Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@22:57:18 GMT

یادداشت|مهم ترین جلوه های اعتقادی در مکتب امام عاشورا

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۵۷۱۲۳

یادداشت|مهم ترین جلوه های اعتقادی در مکتب امام عاشورا

در حکومت اسلامی امام و رهبران دینی ، انسانهایی عاقل ، متعبد ، مومن ، آزاد ، دور از آلایش ها ، خاضع عندالله ، و متکبر در مقابل متکبران و مستکبران تربیت می شوند . - اخبار فرهنگی -

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، حجت‌الاسلام علی شیرازی نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله در یادداشتی نوشت: امام حسین علیه السلام به دنبال حاکمیت روح توحید بر جامعه ی انسانی بود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان در اولین گام ، خداباوری را نهادینه کرد ؛ و به همه آموخت : الهکم اله واحد لااله الاهوالرحمن الرحیم - معبود شما خدایی یگانه است ، جز او معبودی نیست ، بخشنده ی مهربان است .

   آن امام بزرگوار به انسانها یادآوری کرد : الم یعلم بان الله یری - آیا انسان نمی داند که خدا او را می بیند ؟

   الم تعلم ان الله یعلم ما فی السماء و الارض - آیا نمی دانی که خدا آنچه را در زمین و آسمان است ، می داند ؟

   آن امام رئوف به انسانها یادآوری نمود : الله الذی خلقکم ثم رزقکم ثم یمیتکم ثم یحییکم - خدا کسی است که شما را آفرید ،سپس به شما روزی داد ، آن گاه شما را می میراند ، سپس زنده می کند .

   با این نگاه امام عاشورا در دعای عرفه فرمود : اللهم اجعلنی اخشاک کانی اراک -  آنچنان از خود هراسناکم قرار ده که گویی تو را رویاروی خویش می بینم .

   سوره انفال در وصف این انسانها می فرماید : انما المومنون الذین اذا ذکر الله وجلت قلوبهم - مومنان آنان هستند که هر گاه یادی از خدا شود ، دلشان می لرزد و می ترسند .

   عاشورائیان با الهام از امام عاشورا ، خداترس و خداباور بودند . آنان با همه وجود این سخن امام حسین علیه السلام را باور داشتند که می فرمود : انت الذی ازلت الاغیار عن قلوب احبائک حتی لم یحبوا سواک - خدایا تو از دل دوستانت ، غیر خودت را بیرون راندی ؛ تا فقط تو را دوست بدارند . تسلیم تو شوند . حول محور تو بچرخند و به رضایت خدای واحد بیندیشند .

   آن‌ امام همام فرمود : رضی الله رضانا اهل البیت نصبر علی بلائه - خشنودی خدا ، خشنودی ما اهلبیت است و در مقابل بلای او صبر می کنیم .

   هر سختی و دشواری را برای رضای او تحمل کرد ؛ تا خدامحوری را تعلیم دهد و به همه آموخت برای تقویت خدامحوری ، صبح و شام بگویند : اللهم انی اسلمت نفسی الیک و وجهت وجهی الیک و فوضت امری الیک - خدایا ! جانم را تسلیم تو کردم و صورتم را به سوی تو برگرداندم و امورم را به تو واگذار نمودم .

   توی با این عظمت که در دعای عرفه این چنین وصف شده ای : انت الذی انعمت انت الذی احسنت انت الذی اجملت انت الذی افضلت انت الذی اکملت انت الذی رزقت - تویی که نعمت دادی ، تویی که احسان کردی ، تویی که نیکی کردی ، تویی که بزرگواری کردی ، تویی که لطفت را در حق من کامل کردی ، تویی که روزی بخشیدی .

   چه زیبا امام با خدا ارتباط می گیرد و با او حرف می زند ، تا به انسانها بیاموزد ؛ این خداباوری و خدامحوری و انس و ارتباط با خدا ، حسن ظن به خداوند را تقویت می کند ؛ تا آنجا که امام عاشورا می فرماید : اما والله انی لارجوا ان یکون خیرا ما اراد الله بنا قتلنا ام ظفرنا - به خدا ، امید من اینگونه است که آنچه خدا در رابطه با ما اراده فرموده است ، به خیر و مصلحت ماست .

   وقتی نگاه الهی شد ، به خدا اعتماد کردیم ، به او توکل هم می کنیم . چه این‌که حضرت سیدالشهدا علیه السلام در روز عاشورا ،خطاب به کوفیان فرمود : وانتم ابن حرب و اشیاعه تعتمدون - شما به یزید و پیروانش اعتماد کردید ، انی توکلت علی الله ربی وربکم - به یقین من بر خدا که پروردگار من و شماست ؛ توکل کردم .

   نگاه وقتی الهی باشد ، طبعا در آخرین لحظات زندگی و در هنگامه کشته شدن با خنجر نیز می فرماید : الهی رضا برضاک ، صبرا علی قضائک ، یا رب لا اله سواک - خدایا راضی به رضای توام ، بر قضای تو صبر می کنم و باور دارم که هیچ خدایی جز تو وجود ندارد .

   دومین جلوه از جلوه های اعتقادی در مکتب امام عاشورا ، قیامت باوری است .

   امام حسین علیه السلام می فرماید : خط الموت علی ولد آدم مخط القلاده علی جید الفتاه و ما اولهنی الی اسلافی اشتیاق یعقوب الی یوسف - مرگ بر انسانها لازم شمرده شده است ؛ همانند اثر گردنبند که لازمه گردن دختران است و من به دیدار نیاکانم آنچنان اشتیاق دارم ؛ مانند شوقی که یعقوب به دیدار یوسف داشت .

   آن امام همام می فرماید : انی لا اری الموت الا سعاده - من مرگ را جز سعادت نمی بینم !

   در روز عاشورا هم به یاران می گوید : فما الموت الا قنطره تعبر بکم عن البوس و الضراء الی الجنان الواسعه و النعیم الدائمه - مرگ جز پلی نیست که شما را از سختی و ناخوشی به سوی بهشت پر گستره و نعمت جاویدان عبور می دهد .
   فایکم یکره ان ینتقل من سجن الی قصر - کدام یک از شما کراهت دارد که از زندان به قصر منتقل شود ؟!

   حنظله بن عبدالله شبامی ،در روز عاشورا نگاهی به امام حسین علیه السلام کرد و گفت : آیا به سوی پروردگارمان نرویم تا به یارانمان بپیوندیم ؟

   امام فرمود : رح الی خیر من الدنیا و ما فیها و الی ملک لایبلی - به سوی آنچه که از دنیا و داشته هایش بهتر است برو ؛ به ملکی زایل ناشدنی .

امام باقر علیه السلام فرمودند : لما نزل النصر علی الحسین بن علی حتی کان بین السماء و الارض ؛ ثم خیر النصر او لقاء الله ، فاختار لقاء الله - حسین بن علی بین پیروزی و لقاء الهی ، لقاء رب و ملاقات خدا را انتخاب کرد .

   این ها درس های نهضت عاشورا است ؛ قیامت باوری ، مرگ باوری ، بهشت باوری و لقاء رب را خواستن .

   سومین جلوه اعتقادی مکتب امام حسین علیه السلام ، صیانت از ولایت است . فرمود : والله ما خلق الله شیئا الا وقد امره بالطاعه - به خدا قسم خدا چیزی خلق نکرد ؛ مگر او را امر کرد که از ما اطاعت کند .

   خدا می فرماید : یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم - ای کسانی که ایمان آورده اید ! خدا را اطاعت کنید و از پیامبر و صاحبان امر خویش ( که جانشینان معصوم پیامبرند ) اطاعت کنید .

   از امام حسین علیه السلام پرسیدند : یابن رسول الله ما معرفه الله - ای پسر رسول خدا ، معرفت اللهی چیست ؟ قال : معرفه اهل کل زمان امامهم الذی یجب علیهم طاعته - مردم هر زمانی امام واجب الاطاعه خود را بشناسند .

   شناخت امام برای چیست ؟ مردم رهبر نظام‌دینی را بشناسند . امامی که با شکل دهی به نظام اسلامی ، حکم خدا را در جامعه اجرا می کند . وقتی امام شناخته شد ، طاغوت جرات حکومت ندارد .

   امام عاشورا به لشکریان حربن یزید ریاحی فرمود : ایها الناس انا ابن بنت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و نحن اولی بولایه هذه الامور علیکم من هولاء المدعین ما لیس لهم - ای مردم ! من پسر دختر پیامبر خدایم و ما به ولایت این امور بر شما از این مدعیان دروغین سزاوارتریم .

   امام باید تصدی حکومت را به دست بگیرد . حکومتی که امام حسین تشکیل بدهد ، یک حکومت ظاهری نیست که فقط جنبه سیاسی و علمی و فرهنگی و اقتصادی داشته باشد . حکومت آن حضرت نوعی اتصال بین خدا و مردم است .  

   در دعای ندبه می خوانیم : این السبب المتصل بین الارض و السماء - کجاست آن وسیله ی حق که آسمان و زمین را به هم پیوسته است .

   حکومت امام معصوم چنین حکومتی است . در حکومت اسلامی امام و رهبران دینی ، انسانهایی عاقل ، متعبد ، مومن ، آزاد ، دور از آلایش ها ، خاضع عندالله ، و متکبر در مقابل متکبران و مستکبران تربیت می شوند . در حکومت طاغوت و امثال یزید ، انسانها اهل دنیا و هوا و شهوت و تملق و دوری از معنویات و بی شخصیت و فاسد و فاجر و فاسق بار می آیند . امام حسین علاوه بر طاغوت زدایی و صیانت از ولایت ، به دنبال شکل دهی به حکومت دینی بود . این جلوه اعتقادی نیز در مکتب امام عاشورا پر رنگ است . امام می خواهد حکومت حق را پا برجا کند ؛ تا دین در جامعه رونق بگیرد . این هم جلوه ای دیگر از اعتقادات حسینی است که در زبان حال آن امام شهید آشکار می شود : ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فیا سیوف خذینی - اگر با کشته شدن من ، دین حیات پیدا می کند ؛ پس ای شمشیرها مرا در بر گیرید !

   امام با شهادتش ، استمرار حکومت نبوی و علوی را پی می گیرد و امام خمینی با الهام از مکتب حسینی ، حکومت دینی را شکل می دهد تا مقدمه ی حکومت مهدوی شود و جهان را در زیر چتر دین الهی درآورد ؛ ولو کره الکافرون .
   امروز این درس ها برای ما آموزنده است . بایستی با تمام وجود پیرو امام عاشورایی باشیم که بناست با تمسک به راه او همه ی ما خدا باور و خدامحور شویم . از دستورات ولی و امام و مقتدایمان تبعیت کنیم . احیاگر دین باشیم و با شکل دهی به نظام جهانی اسلام ، خود زیبا ترین الگوی دینی را به جهانیان ارایه دهیم و تمامی انسانها را به راه دین اسلام فرا بخوانیم . طبیعی است که عمل ما در رسیدن به هدف ، مهم‌ترین کمک کار و یاور ماست و برای تمام دنیا حسینی بودنمان را به نمایش می گذارد .

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام حسین علیه السلام امام عاشورا مکتب امام آن امام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۷۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید

آیت الله سید محمد سعیدی اظهار داشت: اقدام دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا یادآورد تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در سال‌های اخیر برای جوانان آمریکا و اروپا دو نامه نوشتند و در این نامه‌ها در برقراری تعامل فرهنگی مخاطب خود را جوانان قرار دادند و تلاش شد تا راهبرد بیداری در غرب پدید آید.

به گزارش مهر، وی گفت: استکبار جهانی و دشمنان بشریت همواره در برابر بیداری ملت‌ها احساس خطر می‌کنند و هر جریانی که برابر آنان قد علم کند، نظام مستکبر بدنبال خاموش کردن آن است.

سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در مصلای قدس این شهر برگزار شد گفت: در روز شهادت امام صادق علیه‌السلام رژیم شاه به مدرسه فیضیه حمله کردند و طلاب و مردمی که در این مراسم حضور یافته بودند را مورد شتم و ضرب قرار دادند و شماری را نیز به شهادت رساندند.

امام جمعه قم با تسلیت شهادت صادق آل محمد (ص) بیان کرد: باید بدانیم علت تمام مصیبت‌هایی که در حق اهل بیت علیهم السلام روا داشته شده چه بوده که امام باقر علیه السلام فرمود هر کسی ستم‌های ناروایی که بر ما اهل بیت علیهم السلام روا داشته نشناسد با کسانی که این کار‌ها را انجام دادند شریک است.

آیت الله سعیدی گفت: ائمه معصومین علیهم السلام در طول امامت خود بدنبال حاکمیت الهی بودند و حاکمان زمان می‌دانست که امام صادق علیه السلام داعیه امامت دارد و درسی که ما باید در این عرصه بگیریم پیروی از سیره اهل بیت علیهم السلام است و کسی که می‌گوید دین از سیاست جدا است در واقع از اسلام و دین چیزی نفهمیده است.

خطیب جمعه قم با اشاره به عملیات غرور آفرین وعده صادق گفت: این عملیات دارای ابعاد گسترده و پیچیده‌ای بود که ایران اسلامی در این عملیات محاسبات چندین ابرقدرت را بهم ریخت.

تولیت حرم بانوی کرامت افزود: در اسرائیل تظاهر کنندگان اسرائیلی تصویر رهبر معظم انقلاب را حمل کردند و شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در خصوص حل مشکل فلسطین در دیدار با معلمان تاکید کردند هیچ راه حلی جز بازگشت صاحبان این سرزمین وجود ندارد.

آیت الله سعیدی با اشاره به اعتراض دانشجویان علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس بیان کرد: اقدام دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا یادآورد تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در سال‌های اخیر برای جوانان آمریکا و اروپا دو نامه نوشتند و در این نامه‌ها در برقراری تعامل فرهنگی مخاطب خود را جوانان قرار دادند و تلاش شد تا راهبرد بیداری در غرب پدید آید.

امام جمعه قم ادامه داد: استکبار جهانی و دشمنان بشریت همواره در برابر بیداری ملت‌ها احساس خطر می‌کردند و هر جریانی که با بیداری ملت‌ها قد علم کرد، نظام مستکبر بدنبال خاموش کردن آن‌ها است، چرا که آنان می‌دانند اگر ملت‌ها بیدار شوند، نمی‌توانند به چپاول خود ادامه دهند و امروز این شرایط در غرب حاکم است.

وی اضافه کرد: متأسفانه عده‌ای امروز در برابر اقدامات آمریکا علیه دانشجویان سکوت کردند.

آیت الله سعیدی با اشاره به آغاز دهه کرامت گفت: خروجی دهه ولایت صرف شادی و بزرگداشت نیست و بیان فضائل اهل بیت علیهم السلام باید در دستور کار باشد و خروجی دهه کرامت باید افزایش میزان ارادت و عمل مردم به آیات الهی باشد.

امام جمعه قم ابراز کرد: زیارت با معرفت اهل بیت علیهم السلام و عمل به احکام اسلامی باید سرلوحه برنامه‌ها باشد.

آیت الله سعیدی افزود: از نیروی انتظامی به دلیل تلاش‌هایی که در عرصه حجاب و عفاف دارد باید تقدیر کرد.

وی بیان کرد: رئیس جمهور ۲۰ اردیبهشت در قالب دومین سفر به استان قم خواهند آمد که امید است این سفر نیز پر از خیر و برکت باشد.

دیگر خبرها

  • امام جمعه قم: تظاهر کنندگان اسرائیلی تصویر رهبر انقلاب را حمل کردند
  • شهادت رئیس مکتب تشیع تسلیت باد
  • لرستان در سوگ بنیانگذار مکتب تشیع
  • تبیین و ترویج اندیشه های مهدوی در عصر شیخ الائمه
  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • بسیج سازندگی با کم‌ترین هزینه کارهای بزرگ انجام می‌دهد
  • امام جمعه قم: در اسرائیل تظاهر کنندگان شعار دادند ما را از دست نتانیاهو نجات دهید
  • استکبار جهانی همواره از بیداری ملت ها احساس خطر می‌کند
  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه