Web Analytics Made Easy - Statcounter

فاصله‌گذاری گرافن با افزایش تداخل سدیم در گرافیت استاندارد از ۳۵ میلی‌آمپر ساعت در گرم به عدد ۳۳۲ می‌تواند ظرفیت باتری‌های سدیم-یونی را ۱۰ برابر افزایش دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، گرافن در بسیاری از اجزای باتری استفاده شده است. در ژوئن سال ۲۰۲۰، تیمی از محققان دانشگاه "براون" راهی برای استفاده از گرافن برای دو برابر شدن سختی مواد سرامیکی مورد استفاده در ساخت باتری‌های لیتیوم-یون جامد یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین حال، در آوریل ۲۰۱۹ یک اسفنج گرافن کشف شد که می‌تواند به تثبیت باتری‌های لیتیوم-گوگرد کمک کند.

در واقع پتانسیل گرافن در سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر بسیار مورد بحث قرار گرفته است. اما همیشه به نظر می‌رسد که برخی محدودیت‌ها باعث عقب ماندگی این فناوری شده است.

اکنون محققان دانشگاه صنعتی "چالمرز" ایده جدیدی را برای ساخت مواد الکترود با کارایی بالا برای باتری‌های سدیمی طراحی کرده‌اند که ظرفیت آنها می‌تواند باتری‌های لیتیوم-یونی امروزی را بر اساس نوع جدیدی از گرافن به نام "جانوس"(Janus) که به نام یکی از خدایان رومی نام‌گذاری شده است، مطابقت دهد.

سدیم در مقایسه با لیتیوم که بسیار گران است و نگرانی‌های زیست محیطی بسیاری همراه خود دارد، یک فلز ارزان قیمت و فراوان است که با محیط زیست نیز سازگار است. با این حال در حال حاضر، باتری‌های سدیم-یون دارای چندین مشکل عملکردی هستند.

یکی از مشکلات اصلی آنها گرافیت است که به عنوان آند در باتری‌های لیتیوم-یون امروزی استفاده می‌شود. در باتری‌های لیتیوم-یونی، یون‌ها در گرافیت متقاطع شده و به داخل و خارج از لایه‌های گرافن حرکت کرده و برای مصرف انرژی ذخیره می‌شوند.

یون‌های سدیم اما بسیار بزرگ‌تر از آن هستند که بتوانند به طور موثر در ساختار گرافیت ذخیره شوند. اینجاست که اختراع محققان دانشگاه "چالمرز" به کار می‌آید.

محققان این مطالعه می‌گویند: ما یک مولکول فاصله‌ساز را در یک طرف لایه گرافن اضافه کرده‌ایم. هنگامی که لایه‌ها روی هم چیده می‌شوند، این مولکول فضای بیشتری بین ورقه‌های گرافن ایجاد می‌کند و یک نقطه تعامل ایجاد می‌کند که منجر به ظرفیت بالاتر قابل توجهی می‌شود.

این خبر بسیار خوبی است، زیرا این فناوری ظرفیت تداخل سدیم در گرافیت استاندارد را از ۳۵ میلی آمپر ساعت در گرم به ۳۳۲ میلی آمپر ساعت در هر گرم می‌رساند که نزدیک به مقدار لیتیوم در گرافیت است.

این تحقیق در نشریه Science Advances منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: باتري باتری لیتیوم یونی باتری سدیم یون باتری سدیمی باتری های لیتیوم یون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۶۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵ برابری بودجه شهرداری بیرجند برای سال ۱۴۰۳

شهردار بیرجند با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری، ۹۶۰ میلیارد تومان است گفت: با وجود تورم در کشور، بودجه شهرداری در دو سال گذشته ۵ برابر افزایش داشته است.

بهترین با بیان اینکه در این مدت در بخش سرمایه گذاری، ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه وارد شهر بیرجند شده، افزود: گردش مالی یک سرمایه گذار به تنهایی ۳ هزار میلیارد تومان بوده و این در حالیست که تمام بودجه عمرانی تخصیص یافته به استان ۹۰۰ میلیارد تومان است .

وی با بیان اینکه این اقدامات با هدف جذب سرمایه و اشتغالزایی در شهر بیرجند صورت می‌گیرد، گفت: شهرداری بیرجند در راستای حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی نیز با هدف توانمند سازی و اشتغال این افراد، تعداد ۴ باب منزل متعلق به شهرداری را در اختیار گرمخانه و ۴ باب منزل دیگر را در اختیار مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری قرار داده و در سرای مرحوم امینی در بازار بیرجند نیز ۲ مغازه برای فروش تولیدات آسیب دیدگان اجتماعی، در اختیار مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری قرار گرفته است .

شهردار بیرجند همچنین از آمادگی شهرداری برای واگذاری رایگان غرفه در روزبازار‌ها با هدف عرضه تولیدات زندانیان نیز خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • آموزش: با این راهکار ساده دمای گوشی خود را پایین بیاورید!
  • ساخت نوعی باتری سدیمی که ظرف چند ثانیه شارژ می‌شود
  • افزایش ۳ برابری برگزاری مجامع الکترونیک با سامانه «دیما»
  • افزایش دو برابری ظرفیت انتقال آب به دیلم
  • ◄ افزایش چند برابری جرائم رانندگی؛ تامین ایمنی یا کسب درآمد؟
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • افزایش ۵ برابری بودجه شهرداری بیرجند برای سال ۱۴۰۳
  • افزایش ۴ برابری مالیات پرداختی بانک های اروپایی به روسیه
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • افزایش یک و نیم برابری کشت دانه روغنی در پارس آباد