Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس مدعیات مطرح شده، چهارشنبه شب، هفته گذشته، آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده تقریباً مطمئن بودند که حمله‌ای در خارج از فرودگاه کابل اتفاق خواهد افتاد و به شهروندان آمریکایی هشدار داد که فوراً منطقه را ترک کنند.

تنها ۱۲ ساعت بعد، بمب گذاران انتحاری با پشت سر گذاشتن جمعیتی انبوه، از گذرگاهی عبور کردند که در دست نیروهای آمریکایی بود و با انفجاری که ایجاد کردند دست کم ۱۶۲ افغان و ۱۳ سرباز آمریکایی را کشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یک پایان فاجعه‌آمیز برای جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان بود که بزرگترین تلفات جانی ارتش این کشور در یک دهه گذشته را به خود اختصاص داده  و تنها چند روز قبل از خروج کامل نیروها، تا ۳۱اوت، اتفاق افتاد.

طولانی ترین جنگ آمریکا در افغانستان | تکرار ۲۰ باره یک نبرد یک ساله

یکی از جدی‌ترین سوالاتی که در آغاز روبرو شدن با این اطلاعات پیش می‌آید این است که چگونه افراد بمب‌گذار از ایست بازرسی‌های طالبان و آمریکا عبور کردند؟ و چرا نیروهای آمریکایی اقدامی پیشگیرانه انجام ندادند؟

الجزیره نوشت، ژنرال فرانک مک کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، ساعاتی پس از این حمله که توسط شاخه ای از داعش در افغانستان که به داعش خراسان یا ISKP موسوم است انجام گرفته گفت: «یک جای کار می‌لنگیده»

او تاکید کرد که به هر حال سربازان چاره‌ای نداشتند جز بازرسی و کنترل افرادی که قصد سوار شدن به پروازهای تخلیه را داشتند. یکی از مقامات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود نیز گفت که شرایط این حمله از پیش فراهم شده بوده است.

رویترز در مصاحبه‌ای در این رابطه گفت هفته‌ها پیش از آغاز خروج آمریکا از افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور مقامات ایالات متحده از لزوم خارج کردن نیروهایی که در خدمت این کشور و سایر اعضای ناتو بودند اطلاع داشتند اما عملیات تخلیه به دلیل تعلل در اجرا و ناتوانی در تامین اسکان این افراد در کشورهای ثالث با کندی و در برخی مواقع با توقف روبرو بود.

سفر مخفیانه ۲ نماینده کنگره به کابل

این در حالی رخ داد که به گفته این مقامات ناشناس امکان جلوگیری از وقوع چنین رخدادی وجود داشت و لزومی نداشت افراد کشته شوند.

اکنون و در بحبوحه انتقادات علیه بایدن، به دلیل خروج خطرناک از افغانستان، یکی از مقامات دفاعی ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود، گفت که برای تامین امنیت پایگاه آمریکایی بگرام در زمان قدرت گرفتن طالبان و احتمال بالای حملات، حدود ۸۰۰۰ سرباز آمریکایی نیاز بوده است. همچنین نیروهای آمریکایی این پایگاه برای ترک کابل، با توجه به ایستگاه‌های بازرسی طالبان به ۴۰ دقیقه زمان برای رانندگی نیاز دارند؛

از دیگر سو با خروج هر روزه نیروهای آمریکایی از افغانستان، خطر عملیات‌های تروریستی نیز افزایش می‌یابد و این در حالیست که مهاجمان پیش از این نیز، در طول عملیات تخلیه به هواپیماها شلیک کرده‌اند، اما موفقیت چندانی به دست نیاورده‌اند. در چنین شرایطی، شلیک موشک و بمب‌گذاری انتحاری با کاهش تعداد سربازان تهدیدی رو به افزایش خواهد شد.

برخلاف بسیاری از عقب‌نشینی‌های نظامی قبلی آمریکا از کشورهای اشغال شده، مانند عراق در سال ۲۰۱۱، گروه‌های مسلح این بار بر یک هدف واحد یعنی فرودگاه کابل تمرکز دارند و از طرف دیگر هجوم هزاران افغان ناامید به باند فرودگاه که باعث مرگ تعدادی از آنها شد و سقوط و مرگ تعدادی دیگر از هواپیمای در حال خروج مشکلاتی است که به سادگی حل نمی‌شوند.

یکی از مقامات آمریکایی گفت که لحظه «سایگون»، خروج بدنام ایالات متحده از ویتنام در سال ۱۹۷۵، اگر افغان‌های خارج از فرودگاه متوجه شوند که مراحل نهایی خروج نظامی واشنگتن در حال انجام است بار دیگر ممکن است اتفاق بیفتند.

همچنین، مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که ایالات متحده در واقع نمی‌تواند کاری که فراتر از یک اقدام نمادین یا یک عملیات محدود در جهت تضعیف ISKP انجام دهد: «ما از سال ۲۰۱۴ تلاش کردیم این گروه را در افغانستان نابود کنیم و با هزاران سرباز حاضر در زمین نتوانستیم به نتیجه برسیم.»

عملیات پهپادی علیه طراحان حملات فرودگاه کابل | دو نفر کشته شدند کد خبر 623300 برچسب‌ها افغانستان و آمریکا افغانستان طالبان داعش

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: افغانستان و آمریکا افغانستان طالبان داعش نیروهای آمریکایی ایالات متحده فرودگاه کابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۵۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در صحبت‌هایی، از رد کمک‌های نظامی به رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به جنگ در غزه خودداری کرد. او همچنین اعضای ناتو را تهدید کرد چنانچه سهم منصفانه‌ای از هزینه‌ها را پرداخت نکنند، آنها را به حال خود رها خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با مجله «تایم» که سه‌شنبه منتشر شد، بر اصرار ماه گذشته خود مبنی بر اینکه تل‌آویو باید «جنگ را به پایان برساند» قبل از آنکه هرگونه حمایت بین‌المللی را از دست بدهد، ایستاد.

ترامپ گفت: «فکر می‌کنم که اسرائیل یک کار بسیار بد در حوزه روابط عمومی انجام داده است. فکر می‌کنم ارتش اسرائیل نباید هر شب تصاویری از ساختمان‌های فروریخته و بمباران بفرستد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا او تعلیق یا اعمال شروطی برای کمک نظامی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی را به منظور پایان دادن به جنگ در نظر دارد، گفت «خیر.»

تهدید ناتو

در جریان گفت‌وگو با مجله تایم، ترامپ همچنین خطاب به اعضای ناتو گفت آنها را به حال خود رها می‌کند، مگر اینکه آنها هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند.

دونالد ترامپ به اعضای ناتو هشدار داده است که در صورت پیروزی در دور دوم ریاست‌جمهوری، آن‌ها «دست تنها» خواهند بود، مگر اینکه هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند. رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و نامزد سال ۲۰۲۴ گفت که پیام او به این ائتلاف نظامی این است: «اگر نمی‌خواهید هزینه کنید، پس خودتان هستید و خودتان.»

ترامپ که مدت‌هاست شکایت می‌کند که «ایالات متحده بار مالی ناروایی را در ناتو به دوش می‌کشد»، قبلا ماده پنج این معاهده، یعنی اصل دفاع جمعی ائتلاف را زیر سوال برده است.

در اوایل سال جاری، او بیشتر از این پیش رفت و گفت روسیه می‌تواند با متحدان ناتو که به اندازه کافی برای دفاع جمعی هزینه نکرده‌اند، «هر کاری که می‌خواهد انجام دهد.» ترامپ در مصاحبه مفصل خود با مجله تایم گفت هنوز روی حرفش هست.

یک اقیانوس فاصله

این سیاستمدار ۷۷ ساله گفت، اگر در انتخابات نوامبر دوباره کاخ سفید را به دست بگیرد، ادامه کمک‌های ایالات متحده به اوکراین مشروط به این خواهد بود که اروپا با این کمک‌ها مطابقت کند. واشنگتن تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار، با حمایت جو بایدن و حمایت دو حزب اصلی کنگره، کمک به اوکراین ارسال کرده است.

ترامپ می‌گوید: «ما یک اقیانوس بین خودمان داریم، آنها هیچی.»

ترامپ نگفت که آیا به همه کمک‌های مالی آمریکا پایان می‌دهد یا خیر، اما گفت: «تا زمانی که اروپا شروع به برابری نکند، پول نمی‌دهیم. اگر اروپا قرار نیست پول بپردازد، چرا ما باید پرداخت کنیم؟ آنها بسیار بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. ما یک اقیانوس بین خودمان داریم، آنها نه.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین اشاره کرد که در صورت پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری، در حمایت نظامی دیرینه آمریکا از تعدادی از متحدان کشورش تجدیدنظر خواهد کرد. او پیشنهاد کرد که می‌تواند نیروهای آمریکایی را که با هدف بازدارندگی علیه نظام کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در کره‌جنوبی مستقر هستند، خارج کند.

ترامپ گفت که تدابیر فعلی «هیچ معنایی ندارد. چرا ما باید از کسی دفاع کنیم؟ و ما در مورد یک کشور بسیار ثروتمند صحبت می‌کنیم.»

انتهای پیام  

دیگر خبرها

  • ادعای کاخ سفید مبنی بر اعطای پناهندگی به برخی آوارگان فلسطینی
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • تصویب ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در سنای آمریکا
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • رسانه عبری: در اسرائیل هم دانشگاهیان معترض هستند
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان
  • (تصاویر) A-۱۰ Thunderbolt II؛ «گراز» ترسناک نیروی هوایی آمریکا
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است