Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@22:03:54 GMT

راهکار دور کردن ترس و اضطراب از کرونا

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۷۲۴۰

راهکار دور کردن ترس و اضطراب از کرونا

ایسنا/همدان یک مشاوره و روانشناس بالینی گفت: شیوع گسترده کرونا و اجرای قرنطینه باعث افزایش اضطراب و استرس کرونا در افراد جامعه شده است.

الهه خرازیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تراژدی‌های جمعی، غالباً موج‌هایی از ترس و اضطراب را افزایش می‌دهند که به‌نظر می‌رسد باعث ایجاد اختلال گسترده در رفتار و تهدید سلامت روان افراد زیادی در جمعیت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه همه نسبت به موقعیت‌های استرس‌زا واکنش نشان می‌دهند، اما این واکنش‌ها در افراد مختلف متفاوت است، تصریح کرد: نحوه پاسخگویی و برخورد افراد به شیوع این بیماری به نحوه برخوردهای گذشته فرد و موقعیت‌های استرس‌زا بستگی دارد و این موردی است که فرد را نسبت به سایر افراد وجامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، متفاوت می‌کند که این موارد کاملا طبیعی است.

وی ادامه داد: استرس و اضطراب شدید و طولانی مدت به‌دنبال عوارض جسمی، روانی که دارد، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود همچنین استرس و اضطراب تا حدی لازم و طبیعی است چرا که باعث می‌شود توصیه‌های پیشگیری را جدی بگیریم، اما مشکل زمانی پیش می‌آید که اضطراب ابتلا به بیماری، شدید و طولانی می‌شود و هر علامت کوچک به حساب بیماری گذاشته می‌شود و فرد به‌طور مداوم به دنبال نشانه‌های بیماری در وجود خود می‌شود.

این روانشناس با بیان اینکه برخی افراد استرس را بیشتر از آنچه باید تجربه می‌کنند، تصریح کرد: اگر افراد نسبت به سلامتی خود و اطرافیانشان خیلی نگران بوده و ترس  و اضطراب از این موضوع را داشته باشند، در به خواب رفتن مشکل پیدا می‌کنند، همچنین ممکن است کم اشتها شوند یا حالت تهوع داشته باشند همچنین در امور روزانه دچار اختلال تمرکز می‌شوند و زودتر از کوره در می‌روند.

خرازیان به اهمیت سلامت روان افراد در وضعیت فعلی جامعه اشاره کرد و گفت: افراد برای حمایت از خود به منظور کاهش اضطراب و استرس بهتر است تا جایی که امکان دارد از گوش دادن به اخبار، از جمله رسانه‌های اجتماعی و مجازی پرهیز کنند و یا به حداقل برسانند.

وی با تأکید بر اینکه آگاهی داشتن از اخبار بسیار مفید است اما باید با وسواس به خبرها گوش ندهند، افزود: همچنین پیشنهاد می‌شود خبرهای مرتبط با بیماری را از منابع رسمی کسب کنند.

این مشاوره بالینی تأکید کرد: افراد باید در این شرایط مراقب خود باشند، بنابراین توصیه می‌شود افراد برای کنترل خود نفس عمیق بکشند و آرمیدگی یا مراقبه انجام دهند، همچنین باید توجه داشته باشند مراقبه در محیطی آرام انجام شود.

وی گفت: این تکنیک را می‌توان در هر محیطی به راحتی انجام داد مثال محل کار، خانه و سایر مصادیق که ابتدا باید  یک صندلی راحت پیدا کنید، روی صندلی بنشینید و نشیمنگاه‌تان را به پشت آن فشار دهید، زانوهای خود را جلو بکشید و دستهایتان را یا روی دسته‌های صندلی یا روی هم قرار دهید و  بگذارید تا حدامکان ماهیچه‌هایتان آرام گیرد، برای آرام گرفتن تلاش نکنید، زیرا سعی کردن خود نوعی کار است و تن آرامی و مراقبه محسوب نمی‌شود.

خرازیان ادامه داد: یک وضعیت را تصور کنید و روی تنفس خود تمرکز کنید،  اگر احساس آرامش کردید که چه بهتر و اگر احساس آرامش به شما دست نداد، باز هم آن را بپذیرید، سپس چشمهایتان را ببندید، هرگاه هوا را به درون ریه می‌دهید در ذهن خود عدد یک و هرگاه هوا را به بیرون می‌دهید عدد دو را تکرار کنید.

این روانشناس افزود: تنفس خود را آگاهانه کنترل نکنید و تغییر ندهید، به طور منظم این عمل را انجام دهید همچنین سعی کنید وعده های غذایی سالم  ومتعادل بخورید و به طور منظم ورزش کنید.
وی بر اهمیت خوب خوابیدن تأکید کرد و گفت: خواب خوب به بهبود سلامت روان و کاهش استرس شما کمک میکند و به دلیل قرنطینه و در خانه ماندن برای کاهش شیوع بیماری، ممکن است ریتم خواب و بیداریتان بهم ریخته باشد، بنابراین  پیشنهاد می‌شود شبها را برای خوابیدن درنظر بگیرید، موبایل خود را به رختخواب نبرید، قبل از خوابیدن اخبار و مطالب مربوط به بیماری که افکار شما را بهم می‌ریزد نخوانید و گوش ندهید تا افکار مزاحم حین خواب از شما دور شود.

این مشاوره و روانشناس بالینی در ادامه  خاطرنشان کرد: سعی کنید فعالیت‌های دیگری به غیر از دنبال کردن اخبار مربوط به کروناویروس را که از آنها لذت می‌برید مانند گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم، کتاب خواندن، نوشتن، آشپزی، رسیدگی به گلدان‌ها، استفاده از بازی‌ها و سرگرمی‌ها را انجام دهید.

خرازیان بر حفظ ارتباطات با دیگران تأکید کرد و گفت: با افرادی که به نگرانی‌های شما توجه می‌کنند و می‌توانید به آنها اتکا کنید، صحبت کنید و بدانید که نگرانی و اضطراب هم مانند کروناویروس مسری هستند پس با افرادی در ارتباط باشید که امید را به شما هدیه کنند.

وی در پایان اظهارکرد: اضطراب خود را درک کنید و بدانید که جهان با یک مشکل روبرو شده و ممکن است بارها و بارها این سوال در ذهنتان نقش بندد که چه اتفاقی میافتد؟ برای این سوال می توانید به گزارشهای موفقیت آمیزی که کشورهای دیگر در زمینه کنترل بیماری ارائه کرده‌اند اطلاعات مربوط به موفقیت در زمینه کنترل این بیماری در جهان و ایران هر روز بیشتر می‌شود و این امیدبخش است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس استرس روانشناسي استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۷۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه موادی علائم بیماری آسم را تشدید می‌کنند؟

سیده معصومه تقی‌زاده با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری و کنترل آسم اظهار کرد: داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، بخش مهمی در کنترل آسم است زیرا چاقی، یکی از معضلاتی است که با آسم در ارتباط است.

بیشتر بخوانید: کدام نوع ملحفه‌ موجب ابتلا به اگزما می‌شود؟

وی افزود: اگر میزان مصرف کالری از میزان سوخت آن بیشتر باشد، ‌قطعا فرد اضافه وزن پیدا می‌کند. این حالت نه تنها برای سلامت فرد ضرر دارد بلکه علائم آسم را نیز تحریک می‌کند. افراد چاق، نشانه‌های شدیدتری از آسم دارند و داروهای بیشتری مصرف می‌کنند بنابراین بهتر است همیشه وزن متعادل باشد.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: کاهش مصرف سبزیجات و میوه‌ها و افزایش مصرف غذاهای فرآوری‌شده موجب افزایش شیوع آسم می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که ویتامین C، بتاکاروتن (پیش‌ساز ویتامین A)، منیزیم و امگا ۳ بیشتری مصرف می‌کنند، کمتر در معرض آسم قرار دارند.

وی بیان کرد: همچنین افرادی که به میزان کافی میوه، و ویتامین‌های C و E و به طور کلی از آنتی اکسیدان‌ها را مصرف نمی‌کنند، اغلب دچار مشکلات ریوی می‌شوند. به نظر می‌رسد رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان‌ها برای مثال دریافت بیشتر میوه‌ها، سبزی‌ها و روغن زیتون اثر محافظتی بر آسم دوران کودکی داشته باشد.

تقی‌زاده گفت: ماهی و غذاهای دریایی از منابع خوب امگا ۳ هستند و بهتر است سعی شود از مصرف اسیدهای چرب ترانس و روغن‌هایی که درصد زیادی امگا ۶ دارند، خودداری شود.

پیشنهادهای تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به آسم

وی با بیان اینکه اغلب افراد مبتلا به آسم، کمبود ویتامین D دارند، افزود: شیر، تخم مرغ و ماهی منابع خوب این ویتامین هستند ولی تابش مستقیم نور خورشید منبع اصلی این ویتامین است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: برخی از افراد عدم تحمل به لاکتوز دارند که در واقع حساسیت محسوب نمی‌شود اما علائم آسم را تشدید می‌کند. برخی افراد نیز نسبت به تخم مرغ، شیر و یا ماهی حساسیت دارند. حتی مصرف بسیار کمی از این مواد غذایی، منجر به بروز واکنش‌های حساسیتی و تحریک آسم می‌شود. از آن جایی که آلرژی منجر به تشدید علائم آسم می‌شود، اگر والدین احساس می‌کنند با مصرف هر غذایی تنگی نفس کودک تشدید می‌شود باید آن ماده غذایی را در برنامه غذایی کودک محدود کنند. انواع فلفل، زعفران، کرفس، انگور و خربزه برخی از این مواد غذایی هستند.

چه موادی علائم آسم را تشدید می‌کنند؟

وی عنوان کرد: سولفیت یکی از موادی است که به غذاها اضافه می‌شود تا به تازگی مواد غذایی کمک کند و از رشد کپک جلوگیری کند اما همین ماده می‌تواند منجر به تشدید علائم آسم در افراد مبتلا به این بیماری شود. سولفیت‌ها در برخی غذاها مانند میوه‌های خشک، میگو، آبمیوه‌های اسیدی، نوشابه‌های کولا و بسیاری از غذاهای فرآوری شده وجود دارند، بنابراین توجه به برچسب غذایی مواد غذایی اهمیت دارد.

تقی‌زاده عنوان کرد: درصد زیادی از افراد مبتلا به آسم، دچار اختلال ریفلاکس اسید معده هستند که موجب می‌شود آسم به راحتی کنترل نشود. کاهش وزن در این افراد، یکی از راه‌های رفع این اختلال و آسم است. پرهیز از مصرف غذاهای تند، کافئین، غذاهای اسیدی، شکلات، الکل و غذاهایی که موجب تشدید نشانه‌های ریفلاکس اسید معده می‌شود نیز از دیگر راهکارهای موثر در این زمینه است.

وی افزود: محدود کردن مصرف غذاهای پرچرب و کاهش حجم وعده غذایی نیز می‌تواند از ترشحات معده که موجب تشدید رفلاکس می‌شود، جلوگیری کند.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیماران مبتلا به آسم از کورتون به صورت استنشاقی یا اشکال دیگر دارویی استفاده می‌کنند و بنابراین بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند، لذا توصیه می‌شود لبنیات کم چرب را در برنامه غذایی خود داشته باشند و مصرف نمک و مواد غذایی غنی از نمک را محدود کند.

وی بیان کرد: بیماران مبتلا به آسم همچنین باید مقدار کلسترول و چربی دریافتی رژیم خود را کاهش دهند. البته قبل از ایجاد هر گونه تغییر در عادات غذایی، حتما باید با کارشناسان تغذیه مشاوره شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229764 برچسب‌ها آسم و آلرژی

دیگر خبرها

  • ۷ عاملی که که علائم بیماری پارکینسون را بدتر می‌کنند
  • چه موادی علائم بیماری آسم را تشدید می‌کنند؟
  • خطر حمله قلبی در این بیماران بیشتر است
  • تاثیر ذرات آلاینده بر کنترل هیجانات / تجربه بیشتر افسردگی و اضطراب در روزهای آلوده
  • افزایش سرطان‌های سطح چشم / تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • دلیل مهم دل درد صبحگاهی و درد معده بعد بیدار شدن
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان از امروز
  • راهکار دولت برای پایان بلاتکلیفی ۳۲ ساله مالکان هفت‌آسیاب
  • حقایق مهم و جذاب درباره سلامتی بدن
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت