Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-04@03:08:21 GMT

پاسخ به همه شبهه ها درباره مرقد حضرت رقیه (س)

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۶۰۰۴

شبهات زیادی در خصوص مرقد حضرت رقیه (س) وجود دارد. مرقد حضرت رقیه (س) در شام است. مرقد حضرت رقیه (س) مورد توجه عاشقان امام حسین (ع) است.داعش نتوانست آسیبی به مرقد حضرت رقیه (س) وارد کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، طبق نقل‌های تاریخی، امام حسین (ع) دختر خردسالی داشتند که ایشان را نیز همراه خانواده خود به کربلا بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دختر خردسال که از ایشان به نام «رقیه» یاد می‌شود، بعد از شهادت مظلومانه امام حسین علیه السلام، همراه کاروان اسرا بوده و در شام به شهادت رسیده است. با وجود چنین نقل‌هایی که در برخی از منابع به‌خصوص در کتاب نفس المهموم و همچنین کتاب کامل نوشته شیخ بهایی آمده، برخی درباره وجود حضرت رقیه سلام‌الله علیها ایجاد شبهه کرده‌اند و یا حتی مزار منتسب به دختر خردسال امام حسین علیه السلام در دمشق را نیز انکار کرده‌اند. این در حالی است که بررسی برخی از نظرات علمای شیعی و محققان اسلامی مؤید وجود چنین کودکی در میان اسرای کربلا بوده و حتی بر انتساب مرقد مطهر موجود در دمشق به دختر خردسال امام حسین علیه السلام صحه می‌گذارد.

خبرگزاری تسنیم برای بررسی صحت و سقم ماجرای حضرت رقیه سلام‌الله علیها و شهادت ایشان در شام، به مرور بخش‌هایی از سخنان علمای دینی و مراجع عظام تقلید دراین‌باره پرداخته است.

آیت‌الله سید علی سیستانی

داستان حضرت رقیه سلام‌الله علیها در کتاب کامل بهایی ذکر شده و این کتاب از منابع معتبر شیعه است که مؤلف آن عمادالدین طبری از علما و مورخان مورد اعتماد شیعه می‌باشد. مضافاً بر اینکه در متون تاریخی نام حضرت رقیه سلام‌الله علیها ذکر شده است.

عبدالوهاب شعرانی -که در قرن دهم هجری زندگی کرده- در کتاب المنن نوشته است: نزدیک مسجد جامع دمشق بقعه و مرقدی وجود دارد که به مرقد حضرت رقیه دختر امام حسین علیه السلام معروف است؛ بر روی سنگی واقع در درگاه این مرقد نوشته شده: «هذا البیت بقعه شرّفت بآل النبی صلی الله علیه و آله و بنت الحسین الشهید علیه السلام.»

مرحوم میرزا هاشم خراسانی هم در منتخب التواریخ، داستان جاری شدن آب در قبر حضرت رقیه بنت الحسین علیه السلام و خواب دیدن سید بزرگوار سید ابراهیم را نقل می‌کند و کرامت آن حضرت را بیان می‌کند.

باید دانست که دختران امام حسین علیه السلام دو نام داشتند؛ مثلاً حضرت سکینه، امینه هم نام داشت. لذا ممکن است نام حضرت رقیه، فاطمه صغرا بوده که در شعر منسوب به حضرت زینب سلام‌الله علیها آمده است: «یا أخی فاطم الصغیره کلمها/ فقد کاد قلبها أن یذوبا» و یا نام آن حضرت، زینب بوده که در مناقب شهرآشوب آمده که حضرت امام حسین علیه السلام سه دختر داشتند: فاطمه و سکینه و زینب که احتمالاً همان حضرت رقیه سلام‌الله علیها است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی

طبق بعضی کتاب‌های مقاتل و تاریخ، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام چنین فرزندی داشته‌اند که در شام رحلت کرده‌اند. علاوه بر شهرت این موضوع، به طور کلی مشاهد و مقامات مشرفه از جهت انتساب به اهل بیت علیهم السلام، مزار و مورد تجلیل و احترام است. چنان‌که شهرت اشخاص به سیادت جایزالانکار نیست.

شهرت مثل این بارگاه مقدسه نیز مخصوصاً با توجه به قرائن معتبر مورد انکار نیست. این مشاهد و روضه‌های مقدسه سادات عظام و مفاخر اسلام نیز از این جهت که از مراکز ذکر فضایل آن بزرگواران و تبلیغات اسلامی و ذکر دعا است، باید محترم باشد و این تردیدها بی‌جا است و سزاوار نیست.

آیت‌الله مظاهری

همین‌جا که به عنوان مرقد حضرت رقیه سلام‌الله علیها مشهور است، مرقد اوست و تشکیک کردن یک ظلم است؛ آن هم ظلم به بچه مظلوم امام حسین علیه السلام و همین شهرت راجع به مرقد مطهر حضرت زینب سلام‌الله علیها نیز هست و تشکیک در آن ظلم به آن حضرت است و ظلم به ایشان، گناهش خیلی بزرگ است و ما در این گونه موارد، نظیر سیادت اشخاص و قبور بزرگان چیزی جز شهرت نداریم و این شهرت در نظر همه فقها حجت بوده و هست.

آیت‌الله مکارم شیرازی

شکی نیست که دختر کوچکی از امام حسین علیه السلام در شام از دنیا رفت و در آنجا دفن شد و حرم فعلی منسوب به همان دختر است؛ اما اینکه نام آن دختر «رقیه» بوده یا نام دیگری داشته، در بین دانشمندان اسلامی اختلاف‌نظر وجود دارد، هرچند معروف این است که نامش رقیه است.

آیت‌الله نوری همدانی

در کتاب‌هایی چون کامل بهایی و نفس المهموم و کتاب‌های معتبر دیگر، دختر خردسالی که برخی نام او را «رقیه» نامیده‌اند و در شام به شهادت می‌رسد، برای امام حسین علیه السلام ذکر کرده‌اند و اگر کسی برای آن حضرت نذر کند، باید آن را ادا نماید و مضجع موجود در دمشق متعلق به آن حضرت است.

آیت‌الله‌ علوی گرگانی

وجود حضرت رقیه سلام‌الله علیها از مسلمات تاریخی است و اگر شبهه‌ای هم هست در اصل وجود ایشان نیست و بعضی از شبهات در نام مبارک او وجود دارد،  ولی این مسئله که دختری از امام حسین علیه السلام در شام مدفون است، هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای در آن وجود ندارد و توصیه ما به کسانی که این شبهات را نسبت به معتقدات دینی مردم وارد می‌کنند آن است که بدانند هیچ‌گونه نفعی نخواهند برد و فقط آخرت خود را خراب کرده‌اند و خود را مورد غضب امام حسین علیه السلام قرار داده‌اند و لذا خوب است که با این‌گونه مسائل خود را درگیر ننمایند.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: خانواده کربلا شیعه مسجد جامع خواب شعر حضرت زینب زینب حضرت امام اهل بیت تبلیغات اسلامی خانواده سبک زندگی سید علی سیستانی شعر کربلا حضرت رقیه سلام الله علیها امام حسین علیه السلام مرقد حضرت رقیه حضرت رقیه س آیت الله آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۶۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه

فراخوان نخستین سوگواره بین المللی سفینه النجاه با هدف تبیین و آشکارسازی نیروهای نجات بخش در کربلا به عنوان ظرفیت‌های اثرگذار برای تهییج فطرت‌ها در جهت رسیدن به آرمان‌های حسینی، منتشر شد.

به گزارش ایسنا، نخستین،سوگواره بین المللی سفینه النجاه با هدف تبیین و آشکار سازی نیروهای نجات بخش در کربلا و به کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین ابن علی علیه السلام و همچنین اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا و ایجاد فضایی برای اشتراک گذاری دیدگاه‌ها، جذب متخصصان برجسته حوزه های مختلف و تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه های نو و نیز افزایش آگاهی مردم در زمینه آرمان‌های مهدویت و جریان سازی در جامعه منتشر شد.

این سوگواره در بخش های علمی، ادبی و هنری با موضوعیت "پیراهن معظم حضرت سیدالشهداعلیه السلام" در ۱۲ محور برگزار می شود و آثار مربوطه در زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو خلق خواهند شد.

بر اساس این فراخوان، هنرمندان تا تاریخ اول محرم الحرام ۱۴۴۶ فرصت دارند نسبت به ثبت نام و ارسال آثار خود در پایگاه سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانی www.al-nejat.com اقدام کنند.

همچنین هنرمندان محترم می‌توانند در مسیر خلق اثر، برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با اسناد تاریخی و معرفتیمربوط به "پیراهن معظم سیدالشهدا علیه السلام" به نشانیwww.atigh.org مراجعه کنند.

متن فراخوان این سوگواره بدین شرح است :

بسم الله الرحمن الرحیم

"پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه السلام، پرچم برافراشته قیام قائم عجل الله تعالی فرجه;عطر ظهور در سوگواره جهانی سفینة النجاة"

به حول و قوّه الهی، سوگواره جهانی سفینه النجاة آغازی ست برای پاسخ به مهم ترین آرزو و بلکه نیاز فطری بشر یعنی نجات از هرگونه درد، رنج و نابودی.

سوگواره بین المللی سفینه النجاه فرصتی است برای عرض تعظیمی نو به بارگاه بلند مرتبه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام. هماره قلب ما با احساس نیاز به رکوع خاضعانه به این دردانه بی مثال حق، در پی بهانه ایست برای جلوه گر شدن خود، تا شاید در حین این رکوع به حقیقت سجده رسیده و جوهر عبودیت را در خود یافته به کنه ربوبیت رهسپار شود.

پیراهن معظم پدر بندگی، امروز اجازت بر جلوه گرفته تا شاید جای خالی تصویر تام عاشورا را در هزاران هزار ایام و روزگاران پر کند و چشم آخرالزمانی ها را در پیدایش قبله ای برای اظهار وجود، روشن کند.

پیراهن حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام پرچم قیام صاحب ماست، پس با این نماد تام مظلومیت می توانیم جهان را به توجه ، تدبر و خضوع دعوت کنیم.

«جهانیان تشنه هستند، تشنه حقیقت حسینعلیه السلام»

خادم مسیح حسین، حضرت علی اصغرعلیه السلام 

اهداف برگزاری سوگواره

_ تبیین و آشکار سازی نیروهای نجات بخش در کربلا به عنوان ظرفیت های اثر گذار برای تهییج فطرت ها در جهت رسیدن به آرمان های حسینی

_ استفاده مطلوب از ذوق و استعداد های هنری و به کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین بن علی علیه السلام

_ اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا ، جغرافیای نجات بخش

_ ایجاد فضایی برای ارتباط و اشتراک گذاری تجربه و دیدگاه ها و جذب متخصصان برجسته حوزه های مختلف

_ تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه های نو و افزایش آگاهی و دانش مردم در زمینه آرمان های مهدویت

_ جریان سازی در جامعه و در میان گروه های مختلف از طریق آگاهی بخشی به ایشان در موضوعات مطرح شده

دامنه برگزاری: بین‌المللی

زبان ها: فارسی ، عربی ، اردو ، انگلیسی ، آذری

محورها و موضوعات سوگواره

هرساله این سوگواره مختص به موضوعی می باشد و به فضل الهی امسال با موضوع :

"پیراهن معظم حضرت سیّدالشهدا علیه السلام " برگزار خواهد شد.

۱_نزول پیراهن از بهشت و قبول توبه ی

آدم،علیه السلام به واسطه این پیراهن

۲_سیر و اسفار این پیراهن در میان انبیای عظام و نجات همه ی ایشان به واسطه این پیراهن

۳_نزول پیراهن در هنگام به آتش افتادن حضرت ابراهیم،علیه السلام،و نجات ایشان

۴_شفای چشمان حضرت یعقوب علیه السلام به واسطه  این پیراهن

۵_نجات حضرت یونس،علیه السلام از شکم ماهی به واسطه این پیراهن

۶_تحویل پیراهن به حضرت زینب سلام الله علیها توسط حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها ، سه روز پیش از شهادتشان جهت ارسال به کربلا

۷_به غارت بردن پیراهن در روز عاشورا

۸_بازگرداندن پیراهن به اهل بیت علیهم السلام پس از تقاضای امام سجاد،علیه السلام در شام

۹_پیراهن نزد حضرت صاحب،علیه السلام در هنگام ظهور و پوشیدن این پیراهن توسط ایشان

۱۰_اهتزاز پیراهن امام حسین علیه السلام از اول ماه محرم از عرش

۱۱_اعلام زمان ظهور برای حضرت صاحب علیه السلام به واسطه جوشش خون از این پیراهن در شب ظهور

۱۲_تظلّم حضرت صدّیقه کبری علیه السلام در روز قیامت با پیراهن خونین سیدالشهدا علیه السلام

بخش های مختلف سوگواره:

۱_بخش علمی

۲_بخش هنری

۳_ بخش ادبی

۱_بخش علمی :

مقاله علمی ، پایان نامه ، رساله و...

۲_بخش هنری:

هنرهای دیجیتال ( طراحی گرافیکی،پوستر،تصویرسازی و نقاشی دیجیتال،موشن گرافیک و تولید هنری با استفاده از فناوری های مدرن )

هنرهای مرتبط بارسانه ( فیلم کوتاه ۳دقیقه ای، فیلمنامه نویسی، مستند، نماهنگ، پادکست، تولید موسیقیبرای تولیدات رسانه ای )

فتوگرافی ( عکاسی، تصویربرداری در ابعاد مختلف از عکس های خبری گرفته تا هنری )

هنرهای تجسمی ( نقاشی، مجسمه سازی و... )

۳_بخش ادبی:

شامل: شعر (قالب های مثنوی، غزل، قصیده، قطعه،دوبیتی، رباعی، ترجیع بند، مستزاد، مسمّط، ترکیببند، ترجیع بند) ، متن ، قطعه ادبی و...

۴_بخش ایده و طرح:

این بخش این فرصت را به علاقه مندان می دهد تا طرح ها و ایده های خود را در زمینه ی موضوعات سوگواره ارائه کنند.

در واقع هدف از این بخش ، ایجاد خلاقیت و نوآوری در زمینه های مذکورمی باشد.

جوایز

نفرات برگزیده هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، تندیس نجات، سکه تمام بهار آزادی

نفرات شایسته تقدیر هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، ربع سکه بهار آزادی

زمان بندی:

مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا اول محرم الحرام ۱۴۴۶

متقاضیان محترم برای ثبت نام و ارسال آثار به سایت رسمی سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانی

www.al-nejat.com مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امام جمعه قم: تظاهر کنندگان اسرائیلی تصویر رهبر انقلاب را حمل کردند
  • تظاهر کنندگان اسرائیلی تصویر رهبر انقلاب را حمل کردند /سپاه محاسبات چندین ابرقدرت را بهم ریخت
  • فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه النجاه
  • امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
  • استکبار جهانی همواره از بیداری ملت ها احساس خطر می‌کند
  • امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد
  • حال و هوای مرقد مطهر حضرت عباس(ع) در کربلا