Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، پانزدهمین و شانزدهمین قسمت فصل سوم برنامه چراغ یکشنبه ۷ شهریور و سه شنبه ۹ شهریور ماه بروی آنتن شبکه ۵ سیما می‌رود. طبق روال فصل سوم برنامه که هر هفته یکی از چالشها و مسائل جدی شبکه مسائل عفاف و حجاب مورد بررسی قرار می‌گیرد، این هفته نیز برنامه چراغ چالش جدیدی را مورد بررسی قرار داده است؛ چرا بعضی خانواده‌ها نقش خود را در تربیت عفیفانه فرزندانشان خوبی ایفا نمی‌کنند؟

چالش این هفته با حضور میهمانان ارجمند «صدیقه امیری» یکی از اساتید دانشگاه، مشاور، روانشناس، دارای بیش از ده سال سابقه تجربه مشاوره در حوزه خانواده و زنان و همچینن کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت و میهمان دیگر این هفته «نجمه فرزانه» کارشناس فرهنگی و فارغ التحصیل رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران، دارای ۲۰ سال سابقه فعالیت فرهنگی و مذهبی، مدیرکانون فرهنگی غدیر کرج و از مدیران مجموعه‌های مردمی که فعالیت‌های فرهنگی و جهادی زیادی را بخصوص برای بانوان جوان انجام می‌دهند، خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صدیقه امیری درباره علت اینکه بعضی خانواده‌ها نقش خود را در تربیت عفیفانه فرزندانشان به خوبی ایفا نمی‌کنند، یا مهارت لازم را در این زمینه ندارند عنوان کرد: قبل از انقلاب خانواده‌ها با شناختی که از جامعه داشتند ضرورت و اهمیت این مساله را خیلی بهتر و عمیق‌تر می‌دانستند و نقش پر رنگی در این حیطه داشتند ولی بعد از انقلاب اسلامی برخی خانواده‌ها با فراهم شدن اعتماد و بستر اجتماعی سالم، این حیطه از مسئولیتشان را یا رها کردند و یا کمتر به آن پرداختند. لذا آثار آن را در تربیت فرزندانشان دیدند. در حالی که نباید از این مسأله غافل شد چرا که اولین و مؤثرترین گام در تربیت عفیفانه فرزندان در بستر خانواده شکل می‌گیرد.

وی افزود: از سویی ورود تکنولوژی به خانواده‌ها و عدم شناخت و آموزش لازم در این حوزه، کار تربیت فرزندان را سخت‌تر کرده است. تغییر دیدگاه برخی خانواده‌ها و به تبع آن تغییر سبک زندگی تحت تأثیر برخی رسانه‌ها و اطلاعاتی که القا می‌شود نیز خانواده‌ها را از فضای تربیت عفیفانه دور می‌کند و در نتیجه تبعات و آسیب‌هایی نیز به بار می‌آورد و خانواده و فرزندان را دچار تنش‌هایی می‌کند. لذا بخاطر اهمیت مسأله، خانواده‌ها باید در کنار اولویت‌هایی که برای فرزندانشان دارند اعم از تأمین نیازهای اولیه، خوراک، پوشاک، امنیت، آموزش، و برایشان هزینه می‌کنند و وقت می‌گذارند، حتماً یک وقتی هم برای تربیت ارزش‌های اخلاقی و رشد ارزش‌های اخلاقی و آموزش رعایت حریم‌ها بگذارند.

همچنین «نجمه فرزانه» مهمان دیگر این برنامه در هفته جاری نیز با دسته بندی نوع رویکرد خانواده‌ها در این مقوله، بر ضرورت کسب مهارت و توانمندی لازم در راستای تربیت عفیفیانه فرزندان تاکید کرد. اینکه والدین باید فرزندان خود را با مفاهیم صحیح دینی آشنا کنند و آنها را در بستر و در معرض محیط‌های آموزشی سالم و متعهد قرار بدهند و تربیت کنند. در میان مفاهیم و مناسک دین، امروزه نسبت به «حجاب» هجمه‌های بسیاری را در سطح جهان شاهدیم چرا که این نوع پوشش، نماد اسلام است و دین اسلام را تبلیغ می‌کند.

وی افزود: فرزندان ما نیز همچون نسل ده‌های گذشته نیستند که صرفاً از روی تقلید از والدین امور دینی را پیروی کنند بلکه به دنبال کشف علل و تحلیل آنها هستند. پس والدین هم موظف هستند که نسبت به این مسأله بی تفاوت نبوده، آن را رها نکنند و آموزش‌های لازم را در رابطه با تبیین صحیح و شیوه‌های تربیت دینی فرزندان فراگیرند.

لازم به ذکر است برنامه چراغ، به تهیه کنندگی مصطفی هیودی و سردبیری محمدحسن زمان وزیری و نویسندگی نعیمه اسلاملو کاری از گروه اجتماعی شبکه ۵ سیما است و فصل سوم آن در ۵۲ قسمت تهیه و یکشنبه و سه شنبه هر هفته حوالی ساعت ۹ شب بروی آنتن می‌رود.برای شرکت علاقمندان می‌توانند در نظرسنجی هفتگی برنامه، نظرات و پاسخ خود را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۵۴۷ ارسال فرمائید.

کد خبر 5290927

منبع: مهر

کلیدواژه: برنامه تلویزیونی چراغ عفاف و حجاب خانواده انقلاب اسلامی ایران قرآن دانشگاه تهران محرم 1400 فعالیت های قرآنی حسینیه مهر قرآن کریم قرآن جهان اسلام محمدرضا حکیمی عاشورا امام حسین ع سازمان تبلیغات اسلامی ویروس کرونا درگذشت چهره ها مساجد علیرضا پناهیان برنامه چراغ خانواده ها فصل سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۶۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدایت و تربیت، مهمترین رسالت معلمان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، آیت الله محمدرضا ناصری در مراسم تقدیر از پیشکسوتان و معلمان برگزیده مجتمع خاتم الانبیا با تبریک روز معلم و قدردانی از معلمانی که در مسیر تربیت و آموزش فرزندان این مرز و بوم تلاش می‌کنند، اظهار کرد: رسالت معلم، هدایت و ارشاد است و علاوه بر تعلیم، تربیت را نیز باید مدنظر داشته باشد و این دو را با هم جلو ببرد.

وی تعلم و تربیت را دو بال رسیدن انسان به کمال عنوان کرد و افزود: اگر امروز بسیاری از انسان‌ها از حرکت در این مسیر جا مانده اند، به این دلیل است که تعلیم و تربیت همزمان حرکت نمی‌کنند. ضمن اینکه هدف زندگی را نیز فراموش کرده ایم در حالی که اگر هدف زندگی روشن شود، سبک زندگی خود مشخص می‌شود. 

امام جمعه یزد با بیان اینکه فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود، افزود: معلمان باید دین خود را به دانش آموزان و جامعه ادا کرده و در راستای راهنمایی و ارشاد آنها اقدام کنند. 

ناصری با بیان اینکه دانش آموزان باید با خدا مأنوس شوند، تاکید کرد: همه ما در برابر فرزندان این مرز و بوم وظایفی داریم که باید به درستی آن را انجام دهیم و بدانیم که کودکان، بندگان معصوم خدا هستند و والدین و معلمان هر کدام به سهم خود وظایفی در زمینه تربیت آنها داریم. 

وی تصریح کرد: باید ارزش‌های این کودکان را شکوفا و استعداد‌های آ‌نها را کشف کنیم نه اینکه آنها را در فضای مجازی به حال خود رها کرده تا دشمنان هر گونه که خود صلاح می‌دانند از آنها بهره برداری کنند. 

وی تاکید کرد: معلم شدن سعادت می‌خواهد و افتخار بزرگی است و باید مراقبت کنیم معلمی باشیم که حرکت او مورد قبول و رضایت درگاه احدیت است.

فرمانده سپاه الغدیر نیز در این مراسم با اشاره به دغدغه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در زمینه تقویت تفکر، تعقل و تدین در مدارس و نقش موثر معلمان در این زمینه گفت: تلاش ما در مجتمع آموزشی خاتم الانبیاء، جذب معلمانی با این ویژگی و حرکت در مسیر رفع دغدغه نماینده ولی فقیه در استان یزد است. 

سردار حسین زارع کمالی با اشاره به محور‌های مدنظر رهبر معظم انقلاب در مورد معلمان اظهار داشت: همه ما قدردان تلاش‌های معلمان هستیم و امیدواریم معلمان در زمینه رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب گام بردارند. 

در این مراسم از معلمان برگزیده و پیشکسوتان مجتمع خاتم الانبیای یزد تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • امام جمعه اصفهان: گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • برگزاری یادواره شهدا در بوکان
  • نقش اصحاب رسانه در تبیین حفظ زیست عفیفانه و جایگاه متعالی زن، مادر و خانواده حائز اهمیت است
  • کاهش ۹ درصدی نرخ بیکاری در جامعه ایثارگری کشور
  • انسیه خزعلی توضیح داد؛ طرح زیست عفیفانه در حوزه حجاب و عفاف چیست؟
  • خزعلی ابعاد «طرح زیست عفیفانه» را تشریح کرد
  • معلمان شاخص ترین عنصر در تعلیم و تربیت فرزندان مردم هستند
  • هدایت و تربیت، مهمترین رسالت معلمان
  • فضای مجازی سبب شده تا از تربیت فرزندان غفلت شود