Web Analytics Made Easy - Statcounter

مئیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا گفت: حضرت زینب الگو زیبنده برای همه مردم جهان برای یاری مظلومان و تبدیل تهدید به فرصت است. خبرگزاری میزان - بنیاد بین‌المللی عاشورا با همکاری مرکز امت واحده وبینار مجازی بین المللی با عنوان «نقش زن در رویارویی با مستکبران»حضرت زینب به مناسبت بزرگداشت شهادت ابا عبدالله الحسین علیه السلام وواقعه کربلا و نقش حضرت زینب در این رساندن پیام قیام عاشورا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این همایش بین‌المللی مجازی تعدادی از علما، و پژوهشگران تاریخی در جهان و همچنین شخصیت‌های خارجی در استرالیا و اروپا و آفریقا شرکت کردند.
آیت‌الله محمدحسن اختری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا درباره نقش مردان و زنان در قبول مسئولیت اجتماعی و انجام امانت الهی که بر دوش دارند مطالبی ایراد کرده و برانجام تکالیف الهی انسان‌ها بعنوان خلیفه الله بر روی زمین تاکید کرد.
وی درباره نقش قهرمانانه و بزرگ حضرت زینب علی‌ها السلام از قبل حضور در کربلا و پس از واقعه دلخراش عاشورا، اظهارداشت: رهبری خردمندانه حضرت زینب (س) در حفظ خاندان اهل بیت و اسرا و رویارویی با حاکم ظالم و برهم زدن موازنه قوا نشان از درک واقعی و انجام تکالیف الهی می‌باشد و شجاعتی که حضرت زینب از خود نشان داد تمامی معادلات و پیش‌بینی‌های یزید را برهم زد و رسوا نمود و جنایات بنی امیه را افشا کرده و تمامی موازین قوا را بر هم زد.
آیت‌الله اختری با بیان اینکه حضرت زینب (س) یک انقلاب فراگیر علیه دستگاه حاکمیت یزید را به وجود آورد، تصریح کرد: حضرت زینب همان شخصیت است که توانست شکست را به پیروزی و اسارت را به آزادگی تبدیل کند و یزید را رسوا و اسیر جنایات خود کند.
وی افزود: حضرت زینب سلام الله علیها الگو زیبنده برای همه مردم جهان می‌باشد و باید بیاموزیم که چگونه یاور مظلومین باشیم تا پیروز شویم و چگونه تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.
در ادامه این وبینار «شیخ عبدالقادر ترنینی» شاعرو استاد دانشگاه در ابتدا با سرودن شعر زیبایی درباره واقعه کربلا که دارای مفاهیم و مضامین وفاداری و افتخار و سربلندی اهل بیت است، گفت: حضرت زینب به جهانیان آموخت که اسلام این شایستگی را دارد که باید برای آن جان‌ها داد.
وی افزود: نقش رسالت‌مدار حضرت زینب در معرفی نهضت عاشورا و رسوا کردن دستگاه یزید و بنی امیه یک پیروزی به شمار می‌رفت و حضرت زینب توانست غلبه ظاهری ارتش بنی امیه را به یک شکست و فضاحت تاریخی بکشاند و مقدمه‌ای برای سرنگونی امویان گردد.
در ادامه این وبینار خانم «هویدا جبق» رئیس مجمع زنان اهل بیت اروپا در کشور ایتالیا درباره الگو بودن در نهضت عاشورا مطالب ایراد و سوالاتی راجع به نقش زن در رویارویی با جنایتکاران و ظالمان مطرح نموده و تاکید کرد: نقش زن در کشور‌های غربی که با محدودیت‌ها و غربت مواجه هستند زنان می‌توانند در غربت فرزندان و جامعه خود را بر اساس محبت اهل بیت تربیت کنند.
خانم نوال شداد روزنامه نگار از کشور استرالیا نیز با قرائت قصیده‌ای در مورد جهاد حضرت زینب، گفت: تجارب زنان در غرب در رویارویی با استکبار جهانی و حاکمیت تبلیغاتی غرب می‌توانند زینب را بعنوان الگو خود قرار دهند و بر مبنای سیره حضرت زینب فرهنگ و معارف اهل بیت را ترویج کنند.
در ادامه شیخ «توفیق علویه» پژوهشگر اسلامی در سخنان خود سه ویژگی از شخصیت حضرت زینب را بر اساس مبانی قرآن و احادیث پیامبر بیان کرد و اصطلاح رجل سیاسی را شرح داده وبیان کرد: این اصطلاح مخصوص زنان نمی‌باشد بلکه معنی رجولت و مردانگی یعنی شجاعت، دلاوری و ایستادگی در برابر سختی‌ها است و حضرت زینب در قامت رجولت و مردانگی در مقابل طاغوتیان ایستاد.
این استاد دانشگاه درباره مقوله رجولت و مردانگی حضرت زینب، اظهارداشت: این بانوی والامقام تمامی مشخصات یک شخصیت علمی و انقلابی و فرهنگی را داشت، زیرا ایشان در مکتب پدرش حضرت امیر المومنین علی علیه السلام و دو برادرش امام حسن و امام حسین پرورش یافت و، اما از لحاظ نژاد وی از بنی هاشم و علوی است و توانست یک خانواده پاک و موفقی را تشکیل دهد و این خاندان فرزندان خود را در روز عاشورا و واقعه کربلا فداو تقدیم نمود.
وی افزود: ویژگی‌های دیگری در حضرت زینب مانند صبر، شجاعت، بلاغت وجود داشت و با کمال قدرت و شجاعت در مجلس یزید و بن زیاد حضور یافت و پایه‌های کاخ ستم این حاکمان جنایتکار را لرزاند، نقش رسالت مدار و تبلیغاتی حضرت زینب نشان از درک او از اهمیت تبلیغ در اسلام می‌باشد.
شیخ «محمد عزالدین» استاد دانشگاه درباره ابعادفکری نهضت امام حسین (ع) تصریح کرد: متاسفانه جامعه امروزه به دور از درک حق و فهم از دین قرار گرفته و دچار آسیب‌ها و مشکلات فراوانی می‌باشند و تنها راه نجات آنان آموختن عبرت‌ها و آموزه‌های عاشورا است.
سید «فادی السید» رئیس مرکز امت واحده نیز درباره نقش زنان در بیداری امت و توانایی آنان در رویارویی با استعمارگران و مستکبرین مطالبی را ایراد نمود و با ذکر آیاتی از قرآن مجید شواهدی از نقش تاریخی و رسالت مدار حضرت زینب به عنوان یک الگو برای زنان جهان مطالبی را بیان کرد و گفت: نقش آسیه دختر حضرت عمران به عنوان یک الگوی برجسته که توانست در برابر ظلم فرعونیان ایستادگی کند و نیز حضرت مریم در حفظ عفاف و پاکدامنی و تربیت حضرت مسیح مثال زدنی است رسالت حضرت زینب علیهاالسلام نیز در افشای جنایات یزید و بنی امیه با ایراد سخنرانی‌های افشاگرایانه و کوبنده بسیار مهم بود.
وی افزود: حضرت زینب شجاعت و بلاغت و صبر را از مکتب اسلام و در بزگوارش حضرت امیر مومنین علی علیه السلام آموخت.
سید فادی السید مطالب تاریخی از کتاب‌های مربوط به زندگی حضرت زینب از جمله کتاب نورالدین جزایری خصائص زینبیه درباره ویژگی‌های مشترک حضرت مریم و حضرت آسیه دختر عمران مطالبی را بیان و درباره معانی صبر و شجاعت و ایستادگی که حضرت زینب از خود در برابر فرعونیان زمان خود یعنی یزید و عبیدالله ابن زیاد از خود نشان داد مطالبی را ایراد نمود.
در پایان مدیر بخش مطالعات مرکز امت واحده با جمع‌بندی مطالب این نشست مجازی بر نقش رهبری تاریخی حضرت زینب در افشای ماهیت ضداسلامی حکام ستمگر بنی امیه و دگرگون کردن معادلات راهبردی واقعه کربلا و شورش وقیام مردم علیه دستگاه بنی امیه و یزید تاکید نمود و گفت جامعه امروزه نیاز به زنانی مانند زینب دارد.   بیشتر بخوانید:  آیت‌الله اختری: احساس حقارت و خودباختگی رضاخان موجب واقعه مسجد گوهرشاد شد   انتهای پیام/  برچسب ها: مدیر بنیاد عاشورا حضرت زینب

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: حضرت زینب حضرت زینب واقعه کربلا بین المللی آیت الله بنی امیه اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۹۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمال نامه ی مستان حیدری / امیرالمؤمنین در شعر خواجوی کرمانی

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب، طاهره تهرانی: کمال‌الدین ابوالعطا محمود بن علی بن محمود مرشدی کرمانی که «نخلبند شُعرا» و «خلاّق‌المعانی» و «ملک‌الفُضَلا» نیز خوانده می‌شده، عارف بزرگ و شاعر استاد ایران در قرن هشتم هجری و متولد سال ۶۸۹ هجری قمری است. تخلص او در همه شعرهایش «خواجو» است که از باب تحبیب، مصغر خواجه است.

دوران کودکی و جوانی

او فرزند خانواده‌ای بزرگ در کرمان بود، دوران کودکی را در همان شهر ماند و سپس سفرهای طولانی خود را به حجاز و شام و بیت‌المقدس و عراق عجم و عراق عرب و مصر و بعضی از بندرهای خلیج‌فارس آغاز کرد، بهره او از این سفرها تجارب زیاد و توشه‌های بسیار از دانش بود.

سال‌های سفر و گشت و بازگشت

خواجو مدتی در بغداد اقامت داشت و در سال ۷۳۶ به ایران بازگشت، اما ممدوحش ابوسعید بهادرخان کشته شده بود و غیاث‌الدین محمد هم مدتی، پس از ورود خواجو به‌دست مخالفانش به قتل رسید. و خواجو سلطانیه بی‌سلطان را لایق اقامت ندید:

از آن خواجو ازین منزل سفر کرد

که سلطانیه بی‌سلطان نخواهد

سپس به اصفهان و از آنجا به کرمان و فارس سفر کرد و در پناه خاندان اینجو، علی‌الخصوص در سایه لطف و عنایت شاه شیخ ابواسحق زندگی کرد، هرچند که روابطش با امیر مبارزالدین رقیب او نیز خوب بود.

حافظ و خواجوی کرمانی

حافظ مشهورترین هم‌عصر خواجو است، و چون به سال و تجربه شاعری خواجو بر او مقدم بود، در مدتی که مقیم شیراز بود مانند دوستی که سِمَت رهبر و استاد هم داشته باشد بر اندیشه حافظ تأثیر گذاشت؛ و به‌همین دلیل در دیوان حافظ بیت‌های زیادی به تقلید یا به استقبال از غزل‌های خواجو می‌بینیم، در بسیاری موارد هم در معنی و لفظ از او اقتباس کرده است. البته که حافظ ابیات و مصراع‌های زیادی هم از سعدی به کار برده، چنانچه در بیتی منسوب به حافظ به هر دو اشاره شده:

استاد سخن سعدی ست پیش همه کس اما

دارد سخن حافظ طرز سخن خواجو

شیوه سخن سرایی

مضامین عرفانی در غزلیات او بسیار زیاد است، و همچنین مبارزه با زهد و ریا و بی‌اعتباری دنیا و مافیها نیز در شعر او پرتکرار است؛ ضمن اینکه با زبان طنز و هزل به انتقادات اجتماعی از شرایط ادیان و ریاکاران در آن روزگار پرداخته است. او به سبک سنایی غزل‌سرایی می‌کرده و در مثنوی، فردوسی را الگوی خود داشته؛ در ریاضیات طب و نجوم هم صاحب نظر بوده است.

در دیوان اشعار او به سبک باقی شعرای آن عصر در منقبت و مدح پیامبر و خلفا اشعاری هست، اما او در دو شعر به صورت جداگانه امیرالمؤمنین علی علیه السلام و در شعری دیگر چهارده معصوم را مدح کرده و به آنها متوسل شده است که به اختصار به آنها می‌پردازیم. نخست ابیاتی از قصیده منقبت حضرت علی (ع):

وجه برات شام بر اختر نوشته اند

و اموال زنگ بر شه خاور نوشته اند

مستوفیان خسرو کشور گشای هند

بر باختر مواجب لشکر نوشته اند

در باب ظلمت آنچه خضِر نقل کرده است

بر گرد بارگاه سکندر نوشته اند

دیوانیان عالم علوی به مُشک ناب

واللیل بر حواشی دفتر نوشته اند

کتابیان رقعه نویسِ سوادِ شام

والنَّجم برِ صحایف اختر نوشته اند

دانی که چیست اینکه خطیبان آسمان

برطرف هفت پایه‌ی منبر نوشته اند؟

یک نکته از مکارم اخلاق مرتضیست

کانرا برین کتابه به عنبر نوشته اند

در معنیِ فضیلتِ داماد مصطفی

پیران هفت زاویه، محضر نوشته اند

منظومه‌ی محبت زهرا و آل او

بر خاطر کواکبِ ازهر نوشته اند

دوشیزگان پرده نشین حریم قدس

نام بتول، بر سر معجر نوشته اند

انجم، کلام مرتضوی را ز راه یُمن

برگرد این رواقِ مدوّر نوشته اند

بر هفت هیکلِ فلکی هر دعا که هست

آن از زبان صاحب قنبر نوشته اند

رمزی که در مطاوی طومار کبریاست

بر نام اهل بیت پیمبر نوشته اند

از دست و پنجه اسدالله کنایتی‌ست

حرفی که بر جبینِ غضنفر نوشته اند

نامش نگر که قلعه نشینان موسوی

مهر گشاد بر در خیبر نوشته اند

نعتش نظاره کن که رهابین عیسوی

بهر شرف بر افسر قیصر نوشته اند

القاب عالیش ز پی اکتساب قدر

بر سقف چار صفّه ی شش در نوشته اند

ابیاتِ شوقِ آنکه نبی را برادرست

اجرام بر روانِ چو آذر نوشته اند

لشکرکشان عالمِ جان، نام دُلدُلش

بر کوهه های زین تکاور نوشته اند

صنعت گران چرخ، به زر وصفِ ذوالفقار

بر تیغ خور نوشته و در خور نوشته اند

ذکر غبارِ درگه آن میر هاشمی

شاهان سرفراز بر افسر نوشته اند

در گوش ما مدایح شبّیر خوانده اند

بر جان ما مناقب شبّر نوشته اند

اشعار من که مادح اولاد حیدرم

هم بحر مشق کرده و هم بر نوشته اند

شادم بدین که بر صفحات عقیدتم

شرح خلوص آن شه صفدر نوشته اند

خواجو کمال نامه‌ی مستان حیدری

بر جان عارفان قلندر نوشته اند...

در قصیده هفتاد بیتی از بخش بدایع الجمال دیوان اشعار خواجو این ابیات در منقبت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام آمده است:

سالکِ دل یافته نکهتِ روح القدس

چون نبیِ یثربی، بوی اویس قرن

انوری خاوری، از سر صدق و صفا

ورد زبان ساخته مَحمِدَتِ بوالحسن

قاضی دین رسول، خازن گنج بتول

قامع کیش هبل، ماحی نقش وثن

خون شفق در کنار، چرخ به سوگ حسین

دود غشق در جگر، دهر به داغ حسن

چون برسیدی بحال دم مزن از قیل و قال

چون بگذشتی ز قال بیش مگو ما و من

تا نکنی ورد خویش، ذکر شه اولیا

از ورق خاطرت محو نگردد مِحَن

شیردلِ لافتی، شیر خدا مرتضی

حیدر خیبر گشا صفدر عنتر فکن

ناصب رایات علم، شارح آیات حق

واسطه‌ی کاف و نون، کاشف سرّ و علن

شاه ولایت پناه، میر ملایک سپاه

کهف مکین و مکان، زین زمین و زمان

مرغ سلونی صفیر، بحر خلیلی گهر

تازی دُلدُل سوار، مکّی قدسی سنن

ازهر زهرا حرم، گوهر دریا کرم

روح مسیحا شیَم، خضر سکندر فطن

مکتب دین را ادیب، راه خدا را دلیل

فلک ملل را خطیب، شاه رسل را ختن

گفته ز تعظیم شأن، مَحمِدَتش مصطفی

خوانده ز فرط جلال، منقبتش ذو المنن

نعل سم دلدلش تاج سر فرقدین

خاک ره قنبرش سرمه چشم پرن

سبحه طرازان قدس، در حرمش معتکف

قلعه گشایان چرخ، بر علمش مفتتن

دست مده جز بدو، تا نشوی پایمال

فتنه مشو جز بر او، تا بره‌ی از فتن

جان ثنا خوان من، تا ابد از مدحتش

باز نیاید چو مرغ، از گل و برگ سمن

در ره مهرش فلک، مشوره با من کند

زانک بود مستشار، نزد خرد مؤتمن

چون ببرم از جهان، حسرت آل رسول

روز جزا در برم، سوخته بینی کفن

ترکیب بند خواجو در منقبت حضرت رسول و ائمه اطهار نیز بسیار مفصل و خواندنی است:

به نوک خامه‌ی صورت گشای کن فیکون

که بست در شکن کاف تاب طره نون

حروف مصحف مجدش منزه از کم و کیف

سطور لوح جلالش مقدس از چه و چون

چو صفر هیچ بود در ازای قدرت او

هر آنچه در قلم آید ز لوح بوقلمون

به حکم اوست که ضحّاک صبح کشور گیر

دهد به مهر دُرفشان درفش افریدون

بنات غیب ز بهر نظاره‌ی صنعش

سر از دریچه‌ی ابداع می‌کنند برون

فلک به چرخ درآید چو نام او شنود

ملک سجود کند چون کلام او شنود

به ماه روی شب افروز الذی اَسری

که یافت مشتری از مهر او عُلُّو بها

گشوده دیده ی ما زاغ در جهانِ اَبیت

فکنده تختِ دنی در مکان او اَدنی

کشیده رختِ لعُمرک به خیمه‌ی لَولاک

چشیده نُزل فاَوحی ز خوانِ ما اوحی

به عکس روی چو مه، صبح طیبه و یثرب

به چین زلف سیه، شام مکّه و بطحا

نداده بی نظرش اختران به کعبه شرف

ندیده بی قدمش رهروان ز مَروه صفا

ز نور معجز او اقتباس کرده کلیم

ز خوان دعوت او چاشت خورده ابراهیم

بدان امیر که شد شاه چرخ چاکر او

نمونه ای‌ست مه نو ز نعل استر او

ز تختگاه سَلوُنی از آن علم بفراخت

که بود مملکت لَو کشف مسخّر او

به حکم قاطع کشور گشای مصطفوی

نبی مدینه‌ی علم آمد و علی در او

هلال شامی اَبرَش سوار قلعه نشین

شده ست حلقه به گوش غلام قنبر او

چو کعبه مولد او گشت از آن سبب شب و روز

کنند خلق جهان سجده در برابر او

گدای درگه او شو که شاه مردان اوست

پلنگ بیشه‌ی اسلام و شیر یزدان اوست

در ادامه در هر بند از حضرت زهرا سلام الله علیها تا امام حسن عسکری علیه السلام را نام برده و سپس به ذکر حضرت حجت بن الحسن می‌پردازد:

به مقدم خلف منتظر امام همام

مسیح خضر قدوم و خلیل کعبه مقام

شُعَیب مدین تحقیق، حجت القائم

عزیز مصر هدی، مهدی سپهر غلام

خطیب خطه افلاک، منهی ملکوت

ادیب مکتب اقطاب، محیی اسلام

شه ممالک صاحب الزمان که زمان

به دست رایض طوعش سپرده است زمام

به انتظار وصول طلیعتش خورشید

زند درفش دُرفشنده صبحدم بر بام

نه در ولایت او در خورست رایت ریب

نه با امامت او لایق ست آیت عیب

که شمع جان من از نور حق منور باد

دماغ من ز نسیم خرد معطر باد

مرا که مالک ملک ملوک معرفتم

جهان معرفت و ملک دین مسخّر باد

دلم که مهر زند آل زر بر احکامش

فدای حکم جهانگیر آل حیدر باد

ضمیر روشن خواجو که شمع انجمن است

چراغ خلوتیان رواق شش درباد

روان او که شد از آب زندگی سیراب

رهین منت ساقیِّ حوضِ کوثر باد

در آن نفس که بود مرغ روح در پرواز

مباد جز به رخ اهل بیت چشمش باز

در رباعی دیگری نیز به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، امیرالمؤمنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها اشاره می‌کند:

آن شاه که شهر علم را آمد در

پشت سپه و ابنِ عَمِ پیغمبر

شاه شهدا، میر نجف، جفت بتول

داماد رسول و شیر یزدان، حیدر

دیگر آثار خواجو عبارت اند از خمسه خواجو یا پنج مثنوی همای و همایون، گل و نوروز، روضة الانوار، کمال‌نامه و گوهرنامه؛ رساله‌ی البادیه؛ رساله‌ی سبع المثانی؛ رساله‌ی مناظره شمس و سحاب.

آرمیده در تنگه الله اکبر

سرانجام در سال ۷۵۲ هجری قمری در شیراز از دنیا رفت و بدنش را در تنگ الله‌اکبر شیراز (نزدیک دروازه قرآن) به خاک سپردند.

کد خبر 6091788 طاهره تهرانی

دیگر خبرها

  • مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه
  • پاسخ آیت‌الله فیاضی به سؤالی پیرامون رفع اضطراب
  • کمال نامه ی مستان حیدری / امیرالمؤمنین در شعر خواجوی کرمانی
  • حمایت دانشگاه‌های جهان از فلسطین یادآور رسالت معلمی در دفاع از مظلومان است
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت (ع)
  • «با شما سربلندیم» شعار دهه کرامت
  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس
  • آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست
  • ‍ انتصاب سرپرست معاونت سیاسی استاندار سمنان
  • دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند