Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-01@08:13:18 GMT

چشم انداز بازار طلا و ارز در ماه های آینده

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۴۵۶۹۱

چشم انداز بازار طلا و ارز در ماه های آینده

طی چند سال اخیر افزایش بی رویه قیمت ارز و طلا در کشور به گونه ای رقم خورد که با آغاز به کار دولت سیزدهم انتظار عموم جامعه بر کاهشی شدن این قیمت ها بود. اما این در حالی است که طی روزهای اخیر خلاف این انتظار را شاهد بوده ایم و اتفاقا نرخ طلا و ارز در کشور رو به افزایش گذاشته است.

به گزارش پول نیوز،به طوری که به دنبال افزایش ۲۵ دلاری قیمت هر اونس جهانی طلا به سبب مسائل سیاسی- اقتصادی دنیا و مهمتر از آن، نوسانات به شدت افزایشی نرخ ارز در داخل، بازار سکه و طلا هم تکانی بزرگ خورد و این روند تا پایان هفته گذشته ادامه داشت؛ به گونه ‌ای که سکه ۱۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز حدود ۲۳ هزار تومان گران شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه سه پارامتر اصلی اونس جهانی طلا، میزان عرضه و تقاضا در داخل و مهمتر از همه ثبات نرخ ارز در داخل کشور، تعیین‌کننده روند بازار سکه و طلا خواهد بود، همچنین از آنجایی که نرخ طلا وابستگی مستقیم به نرخ ارز دارد، با توجه به نهایی شدن اعضای کابینه دولت جدید و آغاز به کار وزرا، کارشناسان امیدوارند که بازار ارز تحت کنترل قرار گیرد و به ثبات نسبی مناسب برسد.

ریزش قیمت ها بعید است

در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی در پیش بینی خود از قیمت طلا و دلار تا پایان سال جاری گفت: نرخ دلار و طلا وابسته به هم هستند و قیمت طلا متاثر از نرخ دلار است. پیش بینی می شود که این بازارها نسبت به بقیه بازارها از ثبات بیشتری برخوردار باشند.

ابوالقاسم آقادوست در گفت و گو با «پول نیوز» ادامه داد: با توجه به برنامه هایی که دولت جدید اعلام کرده، دولت سیزدهم بسیار مصر است که در بازار ارز ثبات برقرار کند و به نظر می رسد که تا حدود زیادی در این زمینه موفق خواهد شد.

وی با بیان اینکه در عین حال بحث برجام و توافقات وین و برداشته شدن تحریم ها و مسائل بین المللی تاثیر مستقیم بر روی نرخ ارز دارد، تاکید کرد: اما دست کم تا پایان سال جاری اگر هم رشدی در این بازار اتفاق بیفتد، کمتر از 10 درصد و به صورت بسیار کنترل شده خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: البته بعید است که شاهد ریزش قیمت ها در بازار طلا و دلار باشیم.

تلاطم در بازار طلا و ارز

همچنین یک کارشناس اقتصادی دیگر در ارزیابی خود از وضعیت بازار طلا در هفته های آینده گفت: نرخ طلا تحت تاثیر نرخ دلار است. یعنی اونس جهانی ضرب در قیمت دلار می شود و قیمت طلای موجود در بازار به دست می آید.

محمد حسن نژاد در گفت و گو با «پول نیوز» با بیان این مطلب افزود: لذا ما اگر بتوانیم قیمت دلار را پیش بینی کنیم، قیمت طلا هم خود به خود قابل پیش بینی است.

وی همچنین با اشاره به تاثیرات بحران های افغانستان و پیروزی طالبان در این کشور اظهار داشت: با توجه به اتفاقاتی که در کشور افغانستان در حال وقوع است، به نظر می رسد که طی یکی دو هفته آینده شاهد تلاطم در بازار طلا و ارز خواهیم بود.

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: البته تصور نمی کنم نرخ دلار به گونه ای افزایش یابد که مانند دوره قبلی ناگهان با جهش دوبرابری قیمت دلار مواجه شویم. به عبارتی ممکن است نرخ دلار به مرز 30 هزار تومان برسد و مجددا با افت قیمت مواجه شود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت انواع خودرو قیمت خودرو در 19 مرداد 1400 قیمت ساینا قیمت ساینا امروز بازار طلا طلا و ارز پیش بینی قیمت طلا نرخ دلار نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۵۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید.

به گزارش تسنیم، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه در آسیا کاهش یافته است که یکی از دلایل آن می‌تواند نشانه‌هایی از وضع سیاست‌های سختگیرانه پولی توسط فدرال رزرو در اجلاس امروز باشد.

کاهش تقاضا برای طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه آرام شدن تنش‌های ژئوپلیتیکی در دنیا قیمت طلا را نسبت به اوج ماه آوریل پایین آورده و آن را در برابر سیاست نرخ بهره بالای بانک مرکزی آمریکا آسیب پذیر کرده است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۳۸ درصدی به ۲۲۹۴ دلار و ۱۰ سنت رسیده است.

تمرکز سرمایه‌گذاران در حال حاضر به نتیجه اجلاس دو روزه فدرال رزرو معطوف شده که قرار است امروز منتشر شود. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.

اما برخی پیش‌بینی می‌کنند جروم پاول رئیس فدرال رزرو با توجه به نرخ بالای تورم، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را پیشنهاد دهد.

بالا رفتن تورم باعث شده تاجران انتظار خود از کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین بیاورند. در حال حاضر پیش بینی می‌شود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را اولین بار در ماه سپتامبر کاهش دهد.

نرخ بالای بهره به ضرر طلاست، چون هزینه نگهداری آن را به عنوان یک سرمایه غیر سودده افزایش داده و تمایل برای خرید این فلز گرانبها را پایین می‌آورد.

ارزش دلار هم افزایش یافته و به بالاترین رقم طی ۶ ماه گذشته رسیده است. بالا رفتن ارزش دلار خرید طلا برای دارندگان سایر ارز‌های دنیا گرانتر کرده و تمایل برای آن را پایین می‌آورد.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۲۶ دلار و ۶۵ سنت رسید و پلاتین با یک کاهش ۰.۲۶ درصدی ۹۳۵ دلار و ۴۳ سنت معامله می‌شود.

دیگر خبرها

  • قیمت طلا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟
  • قیمت نفت چند دلار شد؟
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان