Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@02:18:38 GMT

مادران مبتلا به کرونا، شیردهی به نوزاد را قطع نکنند

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۵۲۰۶۷

مادران مبتلا به کرونا، شیردهی به نوزاد را قطع نکنند

دکتر محمدباقر حسینی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه با تغییر سویه کرونا از انگلیسی به دلتا، عوارض منجر به بروز علائم ابتلا به این ویروس در کودکان بیشتر دیده می‌شود، اظهار داشت: اینکه می گویند با افزایش مرگ و میر کودکان در سویه دلتا مواجه هستیم صحت ندارد اما میزان ابتلا همراه با عوارض و بستری کودکان افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره دلیل افزایش تعداد کودکان مبتلا به ویروس کرونا توضیح داد: نمی توان در مورد چرایی افزایش ابتلای کودکان در سویه دلتا نظر قطعی داد زیرا کرونا بیماری است که طی دو سال مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و گونه دلتا هم جهش جدید ویروس و رفتار آن به تازگی در حال بررسی است.

حسینی افزود: اما می توان گفت نوع دلتای این ویروس نسبت به گونه قبلی، تهاجمی تر و ورود ویروس به مخاط کودکان بیشتر شده و در نتیجه درگیری بیشتر است.

مرگ و میر کودکان بر اثر کرونا ۲ تا ۳ درصد است

وی درباره نحوه ابتلای کودکان به کرونا هشدار داد و گفت: نوزادان از دو راه به کرونا مبتلا می شوند؛ انتقال ویروس از طریق مادر باردار کرونایی به جنین یا ابتلای نوزاد در داخل خانه از طریق تنفس. به طور کلی آمار فوت نوزادان مبتلا به کرونا در کشور نزدیک به ۲ تا ۳ درصد است زیرا معمولا پیش آگهی خوبی دارند و با مراقبت ها بهبود پیدا می کنند پس مرگ و میر زیادی ندارند.

فوق تخصص نوزادان یادآور شد: بعد از یک ماهگی، ابتلا در تماس با افراد کرونایی به وجود می آید که خوشبختانه این شیرخواران هم عموما پیش آگهی بدی ندارند و سیر خوبی را طی می کنند و خوب می شوند. اما به طور کلی، کودکانی که بیماری های زمینه ای یا سرطان یا نقص ایمنی یا چاقی بیش از حد دارند، در  رده گروه های پرخطر محسوب و بیشتر در معرض خطر هستند که ممکن است کار آنان به آی سی یو بیافتد یا فوت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که مردم در مواجهه با دلتا باید چه کارهایی در جهت پیشگیری از ابتلای کودکان انجام دهند، خاطرنشان کرد: اصول و نکات پیشگیری همان اصول است یعنی باید فاصله اجتماعی رعایت شود و از بردن کودکان به منزل نزدیکان پرهیز شود.

برای کودکان زیر ۳ سال استفاده از ماسک توصیه نمی شود

فوق تخصص کودکان با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک برای کودکان زیر سه سال توصیه نمی شود، تصریح کرد: والدین باید به بهداشت و شست وشوی دست کودکان توجه ویژه داشته باشند مثلا اگر کودک را به محیط خارج از خانه می برند حتما در برگشت دست های او را با مواد شوینده تمیز کنند.

حسینی یادآور شد: اگر کودکی دچار علائمی اعم از عفونت های ویروسی و تنفسی مانند آبریزش بینی شد بنا را بر کرونا بگذاریم و دقت بیشتری کنیم؛ رفت وآمدها محدود و فاصله های اجتماعی در هر جهش ویروس رعایت شود. از دیدار مادربزرگ و پدربزرگ پرهیز شود تا هم آن ها و هم کودک سالم بمانند.

هیچ منعی برای شیردهی مادر کرونایی به نوزاد نیست

به گفته فوق تخصص نوزادان، کرونا از طریق شیر مادر منتقل نمی شود و حتی مادری که به ویروس کرونا مبتلا شده هیچ منعی برای شیردهی به فرزند خود ندارد حتی بهتر است به شیردهی ادامه دهد.

وی درباره چرایی بهینه بودن شیردهی مادر مبتلا به کرونا توضیح داد: شیردهی به نفع مادر است زیرا مواد ایمنی و ایمونوگلوبولین هایی که در بدن مادر مبتلا به کرونا تشکیل شده از طریق شیر به بدن فرزند وارد شده و او را در مقابل کرونا ایمن سازی و مقاوم می کند. فقط قبل از هر بار شیردهی دست ها را بشوید و ماسک بزند.

حسینی، تنها موردی که فرزند از شیر مادر محروم می شود را بستری شدن مادر مبتلا در بیمارستان  و آی سی یو عنوان و تصریح کرد: یعنی وقتی بیماری مادر شدید و دچار تنگی نفس شد و در آی سی یو بستری شد دیگر نمی تواند به فرزند شیر بدهد.

تغذیه کودک با مواد غذایی کامل همراه با ویتامین، او را ایمن می کند

وی درباره نکات تغذیه ای که کودکان را در برابر ابتلا به کرونا مقاوم می کند، توضیح داد: اگر کودک زیر ۶ماهگی است شیرخوار محسوب می شود و طبیعتا فقط شیر مادر و یکسری ویتامین ها که پزشک توصیه کرده دریافت می کند. بعد از ۶ ماهگی، تغذیه سالم که شامل گروه مواد غذایی میوه جات، سبزیجات، پروتئین و غلات است به همراه ویتامین های معمول شامل مولتی ویتامین و آهن باید به او داده شود.

فوق تخصص نوزادان تاکید کرد: این تغذیه سالم با ویتامین های معمول کودکان را در برابر عفونت ها مقاوم می کند ضمن اینکه دادن ویتامین های اضافه و مواد غذایی بیش از حد به کودکان تاثیری ندارد و کمکی نخواهد کرد.  

از: فاطمه دهقان نیری

برچسب‌ها ویروس کرونا بارداری نوزاد واکسن کرونا پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا بارداری نوزاد ویروس کرونا بارداری نوزاد واکسن کرونا مبتلا به کرونا ویروس کرونا ویتامین ها فوق تخصص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۲۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت پری خانه ما از راز مادران چند شهید

بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده کتاب‌های "دختر شینا" و "گلستان یازدهم" از انتشار اثر جدید خود با عنوان "پری خانه ما" خبر داد. - اخبار فرهنگی -

بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از انتشار کتاب جدید خود با عنوان "پری خانه ما" خبر داد و گفت: این اثر به خانواده‌هایی که سه یا چهار تن از اعضای خانواده‌شان در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند، می‌پردازد. در واقع روایتی است زنانه از این خانواده‌ها. 

وی با بیان اینکه همیشه برای خودم این سوال مطرح بود که چطور یک مادر حاضر می‌شود پس از شهادت یک فرزند، فرزندان دیگر خود را به جبهه بفرستد، ادامه داد: کتاب حاضر تلاش دارد از زاویه دید مادران شهدا به این قضیه بپردازد و به این پرسش پاسخ دهد. البته در مواردی که مادر شهدا در قید حیات نبودند، این روایت با خاطراتی از همسران، خواهران یا دیگر اعضای خانواده تکمیل شده است. 

یک عاشقانه آرام در کوران جنگ

نویسنده این کتاب اضافه کرد: در کتاب "پری خانه ما" با پنج مادر شهید گفت‌وگو شده است. همچنین چهار مادر شهید در قید حیات نبودند که روایت دیگر اعضای خانواده وورده شده است. 

ضرابی‌زاده با بیان اینکه فکر نمی‌کنم تاکنون کتابی به این موضوع پرداخته باشد، یادآور شد: در این کتاب با خانواده شهیدان بهادربیگی، بیات، تیموری، حاجی‌بابایی، عزیزی، سرابی، مرادی، وحدت و مومنی گفت‌وگو شده است. 

کتاب "پری خانه ما" برای نخستین‌بار از سوی انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد. ضرایی‌زاده پیش از این با کتاب‌های "دختر شینا"، "گلستان یازدهم" و "ساجی" برای علاقه‌مندان به حوزه ادبیات دفاع مقدس شناخته شده است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روایت پری خانه ما از راز مادران چند شهید
  • چه موادی علائم بیماری آسم را تشدید می‌کنند؟
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • علت افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران چیست؟
  • کاهش چشمگیر میزان تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی/ تهران حدود ۲ هزار بیمار تالاسمی دارد
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • شهادت نوزاد نجات یافته از شکم مادر شهید + فیلم
  • فیلم/ وداع جانسوز مادر فلسطینی با نوزاد شهیدش
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند