Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@16:21:32 GMT

نوجوانان در سطح شهر تهران چهارپایه‌خوانی می‌کنند

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۵۶۷۶۵

نوجوانان در سطح شهر تهران چهارپایه‌خوانی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد حسن سادات امیری، دبیر اجرایی ویژه برنامه چهارپایه خوانی نوجوانان، با بیان اینکه دومین آیین چهارپایه خوانی  نوجوانان با عنوان «بلندا» در شهر تهران برگزار می‌شود، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت در اجرای مراسم مذهبی در مکان‌های سر پوشیده، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این مراسم را با رعایت نکات و اصول صحیح شیوه‌نامه بهداشتی در فضای باز برگزار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساداتی در خصوص چگونگی و زمان اجرای این برنامه مناسبتی افزود: فراگیری بیماری کرونا امسال هم مانند سال گذشته فضای محرم و صفر را متفاوت کرده و محدودیت‌هایی را برای اجرای مراسم‌های مذهبی داشته‌است با این‌حال دلدادگان حسینی به هر طریقی سعی در هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن این آیین مذهبی و ملی دارند . یکی از سنت‌های قدیمی و آیینی مردم ایران برای عزاداری اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام آیین چهارپایه خوانی است که در آن با کمترین تکلف و فقط با یک چهارپایه ، مراسم عزاداری برگزار می‌شود. این سادگی و بی‌تکلفی ویژگی‌ است که امسال می‌تواند برای مسئله حضور کمتر مردم در هیئت‌ها راه‌گشا باشد. از سوی دیگر مشارکت نوجوانان در برگزاری مراسم می‌تواند گسترش آیین چهارپایه خوانی و علاقه‌مندی آن‌ها را به آیین‌های مذهبی و روضه امام حسین علیه‌السلام بیشتر کند و تأثیرات زیادی در تربیت دینی آن‌ها داشته باشد.

دبیر اجرایی دومین ویژه برنامه چهارپایه خوانی نوجوانان شهر تهران، با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری سال گذشته نیز به دلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا این مدل از اجرای برنامه را انتخاب کرد، گفت: این برنامه در دو ماه محرم و صفر میزبان هیئت‌ها و کانون‌های نوجوانان شهر تهران است  و فرهنگ‌سراهای مستقر در مناطق ۲۲ گانه به عنوان مجریان برنامه، با دعوت از نوجوانان علاقه‌مند در مناطق و راه اندازی هیئت‌های کوچک در معابر، گذرهای پر تردد شهری، جلوی درب منازل شهدا، کوچه‌ها، امام زاده‌ها، درب مساجد، ایستگا های مترو و ... این برنامه را برگزار می‌کنند.
 
وی ادامه داد: امسال دبیرخانه برنامه مستقر در فرهنگ‌سرای رازی در نظر دارد طی فراخوانی از نوجوانان علاقه‌مند به هنر مداحی، دعوت کند برای آشنایی و آموزش آیین چارپایه خوانی به این فرهنگ‌سرا به نشانی میدان قزوین، خیابان شهید مرادی مراجعه کنند یا با شماره های ۵۵۴۰۹۴۸۷ و ۰۹۰۲۸۱۳۷۶۳۶ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آیین چهارپایه خوانی بلندا چهارپایه خوانی شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۶۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!

«چهلم نوروز» مصادف با دهم اردیبهشت‌ماه از جمله آیین‌های وابسته به نوروز است. آیینی که در روزگار فعلی احتمالا نام آن به گوش کمتر کسی خورده است اما هنوز هم می‌توان ردپایی از آن را در نقاط مرکزی ایران و شهرهایی مانند شیراز و کرمان دید.

به گزارش ایسنا، در ایرانِ باستان تحویل بهار مانند روزگار فعلی تنها با رسومِ پیش از این اتفاق شناخته نمی‌شد. نوروز یکی از مهم‌ترین آیین‌ها قلمداد می‌شد که ایرانیان برای پیش و پس از آن خود را آماده می‌کردند و کارها و مناسک خاصی انجام می‌دادند. بنابراین رسوم نوروزی مانند امروز تنها به جشن‌هایی مانند چهارشنبه‌سوری، خانه‌تکانی، سبز کردن دانه‌ها، نوروزخوانی، جشن گلدان، تکم‌گردانی و... محدود نبود و تا مدتی بعد از نوروز هم ادامه داشت.

به همین علت است که برخی نوروز را نه یک روز و نه سیزده روز می‌دانند؛ به اعتقاد آنها نوروز یک بازه زمانی است. در این زمینه شبان میرشکرایی - مدیر اجرایی پرونده جهانی نوروز در یونسکو پیش از این به ایسنا، گفته بود: «از وقتی که این تحول طبیعی اتفاق می‌افتد، در نقاط گرمسیرتر به میانه زمستان می‌رسد و در نقاط سردسیر به میانه بهار. اشعاری هم داریم به این شرح که «اینک بیامده است به پنجاه روز پیش/جشن سده طلایه جشن نوروز روشنی»، یعنی جشن سده را طلایه‌دار نوروز و نوبهار دانسته‌اند. از آن طرف در حوزه فرهنگی شمال غرب ایران در منطقه آذربایجان تفسیری است که تا وقتی توت از درخت نیفتاده، نوروز است و زمان آن تا اواخر اردیبهشت‌ماه است؛ یعنی یک بازه سه‌ماهه برای نوروز داریم. هرکسی در این بازه سه‌ماهه به سبک و سیاق، رنگ و آیین خودش نوروز را پاس می‌دارد و نمی‌توانیم او را محدود به یک بازه زمانی کنیم.»

بر این اساس آداب و آیین‌های مربوط به نوروز (بر اساس تعریف امروزی از این مناسبتِ ۱۳ روزه) در سه گروه پیشانوروزی، هنگام نوروز و پسانوروزی طبقه‌بندی می‌شود؛ موضوعی که بنابر آنچه گفته شد احتمالا در گذشته‌های دور اینگونه نبوده است.

بخت‌گشایی با توسل به ماهی دندان‌طلا!

برای چله نوروز در شیراز دو جشن آب و گل‌های محمدی و جشن بخت‌گشایی برگزار می‌شد. جشن آب و گل‌های محمدی که تا دوره قاجار تداوم داشت در باغ دلگشا به مدت یک هفته برگزار می‌شد.

جشن بخت‌گشایی نیز در آرامگاه سعدی برپا می‌شد و آداب خاص خود را داشت. طبق این رسم، دخترانی که می‌خواستند بختشان باز شود و یا آرزو داشتند بچه‌دار شوند، باید تورهایی به رنگ سبز روی سر خود می‌انداختند و روی آن نُقل می‌گذاشتند و به شکلی که نقل از روی سرشان نیفتد از پله‌ها پایین می‌رفتند و مقابل حوضِ آرامگاه سرشان را خم می‌کردند تا نقل درون دهان ماهی دندان طلا بیفتد!

در این باور فرقی نمی‌کرد که اصلا ماهی دندان‌طلا وجود دارد یا نه و یا حتی اگر نمونه‌ای نادر از آن پیدا شود، هدف‌گیری فرد باید چقدر دقیق باشد که نقل دقیقا در دهان ماهی بیفتد. احتمالا تنها موضوع مهم این بود که اجرای این رسم خیال دختران را راحت می‌کرد که آرزویشان برآورده می‌شود.

شیرازی‌ها در کنار اجرای این مناسک یا نوعی آش به نام «دیگ جوش» می‌پختند و یا مشغول خوردن آش سبزی و کاهو می‌شدند.

جشنی برای درخواست سلامتی 

چهلم نوروز در کرمان آداب و آیین‌های خاص خود را دارد که همچنان هم برخی به اجرای آن پایبند هستند. این آیین‌ها در سال ۱۳۸۸ با عنوان «چهلم بهار» در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده است. کرمانی‌ها «آیین تندرستان» یا «تندرستون» را اصلی‌ترین بخش جشن چهلم بهار می‌دانند که هدف آن درخواست سلامتی و تندرستی است و هنوز به شکل جدی در این منطقه از کرمان برگزار می‌شود.

این جشن در یکی از مهم‌ترین مناطق کرمان به نام «شیوشگان» به معنای محل شیون و زاری برگزار می‌شود. دعا برای گشایش بخت، بریدن چادر عروس در این روز، آب چهل ریختن برای زنان حامله یا زائو، پختن و خوردن آش اوماج و نواختن موسیقی از جمله آیین‌های این جشن است.

جشن تندرستان در کرمان  جشن تندرستان در کرمان

در کوه شاه‌خیرالله منطقه پاریز کرمان نیز زیارتگاهی وجود دارد که در این روز مردم آنجا کنار یکدیگر جمع می‌شوند. عشایر در این روز با ظرف‌های شیر که از شب قبل دوشیده‌اند در دامنه کوه مستقر می‌شوند و با آن آش شیر می‌پزند تا در میان مردم تقسیم کنند.

سایر افراد هم زیرانداز می‌اندازند، چای درست می‌کنند و شیرینی‌هایی که از دوران دید و بازدیدهای نوروز باقی مانده را به یکدیگر تعارف می‌کنند. پس از آن هرکس که خواسته‌ای دارد راهی زیارتگاه می‌شود.

با این حال این روزها جشن «چهلم نوروز» مانند گذشته رونق ندارد و تنها در مناطقی محدود، افراد خود را پایبند به اجرای آن می‌دانند، موضوعی که باعث می‌شود این فرهنگ کهن بیش از پیش به دست فراموشی سپرده شود و احتمالا تا چند سال آینده تنها فقط نامی از آن در فهرست میراث ناملموس ملی باقی بماند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • فراخوان نوجوانان تهرانی برای شرکت در مسابقه «هم‌سُرا»
  • ۵۰۰ برنامه فرهنگی در هفته معلم در آذربایجان غربی برگزار می شود
  • ۵۰۰ برنامه فرهنگی در هفته گرامیداشت مقام معلم در آذربایجان غربی برگزار می‌شود
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
  • آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو ابلاغ شد/اجرای آزمایشی در ۶ ماه
  • برنامه «یه اردوی خاص» برگزار می‌شود
  • آئیین تجدید میثاق با شهدا در گناوه برگزار شد
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی