Web Analytics Made Easy - Statcounter

زاکانی شهردار جدید تهران در حالی از چند روز آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که از دوره گذشته مدیریت شهری میراثی از کارهای نکرده و بر زمین مانده برای این دوره از مدیریت شهری به ارث گذاشته است و شهرداری در این دوره با چالش‌های روبه‌رو خواهد بود. - اخبار اجتماعی -

گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ امروزه برای رشد توسعه در شهرها علاوه بر منابع مالی و رشد اقتصادی و اجتماعی، نیازمند مدیریت شهری کارآمد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله وظایف مدیریت شهری، آماده کردن زیرساخت‌های اساسی برای عملکرد و اقدامات در شهر و توسعه منابع انسانی برای آمادگی لازم در راستای ارائه خدمات و پشتیبانی آن است.

مدیریت شهری باید تلاش کند تا شهرنشینی را کاهش و شهر‌ها را به چشم‌انداز ترسیم شده برساند. نبود قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های کارا و اجرایی از دیگر مشکلات و چالش‌های موجود در شهر است و عدم ‌اجرای قوانین در بسیاری از حوزه‌های مدیریت شهری احساس می‌شود ضمن اینکه اختلاف بین شهرداری‌ها، سازمان‌های دولتی و ارگان‌های ذی‌نفع در شهر و نبود مرجع رسیدگی به اختلافات آنها از دیگر چالش‌های مدیریت شهری به شمار می‌آید اما نبود مدیریت یکپارچه در شهر، یکی از مشکلات اساسی مدیریت شهری است که خود پیش زمینه بروز بسیاری از چالش‌ها و نواقص در شهر است.

این در حالی است که در بسیاری از شهرهای دنیا، شهرداری‌ها مسئول مدیریت شهری هستند و سازمان‌های تابعه (برق، آب، مخابرات، پلیس و....) با هماهنگی مدیریت یکپارچه شهری به فعالیت و خدمت‌رسانی می‌پردازند. در عین حال، نیروی انسانی هم به‌عنوان یکی از سرمایه‌های سازمان‌ها، در شهری همچون تهران به یکی دیگر از چالش‌های مدیریت شهری بدل شده است.

به کار‌گیری نیروهای متخصص و با تجربه در بدنه مدیریت شهری و تصمیم‌گیری‌ها، نقش بسزایی در پیشبرد اهداف دارد و بی‌توجهی به تخصص‌گرایی، چالش‌های فراوانی را در اجرای مصوبات و امور اجرایی به‌ وجود می‌آورد؛ ناهماهنگی مدیریت شهری، عنوان مشکلی است که تهران با آن دست به گریبان است البته چنین عنوانی نباید در فهرست مشکلات قرار بگیرد چون هماهنگی مدیریت شهری، یک گزاره ابطال ناپذیر است یعنی چه کسی می‌تواند چنین ناهماهنگی را گزارش کند؟

به همین دلیل باید جای آن از عدم تناسب در نظرگاه‌های حاکم بر مجموعه حکمران شهری و احتمالاً ناسازگاری این مجموعه حکمرانی، با نظام حکمران دولتی سخن گفته شود. رشد سریع شهرنشینی و پیچیدگی مسائل شهری، شهرداری‌ها را از سازمان‌های بسیط و یک وجهی به سازمان های مرکب و چند وجهی تبدیل کرده است.

انتظارات رو به افزایش شهروندان، توسعه خدمات شهری در دنیای مدرن به مردم، رعایت حقوق شهروندی و خلق موضوعات جدید در این عرصه، طلب می‌کند که با این پدیده موثر و گسترده برخوردی در شان و جایگاه آن به عمل آید. حالا که ششمین دوره شوراهای شهر و روستا نیز به طور کامل مستقر شد زمان انتخاب شهرداران و مدیران مناطق فرا رسیده است انتظارات هم بیشاز گذشته است و کلانشهرهای ایران دیگر تمامی روش‌ها را امتحان کرده‌اند و زمان آزمون و خطا گذشته است و باید ضمن شناسایی موانع به رفع آن‌ها پرداخت تا زیست مسالمت‌آمیز شهری دچار تنش‌های روزمره در اثر مدیریت شهری فرسوده‌کننده نشود.

وابستگی مالی شهرداری‌ها به شرایط بازار و عدم برخورداری از منابع درآمدی مستمر، برنامه‌ریزی مالی و درآمدی شهرداری‌ها را دچار چالش کرده است. شهرداری‌ها در کشورهای توسعه یافته با هماهنگی کامل سایر دستگاه‌های ذیربطبه انجام امور شهری می‌پردازند و نتیجه این امر افزایش جایگاه و منزلت شهرداران و شهرداری‌ها بوده است. این در حالی است که در کشورمان، اتکای بیش از حد شهرداری‌ها به ویژه کلان شهرها به درآمدهای ناشی از بخش مسکن و ساختمان به ویژه فروش تراکم مازاد، علاوه بر تأثیرگذاری آن بر روند افزایش و تشدید رشد قیمت‌ها، شهرداری‌ها را در مقاطع زمانی مختلف با مشکلات و بحران‌های مالی مواجه ساخته است. حال اگر در این دوره هم که بنظر می‌رسد روش تراکم فروشی را پیش بگیرند چالش‌های تهران در تمام عرصه‌ها از جمله شکاف طبقاتی، عدم دسترسی عمومی برابر به امکانات شهری، ترافیک و... گسترش می‌یابد.

سید حسین آقاسیدمرتضی؛ کارشناس مسائل شهری

شهرداری از جنس مردم/ تهران در مسیر تحول و عدالتاحتمال اعزام نیروهای خدماتی شهرداری تهران به کربلا برای مراسم اربعین حسینی

انتهای پیام/
.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای شهر تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران شهرداری تهران مدیریت شهری شهرداری ها سازمان ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۴۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست هم اندیشی و بررسی چالش های پیش رو در جمع مسئولان شرکت‌های دانش بنیان اظهار داشت: سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است و هر نیازی دانشمندان و بازار بگوید ضرورت دارد به همان سمت طی مسیر کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: معضل تکمیل نبودن «زنجیره تولید» از تولید تا صادرات از چالش‌ها است، به عنوان مثال در صنعت تولید پرورش ماهی همه روی تولید کار می کنند، اما چقدر امکان صادرات وجود دارد؟ بررسی چالش‌های قانونی و حاکمیتی و رفع موانع آن در تکمیل غذا، پرورش و فناوری نیز از دیگر موارد اعلام شده بود.

وی تصریح کرد: موضوع بیمه بحث دیگری که در نشست هم اندیشی و بررسی چالش های پیش رو از سوی برخی شرکت‌های دانش بنیان عنوان شد که اوقاف کار خود را در این حوزه به نحو احسن انجام داده اما مدیران سازمان‌ها باید همکاری کنند موانع برطرف شود.

خاموشی ادامه داد: در کشورمان اقلیم خشک و مرطوب داریم در جایی ۶۰۰ میلیمتر بارش و در جایی دیگر، ۱۰ میلیمتر بارش داریم. مدیریت ما باید علمی شود. در اقلیم استوایی کارهای انجام نشده داریم که باید انجام دهیم. استان هایی مانند هرمزگان، بوشهر، جنوب فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان زمین مساعد برای کشت‌های خاص دارند. در جنوب فارس فعالیت خود را شروع کرده ایم و سطح کشت را افزایش داده ایم.

وی با بیان اینکه فرآوری در کشورمان در حال رشد است، عنوان کرد: باید در رابطه با بهره‌وری زمین‌های خشک فکر کنیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی مکرر به سواحل مکران اشاره کرده اند، در این زمین ها کشت انبه، آلوورا و کاکتوس بسیار مناسب است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: بحث دوم اینکه ما در کشورمان بحران گوشت قرمز داریم و قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده زیاد است و تولید کننده هم مشکل دارد باید دام ها را به سمت جایی ببریم که نزولات زیاد دارد و سطح کشت بالاست. ارزان سازی خوراک را می توانیم داشته باشیم.

خاموشی افزود: در استان گلستان این تجربه را داریم؛ در حال توسعه دام سبک هستیم. در بحث دریا می خواهیم سطح اشتغال در دریا را افزایش دهیم. با افزایش تولید اشتغال خرد ایجاد می شود، فروش زیاد و میادین فعال می شود و زنجیره ۵ هزار تن تولید، دو هزار نفر را مشغول می کند.

وی گفت: به زودی در بوشهر به ۵ هزار تن تولید می‌رسیم. آبزی پروری باید بر روی رژیم غذایی مردم تاثیر بگذارد. با قیمت‌های رقابتی این اتفاق محقق می‌شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: باید تبلیغ و توجیه پزشکی وجود داشته باشد. ما باید ۲۰ درصد بازار را هدف گذاری کنیم. کشور آفریقا برای انعقاد تفاهم نامه در حوزه پرورش ماهی در قفس بسیار استقبال کردند. صادرات با روش علمی، صحیح و درست کار کردن محقق می شود. اگر به چند صد هزار تن تولید برسیم صادرات شکل می گیرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: صنایع باید ارزآوری داشته باشند، جایگزین کردن کالای داخلی در ارزبری مهم است. کاری که با مشارکت اوقاف و جهاد دانشگاهی در شرکت سینافناوران ماندگار شکل گرفت که دام ممتاز تولید شد. در این زمینه نیز با آفریقا تفاهم نامه منعقد شده که ارزآوری خواهد داشت. ما وظیفه داریم در کل زمین‌ها و رقبات‌ به بهره‌وری بالا فکر کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • پروژه شهرک بازیافت در مرحله واگذاری به پیمانکار قرار دارد
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن های مترو
  • ابلاغ یک مصوبه مهم در حوزه ایمنی پایتخت | تهران امن‌تر می‌شود؟
  • ساخت و ساز غیرمجاز خط قرمز مدیریت شهری مشکین‌دشت
  • تعامل مسئله‌محور می‌تواند راه نجات سازمان‌ها و رسانه‌ها باشد
  • برند شهر اصفهان باید حفظ شود/ آماده تعامل با رسانه‌ها هستیم
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن‌های مترو