Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویترز گزارش داد که آمریکا در آخرین مرحله از عملیات تخلیه شهروندان این کشور و همکاران افغان از فرودگاه کابل قرار دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، یک مقام اطلاعاتی آمریکا به رویترز گفت که واشنگتن در آخرین مرحله از عملیات تخلیه شهروندان این کشور و همکاران افغان از فرودگاه کابل قرار دارد.

وی افزود: تنها ۱۰۰۰ هزار شهروند در فرودگاه کابل برای تخلیه باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته این مقام اطلاعاتی تاکنون تاریخ و زمان دقیق پایان ماموریت تعیین نشده است.

این مقام ارشد آمریکایی که در حال حاضر در فرودگاه کابل حضور دارد، تاکید کرد: ما می‌خواهیم مطمئن شویم که تمام شهروندان خارجی و همچنین همکاران افغان امروز به طور کامل تخلیه شوند، سپس خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان آغاز خواهد شد.

این در حالی است که طالبان اعلام کرده نیرو‌های امریکایی ۳ دروازه و بخش‌های دیگر فرودگاه کابل را تخیله کرد‌ه‌اند و اکنون نیرو‌های طالبان در این بخش‌ها مستقر شده‌اند.

همچنین وزارت دفاع انگلیس بامداد یکشنبه (امروز) اعلام کرد که همه پرسنل نظامیان انگلیسی حاضر در افغانستان بعد از حدود ۲۰ سال «ماموریت»، این کشور را ترک کردند.

طبق این گزارش، با تخلیه بیش از ۱۵ هزار نفر ظرف دو هفته اخیر بعد از تسلط طالبان بر افغانستان، آخرین پرواز هواپیما‌های نظامی انگلیس اواخر شامگاه شنبه (دیشب) کابل را ترک کرد و حدود بیست سال حضور نظامی انگلیس در این کشور پایان یافت.

از سویی دیگر روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» روز جمعه به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داد نیرو‌های ایالات متحده در یک انفجار کنترل شده آخرین پایگاه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در افغانستان موسوم به «عقاب» واقع در نزدیکی فرودگاه کابل را منهدم کردند.

رسانه‌های آمریکایی گفتند این کار به منظور جلوگیری از استفاده طالبان از تجهیزات و داده‌های به جا مانده در پایگاه انجام شده و انفجار برنامه‌ریزی شده هیچ ارتباطی با حملات روز پنجشنبه اطراف فرودگاه کابل ندارد.

در همین حال سفارت آمریکا در افغانستان روز شنبه در پیامی به شهروندانش درخصوص نزدیک شدن به فرودگاه کابل هشدار داد.

این سفارتخانه در بیانیه‌ای نوشت: «به خاطر تهدیدات امنیتی در فرودگاه، همچنان به شهروندان آمریکایی توصیه می‌کنیم از سفر به فرودگاه و نزدیک شدن به دروازه‌های آن اجتناب کنند».

به گفته سفارت آمریکا در کابل «کسانی که در مجاورت دروازه اَبی، دروازه شرقی، دروازه شمالی یا دروازه جدید وزارت کشور هستند باید فوراً این مکان‌ها را ترک کنند».

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل توسط گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کرده‌اند و بخش نظامی فرودگاه کابل که تحت کنترل آن‌ها قرار دارد با هرج و مرج گسترده و تهدید مواجه است.

روز پنجشنبه در پی دو انفجار انتحاری اطراف فرودگاه کابل که داعش مسئولیت آن‌ها را پذیرفت، ۱۳ نظامی آمریکایی و ده‌ها نفر دیگه کشته شدند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رویترز فرودگاه کابل آمریکا فرودگاه کابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۵۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان سه کشور همسایه را به حمایت از داعش متهم کرد | همسایه سوم کدام است؟

به گزارش همشهری آنلاین، خبرگزاری صدای افغان (آوا) نوشت: امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان، در مراسم افتتاح نمایشگاه افغان-قزاق گفت: داعش در افغانستان سرکوب شده اما سه کشور همسایه به پناهگاه، آموزشگاه و تامین کننده مالی داعشیان تبدیل شده‌اند.

متقی افزود: در یک کشور برای داعش نیروی انسانی جذب می‌شود، کشور دیگر مسیری شده که داعشیان از آن عبور می‌کنند و کشور سومی هم پناه‌گاه، مراکز تامین مالی و محل برنامه‌ریزی در اختیار داعشیان قرار داده است.

وی تأکید کرد اگر این سه کشور مسئولیت خود را برعهده بگیرند، در افغانستان و منطقه هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وزیر خارجه حکومت سرپرست افغانستان همچنین گفت: در نتیجه سیاست خارجی متوازن و اقتصادمحور طالبان، این کشور در ۳۸ کشور جهان نمایندگی سیاسی دارد.

امیرخان متقی محدودیت‌های وضع‌شده بانکی از سوی آمریکا را یک عمل انتقام‌جویانه و ظالمانه خواند که توجیه اخلاقی و قانونی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه افغانستان به‌عنوان یک کشور امن و پیشرفته، در حال تبدیل شدن به مرکز اقتصاد و ترانزیت است از کشورهای منطقه و جهان خواست تا از این فرصت‌ها در افغانستان به خوبی استفاده کنند.

پیش از این طالبان، تاجیکستان و پاکستان را به حمایت از داعش خراسان متهم کرده بود اما مشخص نیست که منظور متقی از همسایه سوم کدام کشور است.

محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان نیز در دیدار با یک هیأت مالزیایی حضور فیزیکی گروه‌های تروریست از جمله داعش را در افغانستان رد کرد.

سرپرست وزارت دفاع طالبان، در این دیدارها تاکید کرد که طالبان به کسی اجازه نخواهد داد از خاک این‌ کشور به کشورهای منطقه آسیب برساند.

در خبرنامه‌ وزارت دفاع طالبان، به نقل از هیات مالزی آمده است: آنان با اشاره به همکاری‌های همه جانبه اطمینان دادند آن چه را در افغانستان از نزدیک مشاهده کردند به مسئولان کشور خود برسانند.

این در حالی است که برخی کشورهای منطقه همواره از حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان به ویژه داعش ابراز نگرانی کردند، ادعاهایی که همواره از سوی مقامات حکومت سرپرست رد و بی‌اساس خوانده شده است.

کد خبر 847235 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر ویژه افغانستان طالبان پاکستان افغانستان داعش

دیگر خبرها

  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • حمله بلاروس به اوکراین؟ | ۲ بیمارستان تخلیه شد
  • اعلام همکاری مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان
  • ساخت مراحل اولیه اسکله آمریکایی‌ها آغاز شد/ کشتی نظامی آمریکا در ساحل غزه پهلو گرفت
  • طالبان سه کشور همسایه را به حمایت از داعش متهم کرد | همسایه سوم کدام است؟