Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  ماده تاریک، گونه‌ای از ماده است که فرضیه وجود آن در ستاره‌شناسی ارائه شده است تا پدیده‌هایی را توضیح دهد که ناشی از وجود میزان خاصی از جرم باشند که از جرم موجود دیده‌شده در دنیا نیز بیشتر است. محققان انجمن نجوم سلطنتی در بیانیه ماهانه نجومی خود گزارش داده‌اند که بر اساس تکنیکی که در تعیین تاریخچه کاهش سرعت شکل‌گیری حلقه‌های درخت به کار می‌رود، به این مسئله پی برده‌اند که سرعت ساختار میله‌مانند کهکشان راه شیری در طی میلیارد‌ها سال اخیر حداقل ۲۴ درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مارتین وینبرگ (Martin Weinberg) از اخترفیزیکدانان دانشگاه ماساچوست که در این پروژه مشارکت نکرده است می‌گوید: «این کاهش سرعت "یک مدرک غیر مستقیم"، اما مهم دیگری است که نشان می‌دهد ماده تاریک یک چیز موهوم و بی‌اثر نیست، زیرا بدون وجود آن این اتفاق نباید می‌افتاد.»

ماده تاریک اختلاف میان جرم محاسبه‌شده اجرام غول‌پیکر آسمانی را توضیح می‌دهد
ماده تاریک ماده‌ای فرضی در اخترشناسی و کیهان‌شناسی است که به پدیده‌های آسمانی که حکایت از وجود میزان خاصی از جرم توجیه‌پذیر دارند پاسخ می‌دهد. به عبارت دیگر میزان خاصی از جرم در جهان وجود دارد که از میزانی که باید وجود داشته باشید بیشتر است.

بیشتربخوانید

واقعیت های جالب در مورد کهکشان راه شیری

علت اینکه برخی وجود ماده تاریک را رد می‌کنند این است که این ماده فرضی از طریق تلسکوپ‌های معمول قابل مشاهده نیست. از سوی دیگر براساس شواهد و قرائن این ماده امواج الکترومغناطیسی را چندان جذب یا منتشر نمی‌کند و بنابراین براساس روش‌های موجود در شناسایی اجرام آسمانی توسط ما قابل رصد نیست.

چیزی که در حال حاضر به عنوان اثبات‌کننده این فرضیه ارائه می‌شود، معلول‌های وجود آن است. به عنوان مثال می‌توان به تأثیرات گرانشی ماده تاریک اشاره کرد.

اگرچه ماده تاریک به صورت گسترده‌ای توسط جامعه علمی مورد پذیرش قرار گرفته است، اما برخی محققان می‌کوشند فرضیه‌های جایگزینی برای آن ارائه دهند. به همین علت طرفداران فرضیه ماده تاریک در تلاش هستند با شواهد و مدارک موجود، به گزاره‌های اثبات آن بیفزایند.

ساختار میله‌ای شکل کهکشان
بسیاری از کهکشان‌های مارپیچی، از جمله کهکشان راه شیری دارای یک منطقه میله‌ای‌شکل هستند که پر از ستاره است و توسط بازو‌های چرخشی کهکشان احاطه شده است. این میله همچنین دارای همراهانی است؛ گروهی از ستاره‌ها که تحت تأثیر گرانش میله‌ها گرفتار شده‌اند. این ستاره‌ها به دور یک نقطه ثقل گرانشی که در کنار میله و دورتر از مرکز کهکشان (در یک نقطه لاگرانژی) واقع شده است می‌چرخند.

اگر چرخش میله کُند شود طول آن بزرگتر می‌شود و حلقه‌های آن نیز به سمت بیرون حرکت می‌کنند. زمانی که این اتفاق بیفتد آن حلقه‌های بیرونی، ستاره‌های اضافی اطراف را به سمت خود جمع می‌کنند.

شبیه‌سازی‌های کامپیوتری نشان می‌دهد فرآیندی که در کهکشان ما رخ می‌دهد این ستاره‌های اضافی را به صورت لایه‌لایه در میله قرار می‌دهد. رالف شونریش (Ralph Schönrich) اخترفیزیکدان دانشگاه کالج لندن می‌گوید: «لایه‌های ستاره‌ها به طریقی می‌تواند سوابق رشد این گروه‌ها را ثبت کند. وضعیت رشد این حلقه‌ها به درختان بی‌شباهت نیست.»

مارتین وینبرگ می‌گوید اگرچه این مطالعه به پیش‌فرض‌های مختلفی متکی است، اما در کل نتایج به دست آمده، گزاره مورد نظر را تأیید می‌کند.

گرانش ماده تاریک سرعت حرکت ساختار میله‌ای کهکشان ما را می‌کاهد

ماده تاریک کاهنده سرعت ساختار میله‌ای کهکشان راه شیری است
رالف شونریش و ریمپی چیبا (Rimpei Chiba) محققان اخترفیزیک دانشگاه آکسفورد چگونگی تغییر ترکیب ستاره‌های این گروه را از لبه بیرونی میله نسبت به لایه‌های عمیق آن بررسی کردند. داده‌های تلسکوپ فضایی گایا از آژانس فضایی اروپا نشان داده است که ستارگان لایه‌های بیرونی ساختار میله‌مانند کهکشان نسبت به ستارگان لایه‌های داخلی، کمتر در عناصر سنگین‌تر از هلیوم غنی‌سازی می‌شوند. محققان می‌گویند این شواهد نشان می‌دهد گروه ستاره‌ها تحت تأثیر کاهش سرعت به سمت بیرون حرکت می‌کنند. این بدان دلیل است که ستارگان مرکز کهکشان که از گذشته‌های دورتر وجود داشته‌اند تمایل دارند با عناصر سنگین‌تر غنی‌سازی شوند.

کاهش سرعت میله مرکز کهکشان نشان می‌دهد که یک نیروی جاذبه بر آن وارد شده و این یعنی ماده تاریک کهکشان بر آن تأثیر گذاشته است، زیرا ماده عادی به تنهایی برای کاهش سرعت میله (به این شدت) کافی نیست. ریمپی چیبا می‌گوید: «اگر ماده تاریکی وجود نداشته باشد، میله نبایستی کند می‌شد.»

اما همه نسبت به نتایج به طور کامل خوش‌بین نیستند. آیزاک شلوسمان (Isaac Shlosman)، اخترفیزیکدان دانشگاه کنتاکی در لکسینگتون می‌گوید: «متأسفانه، این کشف جدید هنوز هم برای من قانع‌کننده نیست.» او شک دارد که چیزی شبیه به لایه‌بندی حلقه‌ای درخت در مرکز کهکشان اصلاً وجود داشته باشد. شلوسمان که با روش‌های مبتنی بر فناوری میانه خوبی ندارد، با زیر سؤال بردن نتایج شبیه‌سازی کامپیوتری می‌گوید: «دشوار است که باور کنیم این مسئله در یک سیستم واقع‌گرایانه هم رخ دهد.»

از طرف دیگر، مارتین وینبرگ می‌گوید اگرچه این مطالعه به پیش‌فرض‌های مختلفی متکی است، اما در کل نتایج به دست آمده، گزاره مورد نظر را تأیید می‌کند.

منبع: آنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کهکشان راه شیری فضانوردی کهکشان راه شیری مرکز کهکشان نشان می دهد ماده تاریک کاهش سرعت ستاره ها میله ای حلقه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۹۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید

بسیاری از ما صدای ناگهانی و کرکننده تغییر یافته خودرو را تجربه کرده‌ایم که آرامش ما را با سرعتی که می‌گذرد به میلیون‌ها قطعه تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، اگر در محله‌ای زندگی می‌کنید که این صدا‌های مزاحم آشنا هستند، احتمالاً شما را شگفت‌زده نخواهد کرد که تحقیقات تمایل به داشتن این نوع خودرو را به سطوح بالاتر سادیسم و روان‌پریشی مرتبط می‌کند.

روانشناس جولی ایتکن شرمر از دانشگاه وسترن انتاریو در کانادا بیش از ۵۰۰ نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی «تاریک» و ترجیح خودرو‌های پر سر و صدا با صدای اصلاح شده را بررسی کند.

شرمر در مورد مطالعه آزمایشی خود در Psychology Today نوشت: «از آنجایی که این تغییرات اگزوز هم برای مردم و هم برای حیوانات مزاحمت ایجاد می‌کند و هم در برخی از حوزه‌های قضایی غیرقانونی است، فپی بردن به این موضوع که چرا افراد می‌خواهند صدای خودروی آن‌ها سر به فلک بکشد، حائز اهمیت و جالب است.

شرمر ۵۲۹ دانشجوی بازرگانی را که میانگین سنی آن‌ها ۱۸ سال بود، مورد بررسی قرار داد که ۵۲ درصد از آن‌ها مرد بودند. این تحقیقات با سه سؤال در مورد احساسات شرکت‌کنندگان نسبت به خودرو‌های پر سر و صدا، شناخته شدن با خودرو‌های خود و پتانسیل تغییر صدای خودرو را مطرح کرد.

آن‌ها همچنین نظرسنجی شخصیت تتراد تاریک را تکمیل کردند، یک مقیاس که ویژگی‌های شخصیتی ماکیاولیسم، خودشیفتگی، روان‌پریشی و سادیسم را می‌سنجد. این ویژگی‌ها به دلیل ویژگی‌های "شیطانی" آن‌ها که شامل خودخواهی و سوء استفاده از دیگران است، تاریک نامیده می‌شوند.

فرض اولیه شومر آن بود که مردم ممکن است دوست داشته باشند با صدای بلند خودروی خود شناخته شوند و توجه زیادی را به خود جلب کنند که با رفتار خودشیفتگی همسو است. او همچنین پیش‌بینی می‌کرد که افرادی با ویژگی‌های سادیستی یا روان‌پریشی، مرتبط با نگرش‌های مجرمانه، تمایل بیشتری به خودرو‌های پر سر و صدا با تغییرات اغلب غیرقانونی داشته باشند. او همچنین پیش‌بینی کرد که مردان جوان‌تر ماشین‌های پر سر و صدا را ترجیح می‌دهند چراکه فکر می‌کنند با این کار امتیاز بیشتری کسب می‌کنند.

شرمر به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «به نظر می‌رسد این کار بی‌توجهی بی‌رحمانه به احساسات و واکنش‌های دیگران است.»

مرد بودن و داشتن ویژگی‌های شخصیتی سادیستی و روان‌پریشی حدود ۲۹ درصد از واریانس ترجیح خودرو‌های پر سر و صدا را تشکیل می‌دهد. تجزیه و تحلیل نشان داد که جوان بودن امتیاز بالاتری را در مقیاس خودرو در گروه پیش‌بینی می‌کند، اما این همبستگی به اندازه کافی برای نتیجه‌گیری معنادار نبود. ارتباط بین نمرات بالاتر در مقیاس ماشین و هر یک از صفات تتراد تاریک یافت شد، اگرچه در مورد ماکیاولیسم و خودشیفتگی به طور معنی داری نبود.

در حالی که این مطالعه بینش‌هایی را ارائه می‌دهد، البته هشدار‌هایی نیز وجود دارد. شرکت‌کنندگان در نمونه نسبتاً کوچک و نسبتاً جوان بودند و همه در یک مدرک بازرگانی در همان دانشگاه ثبت‌نام کردند، بنابراین یافته‌های شرمر ممکن است برای جمعیت‌های گسترده‌تر صدق نکند.

این نظرسنجی فقط در مورد تمایل به داشتن خودرو‌های پر سر و صدا است و ترجیحات داشتن سایر وسایل نقلیه با صدای بلند، مانند موتور سیکلت یا کامیون‌های بزرگ را بررسی نکرد. تحقیقات آینده می‌تواند متغیر‌های دیگری مانند گوش دادن به موسیقی با صدای بلند در حین رانندگی را مورد بررسی قرار دهند.

دیگر خبرها

  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید
  • ترکیب تیم مسعود شجاعی با یک بازیکن ناشناخته
  • چشمه‌ای کیهانی که فضا را با موادی معادل ۵۰ میلیون برابر جرم خورشید آلوده می‌کند
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است
  • توانمندی‌های سپاه برای دشمنان ناشناخته است
  • اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • اصفهان صاحب ظرفیت‌های ناشناخته زیادی است
  • فانوسی در شب‌های تاریک؛ یوونتوس به فینال کوپا ایتالیا صعود کرد