Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@17:38:39 GMT

از سویه «لامبدا» چه می‌دانید؟

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۴۸۱۲۷

از سویه «لامبدا» چه می‌دانید؟

آخرین سویه ویروس کرونا که نخستین بار در دسامبر گذشته در کشور پرو شناسایی شد. نام علمی این سویه (واریانت، ث.۳۷ (C.۳۷) است.

با گذشت دوسال از شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان، در طی این مدت شاهد جهش‌های متنوعی از ویروس کرونا بوده‌ایم.

کرونا لامبدا در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یکی از انواع کرونا در سطح جهانی دسته‌بندی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان بهداشت جهانی، این ویروس را دارای جهش‌هایی با پیامد‌های اثبات شده در انتقال و شدت می‌داند که در کشور‌های متعددی شناسایی شده است.

کرونا لامبدا چه علائمی دارد؟

هم اکنون هیچ شواهدی وجود ندارد که علائم نوع جدید C.۳۷ یا کرونا لامبدا را از سایر گونه‌های کرونا ویروس متفاوت سازد. اما بر اساس گزارش NHS، علائم اصلی کرونا عبارتند از:
تب – طوری که هنگام لمس قفسه سینه یا کمرتان احساس گرما کنید (نیازی به اندازه گیری درجه حرارت نیست).
سرفه مداوم – بیش از یک ساعت سرفه یا تداوم سرفه در چند مرتبه طی ۲۴ ساعت.
از دست دادن حس بویایی یا چشایی یا تغییر در آن.

کدام واکسن‌ها در مقابل کرونا لامبدا مؤثر هستند؟

محققان دریافتند که واکسن‌های mRNA در برابر نوع لامبدا مؤثر هستند. هر دو واکسن فایزر و مدرنا که در آمریکا تولید می‌شوند، از نوع mRNA هستند و این مسأله بدین معناست که این دو واکسن حاوی مواد ژنتیکی هستند که سلول‌های بدن را وادار می‌سازند که ویروس کرونا تولید کنند تا واکنش ایمنی بدن را برانگیزند. هرچند مشخص شد که لامبدا دارای جهش‌هایی است که توانایی گریز از فرایند خنثی‌سازی آنتی‌بادی‌های ایجاد شده توسط CoronaVac را دارد.

به گفته محققان دانشگاه کیوتو، گسترش این واریانت در سراسر شیلی نگران‌کننده است، چون بررسی‌ها نشان می‌دهد که کرونا لامبدا در فرار از روند ایمن‌سازی بدن توسط واکسیناسیون مهارت دارد. با این حال، رایج‌ترین واکسنی که در شیلی استفاده می‌شود CoronaVac است که متفاوت از واکسن‌های فایزر، مدرنا و آسترازنکا عمل می‌کند.

محققان تأکید کردند که برای تأیید اثربخشی واکسن‌ها مطالعات بیشتری نیاز است؛ آن‌ها معتقدند که همه‌گیری ویروس کرونا مادامی که ۸۰درصد مردم جهان واکسینه نشوند، پایان نخواهد یافت.

محققان دانشکده پزشکی گروسمن اثر واکسن‌های mRNA مانند فایزر و مدرنا را در برابر نوع لامبدا آزمایش کردند. بنا به نتایج به‌دست‌ آمده، نوعی مقاومت نسبی در برابر خنثی‌سازی ویروس وجود دارد، اما به احتمال زیاد باعث کاهش حفاظت در افراد واکسینه شده در برابر ویروس نمی‌شود و افرادی که واکسینه‌شده‌اند تا حد قابل‌توجهی ایمن هستند.

کدام کشور‌ها درگیر لامبدا شده‌اند؟

سویه لامبدای ویروس کرونا، که نخستین بار در پرو مشاهده شد، تاکنون به بیش از ۵۰ کشور راه یافته است.
این ویروس با سرعت بالایی در شیلی، آرژانتین، برزیل، کلمبیا، اکوادور و مکزیک در حال شیوع است.

شیوع ویروس در اروپا نیز در کشور‌های هلند، اسپانیا، فرانسه و پرتغال گزارش شده است. شایان ذکر است که آمریکای لاتین با بیش از ۱.۴ میلیون مرگ بر اثر کرونا، می‌تواند مرکز جدیدی از انواع جهش‌های این ویروس باشد.

دکتر ماریا ون کرخوو، یکی از مدیران سازمان بهداشت جهانی گفت که این سازمان در حال پیگیری است که آیا کرونا لامبدا را باید به‌عنوان در دسته بیماری‌های نگران‌کننده طبقه بندی کند یا خیر. این تأیید وقتی صورت می‌گیرد که ثابت شود لامبدا با شدت بیشتری منتقل شود و قابلیت افزایش انتقال ویروس را داراست.

بطور کل، نوع لامبدا در صورتی که منجر به یکی از موارد زیر شود، به‌عنوان یک عامل نگران‌کننده نگران‌کننده شناخته می‌شود:

· افزایش قابلیت انتقال ویروس
· تغییر مضر در اپیدمیولوژی آن
· افزایش توانایی بیماری‌زایی
· تغییر علائم بیماری

/ صدا و سیما

اینفوگرافیک/ ۴ گونه‌ خطرناک و ۴ گونه قابل توجه کرونا به روایت سازمان بهداشت جهانی گونه لامبدا کشنده‌تر از دلتا/ بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی برابر با فاجعه‌ای عظیم تشریح گونه لامبدا به زبان ساده/ فرمول مقابله با گونه‌های جدید کرونا هرچه موج‌های کرونا جدیدتر پایان همه‌گیری دورتر‌ معروف‎‌ترین سویه‌های کرونا چه ویژگی‌هایی دارند؟   اخبار ویروس کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید              

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان بهداشت جهانی کرونا لامبدا ویروس کرونا نگران کننده واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۸۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون

 به گزارش تابناک به نقل از مهر، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاورد‌های نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشور‌های پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

 وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و دارو‌های مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشور‌های منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیاز‌های بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

دیگر خبرها

  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد