Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@02:48:27 GMT

راهکار پیشگیری از ریفلاکس اسیدمعده

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۴۳۵۳۵

رفلاکس اسید معده یکی از شایع‌ترین مشکلات بزرگسالان در آمریکاست و استرس و افزایش وزن ناشی از شیوع کروناویروس موجب شده است تا تعداد بیشتری از افراد دچار این عارضه شوند. ناطقان: حتی پیش از همه گیری کووید-۱۹ نتایج یک نظرسنجی آنلاین در سال ۲۰۱۹ روی بیش از ۷۱ هزار فرد بزرگسال نشان داد: تقریبا یک سوم این افراد حداقل به طور هفتگی تحت تاثیر علائم آزار دهنده رفلاکس اسید معده قرار می گیرند که بر اثر آن مقدار کمی از محتویات معده به سمت مری برمی گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



علائم شایع رفلاکس اسید معده

برخی علائم شایع این عارضه عبارتند از احساس سوزش در قفسه سینه، احساس وجود توده در گلو، نفخ و برگشت غذا به دهان. رفلاکس همچنین می تواند روی دستگاه تنفسی تاثیر بگذارد و منجر به گرفتگی صدا، خس خس سینه، سرفه یا آسم شود.

اما رفلاکس مداوم اسید معده می‌تواند فراتر از یک وضعیت آزاردهنده باشد. اگر اغلب این عارضه تجربه شود و برای مدت زمان طولانی ادامه یابد ممکن است مخاط مری فرسوده شود و خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد.

۵ روش برای کاهش خطر رفلاکس معده

حفظ وزن سالم

نتایج یک بررسی در سوئد نشان داد که رفلاکس معده به مری (GERD) حدود ۲۲ درصد از افرادی را که دچار اضافه وزن بوده اند، تحت تاثیر قرار داده است در حالی‌که این رقم در افرادی که چاق نبوده اند حدود ۱۴ درصد بوده است. بعد از غذا خوردن، عضله ای در انتهای مری باز می شود تا غذا وارد معده شود سپس بسته می شود تا از حرکت معکوس جلوگیری کند. بزرگ بودن بیش از اندازه شکم می تواند فشار مضاعفی به این عضله وارد کند و ممکن است از بسته شدن آن در مواقع لازم جلوگیری کند و اجازه دهد تا محتویات معده به مری نفوذ کند.

خودداری از استعمال سیگار

بررسی‌ها نشان می‌دهد که دخانیات می تواند زمان خروج غذاهای اسیدی از مری را طولانی کند. بررسی نتایج ۳۰ مطالعه انجام شده حاکی از آن است عارضه رفلاکس معده به مری حدود ۲۰ درصد از مصرف کنندگان سیگار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در حالی‌که این رقم در افراد غیر سیگاری حدود ۱۶ درصد است.

ورزش کردن

افرادی که حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی دارند، کمتر دچار عارضه رفلاکس معده به مری می شوند.

محدود کردن مصرف قهوه، چای و نوشابه

خطر ابتلا به عارضه رفلاکس معده به مری در افرادی که از نوشیدن بیش از دو فنجان قهوه، چای یا نوشابه در روز خودداری می‌کنند، کمتر است.

رعایت رژیم غذایی مفید برای قلب

افرادی که رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از میوه ها و سبزیجات، حبوبات، ماهی، مرغ و غلات کامل است را دنبال می‌کنند کمتر در معرض رفلاکس اسید معده هستند. منبع: ایسنا برچسب ها: ریفلاکس اسید معده ، پیشگیری ، کرونا

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ریفلاکس اسید معده پیشگیری کرونا رفلاکس معده به مری رفلاکس اسید معده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۳۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید

این بیماری در پی تجمع مایع لنفی زیر ناخن که موجب می‌شود به رنگ زرد به نظر برسند، ایجاد می‌شود و می‌تواند نشانه اختلال در سیستم لنفاوی باشد. مبتلایان به این عارضه ممکن است به مرور زمان به بیماری‌های ریوی یا سیستم لنفاوی (مبارزه با عفونت) دچار شوند.

متاسفانه علت این عارضه معمولا ناشناخته است با این حال برخی از دلایل هم مطرح شده‌اند که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

ژنتیک : اگر در خانواده شما کسی ناخن‌ زرد دارد، احتمال ابتلا به آن در شما هم بیشتر است.

انوع خاصی از سرطان: این عارضه در مواردی نادر با سرطان مغز استخوان (multiple myeloma)، سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان کیسه صفرا، سرطان حنجره و لنفوم و برخی سرطان‌های دیگر همراه بوده است.

سندرم‌های نقص ایمنی: سندرم ناخن زرد در مواردی به دلیل کمبود ایمونوگلوبولین جی (IgG)، نوعی کمبود آنتی‌بادی که در آن بدن ایمونوگلوبین کافی تولید نمی‌کند و همچنین نقص ایمنی متغیر شایع (وضعیتی که با عفونت‌های مکرر مشخص می‌شود) ایجاد می‌شود.

بیماری‌های غده تیروئید:  سندرم ناخن زرد گاهی با بیماری هاشیموتو (تیروئید بزرگ‌شده و آسیب‌دیده)، کم‌کاری شدید تیروئید و تیروئید پرکار همراه است.

سندرم نفروتیک: سندرم ناخن زرد خیلی به‌ندرت ممکن است همراه با سندرم نفروتیک (زمانی که کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند) نیز ظاهر شود.

به نوشته ایندیپندنت،‌ اختلالات لنفاوی، آرتریت روماتوئید و کمبود ویتامین E هم می‌تواند زرد شدن ناخن‌ها را به دنبال داشته باشند.

نشانه‌های سندرم ناخن زرد

اگرچه زرد شدن ناخن‌ها از نشانه‌های اولیه این سندرم است، علائم دیگری هم هستند که باید مراقب آن‌ها باشیم.

برخی از این علائم عبارتند از ناخن‌های زرد، ضخیم و منحنی، ناخن‌هایی که رشدشان متوقف شده است، ناخن‌هایی که از بستر زیرینشان جدا شده‌اند، عفونت در بافت نرم اطراف ناخن و از دست دادن کوتیکول (پوسته ناخن).

سندرم ناخن زرد معمولا به ‌عوارض ناشی از این بیماری بستگی دارد و متخصصان درمان‌ها را بر اساس آنچه برای بیمار مشکل ایجاد کرده است، ارایه می‌کند.

برخی از این روش‌های درمانی شامل مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های تنفسی،‌ ویتامین E برای ناخن، کورتون (کورتیکواستروئید)‌ برای التهاب و جراحی، زمانی که پوشش ریه‌ها و حفره قفسه سینه پر از مایع می‌شود، هستند.

به گزارش وری‌ول‌هلت، در مجموع می‌توان گفت که سندرم ناخن زرد چیزی فراتر از زرد شدن ناخن‌ها است و می‌تواند سیستم تنفسی و غدد لنفاوی را درگیر ‌کند و در مواردی عامل آن ژنتیک یا بیماری‌های مزمن است و در صورت ابتلا به سندرم ناخن زرد، می‌توان از طریق روش‌های درمانی متمرکز بر رفع نشانه‌های این عارضه، آن را کنترل کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • این سبزی ضد سرطانی متخصص تسکین عفونت های تنفسی
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • داروهای سوزش معده خطر میگرن را افزایش می دهند
  • قهرمان اسبق جودو جوانان آسیا درگذشت
  • قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • سندرم ناخن زرد چیست؟