دردسرهای زنان شاغلِ متاهل در کشور/ دخترهای مجرد به دلیل مشغلههای کاری از ازدواج فرار میکنند/ زنان شاغل در کشور ما از قوانین قانع کننده بهرهمند نیستند
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۴۳۷۲۲
امانالله قرائیمقدم گفت: زنان شاغل از قوانین کسب و کار و حمایت بیمهای به طور کامل و قانع کنندهای بهرهمندند نیستند و بخشی از عدم تعادل میان زندگی شغلی و شخصی زنان متاهل شاغل وابسته به نابرابری در قوانین و حقوق زنان جامعه است.
به گزارش برنا؛ با تغییر و تحولات اجتماعی و گرایش بیشتر زنان و دختران برای ادامه تحصیل و افزایش هزینههای زندگی، حضور بانوان روز به روز در موقعیتهای کاری بیشتر میشود تا جایی که درصد پذیرفته شدگان زن در دانشگاهها و استخدام آنها در مشاغل رشد چشم گیری داشته است درواقع با حضور پُررنگ تر خانمها در محیط کار و دریافت پستهای مدیریتی و داشتن بازدهی بالا در مشاغلهای مختلف، ترکیب جنسیتی نیروهای شاغل در سازمانها و ادارات در سراسر دنیا دچار دگرگونی شد و رفته رفته با اثبات تاثیرات مثبت به کارگیری بانوان در مشاغلهای مختلف، اقبال عمومی برای استخدام بانوان بالا رفت تا جایی که امروز زنان شاغل جزو جدایی ناپذیر تمام کسب و کارها در سراسر جهان هستند اما طبیعتا کار کردن همزمان با انجام کارهای روزمره زندگی که خیلی از آنها در فرهنگ ما برعهده زنان است، آنها را با مشکلات فراوانی روبه رو میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امانالله قرائیمقدم، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به مشکلات زنان در محیط کار گفت: با وجود مشکلاتی مانند دستمزد کمتر در مقایسه با مردان در سمتهای مشابه، مانع تراشی بر سر راه ترفیع شغلی زنان و تبعیضهای جنسیتی؛ همچنان بانوانی هستند که هر روز در محیطهای کاری حضور دارند و برای تامین هزینههای زندگی خود کار میکنند.
او افزود: ایجاد تعادل میان زندگی شخصی و شغلی زنان شاغل متاهل فقط به برنامهریزی زنان مربوط نمیشود بلکه عوامل متعددی مانند زیرساختهای اجتماعی، نوع سیستم آموزشی، پرداخت حقوق و مزایا و بیمه یکسان میان زنان و مردان و فرهنگسازی بستگی دارد اما متاسفانه زنان متاهل شاغل در کشور با مشکلاتی مواجه هستند که به دلیل عوامل متعددی آسیبهای سخت و جبرانناپذیری را به آنها وارد میکند.
قرائی مقدم با اشاره به خلاءهای قانونی در حمایت از زنان شاغل تصریح کرد: بخشی از عدم تعادل میان زندگی شغلی و شخصی زنان متاهل شاغل وابسته به نابرابری در قوانین و حقوق زنان جامعه است، متاسفانه ما قوانین حمایتی مناسبی در این زمینه نداریم، همه زنان شاغل نمیتوانند از مرخصی زایمان ۶ تا ۹ ماهه در مجموعههای دولتی استفاده کنند و بسیاری از آنها میترسند اگر بعد از مرخصی زایمان به محیط کار بازگشتند، کسی جایگزین آنها شده باشد و شغل خود را از دست بدهند حتی بسیاری از آنها نمیتوانند از محدودیت ساعت کاری جهت حمایت از فرزندان تا سن ۶ سالگی استفاده کنند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: زنان شاغل از قوانین کسب و کار و حمایت بیمهای به طور کامل و قانع کنندهای بهرهمندند نیستند، مردان نقشها، وظایف و مسئولیتهای خود را در زندگی مشترک به طورکامل نپذیرفتهاند و حتی فضای اجتماعی امروز جامعه احترام و حرمتی که برای مردان قائل شده را برای زنان هم در نظر ندارند بنابراین همه اینها مجموعه مشکلات زنان شاغل را تشکیل میدهد که باعث میشود کار کردن برای آنها سخت باشد.
قرائیمقدم گفت: قوانین کشور در راستای انتظارات جامعه بانوان نیست و این ناهمخوانیها موجب خستگی، عدم تعادل میان زندگی شخصی و شغلی و در نهایت آسیبهای روانی زنان شده است درحالی که جامعه و قوانین کاری باید همان مزایایی که برای مردان در نظر دارد را به زنان هم اختصاص دهد.
این آسیب شناس با اشاره به مشکلات دیگر پیش روی زنان در بخش اشتغال عنوان کرد: جامعه و قوانین باید شرایطی را فراهم کند تا زنان شاغل بتوانند در کنار رسیدن به خود، همسر و فرزند توجه کافی به شغل خود نیز داشته باشند درغیراینصورت اگر زن شاغل؛ استراحت و آرامش نداشته باشد قطعا نتیجه منفی خواهد گذاشت.
او ادامه داد: زنان شاغل تا زمانی که مجرد هستند تنها به شغل و علاقهمندیهای خود مشغول هستند اما بعد از ازدواج وضعیت و فرصتهایشان کاملا دگرگون میشود و در زندگی متاهلی موضوعی که برای زنان ایجاد میشود بسیار فراگیرتر از مردان است، زنان شاغل ایرانی به دلیل مسئولیتها و وظایف بیشتر، آسیب بیشتری تحمل میکنند چون آنها از ابتدای روز همپای مردان، خارج از خانه کار میکنند و بعد از اتمام ساعت کاری همزمان با مرد وارد خانه میشوند اما به دلیل نوع دیدگاهی که به وظایف زنان وجود دارد مسئولیتهای متعدد خانه را نیز برعهده دارند و این مسئله باعث شده زنان شاغل به مرور زمان آسیب پذیرتر و با مشکلاتی درگیر باشند.
قرائیمقدم با بیان اینکه برخی از دخترهای شاغل برای جلوگیری از افزایش وظایف خود تن به ازدواج نمیدهند، گفت: زنانی که به دلیل مشغله کاری و فرار از انجام ندادن وظایف همسری، تن به ازدواج نمیدهند آسیبهای روحی و روانی زیادی را تحمل میکنند چراکه ازدواج موجب پیشرفت افراد میشود و از طرفی دیگر بخش زیادی از نیازهای روانی انسانها را تامین میکند.
او در انتقاد از نگاههای جنسیتی به زنان در محیط کار بیان کرد: متاسفانه در جامعه ما همچنان مردها به صورت جنسیتی به زنان نگاه میکنند که این موضوع ریشه در آموزش و نوع نگاه جامعه به زنان دارد به گونهای که این فشار و نگاه ناسالم اجتماعی حتی زنان مجرد شاغل را برای حفاظت از خود مجبور به استفاده از حلقه ازدواج در محیط کاری کرده است.
//انتهای پیام: 3
این آسیب شناس در پایان گفت: زنان کشور در چند سال گذشته به مشاغل سختی ورود کردهاند و توانستند همپای مردان و در برههای فراتر از مردان فعال باشند پس توانایی، قدرت اندیشه، خصوصیات روحی و روانی آنها نشان میدهد که از تواناییها و قابلیتهای بالایی برخوردارند و باید برای آنها همانند مردان حقوق و شرایط یکسانی در نظر گرفت تا آنها بتوانند آرامش را همانند مردان در زندگی خود احساس کنند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: رشد جهان مشکلات برنا دستمزد مردان زایمان استاد دانشگاه زندگی مشترک اشتغال روحی و روانی ازدواج زنان کسب و کار روز کارمند تعادل میان زندگی محیط کار قرائی مقدم زنان شاغل
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۳۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، در حقیقت خودشان هستند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
خبرگزاری تسنیم در گفتوگو با دکتر مژگان خانبابا، مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، به بررسی نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی پرداخته است.
معنویت؛ تلاشی برای درک زندگی واقعی
«معنوی و معنویت» منسوب به معنا، غالباً در مقابل ظاهری، مادی و صوری به کار میرود. واژه «معنویت» را شاید بتوان با این آیه قرآن به خوبی بیان کرد: «كَذَلِكَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا ینفَعُ النَّاسَ فَیمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» (سوره رعد؛ آیه 17) در این آیه حق ثابت و ماندنی، و باطل همچون کف روی آب، ناپایدار و زوالپذیر معرفی شده است. این آیه میتواند مقایسه ظاهر و معنا باشد.
وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوینقش زنان در معنویتبخشی به زندگی
برای رسیدن به پاسخ این سؤالات، کافی است تنها به یکی از روایات قرآنی، آن هم روایتی که تنها در آن روایت، نام زنی به صراحت آمده است، مراجعه کنیم. داستان حضرت مریم بنت عمران، یکی از چهار زن برگزیده عالم که مادرش پس از وضع حمل از اینکه دختری زاده، نگران است: «وَ لَیسَ الذَّکَرُ کَالاُنثَی» (آل عمران/ آیه 36)
اما همین دختر چنان به تربیت معنوی خود مشغول میشود و از خود آغاز میکند که سرمشق و الگوی پیامبر خدا میگردد: «کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَکَرَیَّا المِحرابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزقًا» (همان سوره/ آیه 37) پیامبری که خود متصل به منبع وحی است، میپرسد: «یَا مَریمُ اَنَّی لَکِ هَذَا» (همان آیه).
شاید این بخش از آیه همان حلقه مفقوده در جامعه زنان امروزی باشد. ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، درحقیقت خودشان هستند.
آنها غافل از اینکه شبانهروز توسط فرزندانشان رصد میشوند و فرزندان آنها با چشمانی تیزبین الگوهای زندگی خود را در مادران خود جستجو میکنند، به جای پرداختن به رشد معنوی خود، فرزندان را به دست کسان دیگری، خواسته یا ناخواسته میسپارند و از نقش اصلی خود در این فرایند کاملاً غافل میشوند: «یَا ایُّها الّذینَ آمَنُوا عَلیکُم اَنفُسَکم» (المائده/ 105)
در روایت حضرت مریم سلام الله علیها، هر بار حضرت زکریا علیه السلام نزد او میرود، رزقی میبیند: هر بار رزقی، یعنی هر بار ثمره و پاداش فعلی الهی متفاوت از دیروز و فردا.
سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی
معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی: «مَنِ اِسْتَوَى یوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ» این الگو چنان تأثیرگذار است که پیامبر الهی را به حرکت درآورده، او را از ناامیدی از درگاه الهی که متناسب با شأن پیامبریاش نیست، به سوی امید «رَبِّ هَب لِی مِن لَدُنکَ ذُرِیَّةً طَیِّبَة» (همان سوره/ آیه 38) و امیدبخشی : «وَ امرَاتِی عَاقِر» (همان سوره/ آیه 40) به حرکت درمیآورد.
آنچه که از زنان در جامعه امروزی انتظار میرود؛ یعنی توجه به معنویت و پرهیز از روزمرگی و معنابخشی به زندگی خود و اطرافیان (خانواده)، ایجاد شوق، پویایی، تحرک و نشاط معنوی در زندگی با متصل شدن به خالق هستی و ایجاد رابطه دوستی با تنها دوست اطمینانبخش و مطمئن: «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد/آیه 28)
سپس داستان از انحصار در خانواده و اطرافیان درآمده، خطاب آن جهانی میشود: «وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» (همان سوره/آیه 42) رسالت مریمی که در واقع پیامبر نیست، از حوزه خانواده و عشیره به جهانیان گسترش مییابد.
این داستان، ذهن خواننده را به رسالت پیامبران بزرگ الهی و از جمله پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله نزدیک و منتقل میکند. آنجا که از حوزه عشیره و خانواده: «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ» (الشعراء/ 214) و مخاطبینِ خاصِ«رِحْلَة الشِّتَاءِ وَالصَّیفِ» (قریش/آیه2) به دعوتی جهانی : «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِینَ» (الحجر/ آیه 95) گسترش مییابد.
رسالت معنوی حضرت مریم سلام الله علیها از خود شروع میشود، به خانواده میرسد و از آنجا به خارج از خانواده و جهانیان منتقل میشود. این، نقش معنوی یک زن از نگاه قرآنی است.
انتهای پیام/