Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@07:53:03 GMT

قانون جهش تولید مسکن لازم الاجراست

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۴۷۲۴۹

قانون جهش تولید مسکن لازم الاجراست

به گزارش خبرنگار مهر، سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در نشست خبری با اشاره به تائید طرح جهش تولید مسکن از سوی شورای نگهبان اظهار داشت: مطابق اصل ۳۱ قانون اساسی، همه مردم ایران حق برخورداری از مسکن مناسب را دارند و دولت مکلف است که برای تحقق این حق مردم مخصوصاً اقشار ضعیف‌تر جامعه چون کارگران و روستاییان، اقدامات لازم را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم تهران با بیان اینکه در هشت سال گذشته دولت تدبیر و امید اقدامات لازم را در حوزه مسکن انجام نداد، گفت: قوانین متعددی در حوزه مسکن وجود دارد که دارای نقاط ضعف جدی است. طرح مسکن مهر حرکت بسیار خوبی برای تأمین مسکن مهر به ویژه برای طبقات ضعیف جامعه بود که از سوی دولت روحانی متوقف شد و عملاً دولت‌های یازدهم و دوازدهم اقدام عاجل برای تأمین مسکن انجام ندادند و این مسئله باعث شد که ما در حوزه مسکن دچار نقصان شویم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ناکارآمدی دولت سابق در حوزه مسکن باعث شد که قیمت مسکن و زمین با یک جهش غیرقابل تصور مواجه شود و امروز مسکن‌دار شدن برای بسیاری از مردم تبدیل به رؤیا شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم یادآور شد: یکی از اهداف مجلس یازدهم از ابتدا آن بود که قانونی را برای رفع این نقیصه و کمک به مردم و اقشار ضعیف جامعه به تصویب برساند. بر این اساس از سال گذشته تدوین طرح جهش تولید مسکن در مجلس کلید زده شد و در کمیسیون‌های مربوطه جلسات متعددی برگزار و در نهایت این طرح در صحن علنی مجلس تصویب شد.

موسوی ادامه داد: طرح جهش تولید مسکن چندین‌بار در رفت و آمد بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بود که نهایتاً مجلس اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان را اعمال کرد و این طرح تبدیل به قانون شد و به زودی توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون ابلاغ خواهد شد و لازم‌الاجراست.

وی درباره کلیات قانون جهش تولید مسکن گفت: با توجه به کاستی‌های عمده‌ای که در حوزه ساخت مسکن وجود دارد، مجلس دولت را مکلف کرده که در سال‌های آینده سالانه حداقل یک میلیون مسکن بسازد و دولت مکلف به اجرای این قانون است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ساختارهایی برای تحقق این قانون تعیین شده که یکی از این ساختارها، تشکیل شورای عالی مسکن است که به زودی به ریاست رئیس‌جمهور و دبیری وزیر راه و شهرسازی تشکیل خواهد شد. ۱۱ عضو کابینه، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و یک نماینده مجلس هم به عنوان ناظر، عضو این شورا خواهد بود.

وی گفت: علاوه بر این صندوق ملی مسکن در نظر گرفته شده و منابع متعددی در این صندوق متمرکز خواهد شد. رئیس هیئت امنای صندوق ملی مسکن، وزیر راه و شهرسازی خواهد بود و تمهیدات لازم برای تأمین منابع مالی این قانون هم در نظر گرفته شده است.

موسوی تأکید کرد: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، همه بانک‌های کشور موظف هستند که سالانه حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به ساخت مسکن اختصاص دهند که البته سود این تسهیلات بعداً مشخص خواهد شد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: بخش عمده‌ای از قیمت مسکن را زمین مشخص می‌کند و زمین‌های دولتی زیادی در اختیار ارگان‌های مختلف دولت قرار دارد که طبق قانون جهش تولید مسکن، باید این زمین‌ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی جهت ساخت مسکن قرار گیرد البته زمین‌هایی که برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده، نمی‌تواند در این حیطه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: بر این اساس همه دستگاه‌های دولتی موظف هستند که زمین‌های مازاد در اختیار خود را جهت توسعه و ساخت مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره تمهیداتی که در قانون جهش تولید مسکن پیرامون تأمین مصالح ساختمانی در نظر گرفته شده است، گفت: امکان پیش‌خرید مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد در بورس فراهم خواهد شد و افراد می‌توانند آن را پیش‌خرید کنند. همچنین از محل صندوق ملی مسکن مجوزهای لازم مانند پایان کار و سایر مجوزهای ساختمانی با ۳۰ درصد تخفیف به مردم داده خواهد شد.

موسوی گفت: تأکید دیگر مجلس شورای اسلامی آن است که دولت در اجرای قانون جهش تولید مسکن حتماً به پیوست‌های فرهنگی، مذهبی و زیست‌محیطی در ساخت شهرک‌های جدید توجه کند تا ما مشکلی در این موارد نداشته باشیم.

کد خبر 5291828 زهرا علیدادی

منبع: مهر

کلیدواژه: طرح جهش تولید و تامین مسکن سید نظام الدین موسوی مجلس شورای اسلامی رای اعتماد به دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم صحن مجلس سیدابراهیم رئیسی محمد باقر قالیباف کابینه سیزدهم هیئت دولت وزارت امور خارجه ایران وزارت امور خارجه عراق وزرای پیشنهادی جواد اوجی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی قانون جهش تولید مسکن نظر گرفته شده راه و شهرسازی حوزه مسکن ساخت مسکن خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۷۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری

به گزارش خبرنگار مهر، دقایقی پیش جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری

گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (۱)

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جز یک بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی

کد خبر 6090513 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی
  • رفتارهای متناقض در زمینه عرضه زمین و پرداخت وام ساخت مسکن، مردم را سردرگم کرده است
  • نامه مهم قالیباف به رئیسی
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • دو قانون مصوب مجلس به دولت ابلاغ شد
  • حرکت به سمت خودمالکی و ساخت مردمی مسکن با پرداخت تسهیلات و عرضه زمین به مردم
  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد