Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: بامداد ۲۷ اردیبهشت بود که مردم گرمه و جاجرم زلزله شدیدی را حس کردند؛ زلزله‌ای به بزرگی ۵.۵ ریشتر که خسارت ریز و درشت فراوانی را بر جای گذاشت.

تقریباً همه این خسارت‌ها در روستاها اتفاق افتاد؛ طبق آمار ارائه شده نزدیک به هزار و ۳۰۰ منزل بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده و با توجه به خشتی و گلی بودن خانه‌ها، امکان استقرار در آن‌ها وجود ندارد؛ لذا نیازمند بازسازی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ۱۲۱ واحد نیز به صورت کامل تخریب شد که می‌بایست ساخت منازل جدید در دستور کار قرار می‌گرفت.

پس از حدود دو ماه، خبرگزاری مهر تحت گزارشی با عنوان «نگاهی به وعده‌های مسئولان به زلزله‌زدگان خراسان شمالی / فعلاً هیچ» مشکلات مردم زلزله زده گرمه و جاجرم را مورد بررسی قرار داد.

انتقاد امام جمعه بجنورد از تأخیر در پرداخت تسهیلات

پس از این گزارش حجت الاسلام و المسلمین رضا نوری، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی در ۲۰ تیرماه به مناطق آسیب دیده از زلزله سفر کرد و در آنجا گفت: دولت قریب ۲ ماه اعطای تسهیلات به زلزله‌زدگان گرمه و جاجرم را به تأخیر انداخت در حالی که اگر این کار به موقع انجام می‌شد، اکنون بخشی از مشکلات رفع شده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با بیان اینکه در این مدت تسطیح مناطق صورت گرفته و پی‌کنی‌ها نیز توسط خود مردم انجام شده است، گفت: از سوی دیگر مسؤولان مربوطه در استان قول داده‌اند در پی ابلاغ مصوبه دولت، در چند روز آتی کار ساخت‌وساز منازل با شتاب بیشتری جریان یابد.

وی تصریح کرد: همه کسانی که مسئولیت دارند باید تلاش کنند تا زمانی که هنوز هوا سرد نشده و قبل از فرارسیدن پاییز، کار ساخت‌وساز منازل را به نتیجه برسانند تا مردم از چادر به زیر سقف خانه‌های خود بروند؛ چون اگر به فصل سرما برسیم مشکلات مضاعف می‌شود.

سرعت کند اعطای تسهیلات / دستور استاندار اجرا نشد!

اما همچنان روند ارجاع پرونده‌های مردم زلزله زده به بانک‌ها جهت دریافت تسهیلات و آغاز ساخت و ساز توسط بنیاد مسکن و دیگر نهادها با تأخیر مواجه بود. محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی دهم مرداد ماه باری دیگر به اسکان ۱۴۳ خانوار در چادر اشاره داشت و گفت: بازسازی مسکن این خانوارها باید در اولویت قرار گیرد.

استاندار خراسان شمالی ادامه داد: مسکن این خانواده‌ها باید تا سه ماه آینده تحویل داده شود ضمن آنکه اگر خانواده‌ای در چادر شرایط مساعد برای زندگی ندارد باید در منازل استیجاری به صورت موقت اسکان داده شود.

وی از اختصاص اعتبار ۶۸۰ میلیارد تومانی تسهیلات جهت احداث، بازسازی و مرمت واحدهای شهری، تجاری و روستایی خبر داد.

شجاعی همچنین از تخصیص ۴۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: دغدغه ما تسریع در ساخت مسکن برای این مردم است.

وی به حوزه بانک‌ها نیز اشاره داشت و افزود: تمام بانک‌ها موظف به پرداخت تسهیلات حتی برای افرادی دارای چک برگشتی هستند.

شجاعی همچنین دستور استقرار نماینده بانک‌ها را در مناطق زلزله زده استان را داد و گفت: با استقرار نماینده بانک‌های عامل در این مناطق مردم دیگر جهت تردد مشکلی نخواهند داشت.

علی رغم این دستورات، علی محمدی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی یکم شهریور در گفتگو با رسانه‌ها اظهار کرد: تاکنون ۲۱۰ پرونده برای دریافت تسهیلات بازسازی منازل به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

این مسئله نشان می‌داد همچنان مشکل بانکی برای دریافت تسهیلات وجود دارد. انتهای هفته گذشته استاندار خراسان شمالی به مناطق زلزله زده سفر کرد و در حاشیه این سفر اظهار کرد: طی ۲ هفته آینده هیچ خانواده‌ای در چادر زندگی نخواهد کرد و تا زمان ساخت منزل، در اماکن مسقف ساکن می‌شوند.

همچنین روابط عمومی استانداری خراسان شمالی در پوشش این بازدید نوشت: با دستور جهادی استاندار، نمایندگان بانک‌ها طی ۴۸ ساعت در مناطق زلزله زده مستقر خواهند شد تا پرداخت تسهیلات ارزان قیمت تسهیل شود.

نکته قابل توجه آن است که این دستور دقیقاً دهم مرداد ماه نیز از سوی استاندار داده شده بود اما هیچ اتفاقی رقم نخورد؛ در واقع همین مسئله یکی از علل اصلی تأخیر در پرداخت تسهیلات به مردم است؛ اما اینک روابط عمومی استانداری ضعف عدم اجرای دستور ۳ هفته قبل را به عنوان یک دستور جهادی معرفی می‌کند.

آخرین وضعیت مناطق زلزله زده / ۶۵ واحد ستون ریزی شد

علی محمدی، مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی روز گذشته در گفتگوی خبری با صدا و سیما علت تأخیر در پرداخت تسهیلات را تشریح کرد و اظهار داشت: بنا شده شعبه‌های بانکی در مناطق زلزله زده مستقر شوند تا انعقاد تفاهم نامه‌ها تسهیل شود و با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

وی افزود: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات یک ماه تأخیر داشتند زیرا بنا بود تا ۲۴ مرداد تسهیلات پرداخت شود اما این اتفاق رقم نخورده است.

محمدی همچنین از ارسال ۳۱۰ پرونده به بانک‌ها خبر داد و گفت: پی کنی ۱۹۶ واحد به اتمام رسیده؛ ۹۸ واحد در مرحله فنداسیون قرار دارند و در ۶۵ واحد ستون ریزی انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی با اشاره به ۱۴۳ خانوار ساکن در چادر، بیان کرد: اولویت ما اتمام ساخت این واحدها است و به موازات آن دیگر واحدهای آسیب دیده به اجرا در می‌آید.

گروه‌های جهادی باز هم پای کار هستند

مناطق گرمه و جاجرم تقریباً از یک ماه دیگر با سرمای شدید شبانه مواجه هستند؛ به نظر می‌رسد روند ساخت منازل باید سرعت بیشتری بگیرد تا مردم پیش از زمستان دارای سر پناهی گرم باشند.

از این رو گروه‌های جهادی متعددی نیز برای حضور در مناطق زلزله زده و کمک به ساخت سریع‌تر منازل برنامه ریزی کرده‌اند. مهدی ساری، فعال جهادی خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار کرد: با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه‌های پیام نور بجنورد، دانشگاه بجنورد و دانشکده فنی دارالفنون گروه جهادی به مناطق زلزله زده گرمه و جاجرم اعزام خواهد شد.

رئیس شورای گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی خراسان شمالی ادامه داد: برای این اردو نیاز به نیروهایی در زمینه‌های عمرانی، فرهنگی و مشاوره هستیم.

وی افزود: اعزام گروه جهادی از تاریخ ۱۵ شهریور ماه خواهد بود لذا دانشجویان علاقه مند می‌توانند تا ۱۲ شهریور برای ثبت نام اقدام کنند.

ساری تاکید کرد: این اردو ویژه برادران بوده و علاقه مندان برای ثبت نام می‌توانند با شماره ۰۹۱۵۵۳۰۸۱۲۱ تماس حاصل کنند.

پیگیری بودجه بیشتر از دولت جدید

اما پیگیری‌ها از سطح ملی برای افزایش اعتبارات همچنان وجود دارد. سید محمد پاکمهر، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه روز به روز به فصل سرما نزدیک می‌شویم اما همچنان زلزله زدگان استان در وضعیت مناسبی قرار ندارند و عده زیادی در چادر زندگی می‌کنند.

وی افزود: در این راستا پیگیری‌های فراوانی از مسئولان دولتی داشته‌ایم که تاکنون نتایجی را نیز داشته است.

پاکمهر بیان داشت: پس از تذکری که در مجلس قرائت شد و انجام مکاتبات، بیش از ۴۵ میلیارد تومان به منظور بازسازی مناطق زلزله زده تخصیص داده شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با روی کار آمدن دولت جدید نیز پیگیری‌ها را آغاز کرده‌ایم تا علاوه بر بودجه گذشته، مبالغ بیشتری برای استان تخصیص یابد.

وی در انتها گفت: می‌دانیم که باید هر چه زودتر منازل بازسازی شود لذا نمایندگان استان تلاش خود را برای کمک رسانی‌های مختلف به مردم زلزله زده انجام خواهند داد.

اکنون بیش از ۱۴۰ خانوار روستاهای گرمه و جاجرم در چادر زندگی می‌کنند؛ هر چند استاندار وعده اسکان موقت این خانوارها در مکان‌های مسقف را داده اما این یک اقدام موقت است و باید اقدامات جدی تری صورت گیرد.

با روند فعلی یقیناً این خانواده‌های آسیب دیده پیش از آغاز سرما، گرمای منزل خود را نخواهند دید لذا مسئولان دولتی استان از یک سو و مسئولان دولت جدید از سوی دیگر باید فکری اساسی و فوری برای زلزله زدگان استان کنند.

وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن می‌بایست توجه ویژه ای به استان محروم خراسان شمالی داشته باشند زیرا خانوارهای روستایی این استان یقیناً از پس هزینه‌های سرسام آور ساخت منزل بدون کمک مسئولان بر نخواهند آمد.

کد خبر 5292533

منبع: مهر

کلیدواژه: استانداری خراسان شمالی بنیاد مسکن خراسان شمالی محمدعلی شجاعی علی محمدی بازسازی مناطق زلزله زده زلزله شهرستان جاجرم ویروس کرونا هفته دولت بوشهر واکسن کرونا آمار کرونا شیوع کرونا گرگان کرمانشاه خطبه های نماز جمعه افتتاح طرح عمرانی سفر رئیس جمهور به خوزستان اردبیل خراسان رضوی ستاد ملی مقابله با کرونا مناطق زلزله زده پرداخت تسهیلات خراسان شمالی گرمه و جاجرم زلزله زدگان بنیاد مسکن بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۷۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش شدید تگرگ‌های درشت در خراسان جنوبی و آسیب به منازل و خودروها + ویدئو | اندازه تگرگ ها را ببینید

دریافت 741 KB

به گزارش همشهری آنلاین، در این ویدئو تصاویری از بارش تگرگ و خسارت های وارد شده را می توانید ببینید.

کد خبر 849205 منبع: صدا و سیما برچسب‌ها خبر مهم آب و هوا - ایران باران استان خراسان جنوبی

دیگر خبرها

  • بازگشت سرما به این مناطق از امروز
  • بازگشت سرما به این مناطق از امروز | رگبار باران و رعد و برق در چندین استان | تهران هم بارانی می‌شود
  • حرکت تیم کشتی قوچان لاک‌پشتی است
  • کارگروه چابک و اثرگذار برای کاهش نرخ بیکاری
  • رگبار باران و رعدوبرق در ۶ استان کشور طی امروز / بارش‌ها در کدام مناطق تشدید می‌شود؟
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۵۵ هزار وسایل نقلیه در محورهای خراسان شمالی‌
  • بارش شدید تگرگ‌های درشت در خراسان جنوبی و آسیب به منازل و خودروها + ویدئو | اندازه تگرگ ها را ببینید
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۵۵ هزار وسایل نقلیه در جاده‌های خراسان شمالی 
  • ثبت ۵۵ هزار تخلف سرعت خودرو طی فروردین در خراسان شمالی
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۵۵ هزار وسایل نقلیه در محورهای خراسان شمالی