخیصی، هشت بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ شناسایی شده در شهرستان به سه هزار و ۶۴۹نفر رسید.

وی با بیان اینکه تاکنون سه هزار و ۴۴۰ نفر از بیماران بهبود یافته و یا از بیمارستان ترخیص شده‌اند، اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته چهار بیمار جدید در بیمارستان شهید بهشتی پذیرش و بستری شدند و اکنون در مجموع ۱۱ نفر در بیمارستان بستری هستند.

انجام آزمایش کرونا فقط برای افراد بالای ۶۰ سال علامت‌دار

رییس مرکز بهداشت اردستان گفت: بر پایه شیوه نامه‌های جدید، وزارت بهداشت همه افراد نیازی به انجام آزمایش کرونا ندارند و این آزمایش فقط از افراد و گروه‌های در معرض خطر گرفته می‌شود.

رضا اشرفی افزود: براساس این بخشنامه، از این پس آزمایش کرونا برای افراد سرپایی علامت‌دار با سن بالای ۶۰ سال، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و زنان باردار، افراد در تماس با فرد مبتلا به شرط با سن بالای ۶۰ سال و با وجود بیماری زمینه ای انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: روزانه افزون بر ۸۰ آزمایش تکرار و پی سی آر به طور میانگین در مرکز های خدمات جامع سلامت شهرستان انجام می‌شود و از ابتدای شیوع کرونا در اردستان نزدیک به ۱۳ هزار و یک آزمایش از افراد واجد شرایط انجام شده است.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

امید می‌رود با استقبال مردم از طرح ملی واکسیناسیون، جدی‌تر گرفت رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شرکت نکردن در دورهمی‌های خانوادگی شاهد کاهش شیوع کرونا در مناطق مختلف کشورمان از جمله اردستان باشیم. 

برچسب‌ها ویروس کرونا فرمانداران واکسن کووید 19 اردستان بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا فرمانداران واکسن کووید 19 ویروس کرونا فرمانداران واکسن کووید 19 اردستان بهداشت و سلامت رعایت شیوه نامه های بهداشتی رعایت شیوه نامه ها ویروس کرونا کووید ۱۹ هزار نفر شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۳۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

حجت الاسلام هادی شیرازی مدیرعامل انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره حال و هوای این نمایشگاه در سال‌های گذشته گفت: شروع دوباره نمایشگاه بعد از قصه ویروس منحوس کرونا، شجاعتی می‌خواست که الحمدلله اتفاق افتاد و روال خوبی را پی گرفت و به نظر بنده سال به سال هم رشد کرد و مردم به نسبت سال‌های قبل استقبال بهتری داشتند. هرچند هنوز به آن سال‌های قدیمی‌تر و گذشته که خیلی اهالی هنر و ادب حضور چشمگیرتری داشتند و فضای شیرین‌تری نسبت به سال‌های نزدیک‌تر ما داشت، نرسیده ولی امیدوارم که این جریان نیز رخ دهد و آن حالت پدری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حوزه فرهنگ می‌رود، اتفاق بیفتد.

وی درباره استقبال مخاطبان از این رویداد فرهنگی گفت: مردم با نمایشگاه کتاب قهر نیستند، اما مسأله کتاب باید بیشتر به عنوان یک نیاز جا بیفتد. هرچقدر اقتصاد مردم و خانوارها کوچک شود، تاکید بر کتاب به عنوان یک نیاز اساسی سخت‌تر می‌شود. باید بین همه مردم این نکته را جا بیندازیم که کتاب یک مسئله حل کن است و نیازهای آدمی را در مسیر زندگی حل می‌کند.

حجت‌الاسلام شیرازی افزود: در حال حاضر چند جایگزین برای کتاب پیدا شده است که یکی از آنها فضای مجازی و آموزش‌هایی در این فضاست. این فضا به نحوی جایگزین کتابخوانی مردم شده است که جایگزین دقیقی نیست؛ هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد. در عین حال مردم با کتاب آشتی‌اند، با نمایشگاه کتاب هم مشکلی ندارند ولی باید این اتفاق درست و جامع رخ دهد و مردم جایگاه کتاب را درک کنند تا نمایشگاه کتاب هم رونق اساسی به خود بگیرد.

وی درباره کیفیت کتاب‌ها در طی دوره‌های مختلف برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مسأله کیفیت کتاب یک موضوع نسبی است و به ناشران بستگی دارد. ممکن است یک ناشری کیفیت کارش را در طول این سال‌ها هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ تولید ارتقا داده باشد و ممکن است ناشرانی هم باشند که کیفیت کارشان مثل گذشته‌شان باشد. نمی‌توانم بگویم اتفاق مهمی در این سال‌ها رخ داده است. پیش از این در فضای ادبیات، فرهنگ و کتاب هر روز یک اتفاق و حرکت جدی ملی داشتیم، اما حالا به شدت جای خالی این حرکت‌ها حس می‌شود.

شیرازی افزود: مسایل صنعت نشر با یک یا دو ایده حل نمی‌شود. امروزه می‌گویند به دنبال رقم زدن زیرساخت‌ها هستند و این مسأله‌ای زمان بر است. اگر بخواهیم برای صنعت نشر اتفاق مبارکی بیفتد باید پای حرف جدی خود اهالی صنعت، به‌ویژه بخش خصوصی صنعت نشر نشست. اگر اهالی این حوزه و اهالی اکوسیستم نشر بگویند که دغدغه و مسئله‌شان چیست، آنگاه می‌توان به رخ دادن اتفاقات اساسی برای این صنعت امیدوار بود.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران برپا می شود.

کد خبر 6087681

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا