Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعیت جهان به طور قابل توجهی رو به افزایش است و پیشرفت‌های تکنولوژی هر روز بیشتر از قبل زندگی و معیشت بشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ در چنین شرایطی، پایداری کره خاکی به مراتب بیشتر از قبل با تهدید مواجه می‌شود چرا که گازهای آلاینده به میزان بسیار بیشتری نسبت به گذشته در هوا منتشر می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه مردم در سراسر جهان بیش از گذشته از مضرات آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی آگاه شده و اغلب گام‌هایی در راستای پایدارسازی محیط‌های زندگی خود برداشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت‌ها نیز تحت فشار نسل زد (Z)، اولین نسل اجتماع جوان که با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال قابل حمل پرورش یافته است، به طور پیوسته در تلاش بوده‌اند اقداماتی برای کاهش اثرات اقلیمی و آلودگی هوا اتخاذ کنند و از طریق پیاده‌سازی نوآوری‌های خود، پایداری را برای محیط‌های شهری به ارمغان آورند. در این میان، بعضی از شهرها بسیار هوشمندانه‌تر از سایرین عمل کرده و نوآوری‌هایی ارائه داده‌اند که به بهترین شکل ممکن در ایجاد شهرهای سبز مؤثر واقع شده و رضایتمندی شهروندی را در پی داشته است.

ریکیاویک، ایسلند

اگرچه ریکیاویک، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ایسلند از زمان‌های دور به علت تابستان‌های گرم و چشم‌اندازهای بی‌نظیر خود در سراسر جهان شهرت یافته با این حال، اخیراً تدابیر پایدارسازی شهر از اهمیت بیشتری در میان سایر نقاط دنیا برخوردار شده است. جالب است بدانید که پایتخت ایسلند تنها جمعیتی حدود ۱۲۶ هزار نفر را در خود جای داده و همین امر زمینه‌ساز تسهیل اتخاذ نوآوری‌های دوستدار محیط زیست در آن بوده است.

مدیران ریکیاویک ادعا کرده‌اند تا سال ۲۰۴۰ انتشار کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای در شهر را به صفر خواهند رساند که در این راستا، قرار است ترویج دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مهم‌ترین نقش را بر عهده داشته باشد. از سوی دیگر، مدیران شهر در نظر دارند تمام وسایل نقلیه عمومی را به نوع هیدروژنی آن تبدیل کنند تا انتشار کربن در آن‌ها را به صفر برسانند. از دیگر اقدامات پایتخت ایسلند در راستای پایدارسازی شهر می‌توان به هدف گسترش مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تا سال ۲۰۳۰ اشاره کرد تا از این طریق، زمینه تردد سبز برای شهروندان فراهم آید و تا سال ۲۰۴۰، تنها چهار درصد از ساکنان به عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه بپردازند.

ونکوور، کانادا

ونکوور از نظر جغرافیایی در وضعیتی بسیار مطلوب به سر می‌برد چرا که بین اقیانوس، جنگل و کوه‌ها واقع شده و همین ویژگی زمینه‌ساز اتخاذ بسیاری از رویکردهای دوستدار محیط زیست در آن بوده است. البته مدیران شهر با بررسی بیشتر این امتیاز استدلال کرده‌اند که اثرات زیست‌محیطی در ونکوور نیز سه برابر بیشتر از سطح قابل قبول آن در کره زمین است.

برنامه‌ریزان شهر ساحلی کانادا، اخیراً نوآوری سبزترین شهر جهان را آغاز کرده و اهداف بلندپروزانه‌ای برای پایدارسازی ونکوور طی چند سال آینده در سر پرورانده‌اند. هم‌اکنون نیز ونکوور نسبت به سایر شهرهای آمریکای شمالی پایین‌ترین میزان گازهای گلخانه‌ای را منتشر می‌کند که این موفقیت در پی تلاش‌های بی‌وقفه مدیران برای کاهش اثرات زیست‌محیطی و همچنین قابلیت‌های شهر محقق شده است.

شواهد زیادی مبنی بر تلاش‌های بسیار مدیران ونکوور برای افزایش پایداری شهری وجود دارد؛ به عنوان مثال از سال ۲۰۱۳ به بعد، ایجاد مشاغل سبز تا ۲۳ درصد و کارآفرینی در بخش زراعت محلی تا ۲۶ درصد افزایش یافته است.

هلسینکی، فنلاند

پایتخت فنلاند یکی از موفق‌ترین شهرهای جهان در زمینه اتخاذ نوآوری‌های دوستدار محیط زیست به شمار می‌رود که هر ساله به علت سطح بالای پایداری و آب و هوای پاک، گردشگران زیادی را از سایر نقاط دنیا به سمت خود دعوت می‌کند. این در حالی است که گردشگری نیز بزرگ‌ترین نقش را در رونق اقتصادی شهر ایفا می‌کند و در اتخاذ رویکردهای پایدارسازی سهیم بوده است. در واقع، حدود ۷۵ درصد هتل‌های پایتخت فنلاند به عنوان مکان‌های دوستدار محیط زیست شناخته شده و این در حالی است که صاحبان سایر مهمان‌خانه‌های شهر نیز در تلاش برای رسیدن به این هدف هر روزه نوآوری‌های جدیدی به کار می‌گیرند.

کیپ‌تاون، آفریقای جنوبی

پایتخت آفریقایی جنوبی از محدود شهرهای قاره آفریقا به شمار می‌رود که مدیران آن در راستای کاهش اثرات اقلیمی و پایدارسازی شهری تدابیری بسیاری خلاقانه اندیشیده‌اند. برنامه‌ریزان کیپ‌تاون همیشه از فناوری پیشرفته برای ایجاد مناطق شهری پایدارتر بهره گرفته و از سال ۲۰۰۸ به بعد انرژی باد را به عنوان منبع مهمی برای تأمین نیروی شهر مورد استفاده قرار داده‌اند. پایتخت آفریقای جنوبی به واسطه نوآوری‌های تکنولوژیک خود تا سال ۲۰۲۰ توانسته است ۱۰ درصد از انرژی مورد استفاده شهر را از نوع تجدید پذیر تأمین کند و این در حالی است که برنامه‌ریزان مدعی شده‌اند با پیشرفت فناوری، میزان تولید انرژی پاک در شهر را روز به روز افزایش دهند. از سوی دیگر، مدیران در تلاش هستند سبک زندگی بیرون از منزل را به شیوه ایده‌آل ترویج دهند که برای تحقق این هدف، گسترش مسیرهای دوچرخه‌سواری و دوچرخه‌های اشتراکی رایگان به منظور تشویق مردم به اتخاذ تردد سبز در اولویت برنامه‌های آنان قرار دارد.

کد خبر 517906

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهای جهان کلانشهرهای جهان شهر پایدار شهر دوستدار محیط زیست توسعه پایدار شهری تغييرات اقليمي مبارزه با تغییرات اقلیمی آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا انتشار کربن انرژی پاک انرژی تجدیدپذیر تولید انرژی تجدید پذیر دوچرخه سواری دوچرخه مسیر دوچرخه سواری افزایش مسیر دوچرخه سواری پیاده روی ترویج پیاده روی انرژی بادی گردشگری رونق اقتصادی ریکیاویک ونکوور كيپ تاون آفریقای جنوبی کانادا هلسینکی فنلاند ایسلند شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دوستدار محیط زیست ترین شهر تا سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۸۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی بهترین مستندهای جهان

آفتاب‌‌نیوز :

اگر مستندبین حرفه‌ای هستید یا حتی اگر تنها با مستند‌های حیات وحش که از تلویزیون پخش می‌شود آشنایی دارید، پیشنهاد‌هایی که در اینجا برای شما داریم می‌تواند حسابی سر ذوق تان بیاورد.

تاریخچه وحشت عامیانه

کارگردان: کی‌یرلا جانیس

سال ساخت: ۲۰۲۱

اگر از خوره‌های ژانر وحشت هستید و شب‌ها تا یک فیلم ترسناک نبینید خواب‌تان نمی‌برد، این مستند را از دست ندهید. دوستداران ژانر وحشت به زیروزبر این ژانر توجهی وسواس‌گونه دارند و سبک‌ها، زیرگونه‌ها و تکنیک‌های فیلم‌های این ژانر را به دقت بررسی می‌کنند. وحشت عامیانه یا وحشت فولکلور یکی از زیرگونه‌های ژانر وحشت در سینما و ادبیات است که از عناصر عامیانه برای وحشت‌آفرینی استفاده می‌کند. این مستند کاوشی در تاریخچه وحشت عامیانه از پیدایش آن به واسطه گسترش‌اش در تلویزیون بریتانیا در دهه ۱۹۷۰ تا احیای آن در دهه گذشته است.

فریدا

کارگردان: کارلا گوتیرز

سال ساخت: ۲۰۲۴

فریدا کالو، نقاش مکزیکی، بین سال‌های ۱۹۰۷ تا ۱۹۵۴ زندگی کرد و با اینکه زندگی نسبتا کوتاهی داشت، اما به دلیل هنجارشکنی‌هایش یکی از چهره‌های مهم هنر معاصر به شمار می‌رود. چهره فریدا برای کسانی هم که با تاریخ هنر و نقاشی آشنایی ندارند آشناست چراکه فریدا خودنگاره‌های زیادی از خود کشیده بود. فریدا پس از تصادفی سخت در سال ۱۹۲۵ برای اولین بار شروع به نقاشی کرد و درد‌های خودش، هم‌جنسانش و ملتش را روی بوم آورد. زندگی پرماجرای فریدا تا به حال موضوع چند مستند و فیلم داستانی بوده. این مستندانیمشین هم نگاهی به زندگی این نقاش برجسته مکزیکی دارد.

چهار دختر

کارگردان: کوثر بن هنیه

سال ساخت: ۲۰۲۳

روزی دو دختر بزرگ‌تر الفه، زنی تونسی که مادر ۴ دختر است، ناپدید می‌شوند. کوثر بن هنیه، کارگردان تونسی، از بازیگران حرفه‌ای دعوت می‌کند تا نقش دو دختر غایب را بازی کنند. برای الفه که غم غیاب دخترانش را بر دوش می‌کشد، حضور بازیگرانی در نقش آن‌ها به معنی سر باز کردن زخم‌های دل و جانش است. بن هنیه موقعیتی بدیع را شکل داده و تجربه‌ای منحصربه‌فرد را در برابر دوربین ایجاد کرده که سویه‌های عاطفی و روانی مختلفی دارد. این مستند که برداشت‌هایی را از امید، طغیان، خشونت، خواهری و… عرضه می‌کند، سوال‌هایی اساسی را درباره شالوده جوامع ما به بحث می‌گذارد.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • فوق‌ستاره ژاپنی جایگزین گران‌ترین والیبالیست جهان
  • تظاهرات حمایت از غزه در شهرهای مختلف جهان
  • معرفی بهترین مستندهای جهان
  • برگزاری همایش بزرگ ورزش پهلوانی در نصف جهان
  • پایتخت مقاومت همگام با آزادی‌خواهان جهان علیه جنایات صهیونیست‌ها
  • ستاره لهستانی بارسلونا: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می پذیرم
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • لواندوفسکی: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می‌پذیرم
  • رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن
  • ستاره بارسا: بلینگام بهترین بازیکن جهان است